Millainen äiti syöttää lapsilleen eineksiä?
Vanukkaita, einesmoskaa, teurasjätenakkeja, kovaa rasvaa ja hillitön määrä sokeria. Eikö nämä einesmammat välitä lapsistaan? Kuvottaa eineksiä syöttävät äidit, aikuinen pilatkoon kehonsa ravinneköyhällä jätteellä mutta miksi pilata lapsetkin? Omaa laiskuuttaan? Jää enemmän aikaa riiata yhdenillan toivojen kanssa kessu huulessa, siideriä lipittäen?
Kommentit (120)
Einekset on silloin tällöin ihan hyvä vaihtoehto. Tätä mieltä ovat asiantuntijatkin.
Ai niin. Falafelit ja soijapyörykät kaupan marketin pakastealtaasta on kans lasten herkkua. En ihan maailman epäterveellisimpänä pitäis.
T: ykkösvastaaja
Monesti pienet lapset ovat sellaisia, että suostuvat syömään vain eineksiä, ja niistäkin muutamaa lajia. Turha kokkailla niille gourmet-ruokaa, kun ensimmäinen reaktio on HYI PAHAA eikai tuota ole pakko syödä. Ja sitten rääpitään erilaisia osia irti ruoasta. Lopulta kiristyksen ja pakotuksen kautta on saatu pari lusikallista kylmennyttä ruokaa ilman oksennusta sisälle, oma ateria on jäähtynyt, tunnelma pilalla ja itkettää kun joutuu heittämään roskiin kalliista raaka-aineista vaivalla valmistettua.
Helpompi kokata itselle tai treffikumppanille ne herkut ja antaa lapselle sitä pizzaa, kalapuikkoja, nakkeja ja ranskalaisia, joita se vetää vatsan täyteen. Ehkä se sitten osaa arvostaa kokolihaa, mausteita, salaatteja ym. kun se on isompi.
Ihan tällainen tavallinen. Siis ei joka päivä mutta toisinaan. Nakkia kerran viikossa korkeintaan toki, noh jogurttia menee päivittäin koska tykätään syödä. Kyllä meillä syödään päivittäin vihannekset ja kasvikset ja hedelmää sekä marjoja myös. En ainakaan itse ole mikään ruokapoliisi että pitäisi syödä juuri ja täsmälleen superterveellisesti aina ja ikuisesti välttäen täysin sitä, tätä ja tota, kyllä meillä ravinteet saa ja hyvät rasvat ja hyvä määrä laadukasta proteiinia vaikka tuota "turhaakin" syödään. Monipuolisuus korvaa täydellisesti terveellisen ja virheettömän ruokavalion ja uskon että näistä lapsista ihan terveitä ja normaaleja ihmisiä tulee silti ihan kuin tuli itsestäkin tällä normiruokavaliolla. :) Haetaankin muuten huomenna pizza pitkästä aikaa ;) nam!
Tämmöinen nyt 43 v kondiittoriäiti ja 40 v kokki-isä.
Meillä on rehellisesti kerta viikossa einespäivä!
Se on sinä päivänä, kun kaikkien treenit ja duunit ja koulut ja sydeemit menee päällekäin ja vinottain ja ja ja.. Silloin joko on ostettu muonaa (yleensä vielä päiväyksellä!) kaupasta tai tilataan karvakäsipitsaa.
Joskus jopa ennakoidaan tuo päivä, mutta sitten otetaan seuraavana päivänä takaisin. Ei sitä ruokaa huvita aina tehdä. Ja kiitos ei, ei syödä samaa ruokaa useita päiviä peräkkäin. Lisäksi meillä lapsetkin tekee ruokaa ja ymmärtää pointin, että joskus vaan ranut ja kalapuikot on namia. :)
Kenen se teurajäte sitten pitäisi syödä. Eikö olisi aika haaskausta jos elukasta vain sisä- ja ulkofile syötäisiin. Esim. thaimaalainen kananjalkakeitto on todella maukas vaikka sen näköjään jotku teurasjätteeksi luokitteleekin.
Esim. minä. Yrittäjä, opiskelija, mies usein työmatkoilla, minä rättiväsynyt. Einesten käytöstä en koe minkäänlaista huonoa omaatuntoa. Mielestäni ruokahifistely on nykyajan korvike uskonnolle, eikä siinä - kuten yleensökään uskonnoissa - ole juuri kyse rationaalisesta ajattelusta vaan siitä, että voi itse tuntea kuuluvansa valittuun kansaan ja halveksia muita.
Minä työssäkäyvä sairaanhoitajaäiti kiireisinpinä aikoina syötin.Lapset jo aikuisia.
Eikös ap:n lapset ole ikinä syöneet mitään eineksiä? Ei taida olla lapsia..
Sellaiset jotka ei piittaa lapsensa vastustuskyvystä. Teollinen liiankin steriili ruoka pilaa bakteerikannan ja toisaalta jää tärkeitä ravinteita saamatta.
Eihän siinä mitään jos niitä silloin tällöin syö mutta jos ruoka on pääasiassa teollista kamaa niin ei kannata sitte parkua kun lapsi makaa syöpäosastolla vakavasti sairaana.
Oma äiti oli surkea ravitsemusasioissa. Söimme aina epäterveellisesti. Oli valmisruokaa, keksejä, karkkia, jätskiä, limua, vanukkaita, valmispullaa, nakkeja, lihapyöryköitä, kananuggetteja jne. Vihanneksina oli kourallinen pakastevihanneksia. Ryhdyin teininä polttamaan. Sain kystan parikymppisenä, munuaiskiviä ja äitini menehtyi syöpään alle 70v. Sain herätyksen ja olen ryhtynyt syömään tosi terveellisesti. Syön raakaravintoa ja kasvisruokaa. Terveys ei ole enää reistaillut.
Sellainen äiti, jonka lapsella on nirsoiluvaihe menossa, ja pitää keksiä edes jotain, mitä lapsi suostuisi syömään. Yksivuotiaana herkutteli porkkaraasteella, avokadolla, itse savustetulla kalalla ja söi kaiken, mitä lautaselle laitettiin. Puolitoistavuotiaana maistuu lähinnä kaupan pinaattiletut ja -keitto.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tää provo ole, mutta meillä syödään välillä arki-iltaisin pinaatti- tai porkkanalettuja ja lihaperunasoselaatikkoa tai Saarioisten spagettijauhelihavuokaa. Mies ei tee ruokaa ja mulla on välillä parempaakin tekemistä kuin kokata, kuten vaikka vaativa työ tai ihan lasten kanssa ajan viettäminen. Eikä ole edes huono omatunto.
No jos niitä eineksiä on pakko syödä niin söisitte edes laatueineksiä, kuten purkkihernekeitto, pakastepinaattikeitto tai riistakäristys ja mummonmuussi.
Vierailija kirjoitti:
Vanukkaita, einesmoskaa, teurasjätenakkeja, kovaa rasvaa ja hillitön määrä sokeria. Eikö nämä einesmammat välitä lapsistaan? Kuvottaa eineksiä syöttävät äidit, aikuinen pilatkoon kehonsa ravinneköyhällä jätteellä mutta miksi pilata lapsetkin? Omaa laiskuuttaan? Jää enemmän aikaa riiata yhdenillan toivojen kanssa kessu huulessa, siideriä lipittäen?
Niinpä....kyllä einesten tarjoaminen lapsille pitäisi jättää mahdollisimman vähään.
Kunnon, terveellisen kotiruoan laittaminen ei välttämättä ole vaikeaa eikä aikaa vievää. Esimerkiksi terveelliset (kasvis)sopat valmistuvat suhteellisen nopeasti. Voi keittää isomman satsin kerralla ja syödä muutaman päivän. Ylipäätänsä voi harrastaa isompien määrien kokkaamista. Ainakin sen verran että voi kahdella aterialla syödä samaa. Ja luomu-tuotteita pitäisi kyllä suosia...jokainen varojensa mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Sellainen äiti, jonka lapsella on nirsoiluvaihe menossa, ja pitää keksiä edes jotain, mitä lapsi suostuisi syömään. Yksivuotiaana herkutteli porkkaraasteella, avokadolla, itse savustetulla kalalla ja söi kaiken, mitä lautaselle laitettiin. Puolitoistavuotiaana maistuu lähinnä kaupan pinaattiletut ja -keitto.
Tämä on mysteeri. Mistä se 1,5 v on niitä valmisruokia eteensä saanut?
Onko ihan itse sanonut, että vain valmiskeitto maistuu
Hassua. Vaikka ymmärrän kyllä, että isommat on joskus niitä syönyt. Meilläkin pinaattilättyjä ostetaan joskus. Ei niistä kyllä kukaan tykkää, kaikkien mielestä itse tehdyt on paremman makuisia
T. Teinien äiti
Laiska ja tyhmä wt-äiti, joka ei ruuasta eikä terveydestä välitä.
Valehtelematta, en ole koskaan ostanut meille eineksiä. En yhtä ainutta kertaa. Viimeksi jonkun roiskeläpän söin noin 20v sitten teininä, enkä silloinkaan välittänyt.
Miksei osata tehdä isompaa satsia ruokaa kerralla ja pakastaa loppuja?
Kätevästi ottaisi vain pakkasesta aamulla jo sulamaan rasian. Illalka vain lämmittäisi.
Ja jos ei ole pakastinta niin nyt olisi syy hankkia sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Miksei osata tehdä isompaa satsia ruokaa kerralla ja pakastaa loppuja?
Kätevästi ottaisi vain pakkasesta aamulla jo sulamaan rasian. Illalka vain lämmittäisi.
Ja jos ei ole pakastinta niin nyt olisi syy hankkia sellainen.
Siksi ei osata, koska reseptissä on ohje neljälle annokselle. :D:D:D
Eiköhän tää provo ole, mutta meillä syödään välillä arki-iltaisin pinaatti- tai porkkanalettuja ja lihaperunasoselaatikkoa tai Saarioisten spagettijauhelihavuokaa. Mies ei tee ruokaa ja mulla on välillä parempaakin tekemistä kuin kokata, kuten vaikka vaativa työ tai ihan lasten kanssa ajan viettäminen. Eikä ole edes huono omatunto.