Naapuri aikoo pitää bileet..
Meidän yläkerran naapurit tiputti postiluukusta viestin, että aikovat pitää tänään bileet ja meteliä tulee luultavasti kuulumaan. Aikeissa on kuulemma "lähteä baariin puoleenyöhön mennessä". Meillä on talossa todella huonot äänieristeet ja tämä samainen pariskunta elää melko äänekästä elämää, heillä on lähes joka ilta vieraita joiden tömistelyä saa kuunnella kello kymmeneen asti. Lisäksi asunnossa kuunnellaan päiväsaikaan paljon musiikkia, ja viikonloppuisin herään usein aamuyöllä siihen, kun naapurit könyää hissittömän talon viidenteen kerrokseen ja tämän jälkeen kävelevät ympäri asuntoa. Kesällä istuivat usein parvekkeellaan hölöttämässä iltaan asti ja kävivät yölläkin tupakalla niin, ettei makuuhuoneen ikkunaa voinut pitää auki jos ei halunnut kuunnella kun yläkerran parvekkeen ovi käy ja ulkona höpötellään. Nämä samat sankarit pitivät jo kesällä bileet jotka jatkuivat melkein puoleenyöhön, ja tiedän siksi jo ennestään, että tuo tömistely ja kolistelu tulee häiritsemään ihan varmasti. Valituksen tekemiseen tarvitsee vähintään 2 asukkaan allekirjoitukset, eikä tuo tömistely nyt tietenkään kuulu kenenkään muun asuntoon, koska se kuuluu katostani. Olen ollut asian tiimoilta yhteydessä isännöitsijään, mutta hänen mukaansa ennen hiljaisuutta (klo 22) tapahtuvaan metelöintiin ei voi puuttua, vaikka naapureiden olohuone on suoraan asuntoni yläpuolella ja teen aikaista aamuvuoroa. Tömistely siis todella häiritsee! Olen myös käynyt häiriköiden ovella ja huomauttanut asiasta monesti, ja joka kerta on hymyssä suin lupailtu jatkossa kiinnittää enemmän huomiota ja silti jatketaan samaan malliin. Mitä voin tehdä, mulla menee hermot!! Hiljaisia iltoja viikossa on vain harvoin, haluaisin vaan vaikka lukea kirjaa tai nukkua joskus rauhassa..
Kommentit (57)
Kyllä tuo ikävä kyllä ihan normaalilta elämiseltä kuullostaa. Yläkerrassasi voisi myös olla kipittäviä ja palloa pompottelevia lapsia. Parvekkeella saa käydä tupakalla ja siellä saa istuskella ja rupatella. Ymmärrän myös sitä, että asia häiritsee, mutta valitettavasti sille ei voi mitään.
Itse sain nuorena valituksen siitä, kun puhelimeni soi yöllä. (Silloin oli vielä lankapuhelimet, joita ei saanut äänettömälle ja sain siis yhden puhelun) Minulle myös valitettiin, että kävelin raskailla kengillä kotona myöhään, vaikka tiesin tasan tarkkaan, että kengillä kävelin vain kun olin lähdössä ulos. Kuljin kyllä maihareissa tuolloin, mutta raskas kävely oli kyllä hyvin hetkellistä. Sellaista se on elämä kerrostalossa.
Naapurit metelöi lähes joka ilta ja te vastaatte että pitää melua joskus sietää? Luetteko ollenkaan aloituksia ennenkuin kommentoitte? Meidän taloyhtiössä on sellainen kirjoittamaton sääntö että silloin tällöin voi hiukan metelöidä jos on tuparit tms. mutta ei se voi olla jokaviikkoista. Ja silloinkin yritetään noudattaa klo 23 alkavaa hiljaisuutta.
Hijaisuudeksi klo 22 on todella aikainen, tuo on lähinnä alle kouluikäisten lasten nukkumaanmenoaika. Hiljaisuus pitäisi laittaa klo 01:een tai 02:een yöllä, niin silloin alkaisi olla asiat paremmin.
Vierailija kirjoitti:
MInä olen tänään käynyt viemässä naapurin postiluukusta lappusen, jonka mukaan taloyhtiön sääntöjen mukaan hiljaisuus alkaa klo 22 eikä ole erikseen mainittu, että uusivuosi olisi poikkeus. Joten soitan poliisit paikalle klo 22 ja teen metelistä kirjallisen ilmoituksen isännöitsijälle.
