Miksi täällä vihataan niin paljon tatuointeja
Itselläni on tatuointi lantiolla. Otin sen joskus nuorena. Harva tuota tatuointia koskaan näkee ja päällisin puolin varmaan ei ehkä uskoisi sellaista minulla olevan, kun olen muuten niin luomu; käytän vähän meikkiä ja hiukseni ovat värjäämättömät. En koe olevani minkäänmoista roskasakkia, kun on ylempi korkeakoulututkinto, en ryyppää, en riehu, vaan olen tämmöinen ihan tavallinen perheenäiti. Monen teidän mielestä olen kuitenkin huono ihminen, kun minulta tatuointi löytyy.
Ja mitä tatuoinnin terveellisyyteen tulee, niin toki joskus huolettaa, että onkohan tuo nyt ihan turvallinen, mutta en nyt menis poistattamaankaan, kun laseroinnissa niitä mahdollisia myrkkyjä vasta elimistöön ammutaankin. Lisäksi järkeilen, että mahdollisten terveysvaikutteiden vaaravyöhykkyyllä ovat ensisijassa sellaiset, jotka ovat päästä varpaisiin tatuoituja, mutta en ole ainakaan kuullut, että tämmöisellekään viiteryhmälle syöpä nyt automaattisesti tulisi.
Toivoisin jotain tolkkua tähän tatuointikeskusteluun. Ei tatuointi tee kenestäkään huonoa ihmistä. Tatuointi oli minun nuoruuden villitykseni, joku toinen teki jotain muuta. Elämä jättää jälkensä kehoon joka tapauksessa, arpia, ryppyjä, ja minulla on tämä kukka.
Kommentit (61)
valkoroskan merkki. Mä halusin joskus erään kuvan, muutamia vuosia sitten.. mutta onneksi en ottanut :) nyt on nätti ja puhdas iho eikä mikään tuhru ihossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän tää keskustelu alkaa mennä kiinnostavammaksi. En ota kantaa siihen onko tatskat hienoja vai rumia mutta alkoi kiinnostaa, että miten lääkärin työtä voi haitata tatuoinnit, joita kukaan työelämässä ei ikinä näe? Tajuan ettei kaikki tykkää tatsoista mutta mistä voi edes tietää onko lääkärillä sellaisia vai ei?
Enemmän tässä huolestuttaa tuommoisen lääkärin henkinen tasapaino. Ensinnäkin koko piilossa olevan kehon peitto tatuoinneilla on oire jostain ongelmista. Toiseksi tuo aivan helvetillinen herneiden nokkaan imeminen siitä että jollain palstalla on muutama anonyymi tyyppi jotka ei arvosta tatuointeja ja varsinkaan sitä että niillä on peitetty suuri osa kehosta.
Tatuoinnit on rumia. Todella harvalle sopii tatuoinnit.
Toivottavasti minun lääkärini on edes jonkinmoisessa balanssissa jos satun lääkäriä joskus tarvitsemaan.
Hmm. Ovat kai lääkäritkin ihmisiä? ;) Itse ajattelen niin, että tatuointini (itsellänikin on aika oaljon leimoja) eivät kuulu työelämään ja siksi en niitä töissä esittele. Töissä en muutenkaan tuo kaikkia puolia itsestäni tai persoonallisuudestani esille. Töissä olen vakavastiotettava alani ammattilainen ja käyttäydyn ja pukeudun sen mukaan. Työelämän ulkopuolella olen sama ihminen mutta kuitenkin hyvin erilainen. Osaan mukautua käytökselläni ja pukeutumisellani asiaankuuluvasti seuraan ja tilanteeseen. Minusta se juuri on tasapainoisuuden merkki :)
Puhe onkin siitä angstista jota jotkut itseään tatuoittavat näyttävät potevan jos koko maailma ei olekaan ihastuksesta ymmyrkäisenä heidän taideteoksensa edessä.
