Vierailija

Olen 44-vuotias nainen. Ei lapsia, ei lemmikkejä, ei miestä, siis periaatteessa mahdollisuus "järjestää" niin hyvät yöunet kuin mahdollista.

Koen olevani väsynyt about koko ajan, mutta vasta pari päivää sitten luin jostakin, että katkonaisesti nukuttu 9 tunnin yö vastaa laadullisesti 4 tunnin yhtäjaksoista unta. Jos näin, ei ihme, että virta on vähissä.

Katkonaiseen uneen on selvä syy: vessahätä pahimmillaan joka toinen tunti, ja nukahtaminen aina kestää. Olen kokeillut vaivaan lääkehoitoa ja siedätystä, no can do,

Nyt ajattelin, että pakko johtua ruokavaliosta (ja toki siitä, että rakko voi olla normia pienempi) ja aionkin kokeilla muuttaa syömisiä niin kauan, että saan ainakin kuus tuntia yössä yhtäjaksoista unta. Onkohan mahdollista?
En mielestäni juo päivisin saati illalla liikaa, mutta itse asiassa taidan saada aamukahveista aina iltavoileipään ja maitolasiin ihan liian paljon hiilihydraattia ja niihin sitoutunutta nestettä.
Voisiko olla?

Ylipainoa ei ole, ja tykkään ruoasta aivan sikana, mutta tässä iässä tuntuu, että katkonainen yöuni ei vaan enää vetele.

Aattelin jättää leipä-peruna-pasta-hiilihydraatit nyt tosi vähälle ja korvata niitä proteiinilla ja kasviksilla ja rasvalla. Lisäksi on kai pakko rajoittaa kaikkea juomista, vaikka se kyllä kuulostaakin kaikkien elämäntapaohjeiden vastaiselta. Oon joskus kokeillu juoda päivän aikaan kolme litraa vettä, no, sittenhän juoksen pissillä neljä kertaa tunnissa.

En vaan keksi mitään muutakaan syytä tiheäpissaisuuteen. Tulehduksia ei ole, ei sairauksiakaan. Mut en kestä, kun aina on pakko herätä makeasta unesta.

Luuletteko, että tää korjaantuu syömisten laadun ja määrän karsimisella? Muistan joskus, kun olen olosuhteiden pakosta ollut vähällä ruoalla ja juomalla, niin pienellä viiveellä se vaikutti kyllä ???? tähän ongelmaan, mutta pitkäaikaista kokemusta ei oo. Rasittavaa.

Kahvia juon vaan aamuisin 1-2 kuppia.

Kommentit (10)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ootko varma, että sulla ei ole mitään sairautta. Pari tulee mieleen, jotka voi aiheuttaa tollasta. Uniapnea voi oireilla noin, että ravauttaa vessassa. Ei tarvi olla läski, jotta olisi uniapnea.

Vierailija

Minulla tekee iltahiilarit sen että janottaa, mutta yleensä kun syön hiilaria myös pissata vähemmän (sitooko ne hiilarit siis nesteitä kroppaan, ettei ne tuu läpi?). Jos on oikeasti noin paha "pissaongelma", eikä ruokavaliot yms auta, niin mee lääkäriin. On olemassa lääkkeitäkin tuohon asiaan. Se kuitenkin vaikuttaa jo ihan sun arkielämään. Onko sulla muita oireita, lihaksissa tai nivelissä tai mitään?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ootko varma, että sulla ei ole mitään sairautta. Pari tulee mieleen, jotka voi aiheuttaa tollasta. Uniapnea voi oireilla noin, että ravauttaa vessassa. Ei tarvi olla läski, jotta olisi uniapnea.

Jep, minun normaalipainoisena poikaystävälläni on uniapnea. #4

Vierailija

Rupea juomaan riittävästi, 2-3l päivässä vettä, kuppi kahvia tarkoittaa +1 lasi vettä. Jokunen viikko menee siinä, että kroppa tottuu, mutta sitten helpottaa. Jatkuva pissahätä johtuu siitä, että sun rakko on koko ajan liian tyhjä, ja supistelee ärsytystään ja aiheuttaa hädän tunnetta.

Vierailija

ap: oon kokeillut useista lääkevalmisteita (mm. Cystrin), mutta ne ei vaan auta. Toisaalta olen lukenut, että noi lääkkeet on aika marginaalisia vaikutusteholtaan ja osa lääkäreitä on sitä mieltä, että pissihätä on ihan vaan korvien välissä!

Ja eikös kyseessä voi olla aika monen taudin (epä)tyypillinen oire, yksi muiden joukossa?

Ajattelen, että jos hiilarit sitoo nestettä, on sen nesteen tultava uloskin. Mulla on aina ollut vilkas ruansulatus ja aineenvaihdunta, esim  jos juon alkoholia, pissin sen tuplana saman tien ulos. Ei sekään hirmu kiva....

Vierailija

Jos olet normaalipainoinen, etkä juo pannullista kahvia tai paria litraa maitoa illalla, niin ei tuo pissaaminen johdu ruokavaliosta. Epäilisin jotain perussairautta, joka oireilee lievästi. Tämä kuitenkin vaikeuttaa sinun arkeasi, joten lääkäriin pikaisesti.

Vierailija

Uniapneaa minäkin ehdottaisin. Minä sain maskin, josta olen luopunut. Nimittäin maskista oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Usein heräsin tai mies heräsi siihen, kun se vinkui (ei ollut paikoillaan). Monesti olin ottanut sen unissani pois. Joskus se pysyi koko yön ja silloin oli ainoa hyöty, ettei tarvinnut käydä vessassa. Muuten olin aamulla ihan tööt ja pökkyrässä. Eli väsymykseen maski ei auttanut. Nyt olen miettinyt yöksi pissapussia ja katetria...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat