Millainen äiti syöttää lapsilleen eineksiä?
Vanukkaita, einesmoskaa, teurasjätenakkeja, kovaa rasvaa ja hillitön määrä sokeria. Eikö nämä einesmammat välitä lapsistaan? Kuvottaa eineksiä syöttävät äidit, aikuinen pilatkoon kehonsa ravinneköyhällä jätteellä mutta miksi pilata lapsetkin? Omaa laiskuuttaan? Jää enemmän aikaa riiata yhdenillan toivojen kanssa kessu huulessa, siideriä lipittäen?
Kommentit (120)
Tällainen: olen paljon urheileva fyssari. Einekset ovat hyvin kontrolloituja ja valvottuja. Puolukassakin on e-koodeja:D en ikinä kehtaisi ostaa luomuruokaa, sen valmistaminen tuhlaa järjettömästi luontoa ja vie suunnattoman määrän energiaa. Meidän terveytemme ei ole sen tärkeämpää, kuin niiden, jotka eivät itsekkyytemme vuoksi saa ruokaa. Meinaatteko ettei 2000 vuotta sitten kaikki lihan osat kelvanneet? Mutta nyt kun ne jauhetaan lihapullan muotoon, niin hui! Liittykää Skepsikseen ja tulkaa järkiinne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tää provo ole, mutta meillä syödään välillä arki-iltaisin pinaatti- tai porkkanalettuja ja lihaperunasoselaatikkoa tai Saarioisten spagettijauhelihavuokaa. Mies ei tee ruokaa ja mulla on välillä parempaakin tekemistä kuin kokata, kuten vaikka vaativa työ tai ihan lasten kanssa ajan viettäminen. Eikä ole edes huono omatunto.
No jos niitä eineksiä on pakko syödä niin söisitte edes laatueineksiä, kuten purkkihernekeitto, pakastepinaattikeitto tai riistakäristys ja mummonmuussi.
Öh, mikä ihmeen "laatueines"??? Mitä laadukasta on jossain pakastepinaatissa, purkkihernarissa tai jauhomuusissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanukkaita, einesmoskaa, teurasjätenakkeja, kovaa rasvaa ja hillitön määrä sokeria. Eikö nämä einesmammat välitä lapsistaan? Kuvottaa eineksiä syöttävät äidit, aikuinen pilatkoon kehonsa ravinneköyhällä jätteellä mutta miksi pilata lapsetkin? Omaa laiskuuttaan? Jää enemmän aikaa riiata yhdenillan toivojen kanssa kessu huulessa, siideriä lipittäen?
Niinpä....kyllä einesten tarjoaminen lapsille pitäisi jättää mahdollisimman vähään.
Kunnon, terveellisen kotiruoan laittaminen ei välttämättä ole vaikeaa eikä aikaa vievää. Esimerkiksi terveelliset (kasvis)sopat valmistuvat suhteellisen nopeasti. Voi keittää isomman satsin kerralla ja syödä muutaman päivän. Ylipäätänsä voi harrastaa isompien määrien kokkaamista. Ainakin sen verran että voi kahdella aterialla syödä samaa. Ja luomu-tuotteita pitäisi kyllä suosia...jokainen varojensa mukaan...
Sulkevatko nämä jotenkin toisensa pois sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen äiti, jonka lapsella on nirsoiluvaihe menossa, ja pitää keksiä edes jotain, mitä lapsi suostuisi syömään. Yksivuotiaana herkutteli porkkaraasteella, avokadolla, itse savustetulla kalalla ja söi kaiken, mitä lautaselle laitettiin. Puolitoistavuotiaana maistuu lähinnä kaupan pinaattiletut ja -keitto.
Tämä on mysteeri. Mistä se 1,5 v on niitä valmisruokia eteensä saanut?