Ei minua pienet tatuoinnit häiritse, tai nykyisin noita ei pistä edes merkille kun jokainen pikku kapinallinen koittaa olla niin individualisti sen tatuointinsa kanssa. Sen sijaan semmoinen puolen kehon kaukaa katsottuna tuhrusotku saa ihmettelemään että eikö tuotakin taiteilua olisi voinut lopettaa vähän ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tällä palstalla on vaan korkeasti koulutetut, rikkaiden kanssa naimisissa olevat täydelliset mammat 😂😂
Hih :) Olen suhteellisen tuore lääketieteen lisensiaatti ja olen valmistumisen jälkeen työskennellyt pääosin terveyskeskuksessa. En ole ennen lääkistä kouluttautunut eli en ole mikään entinen wt-lähärimuija näin kärjistäen sanottuna. Minulla oli leimoja jo silloin, kun minut lääkikseen valittiin. Nyt niitä on niin monta etten osaisi edes laskea. Molemmat olka- ja käsivarret on ranteisiin asti täytetty joskin väritys on kesken. Yläselkä ja niska on lähes täynnä ja "yhdistää" olkavarsien leimat toisiinsa ;)
Teema on lähinnä pääkalloa, ruusua, lohikäärmettä, värikästä koikarppia.... Leimani eivät ole mitään tuherruksia laatunsa puolesta vaan olen todella satsannut rahaa niihin. Suosikkini on olkavarressa komeileva kuningattaren pääkallo, jolla on kuningatar Elisabet-tyyppiset hiukset ja upea kruunu :) yhdelläkään kuvistani ei ole suurempaa henkistä merkitystä minulle, vaan suunnittelin kuvani itse niin, että ne vaan näyttäsivät törkeän päheiltä.
Hihittelen mielessäni ajatukselle, että joku vastaanottamistani potilaista olisi ollut samanlainen kuin tämä palstan tatuointivihaaja. Olisi varmaan haukkunut minut wt-sakiksi ja poistunut vastaanotoltani :) tervemenoa mun puolesta. Tosin oikeasti minulla on vastaanotolla vaatteet päälläni (yllättävää eikö) ja yleensä vielä pitkähihainen lääkärin takki. Kenelläkään työpaikallani ei ole hajuakaan näistä kammotuksistani :)
Rakastan leimojani, sillä jokainen on enemmän tai vähemmän itse suunnittelemani ja tatskaajan kanssa ollaan sitten tehty pieniä muutoksia ja suunnitelmia. Yksikään ei ole valmiilla pohjalla tehty, yhtäkään kliseistä voimalausetta minulla ei ole, ei yhtäkään hutaisten tehtyä suherrusta, ei yhtäkään "vitsi"tatuointia eikä yhden yhtä tribaalia. Kaikki tatuoinnit eivät ole hienoja ja joidenkin rumuus osuu minunkin silmään. Mutta: ne eivät ole minun ihossani, joten en vaivaa päätäni asialla enempää. Minulla on onneksi parempaakin ajateltavaa :)
No tuota. Mitenkähän tän nyt sanois.
Jos mua hoitavan lääkärin hihoista vilkkuisi tatuoinnin tyyliin Tomi Björck (sanoit, että käsivarret on ranteisiin saakka tatuoitu), niin kyllä mulla tulisi sellainen hieman ällö olo. En varmasti siinä tilanteessa sitä mitenkään ilmaisisi, mutta tuskin samalle lekurille menisin enää uudestaan.
Noin periaatteessa ihan sama, vaikka olis sitten nilkoista kainaloihin tatuoitu täyteen, mutta näkyvät tatuoinnit jossain käsivarsissa vaan saa mielleyhtymän epäsiististä ihmisestä, koska 99 % ne näyttävät suttuisilta ja likaisilta, vaikka ne kantajalleen olisivat taideteoksia. Esim. itsestäni juuri kokki Tomin tautoidut käsivarret ovat puistattavat ja näkymä hänestä laittamassa ruokaa on vaan...ei.
Vähän sama, jos lääkäri haisisi epämiellyttävältä, olisi selvästi mustat kynnenaluset tai rasvainen tukka.
Mutta edelleenkään, en vihaa, aiheuttaa vaan tietynlaisen mielleyhtymän.
