Vierailija

Aloin seurustelemaan tänä vuonna miehen kanssa, joka on asunut Suomessa yli neljä vuotta eikä puhu vieläkään juuri ollenkaan suomea. Miehellä on natiivi enkku eli ymmärrän, että suomi on tosi vaikeaa hänelle. Mies ei ole tarvinnut suomea opiskellessaan täällä ylipistossa eikä nykyisessä työssään.

Mikä neuvoksi? Yritän nyt painostaa vuoden alusta kielikurssille.

Sivut

Kommentit (62)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Jos mies haluaa sinusta elämänkumppanin ja asua jatkossakin Suomessa, hänellä pitäisi olla riittävästi motivaatiota opetella kieli. Suomessa pärjää pitkälle englannilla, mutta ei loputtomiin. Puhu hänelle suomea. Minkä tahansa kielen oppii vuodessa, kun ei pysty asioimaan englannilla vaan on puhuttava ympäristön kieltä. Eivät vauvatkaan kielikursseilla käy.

Nimim. Tshekeissä vuoden asunut ja kielen kuuntelemalla pakosti oppinut.

Vierailija

Suomea on vaikea oppia, koska suomalaiset ovat niin innokkaita esittelemään englannintaitojaan. Oma tuttuni oppi täällä englannin, suomea ei puhu vieläkään. 

Kuitenkin miehelläsi lienee jo hyvä passiivinen sanavarasto ja lausuminen sujunee helposti kun on kieltä ja sen rytmiä kuunnellut. Alkuun kielikurssille, sitten puhutte keskenänne suomea niin paljon kuin miehen taidot antaa myöten (alkuun tietysti se on hyvin vähäistä). Painosta myös kavereita puhumaan suomea sitten kun mies alkaa edes vähän pärjätä. Parhaiten oppii, kun on vaan pakko alkaa käyttää elävää kieltä. Muuten voi jäädä pähkäilemään kieliopin koukeroita vaikka kymmeneksi vuodeksi uskaltamatta puhua.

Vierailija

Eihän neljä vuotta nyt ole vielä mitään; tunnen brittimiehen, joka ei vielä 30 Suomessa asumansa vuoden jälkeenkään puhu suomea! Aina on kuulemma pärjännyt ilmankin. :D

Vierailija

Miksi sitten täytyisi oppia, kun kerran englannilla pärjää? Mun siskon mies on britti, asunut täällä pian 10 vuotta, eikä osaa juuri yhtään suomea, eikä halua oppiakaan. En minäkään hänenä haluaisi, kun kerran omaa kieltään voi mukavasti puhua missä vaan. 

Vierailija

Suomalaiseen yhteiskuntaan pääsee vielä tänä päivänä sisälle vain osaamalla suomea.

Laadukkaan opetuksen ja oman motivaation avulla hän oppii kielen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kielikurssi on ainut keino. Sinne siis. Mutta hänen täytyy itse haluta sitä. Miksi ei halua opiskella suomea? Syitä?

No ei kurssi todellakaan ainut keino ole. Puhu sille suomea, kattokaa suomenkielisiä ohjelmia, lyö aamulla käteen sanomalehti ja sanakirja, seurassa puhutte suomea ja jos mies ei ymmärrä selitätte toisin mutta suomeksi. Käyttämällä kielen oppii.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos mies haluaa sinusta elämänkumppanin ja asua jatkossakin Suomessa, hänellä pitäisi olla riittävästi motivaatiota opetella kieli. Suomessa pärjää pitkälle englannilla, mutta ei loputtomiin. Puhu hänelle suomea. Minkä tahansa kielen oppii vuodessa, kun ei pysty asioimaan englannilla vaan on puhuttava ympäristön kieltä. Eivät vauvatkaan kielikursseilla käy.

Nimim. ap:n mies 4 vuotta Suomessa asunut eikä ole oppinut kieltä

Vierailija

Luulen, että tähänkin asti ollut elämä liian helppoa asua Helsingissä ja puhua pelkkää enkkua ja itse puhun hyvää englantia eli ei periaatteessa tarvitse suomea kommunikointiin arjessa. Kokopäivätyö + kielikurssi useampana päivänä viikossa kuulostaa hänestä ilmeisesti turhan rankalta. On käynyt kyllä suomen alkeet yliopistossa muutama vuosi sitten, mutta unohtanut osan oppimastaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielikurssi on ainut keino. Sinne siis. Mutta hänen täytyy itse haluta sitä. Miksi ei halua opiskella suomea? Syitä?