Silti jos melu on väliaikaista, ei siis jatkuvaa, se mene ihan normaalien elämän äänien piikkiin. Joskus saa kaikki pitää juhlia, josta kuuluu pidempään ääniä. Toki, jos melua jatkuu aamuyöhön tai/ja on korvia huumaavaa, niin poliisit voi kutsua paikalle. Itse en ikinä kehtaisi jostain satunnaisista juhlista valittaa minnekään. Eri asia, jos juhlat on joka viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miksi ihmiset, jotka eivät siedä elämisen ääniä/satunnaisesti myös asiallisia juhlia ylipäätään muuttavat kerrostaloon? Rivitalokin on parempi paikka, paras tietysti on asua okt:ssa metsän keskellä. Itse en pidä melusta joten ei tullut mieleenkään muuttaa kerrostaloon.
Ja ei minun mielestä voi kieltää muilta maltillista uuden vuoden juhlintaa omassa asunnossaan vain siksi, että sinulla on aikainen herätys.
Käy ostamassa korvatulpat tai laita peltorit päähän.
Hyvää vuoden vaihdetta ja parempaa ensi vuotta 😊Siksi, että sinä siellä maaseudulla voit asua omassa mökissäsi metsän keskellä, täytyy kymmenen kaupunkilaisen herätä aikaisin töihin, jotta voivat maksaa veroja. Näillä veroilla sitten maksetaan sinun loisimisesi siellä talossasi. Tosiasiassa kaupungeissa ei yksinkertaisesti ole tilaa rakentaa jokaiselle omakotitaloa. Suomessa kyllä on, mutta jonkun pitäisi käydä niissä töissäkin, jolla koko yhteiskunta elätetään. Ja tuottavat työpaikat ovat muutamaa sellu- ja metallitehdasta lukematta kaupungeissa.
Tiesitkö, että iso osa kaupungeissa töitä tekevistä ei asu siinä kaupungissa lainkaan?
Ja että keskeltä metsää pääsee tuottavaan työhön yhtä helposti kuin kerrostalosta.
Tiesin. Saivartelu ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että omakotitaloja ei riitä jokaiselle, ja että aika moni yhteiskunnan nettomaksaja joutuu asumaan kerrostalossa olosuhteiden pakosta sekä kuuntelemaan kaikenlaista roskaa.
Vierailija kirjoitti:
MInä olen tänään käynyt viemässä naapurin postiluukusta lappusen, jonka mukaan taloyhtiön sääntöjen mukaan hiljaisuus alkaa klo 22 eikä ole erikseen mainittu, että uusivuosi olisi poikkeus. Joten soitan poliisit paikalle klo 22 ja teen metelistä kirjallisen ilmoituksen isännöitsijälle.
Osaa ne naapuritkin varmaan soittaa isännöitsijälle. Että naapuri uhkailee, saavatko viettää iltaa rauhassa. Isännöitsijä sanoo, että kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti jos melu on väliaikaista, ei siis jatkuvaa, se mene ihan normaalien elämän äänien piikkiin. Joskus saa kaikki pitää juhlia, josta kuuluu pidempään ääniä. Toki, jos melua jatkuu aamuyöhön tai/ja on korvia huumaavaa, niin poliisit voi kutsua paikalle. Itse en ikinä kehtaisi jostain satunnaisista juhlista valittaa minnekään. Eri asia, jos juhlat on joka viikonloppu.
Mistä tämä väärä käsitys kumpuaa? Ennen klo 22 saa kuulua normaalista elämisestä poikkeavaa ääntä, siis juhlimistakin, mutta sen jälkeen ei ole sallittua satunnaisesti tai säännöllisesti pitää meteliä. Asia on ihan yksiselitteinen, ei ole olemassa mitään "joskus-sääntöä".
Kahdesta varoituksesta taloyhtiö ottaa asunnon haltuunsa.
Eli käytännössä teen yhdessä naapurin kanssa kirjallisen selvityksen metelistä isännöitsijälle, mukaan liitän tiedon siitä, koska poliisille soitettu. Tästä menee asukkaalle varoitus. Seuraavasta klo 22 jälkeen tapahtuvasta metelöinnistä teen toisen naapurin kanssa kirjelmän ja sen jälkeen alkaa lunastusprosessi. Harva asukas tajuaa, että sääntöjä pitää kaikkien noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaa ne naapuritkin varmaan soittaa isännöitsijälle. Että naapuri uhkailee, saavatko viettää iltaa rauhassa. Isännöitsijä sanoo, että kyllä.
Ongelmana on se, että isännöitsijä ei voi muuttaa talon sääntöjä. Kun hän vastaanottaa sen kahden asukkaan allekirjoittaman kirjallisen ilmoituksen, on hänen pakko siihen reagoida ja ainoa mahdollisuus on kirjallinen varoitus. Jos hän ei sitä tee, syyllistyy hän laiminlyöntiin.
Olen kerran ollut mukana ottamassa nuorenparin ensiasuntoa taloyhtiön hallintaan. He selittivät ihan samaa kuin palstalaiset eli että on luvallista joskus juhlia äänekkäämmin pikkutunneille. Mitään sellaista sääntöä ei ole.
Asunto oli vuoden päivät taloyhtiöllä, nuoripari asui jossain muualla vuokralla. Lopulta he myivät sen pois.
No ohhoh, ihan uutenavuotena kehtaavat pitää bileet (joista lähtevät toki baariin jatkamaan, joten eivät möykkää läpi yön huoneistossaan), ja ovat ryökäleet kehdanneet jopa kesälläkin, puoli vuotta sitten kerran bileet järjestää. Kyllä nyt on valitukseen aihetta.
Kehtaavat vielä kävellä asunnossaan ja jutella iltaisin parvekkeellakin.
Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran ollut mukana ottamassa nuorenparin ensiasuntoa taloyhtiön hallintaan. He selittivät ihan samaa kuin palstalaiset eli että on luvallista joskus juhlia äänekkäämmin pikkutunneille. Mitään sellaista sääntöä ei ole.
Asunto oli vuoden päivät taloyhtiöllä, nuoripari asui jossain muualla vuokralla. Lopulta he myivät sen pois.
Sääntöä ei ehkä ole, mutta epäilen vähän tätä juttua nimittäin haltuunotto on aika pitkä prosessi ja siihen ei riitä 1 tai 2 varoitusta jos asian riitauttaa.
Lisäksi haltuunotossa taloyhtiölle tulee aika paljon velvollisuuksia mm. asunnon vuokraamiseksi yms. Kuulosit vähän liian helpolta tuo selityksesi.
Vuokralaisista toki pääsee helpommin eroon, mutta silloin vuokranantajan pitää toimia ja jos ei toimi niin ollaan taas tuossa haltuunottotilanteessa joten eipä sekään välttämättä ole helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Tirsk. Poliiseillahan ei toki uutenavuotena ole muuta tehtävää kuin karauttaa teille klo 22.01, kun sinä kyttäät sekuntikellon kanssa, vieläkö naapurit pitävät hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Naapurit metelöi lähes joka ilta ja te vastaatte että pitää melua joskus sietää? Luetteko ollenkaan aloituksia ennenkuin kommentoitte? Meidän taloyhtiössä on sellainen kirjoittamaton sääntö että silloin tällöin voi hiukan metelöidä jos on tuparit tms. mutta ei se voi olla jokaviikkoista. Ja silloinkin yritetään noudattaa klo 23 alkavaa hiljaisuutta.
Miten niin metelöivät. Minä luin aloituksesta, että viimeksi ovat pitäneet bileet kesällä.
Sen sijaan musiikin kuuntelu omassa kodissa päiväsaikaan, baarista kotiin tuleminen viikonloppuyönä ja kävely omassa asunnossa siinä yhteydessä ja kesäiltoina parvekkeella rupattelu ovat normaalia elämää, eivät todellakaan mitään metelöintiä.
Asuin aikoinaan kerrostalossa, jossa kaikki asukkaat omistivat asuntonsa. Sitten yksi sai työtä niin kaukaa, ettei voinut kulkea päivittäin työmatkaa (n. 300 km/suuntaansa). Niinpä hän vuokrasi asuntonsa nuorelle parille, joka alkoi pitää varsinaisia rymyjuhlia. Koska asunto oli ylimmässä kerroksessa häiritsi jatkuva porraskäytävässa ravaaminen koko kyseisen porraskäytävän asujaimistoa. Lisäksi alaovi oli jätetty auki, jotta porukka pääsi kulkemaan sisään ja ulos. Voitte vain kuvitella millainen sotku porraskäytävässä oli, koska esim. tupareiden aikaan oli sateista ja kuraista. Minä kävin laittamassa alaoven lukkoon ja sain haukkumiset niskaani. Kyseisen asunnon alapuolella asui perhe, jonka mies teki kolmivuorotyötä. Hän soitti naapurirapussa asuneelle isännöitsijälle, jonka asuntoon ryminä myös kuului. Isännöitsijä meni häiriökämpän alakertaan kuuntelemaan mekkalaa ja seuraavaksi hän meni soittamaan yläkerran ovikelloa ja ilmoitti, että juhlat loppuvat tällä hetkellä. Asunnon omistaja sai asiasta tiedon ja nuori pari katosi hyvin pian asunnosta. Eivät tainneet asua kahtakaan kuukautta!!! Seuraavaksi asunto vuokrattiin eläkeläispariskunnalle, joka myöhemmin osti asunnon. Saatiin ihanat, hiljaiset naapurit.
