Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei opi suomea

Vierailija
28.12.2015 |

Aloin seurustelemaan tänä vuonna miehen kanssa, joka on asunut Suomessa yli neljä vuotta eikä puhu vieläkään juuri ollenkaan suomea. Miehellä on natiivi enkku eli ymmärrän, että suomi on tosi vaikeaa hänelle. Mies ei ole tarvinnut suomea opiskellessaan täällä ylipistossa eikä nykyisessä työssään.

Mikä neuvoksi? Yritän nyt painostaa vuoden alusta kielikurssille.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteleeko hän teidän lähtevän joskus pois suomesta, näinollen kokisi kielen opiskelun turhaksi.

Vierailija
22/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää lapsi. Kasvatatte sen kaksikieliseksi jolloin sinä tietysti puhut lapselle pelkkää suomea. Mies kuulee siinä sivussa ja oppii samalla. Ja kun lapsi alkaa puhua, se saattaa hyvinkin puhua isälleenkin suomea ja on pakko ymmärtää. Ei anglosaksit muuten opi.  Nimimerkki jenkin kanssa perhe. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painostaminen on vihoviimeinen keino! Miksi pitäisi puhua suomea???

Ulkomaalainen ystäväni on asunut täällä kohta 15 vuotta ja hyvin pärjännyt englannilla. Vaikka on suomalainen vaimo ja kolme lasta niin ei puhu suomea kuin hyvin, hyvin auttavasti ja ymmärtäminen vieläkin heikompaa.

Nyt mua vihataan mutta musta tosi ylimielistä. Ne ulkkarit jotka tunnen ja jotka eivät ole oppineet suomea elävätkin omissa ympyröissään. Muut osaavat suomea ainakin sen verran että ymmärtävät vaikka itse puhuisivatkim muulla kielellä. Käytännössä voivat siis osallistua vaikka illalliselle jossa kaikki eivät osaa englantia ja jossa puhutaan lähinnä suomea

Vierailija
24/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli on hyvin perustavan laatuinen kysymys parisuhteessa. Haluatko, että teidän suhteen kieli on sinun äidinkieli? Tämä voi olla todella kova vaatimus miehelle. Yleensä monikulttuurisissa suhteissa yhteinen kieli on se mikä kummaltakin sujuu hyvin. Mielestäni olisi tässä tapauksessa epärealistista odottaa parisuhteen kielen muuttuvan suomeksi, koska miehesi kyky ilmaista itseään suomeksi ei ole edes aluillaan. Itselläsi on takana mahdollisesti vuosien englannin opiskelu ja kielen aktiivinen käyttäminen. Missä ajassa mies pääsisi samalle tasolle suomen kanssa? Ehkä teidän on hyvä keskustella kieliasiasta, että ette tuhlaa aikaa jos odotukset eivät kohtaa?

Vierailija
25/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielikurssi on ainut keino. Sinne siis. Mutta hänen täytyy itse haluta sitä. Miksi ei halua opiskella suomea? Syitä?

Ainut keino? Itse en ole käynyt ikinä yhtäkään kielikurssia ja sanoisin osaavani suomea erittäin hyvin (olen tosin asunut täällä jo 15 vuotta). Kirjoista pänttäämällä, lukemalla, televisiota katsomalla ja ihmisille puhumalla olen oppinut. Minulla tosin oli suurempi motivaatio koska omaa äidinkieltäni harva Suomessa ymmärtää enkä osannut englantia hyvin niin että olisin sillä pärjännyt.

Mistä päin tulet

Vierailija
26/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu opetti englanninkielisen miehensä puhumaan ruotsia vaikka itse on puhdas savolainen. Ihmettelen hieman onhan se kai helpompi oppia mutta silti.

Vierailija
27/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä englannilla pärjää, sitä ei kai kukaan kiistä. Kunnianhimoisempi ihminen vain haluaisi enemmänkin kuin vain pärjätä. Päästäkseen tutustumaan syvemmin suomalaiseen kulttuuriin, maahan ja kansaan on osattava maan ja kansan kieltä.

Vierailija
28/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin itse vuoden Japanissa ja opin kielen sujuvasti, koska oli pakko, kun eivät puhuneet enkkua. Miehellä ei ole samanlaista pakkoa oppia, mutta en vaan käsitä miten ei silti ime suomen kieltä väkisinkin ympäristöstä niin kuin itselleni kävi japanin kanssa.

AP

Vierailija
29/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä maalainen?

Vierailija
30/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei opi koska ei halua. Piste.

Vierailija
31/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on asunut Suomessa yli 25 v, eikä hänen suomen kielen taitonsa ole hääppöinen. Ymmärtää kyllä aika hyvin, mutta ei puhu. Työkieli hänellä on ollut koko ajan englanti, joka siis on hänen äidinkielensä. Hyvin on pärjännyt ja mieheni on kyllä ihan tosissaan meidän suhteessa.

