Siskon häät ravintolassa, en voi mennä, mitä teen?! :(
Siskoni on siis vuodenvaihteen jälkeen menossa naimisiin. Häät pidetään hienossa ravintolassa, eikä siinä mitään, mutta kärsin todella pahasta syömis/ravintolakammosta. "Tavallisissa" häissä sitä ehkä onnistuisikin pysytellä poissa silmistä pahimman ajan, mutta ravintolassa se ei onnistu.
Olen äärimmäisen nirso ja vaikean koulukiusaamisen takia en oikein kykene syömään, kun paikalla on muita ihmisiä. Tuttujen kanssa ei sinänsä ongelmaa, mutta juurikin esim. juhlissa syödessä ruoka takertuu kurkkuun ja pakottamalla tulee vain oksennusreaktio... :( Puhumattakaan että olisi hieno paikka, jossa syömisen lisäksi täytyisi myös keskittyä keskusteluun, osata valita ruoka, muistaa etiketti... Ei onnistu.
Siskon kanssa ei olla kamalan läheisiä, en koskaan puhu näistä ongelmistani hänelle. Vietetään kyllä aikaa yhdessä paljonkin, mutta sisko ei tiedä mitään esimerkiksi mielenterveysongelmistani...
Kommentit (65)
Jos jokainen saa valita ruokansa listalta ihan vapaasti, niin ainakin voit tsekata ruokalistan netistä etukäteen ja päättää jo nyt, mitä syöt. Soitat vaikka sinne ja varmistat, että saat rajoitteihisi sopivaa ruokaa, jos ei muuten niin vaikka jonkun räätälöidyn annoksen (tyyliin: kanaa ja riisiä ilman kastikkeita tai mausteita)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso mitä muut tekee ja tee samoin,syöminen ei voi olla ihmiselle kovin vaikeaa.
Niin, yksi ihmisen perustarpeista. On vaikka edellispäivän ennen tilaisuutta syömättä niin eiköhän ruoka maistu.
Juurikin näin. Itse toivon usein jotain oikeaa kriisiä tähän maahan, jotta nämäkin nirso/fobiapellet kohtaisivat jonkun oikean ongelman. Kyllä varmasti jossain vaiheessa ennen nälkäkuolemaa nuo fobiat ja nirsoudet mystisesti kaikkoaisivat.
Paha närästys on hyvä tekosyy. Ite laihduin 4 kg kuussa normaalipainossa kun mahan limakalvo tulehtui, samoin ruokatorvi. En pystynyt syömään kuin kylmää ja nestemäistä vähän. Muuten oksensin. Lääkkeinä siihen on happosalpaajat, esim Somac tai Zolt. Jos joku kysyy miten hoidetaan :) Ja 1 tabletti vuorokaudessa. Nyt voit mennä juhliin.
Jospa menet sinne juhliin ja näytät alapeukkua koko ajan, kuten täälläkin teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso mitä muut tekee ja tee samoin,syöminen ei voi olla ihmiselle kovin vaikeaa.
Niin, yksi ihmisen perustarpeista. On vaikka edellispäivän ennen tilaisuutta syömättä niin eiköhän ruoka maistu.
Juurikin näin. Itse toivon usein jotain oikeaa kriisiä tähän maahan, jotta nämäkin nirso/fobiapellet kohtaisivat jonkun oikean ongelman. Kyllä varmasti jossain vaiheessa ennen nälkäkuolemaa nuo fobiat ja nirsoudet mystisesti kaikkoaisivat.
Itse toivon usein sinunkaltaisillesi pelleille henkisiä sairauksia, jotta ymmärtäisit miten "oikeita ongelmia" nekin ovat.
Ap:lle: On tullut aika paljon hyviä vinkkejä! Esim. juuri nuo että on jokin sairaus. Ja voisithan yrittää puhua siskollesi ongelmastasi. Paljon tsemppiä sekä hääjuhlaan että elämään!
Vierailija kirjoitti:
Ennen jännitin aina sen verran juhlissa, etten pystynyt oikein syömään mitään. Otin vähän jotain salaattia lautaselle ja siirtelin sitä siinä edes takaisin ja olin syövinäni. Lasia voi myös viedä huulille ja olla juovinaan. Ihmiset keskittyy omiin tekemisiinsä, ihan sama mitä sä puuhaat. Se siitä. Jos joku kysyisi (mitä ei 100% tapahdu) että mikset oikein syö mitään, niin sanot tosiaan, että jännität siskosi puolesta.
Mutta joutuuhan siinä kuitenkin istumaan ihmisten keskellä nähtävänä. Ja pahinta justiin se jos joutuisi jollekin puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos jokainen saa valita ruokansa listalta ihan vapaasti, niin ainakin voit tsekata ruokalistan netistä etukäteen ja päättää jo nyt, mitä syöt. Soitat vaikka sinne ja varmistat, että saat rajoitteihisi sopivaa ruokaa, jos ei muuten niin vaikka jonkun räätälöidyn annoksen (tyyliin: kanaa ja riisiä ilman kastikkeita tai mausteita)
On tosi helppoa joo puhelimella soittaminen panikoijalle.
Sano siskollesi, ettei kirjoittajaa 15 ("miksei ruoka kelpaa") kutsuta. :D
Olisiko jostain höpölääkkeestä sinulle apua? Rauhoittavasta tms.?
Ota vähän rohkaisuryyppyä ennen menoa tai sano että sulta poistettiin viisauden hammas ja käy kipeää syödä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ottaa ruokaa lautaselle ja olla syömättä. Kukaan ei kiinnitä syömättömyyteesi huomiota.
Minä kiinnitän huomiota ja saatanpa vaikka kysäistä miksei ruoka kelpaa.
Hankipa käytöstavat. Toisen aikuisen syömisen kommentointi on moukkamaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse toivon usein sinunkaltaisillesi pelleille henkisiä sairauksia, jotta ymmärtäisit miten "oikeita ongelmia" nekin ovat.
Ei, nämä "henkiset ongelmat" ovat erilaisia 2000-luvun muotijuttuja, joilla voi oikeuttaa itselleen erilaista erikoiskohtelua. Nämä loppuvat heti, kun hoitomenetelmäksi otetaan "kurikomppanija", jossa ohjelmassa on pakkotahtista fyysistä harjoitusta ja kovaa fyysistä työtä. Alkaa tulla muutakin mietittävää kuin jokin "yhyy en uskalla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, nämä "henkiset ongelmat" ovat erilaisia 2000-luvun muotijuttuja, joilla voi oikeuttaa itselleen erilaista erikoiskohtelua. Nämä loppuvat heti, kun hoitomenetelmäksi otetaan "kurikomppanija", jossa ohjelmassa on pakkotahtista fyysistä harjoitusta ja kovaa fyysistä työtä. Alkaa tulla muutakin mietittävää kuin jokin "yhyy en uskalla".
Jotenkin olen niin harhainen, etten olekaan edes huomannut, että meillä on kahtia jakautunut kansa. Toiset pohjoiskoreasta kopioidulla työleirillä ja toiset kääritty ja kääriytyneet pumpuliin.
Ap myönsi oman ongelmansa ja yrittää keksiä ratkaisua. Sinun ongelmasi on se, ettei sinulla edes ole sairaudentuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinunkaltaisiasi lähimmäisiä ei olisi, olisi traumojakin huomattavasti vähemmän.
Mulla on vähän samankaltainen syömisongelma. Ajattelin seuraavissa juhlissa ottaa ruokaa sen verran että helppo jättää/sotkea lautaselle. Siis tosi vähän. Eikä se ole noloa jättäö koko annostakin jos on pakko tilata jotain.
Rauhoittavienkin saaminen on nykyään tosi hankalaa. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen jännitin aina sen verran juhlissa, etten pystynyt oikein syömään mitään. Otin vähän jotain salaattia lautaselle ja siirtelin sitä siinä edes takaisin ja olin syövinäni. Lasia voi myös viedä huulille ja olla juovinaan. Ihmiset keskittyy omiin tekemisiinsä, ihan sama mitä sä puuhaat. Se siitä. Jos joku kysyisi (mitä ei 100% tapahdu) että mikset oikein syö mitään, niin sanot tosiaan, että jännität siskosi puolesta.
Mutta joutuuhan siinä kuitenkin istumaan ihmisten keskellä nähtävänä. Ja pahinta justiin se jos joutuisi jollekin puhumaan.
Miksi joutuisit istumaan keskellä nähtävänä? Morsiusparihan se on yleensä keskeisimmällä paikalla ja kaikkien huomio kiinnittyy heihin. Sinut taas morsiamen siskona tultaisiin todennäköisesti plaseeraamaan perheenne kanssa samaan pöytään. Etkö uskalla edes heidän kanssaan puhua?
SSSS kaikki jo tietää. Sanot vaan, ettet voi syödä. Siinä se.
Ihme neuvoja. Pitäisi keksiä jotain valheita ja peitellä sitä miksei voi syödä. Jos joku kysyy miksi et syö, niin voit vaan kertoa ettet pysty syömään julkisilla paikoilla. Big deal? Samalla voit yrittää kehittää itseäsi juomalla illan aikana vaikka lasin viiniä, jos siltä tuntuu, että sen pystyisit tekemään.
Et ikinä pääse ongelmastasi eroon jos salailet sitä. Jos joku alkaa udella syitä sille, mikset pysty syömään, niin voit vain kertoa ettet halua puhua asiasta.. Tietysti jos sosiaaliset tilanteet muutenkin ovat hankalia, niin ymmärrän että ravintolaympäristö ja vieraat ihmiset voivat iskeä vähän lukkoa päälle, mutta suosittelen silti yrittämään! Älä missään nimessä jätä juhlia väliin. (+Puhu siskolle)
Mua aina ihmetyttää nämä huutelijat, että ihmisillä on fobioita, koska ei ole "oikeita" ongelmia. Ei tarvitse kuin kuunnella isovanhempiensa juttuja lapsuudestaan, kun käy selväksi, että ihmisillä on ollut kaikenlaisia pelkoja silloinkin, kun Suomi on ollut todella köyhä maa ja kaikilla varmasti yllin kyllin ongelmia.
Sama juttu esim. masennuksessa, jota sairastetaan yhtä paljon maasta riippumatta. Diagnosointi on vain yleisempää rikkaissa maissa. Eri psyykkiset sairauden vain eivät kerta kaikkiaan ole elintasosairauksia, eivät seurausta liian helposta elämästä (pikemminkin päinvastoin) eivätkä hoidettavissa millään kurileirillä!
Aloittaja tässä, en osaa kirjautua mobiililla.
Mutta niin, hääjuhlassa ei ilmeisesti ole muuta ohjelmaa kuin tuo syöminen, sillä sinne tulee lähinnä juuri lähimmät sukulaiset (minä ja tätimme, vanhemmat ja isovanhemmat ovat kuolleet) sekä morsiusparin ystäviä. Ehkä 20-25 henkeä siis. Sisko sanoi, että syömme hyvässä hengessä ja sitten on joku tietovisa. Olisi aika karmeaa istua siinä 24 muun ihmisen piirittämänä ja katsoa, kun ihmiset syövät. Taatusti paljon kyselyä.
Ei minua auta mikään ruokalistan tutkiminen etukäteen. Ihan sama vaikka toisin täysin samaa ruokaa kotoani, se ei vain mene alas.
Olen nälkiinnyttänyt itseni kahdesti sairaalaan saakka olemalla yksinkertaisesti syömättä, kun en pystynyt siihen ja oksensin aina. Kävin 6 vuotta terapiassa, eikä siitä ollut mitään apua.
Kuka lääkäri määrää rauhoittavaa siksi ettei joku voi syödä?