Onko ihan itse sanonut, että vain valmiskeitto maistuuHassua. Vaikka ymmärrän kyllä, että isommat on joskus niitä syönyt. Meilläkin pinaattilättyjä ostetaan joskus. Ei niistä kyllä kukaan tykkää, kaikkien mielestä itse tehdyt on paremman makuisia
T. Teinien äiti
Ei ole mitään mysteerejä kun käyttää mielikuvitusta. Miten ihmeellinen maailma onkaan kun kaikki ei menekään sen oman ajatuskulun mukaisesti aina! Mulle tuli ainakin mieleen pari vaihtoehtoa mitkä voi johtaa tilanteeseen, jossa noinkin pieni lapsi pääsee maistamaan jotain muuta mitä vanhemmant kotiin ostaa.
Meillä syödään, teen melkein päivittäin hyvää, tasapainoista ruokaa, johon käytän paljon aikaa ja vaivaa. Joskus meillä sorrutaan eineksiin, eikä edes hävetä. Me tykätään purkkihernarista, pakastefalafeleista ja valmiista karjalanpiirakoista. Myös vihannekset tulee aika usein pakasteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä....kyllä einesten tarjoaminen lapsille pitäisi jättää mahdollisimman vähään.
Kunnon, terveellisen kotiruoan laittaminen ei välttämättä ole vaikeaa eikä aikaa vievää. Esimerkiksi terveelliset (kasvis)sopat valmistuvat suhteellisen nopeasti. Voi keittää isomman satsin kerralla ja syödä muutaman päivän. Ylipäätänsä voi harrastaa isompien määrien kokkaamista. Ainakin sen verran että voi kahdella aterialla syödä samaa. Ja luomu-tuotteita pitäisi kyllä suosia...jokainen varojensa mukaan...
Mitkä "nämä"?
Meillä einesten syöttämisestä vastaa isä. Ranskikset ja nakit ruokalistalla kun isä "kokkaa".
Kyllä huomaa että nää ruokanatsit on ihan hirveän ilkeitä ja inhottavia ihmisiä. Eli vastaus ap:n kysymykseen: varmaan ne kaikkein normaalimmat ihmiset ostas myös niitä eineksiä. Pelottavampia on ehdottomat ihmiset, kuten ketjussakin näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tää provo ole, mutta meillä syödään välillä arki-iltaisin pinaatti- tai porkkanalettuja ja lihaperunasoselaatikkoa tai Saarioisten spagettijauhelihavuokaa. Mies ei tee ruokaa ja mulla on välillä parempaakin tekemistä kuin kokata, kuten vaikka vaativa työ tai ihan lasten kanssa ajan viettäminen. Eikä ole edes huono omatunto.
No jos niitä eineksiä on pakko syödä niin söisitte edes laatueineksiä, kuten purkkihernekeitto, pakastepinaattikeitto tai riistakäristys ja mummonmuussi.
Öh, mikä ihmeen "laatueines"??? Mitä laadukasta on jossain pakastepinaatissa, purkkihernarissa tai jauhomuusissa?
Ei ole transrasvoja, toisin kuin noissa valmisletuissa esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen äiti, jonka lapsella on nirsoiluvaihe menossa, ja pitää keksiä edes jotain, mitä lapsi suostuisi syömään. Yksivuotiaana herkutteli porkkaraasteella, avokadolla, itse savustetulla kalalla ja söi kaiken, mitä lautaselle laitettiin. Puolitoistavuotiaana maistuu lähinnä kaupan pinaattiletut ja -keitto.
Tämä on mysteeri. Mistä se 1,5 v on niitä valmisruokia eteensä saanut?
Onko ihan itse sanonut, että vain valmiskeitto maistuuHassua. Vaikka ymmärrän kyllä, että isommat on joskus niitä syönyt. Meilläkin pinaattilättyjä ostetaan joskus. Ei niistä kyllä kukaan tykkää, kaikkien mielestä itse tehdyt on paremman makuisia
T. Teinien äitiEi ole mitään mysteerejä kun käyttää mielikuvitusta. Miten ihmeellinen maailma onkaan kun kaikki ei menekään sen oman ajatuskulun mukaisesti aina! Mulle tuli ainakin mieleen pari vaihtoehtoa mitkä voi johtaa tilanteeseen, jossa noinkin pieni lapsi pääsee maistamaan jotain muuta mitä vanhemmant kotiin ostaa.
Sama juttu. Eiköhän se nyt kuitenkin ole kohtalaisen tavallista, että kotona on joskus eineksiäkin. Ja muuten, meillä on ihan sama juttu, 1,5-vuotias nirsoilee, juuri mikään ei maistu. Nelivuotiaalla esikoisella oli samassa vaiheessa ihan sama juttu, ja tällä hetkellä ihan kaikki maistuu. Lapsi haluaa itse maistaa ihan kaikkea ruokaa, mitä vain näkee. Jouluna uudeksi suosikiksi nousi etikkasilakka. Että puolitoistavuotiaan syömisten perusteella ei tarvitse kummoisia ennustella. Meilläkin kuopuksella maistuu tällä hetkellä lähinnä pussismoothiet, raejuusto ja kaurapuuro. Linssikeitto on semmoinen, että sitä syö, kun on kauhea nälkä, mutta muiden ruokien syöminen päätyy aika usein ruuan heittelemiseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai pakastepinaatissa? No aika paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä "nämä"?
Einesten tarjoaminen ja kotiruuan tekeminen. Luki ihan tuossa ylemmässä viestissä, jos olisit vaivautunut skrollaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään, teen melkein päivittäin hyvää, tasapainoista ruokaa, johon käytän paljon aikaa ja vaivaa. Joskus meillä sorrutaan eineksiin, eikä edes hävetä. Me tykätään purkkihernarista, pakastefalafeleista ja valmiista karjalanpiirakoista. Myös vihannekset tulee aika usein pakasteesta.
Hyvän ja tasapainoisen ruuan saa aikaan myös vaivattomasti ja nopeasti, vaikka itse valmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten mitä esimerkiksi? Pinaatissahan on paljon hyviä ravintoaineita, mutta nehän tuhoutuvat tuossa teollisesssa käsittelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten mitä esimerkiksi? Pinaatissahan on paljon hyviä ravintoaineita, mutta nehän tuhoutuvat tuossa teollisesssa käsittelyssä.
Tälle jos jotain lähdettä saisi.
Vierailija kirjoitti:
Miksei osata tehdä isompaa satsia ruokaa kerralla ja pakastaa loppuja?
Kätevästi ottaisi vain pakkasesta aamulla jo sulamaan rasian. Illalka vain lämmittäisi.
Ja jos ei ole pakastinta niin nyt olisi syy hankkia sellainen.
Isommassa satsissa kestää kauemmin (siinä tilanteessa jossa ruoka yleensä valmistetaan = kiire + nälkäiset odottajat) ja ei se kylläkään maistu yhtään niin hyvältä kun monta kertaa vetää samaa. Ja kyllä kai siinäkin ravintoarvot laskee ku lämmittää, pakastaa ja lämmittää jälleen... Mut toisinaan vois tätäkin harrastaa! Varsinkin jo viikonloppuina tekis alkuviikolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvän ja tasapainoisen ruuan saa aikaan myös vaivattomasti ja nopeasti, vaikka itse valmistaa.
En ole ylempi mutta ihmetetyttää tällainen jeesustelu. Kyllä hyvän ruuan tekemiseen jonkun aikaa tosiaan menee, jos kaiken tekee huolella alusta asti itse. Plus keittiön siivoaminen ja muu valmistelu päälle. Ja sekin on ihan kotityö, johon täytyy varta vasten ryhtyä. Joskus on parempaakin tekemistä kuin laittaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälle jos jotain lähdettä saisi.
Ahaa, eli puhuit asiasta josta et tiedä yhtään mitään. No, aloita vaikka wikipediasta, sieltä löytyy linkkejäkin.
Kertotaulut opitaan muuten jo kakkosella.