Vierailija
32/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella syynä on laiskuus. Ei jakseta paneutua kunnolla kielenopiskeluun kun on kivempaakin tekemistä ja tietenkin töidenkin jälkeen väsyttää.  Suomea voi opiskella niin monella tavalla ja käyttää erilaisia materiaaleja, että jos oikein yrittää niin varmasti ainakin vähän oppii. Jos työmaailmassa pärjää muulla kielellä, niin helppoa ajatella että "ei sillä niin kiire ole" jos ei ole täysin varma että edes asuu täällä kymmeniä vuosia.

Vierailija
33/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse ulkomailla ei-englanninkielisessä maassa ja olen huomannut, että englanninkielisistä maista tulevilla tai muuten englantia hyvin taitavilla on selvästi heikompi motivaatio opetella paikallista kieltä kuin englantia heikosti osaavilla, koska tässä maassa englanninosaamisen yleinen taso on todella korkea - vielä korkeampi kuin Suomessa. Kenen tahansa kanssa voi keskustella hyvin oppimatta koskaan paikallista kieltä, joten miksi ei jatkaisi laiskasti englanniksi, koska se on paljon helpompaa ja mukavampaa kuin sokellella avuttomasti.

Itselläni on ollut hieman samaa ongelmaa, eli motivaation kanssa on saanut taistella. Jos se halu oppia ei tule omasta itsestä, niin näyttää heikolta kyllä oppimisen suhteen. Sain itseäni potkittua oppimaan, koska haluan suorittaa yliopistotutkinnon täällä ja se on tehtävä paikallisella kielellä.

Vierailija
34/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on asunut Suomessa yli 25 v, eikä hänen suomen kielen taitonsa ole hääppöinen. Ymmärtää kyllä aika hyvin, mutta ei puhu. Työkieli hänellä on ollut koko ajan englanti, joka siis on hänen äidinkielensä. Hyvin on pärjännyt ja mieheni on kyllä ihan tosissaan meidän suhteessa.

Ongelma potentiaalisesti vasta siinä tilanteessa että työpaikka mene alta. Asiantuntijoitakin on markkinoilla nykyään niin paljon ja pomot ovat huonoja joissain lafkoissa huomaamaan kenellä oikeasti on älliä homman suhteen, niin puutteellisen kielitaidon vuoksi monta paikkaa voi mennä ohi.

Vierailija
35/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma potentiaalisesti vasta siinä tilanteessa että työpaikka mene alta. Asiantuntijoitakin on markkinoilla nykyään niin paljon ja pomot ovat huonoja joissain lafkoissa huomaamaan kenellä oikeasti on älliä homman suhteen, niin puutteellisen kielitaidon vuoksi monta paikkaa voi mennä ohi.

Mieheni tilanteessa tämä ei ole uhka.

Vierailija
36/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiseen yhteiskuntaan pääsee vielä tänä päivänä sisälle vain osaamalla suomea.

Laadukkaan opetuksen ja oman motivaation avulla hän oppii kielen.

Ihmettelen mitä tuo tarkoittaa että yhteiskuntaan pääsee sisään vain osaamalla suomea. Ei tunnu pätevän ainakaan pääkaupunkiseudulla. Täällä meillä töissäkin on paljon ulkomailta tulleita ammattilaisia, jotka eivät varmasti koskaan aio opetellakaan suomea, mutta varsin hyvin tuntuvat pärjäävän joka paikassa, niin viranomaisten kanssa asioidessa kuin ystävien löytämisessäkin.

Kyllä ilman suomeakin pärjää ja saa perusasiat selville, mutta suomenkielen taidoton jää monessa asiassa täysin ulkopuolelle ja ulkopuoliseksi. Suomalaista kirjallisuutta, mediaa, mielipidepalstoja, musiikkia jne. on aika turhaa yrittää ymmärtää ilman kykyä kommunikoida paikallisella kielellä millään syvemmällä tasolla. Se on ihan sama asia että jos asuisit ruotsissa ruotsinkielentaidottomana tai espanjassa espanjankielentaidottomana, niin aina jäät jollain tavalla yhteiskunnan ja sen menon ulkopuolelle omaan kuplaasi kun et ymmärrä paikallista kieltä ja sen merkityksiä.

Vierailija
37/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ehdottanut, että entä jos muutettaisiin pois Suomesta, mutta ei kuulemma halua muuttaa pois :'D

AP

Vierailija
38/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni tilanteessa tämä ei ole uhka.

Kiitos, tämä riittääkin. Meitä ei kiinnosta sinun miehesi tilanne.

Vierailija
39/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ehdottanut, että entä jos muutettaisiin pois Suomesta, mutta ei kuulemma halua muuttaa pois :'D

AP

Miehesi taitaa olla tosi timantti, vaikka näitä suomenkielen vastaisia taitaa olla kyllä suomessa asuvista paljonkin.

Vierailija
40/62 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä maalainen?

Mies on Uudesta-Seelannista

AP