No ei kurssi todellakaan ainut keino ole. Puhu sille suomea, kattokaa suomenkielisiä ohjelmia, lyö aamulla käteen sanomalehti ja sanakirja, seurassa puhutte suomea ja jos mies ei ymmärrä selitätte toisin mutta suomeksi. Käyttämällä kielen oppii.

tarkoitin siis, että kielikurssi on ainut tapa päästä järkevään alkuun. Ja sit tietty kaikki noi muut siihen oheen, mitä täällä on jo ehdoteltu

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ainut keino? Itse en ole käynyt ikinä yhtäkään kielikurssia ja sanoisin osaavani suomea erittäin hyvin (olen tosin asunut täällä jo 15 vuotta). Kirjoista pänttäämällä, lukemalla, televisiota katsomalla ja ihmisille puhumalla olen oppinut. Minulla tosin oli suurempi motivaatio koska omaa äidinkieltäni harva Suomessa ymmärtää enkä osannut englantia hyvin niin että olisin sillä pärjännyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen yhteiskuntaan pääsee vielä tänä päivänä sisälle vain osaamalla suomea.

Laadukkaan opetuksen ja oman motivaation avulla hän oppii kielen.

Ihmettelen mitä tuo tarkoittaa että yhteiskuntaan pääsee sisään vain osaamalla suomea. Ei tunnu pätevän ainakaan pääkaupunkiseudulla. Täällä meillä töissäkin on paljon ulkomailta tulleita ammattilaisia, jotka eivät varmasti koskaan aio opetellakaan suomea, mutta varsin hyvin tuntuvat pärjäävän joka paikassa, niin viranomaisten kanssa asioidessa kuin ystävien löytämisessäkin.

Vierailija

Painostaminen on vihoviimeinen keino! Miksi pitäisi puhua suomea???

Ulkomaalainen ystäväni on asunut täällä kohta 15 vuotta ja hyvin pärjännyt englannilla. Vaikka on suomalainen vaimo ja kolme lasta niin ei puhu suomea kuin hyvin, hyvin auttavasti ja ymmärtäminen vieläkin heikompaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Nimim. ap:n mies 4 vuotta Suomessa asunut eikä ole oppinut kieltä

Jos ei ympäristössä kukaan puhu englantia, on pakko oppia sitä kieltä, mitä ympäristössä puhutaan.

Vierailija

Ei se opi, ellei tunne itse pakkoa oppia. Koska kaikki täällä osaa tavalla tai toisella englantia, ei miehelle tule tarvetta panostaa suomen kielen opiskeluun. Miehen pitää itse tuntea kiinnostusta suomen kielen opiskeluun.  "Where there's a will, there's a way"

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

tarkoitin siis, että kielikurssi on ainut tapa päästä järkevään alkuun. Ja sit tietty kaikki noi muut siihen oheen, mitä täällä on jo ehdoteltu

Juu, mut ehkä silti painottaisin tässä tapauksessa tuota kielen käyttöä arjessa, koska niin se vain helpoiten tarttuu. En siis sano että kurssista haittaa olisi! Kuulostaa vain ettei miehellä ole erityistä motivaatiota. Mutta jos puoliso ei jotain asioita puhu kuin suomeksi (vaikka alkuun jotkut kohteliaisuudet) ja sitä lehteä ei kotona ole kuin suomeksi ja vaikka uutiset katotaan suomeksi ja jos vielä kylässä olevatkin puhuvat suomea niin luulisi motivaatiota löytyvän

Vierailija

Miehelle riittää vakirömpsä täällä asumisen ajan. Ei ole tarvetta saada kummempaa kontaktia naisen kavereihin tai sukulaisiin tahi muutoin päästä naisen arkeen sisään. Jos miehen mielessä olisi aidosti elämänkumppanuus ja ap olisi kiinnostava muutenkin kuin panopuuna, niin tilanne olisi aivan toisenlainen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat