Maailman älykkäin kansa
Tänään mediassa oli uutinen, että tutkimusten mukaan suomalaisten älykkyysosamäärä on maailman huipputasoa. Hyvä me!
Tiede lehden viimeisimmässä numerossa oli juttu, että on tieteellisesti todistettu, että älykkyys liittyy aivojen pintaosien poimuihin. Mitä enemmän on poimuja, sitä enemmän synapsien välisiä yhteyksiä, ja älykkyyttä. Mitä isompi pää, sen suurempi mahdollisuus, että ihminen on älykäs. Kun taas toisinpäin... Ylöspäin suippeneva pään muoto pienentää aivojen kokoa, ja siksi poimuja ei ole niin paljon.
Neantherdalin ihmisellä oli iso pää, ja siksi neantherdalin ihminen oli kekseliäs, älykäs.
Meillä suomalaisilla on Neantherdalin ihmisen geenejä, mutta kaikilla ihmisillä ei ole neantherdalin geenejä. Voisiko tämä selittää suomalaisten suuremman älykkyyden?
Ja jos katsoo netistä huipputiedemiesten ja keksijöiden kuvia, niin järjestään heillä iso pää.
Eli veikkaisin näin... Jos sinulla on suurta kokoa oleva ylioppilaslakki, olet todennäköisesti keskivertoa älykkäämpi?
Kannattaa lukea tuo tiede lehden artikkeli
Kommentit (48)
Lukekaa ensin tuo Tiede lehden juttu, ennkö väitätte vastaan!
Älykkyydellä ja ihonvärillä ei siis ole mitään tekemistä toistensa kanssa, vaikka jotkut kuinka koittaisi väittää muuta. Se on se pään koko.
Mulla on iso pää, oikea keilapallo, mutten ole mikään einstein.
Eli jos haluat suuremman mahdollisuuden, että lapsistasi tulee älykkäitä, niin valitse mahdollisimman isopäinen ( ja valmiiksi älykkään oloinen) puoliso.
mutta miksi sitten Einsteinillä oli iso pää?
Vierailija kirjoitti:
Älykkyydellä ja ihonvärillä ei siis ole mitään tekemistä toistensa kanssa, vaikka jotkut kuinka koittaisi väittää muuta. Se on se pään koko.
ikä on keskiverto älykkyys sellaisella kongolaismiehellä jolla on iso pää?
näköjään kun netistä katsoo superälykkäiden ihmisten kuvia, niin kaikkia yhdistää sama asia:korkea otsa. Eli otsa nousee silmien yläpuolelta pystysuoraan, tehden tilaa otsalohkon poimuille, poimuja on enemmän kuin niillä, joilla ei ole korkeata otsaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on iso pää, oikea keilapallo, mutten ole mikään einstein.
Isopäinen minäkin, mut mua kaikki aina sanoo älykkääksi... en nyt tiedä sitten 😁 vaikka vain kettuilisivat.
Ja en ole vielä artikkelia lukenut, täytyy varmaan käydä kaupassa tuo lukemassa.
Kun tähänkin menin jo kirjoitt tämän toood älykkään ? kommentin, ha hah.
Tuossa samassa Tiede lehden artikkelissa sanottiin, että soluviljelmissä on pystytty todistamaan synapsien suurta määrää tai jotain sellaista
Isopää, isopää... Eli ei oo enää haukkumasana.
Entäs sitten kauneus ja älykkyys? Voiko isopäinen olla kaunis?
Tulee mieleen tietty kauniiseen naiseen viittaavat blondivitsit...
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten kauneus ja älykkyys? Voiko isopäinen olla kaunis?
Tulee mieleen tietty kauniiseen naiseen viittaavat blondivitsit...
Tyra Banksia kiusattiin korkeasta otsasta.
Tässä englannin kielellä samaa juttua maailman tiedelehdistä
Onneksi itse olen valinnut korkeaotsaisen puolison (:
Tyra Banksilla ei ole korkea otsa, hänellä on hiusraja korkealla. Tyralla otsa taipuu varsin nopeasti kulmakarvojen jälkeen taaksepäin. Eli mitä netistä katsoin kuvia, niin hänen kohdallaan otsalohkossa ei ole erityisen suurta tilavuutta.
Jos nyt unohdetaan se pään koko.
Muistan erään dokumentin eläinten älykkyydestä. Oli tutkittu saman lintulajin siivekkäitä, jotka asuivat täysin erilaisissa elinympäristöissä.
Toinen eleli lämpimässä Floridassa, ruokaa yllinkyllin.
Toinen eli pohjoisessa, jossain Kanadan korkeuksilla muistaakseni.
Molempien elinympäristöjen tutkittaville annettiin erilaisia ongelmia ratkaistaviksi. Muistaakseni jokaisella kerralla pohjoisen sukulainen osasi ratkaista ongelman ja sai ruuan, kun taas etelän lintu ei keksinyt mitenkään ja kärsivällisyys loppui kesken tehtävässä.
Eli mitä vaikeammassa ympäristössä elää, sitä enemmän joutuu ratkaisemaan ongelmia ja käyttämään päätä, jolloin nämä taidot tietysti kehittyvät.
Ehkä ihmisilläkin voi olla jotain samantapaista.
Jos miettii, miten etelämmässä ihmiset ovat kovin "temperamenttisia" ja nopeasti suuttuvia. Kun taas suomalaisella menee 15 vuotta suuttua puolisoonsa, joka dokaa sohvalla eikä osallistu yhtään mihinkään. Silloinkin kirotaan huulten välistä ja mennään hakkaamaan halkoja.
Meidän ympäristössä hullu huhtominen ja raivoilu kuluttaa energiaa täysin turhaan, kun sitä on tarvittu hengissä pysymiseen.
Korkealla otsalla tässä älykkyys keskustelussa ei siis tarkoiteta korkeaa hiusrajaa. täysin kalju ihminen voi olla myös älykäs!
Lue tuo äskeinen linkki englanniksi, niin tiedät enemmän. Ihan huippututkijat ovat tutkineet aivojen poimujen määrää jne.
Oletko itse matalaotsainen, kun haluaisit unohtaa tiedeuutisen älykkyydestä ja pään koosta?
Mulla on yo-lakki pienintä kokoa mitä löytyy, mutta olenkin aika daiju kaikkien niiden teekkareiden seassa joiden kanssa opiskelen :D