Vierailija kirjoitti:
Asuin aikoinaan kerrostalossa, jossa kaikki asukkaat omistivat asuntonsa. Sitten yksi sai työtä niin kaukaa, ettei voinut kulkea päivittäin työmatkaa (n. 300 km/suuntaansa). Niinpä hän vuokrasi asuntonsa nuorelle parille, joka alkoi pitää varsinaisia rymyjuhlia. Koska asunto oli ylimmässä kerroksessa häiritsi jatkuva porraskäytävässa ravaaminen koko kyseisen porraskäytävän asujaimistoa. Lisäksi alaovi oli jätetty auki, jotta porukka pääsi kulkemaan sisään ja ulos. Voitte vain kuvitella millainen sotku porraskäytävässä oli, koska esim. tupareiden aikaan oli sateista ja kuraista. Minä kävin laittamassa alaoven lukkoon ja sain haukkumiset niskaani. Kyseisen asunnon alapuolella asui perhe, jonka mies teki kolmivuorotyötä. Hän soitti naapurirapussa asuneelle isännöitsijälle, jonka asuntoon ryminä myös kuului. Isännöitsijä meni häiriökämpän alakertaan kuuntelemaan mekkalaa ja seuraavaksi hän meni soittamaan yläkerran ovikelloa ja ilmoitti, että juhlat loppuvat tällä hetkellä. Asunnon omistaja sai asiasta tiedon ja nuori pari katosi hyvin pian asunnosta. Eivät tainneet asua kahtakaan kuukautta!!! Seuraavaksi asunto vuokrattiin eläkeläispariskunnalle, joka myöhemmin osti asunnon. Saatiin ihanat, hiljaiset naapurit.
Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Meilläkään on turha kuvitella nukkuvansa 3-4* krt viikossa naapureiden pippaloimisen takia. Ei muuten mutta sitten on äiti ja lapset kaikki niin pahalla päällä että on jatkuva sota meillä kotona, onpa mukavaa! Eli kiitos vaan juopot alakerran naapurit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääntöä ei ehkä ole, mutta epäilen vähän tätä juttua nimittäin haltuunotto on aika pitkä prosessi ja siihen ei riitä 1 tai 2 varoitusta jos asian riitauttaa.
Lisäksi haltuunotossa taloyhtiölle tulee aika paljon velvollisuuksia mm. asunnon vuokraamiseksi yms. Kuulosit vähän liian helpolta tuo selityksesi.
Vuokralaisista toki pääsee helpommin eroon, mutta silloin vuokranantajan pitää toimia ja jos ei toimi niin ollaan taas tuossa haltuunottotilanteessa joten eipä sekään välttämättä ole helppoa.
Haltuunotto on hyvin yksinkertainen ja nopea prosessi, vaikka toki sisältää valitusajat. Kun on olemassa poliisilta saadut tiedot siitä, että asunnossa on jouduttu käymään rauhoittelemassa väkeä ja poistamassa porukkaa rappukäytävästä ja useamman kuin yhden naapurin kirjallinen ilmoitus metelistä isännöitsijälle. Vielä kun muutama muu naapuri lisäksi avaa suunsa ja todistaa, että meteliä klo 22.00 jälkeen on ollut, niin siinä ei ole paljoa riitautettavaa.
Taloyhtiöissä on sääntönsä ja niiden noudattamattomuus aiheuttaa seurauksia. Suurin osa uskoo, että he voivat tehdä mitä vain, mutta ilmeet ovat näkemisenarvoiset, kun tajutaan, että asunnon kyllä omistaa, mutta siinä ei saa enää asua.
Asunto on muuten helppo vuokrata, koska vuokraksi riittää "alueella yleinen hintataso vastaavissa asunnoissa". Ei siis tarvitse pyytää huippuvuokraa.
Sun naapurit sentään ilmoittivat bileistään. Meidän talon bilehile järkkää kemut usein ihan yllätyksenä klo 04 aamuyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tirsk. Poliiseillahan ei toki uutenavuotena ole muuta tehtävää kuin karauttaa teille klo 22.01, kun sinä kyttäät sekuntikellon kanssa, vieläkö naapurit pitävät hauskaa.
Tirks. Soitto hätäkeskukseen ja puhelun sisältö dokumentoidaan, vaikka poliisi ei ehdi paikalle. Se on olennainen tieto siinä vaiheessa, kun naapuri alkaa väittää, että ei ole koskaan ollut häiriöksi.
Toisaalta vaikka poliisi ei ehdi paikalle, niin minä voin aina seuraavana aamula klo 5.30 mennä soittamaan yläkerran naapurin ovikelloa kädessäni mikä tahansa roska ja kyselen ystävällisesti, että onko tämä pudonnut teiltä tuonne rappuun.
Tiesitkö, että iso osa kaupungeissa töitä tekevistä ei asu siinä kaupungissa lainkaan?
Ja että keskeltä metsää pääsee tuottavaan työhön yhtä helposti kuin kerrostalosta.