Ymmärsit hiukan väärin. Tai olisi pitänyt tarkentaa. Tatuointini ovat periaatteessa ranteeseen asti mutta todellisuudessa raja menee suurinpiirtein värttinäluun "kyhmyn" kohdalla. Käytännössä tatuointini eivät "vilku" hihojen alta koskaan. Hyvin, hyvin harvoin. Mutta käytännössä kukaan potilas ei niitä ikinä näe. Olen tietysti huomaavainen sinunlaistesi (en missään nimessä tarkoita pahalla) varalta eli pidän huolen siitä, etteivät tatuointini näy.
Ymmärrän kyllä että joillain mielleyhtymiä tulee vaikken ymmärräkään miksi. Ehkä se on vähän sama kuin se, etten itsekään välitä esimerkiksi kasvojen tatuoinneista tai siitä, että on 50 lävistystä kasvoissa. En puhu nyt sinusta vaan minua harmittaa hieman se, että tatuoituja on näköjään lupa haukkua roskasakiksi ym. esimerkiksi tälläkin palstalla mutta kyllä minä pahoja katseita olen joskus uimarannalla saanut. Ties mitä minusta on ajateltu :D
Pointtini on se, että on vähän ikävää että poikkeavan näköisiä ihmisiä on "lupa" tuijottaa ja väännellä ihan häpeilemättä naamaa. Olenpa joskus kuullut jokun naisihmisen kuiskaavan ystävättärelleen bussissa hieman liian kovaa "hyi kamala" kulkiessani ohi tatuoidun ystäväni kanssa.
Tietysti osasin odottaa, etteivät kaikki osaa pitää mölyjä mahassa eikä minunlaiseni tyyppi ota pienestä nokkiinsa. Enkä tarkoita nyt edes pelkästään tatuointeja vaan myös luonnollisista syistä poikkeavan näköisiä ihmisiä...
Ei sitten yllätä lainkaan, tuo pääasiassa tk:ssa työskentely. Ehkä olet niin samankaltainen kuin ovat asiakkaasikin. Emme todellakaan tapaa esim. Kampin terveystalossa, ehei sinua ei sinne edes kelpuutettaisi. Ihan WT- tyyliin, et ole ajatellut erikoistumista ja ehkä oman firman perustamista, tai osakkuutta. Meillä on suvussa useampi lääkäri, yksikään ei ole tk:ssa, kaikki ovat erikoistuneita. Kaltaisesi sopivat juuri sinne tk:n palvelukseen, tiesitkö että teitä kutsutaan 0-lääkäreiksi, siis nollalääkäreiksi.
No voi höpö höpö. (:
Henkilöä, jolle kommentoit, mahtaa hymyilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän tää keskustelu alkaa mennä kiinnostavammaksi. En ota kantaa siihen onko tatskat hienoja vai rumia mutta alkoi kiinnostaa, että miten lääkärin työtä voi haitata tatuoinnit, joita kukaan työelämässä ei ikinä näe? Tajuan ettei kaikki tykkää tatsoista mutta mistä voi edes tietää onko lääkärillä sellaisia vai ei?
Enemmän tässä huolestuttaa tuommoisen lääkärin henkinen tasapaino. Ensinnäkin koko piilossa olevan kehon peitto tatuoinneilla on oire jostain ongelmista. Toiseksi tuo aivan helvetillinen herneiden nokkaan imeminen siitä että jollain palstalla on muutama anonyymi tyyppi jotka ei arvosta tatuointeja ja varsinkaan sitä että niillä on peitetty suuri osa kehosta.
Tatuoinnit on rumia. Todella harvalle sopii tatuoinnit.
Toivottavasti minun lääkärini on edes jonkinmoisessa balanssissa jos satun lääkäriä joskus tarvitsemaan.
"Helvetillinen herneiden nokkaan imeminen?" Kuka ihme täällä on tuosta mitään helvetillisiä reaktiota saanut? Päinvastoin, ap ja tuo lääkäri vaikuttivat huomattavasti keskimääräistä palstailijaa järkevämmiltä ja rauhallisemmilta ihmisiltä. Muuten tämä on aika sekopäinen ketju.
Tatuoinnit ja lävistykset ovat oikeasti niin rumia, että joskus suorastaan ihmetyttää, miksi ihmiset ottavat niitä. Toiset ikään kuin puolustautuvat, että heidän tatskat jäävät vaatteiden alle piiloon, eikä kukaan niitä näe. Mikä järki siinä sitten on? Miksi ottaa, jos yksin sitä/niitä tuijottelee hekumoiden?
Kiitos asiallisesta kritiikistä. Moni pitää tatuointeja rumina, niin en taida sitten semmoista ottaa.
Kiitos ja kumarrus.
Vierailija kirjoitti:
En vihaa tatuointeja. Ne vaan ovat rumia ja mielestäni on reilua ilmoittaa tämä.
Hahhah! Reilua? Miten niin? Missä tilanteessa? No ehkä jos sinulta suoraan kysytään mielipidettä, tai jos vaikka alaikäinen lapsesi haluaa sinun maksavan tatskansa. Muussa tapauksessa voit ihan pitää mielipiteesi omanasi olematta epäreilu, ei sitä kukaan kaipaa.
Makuasioista ei voi kiistellä. Paitsi täällä :) Jokainen varmaan ymmärtää kuitenkin, että vaikka itse preferoi laihuutta ylipainon sijaan, meikittömyyttä meikin sijaan, konservatiivista pukeutumista hupparityylin sijaan niin kyseessä on silti vain oma mielipide. Jolla ei juurikaan ole arvoa oman pääkopan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vihaa tatuointeja. Ne vaan ovat rumia ja mielestäni on reilua ilmoittaa tämä.
Hahhah! Reilua? Miten niin? Missä tilanteessa? No ehkä jos sinulta suoraan kysytään mielipidettä, tai jos vaikka alaikäinen lapsesi haluaa sinun maksavan tatskansa. Muussa tapauksessa voit ihan pitää mielipiteesi omanasi olematta epäreilu, ei sitä kukaan kaipaa.
Siinä tilanteessa kun joku vasta harkitsee tatuoinnin ottamista. Jollain on ajatus että tatuoinnit on kauniita ja hän ehkä ajattelee että kaikki pitävät niitä kauniina, mutta sitten tulee joku reilu tyyppi joka kertoo ettei pidä niitä kauniina. Tästä voi joku havahtua että jukra, kaikki ei pidäkkään näitä kauniina ja alkaa fundeerata asiaa uudestaan.
Tatuointi on kuva josta näkijä on jotain mieltä. Tämä kuva on tehty juuri sen takia että joku sen näkee. Näkijällä taas on mielipide tästä kuvasta. Miksi tätä mielipidettä ei saisi sanoa. Senkö takia että se mielipide loukkaa ? Eikö se sitten ole loukkaavaa että pakottaa katsomaan rumia kuvia ihossaan. Jos haluan taidenäyttelyyn niin ostan lipun, mutta tatuointitaide tuodaan näytille ilman tilausta, ja sitten närkästytään jos joku sanoo siitä mielipiteensä.
Minä myös ihmettelen tuota vihaamista. Aika voimakas sana.
En minäkään näin rock/gootti henkisenä pidä nykymuodista, ihme rytkyjä porukka vetää päällensä. Minusta myös ripsien pidennykset ovat rumia kuten useimmat rakennekynnetkin. En myöskään tykkää nykytrendistä sisustaa asuntoja pelkällä valkoisella (okei, ehkä tehostevärinä löytyy ne hopeanväriset valokuvakehykset takan reunalta). Marimekon yms. vaatteet ovat myös iso kauhistus, en ikimaailmassa laittaisi päälleni.
Mutta en silti vihaa noita asioita. En vain itse pukeutuisi tai sisustaisi noin. Pääasia on se, että ihminen tykkää vaatteistaan, ulkonäöstään ja/tai asunnostaan. Ei muiden mielipiteillä ole väliä, itseä varten nuo kaikki asiat ovat. Sama pätee tatuointeihin.
Eihän tatuoinneista kenenkään tartte pitää, mutta en ymmärrä miten joku jaksaa mussuttaa toisten kuvista. Pitää sitten oman ihon siistinä ja on hiljaa. Jokaisen henk.koht valinta
No hei. Täällä nyt vihataan ihan kaikkea.
Te ihmiset kuvotatte mua. Ei tatuoinninomistajat, vaan te jotka "vihaatte" tatuointeja sydämenne pohjasta. Tuotte yhteen juuri sen ahdasmielisyyden ja pyhimyssyndrooman, mitä halveksun kaikkein eniten tässä maassa. Koette olevanne parempia kuin muut, ja määrittelette tätä toisten ulkonäön perusteella. Tatuoinnit kertovat ihmisten persoonasta ja voivat olla kauniita tai rumia. Silti yhdenkään ihmisen ulkonäkö tai teidän mielestä ruma tatuointi ei tee teistä parempia ihmisiä, enemmänkin tuotte esille tuolla vihapuheella oman ahdasmielisyytenne ja kapeakatseisuutenne. Voin suurella sydämellä sanoa. että olen iloinen siitä että maailma on menossa suvaitsevaisempaan suuntaan ja kaltaisenne kuvottavat ihmispaskarasistit kuolette pois.
Kummasti se vihaaminen loppui kello 23-07 väliseksi ajaksi. Jatkakaa.
mansikkamies kirjoitti:
Te ihmiset kuvotatte mua. Ei tatuoinninomistajat, vaan te jotka "vihaatte" tatuointeja sydämenne pohjasta. Tuotte yhteen juuri sen ahdasmielisyyden ja pyhimyssyndrooman, mitä halveksun kaikkein eniten tässä maassa. Koette olevanne parempia kuin muut, ja määrittelette tätä toisten ulkonäön perusteella. Tatuoinnit kertovat ihmisten persoonasta ja voivat olla kauniita tai rumia. Silti yhdenkään ihmisen ulkonäkö tai teidän mielestä ruma tatuointi ei tee teistä parempia ihmisiä, enemmänkin tuotte esille tuolla vihapuheella oman ahdasmielisyytenne ja kapeakatseisuutenne. Voin suurella sydämellä sanoa. että olen iloinen siitä että maailma on menossa suvaitsevaisempaan suuntaan ja kaltaisenne kuvottavat ihmispaskarasistit kuolette pois.
Jos haluaa näyttää narkkarihuoralta, niin turha märistä, jos kohdellaan kuin narkkarihuoraa.
Joskus näen onnistuneita tatuointeja, ne ovat nättejä. Useimmat ovat kuitenkin aivan järkyttävän hirveitä. Tiedän naisia, jotka on tatskanneet koko käsivarren täyteen hirveitä kuvia. Yhdellä oli kuin lapsen tekemä värityskuva ja toisella joku irvistävä naama. Jollakin oli tekstiä, josta ei saanut mitään selvää. Jotkut äipät tatuoi lastensa nimet ja syntymäpäivät nahkaansa. Entä jos lapsesta tuliskin murhaaja? No joo, ehkä vähän kärjistettyä, mutta kuitenkin. Parempi olla ilman tatuointeja jos ei ole yhtään tyylitajua.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää tatuoinneista, mutta en myöskään huutele että hyi. Jokaisen oma valinta. Kuvat voivat olla paperilla kauniita mutteivat iholla. Nuorella kimmoisalla iholla menevät, mutta jo esim 45-vuotiaan tuttuni olkapää tatuointi näyttää rypistyneeltä kun iho ei ole enää nuori.
Mutta ei ne minua haittaa. Jos miehellä niitä olisi ja hän olisi muuten huipputyyppi nin en nyt tatuoinnin takia lemppaisi.
En minäkään lemppaisi tatuoitua naista jos olisi huipputyyppi, kuten rikas, hyvä kroppa, hyvä ja vakituinen työpaikka. Lempeä, palvelualtis jne.