Ei enää ikinä kinkkurullaa :(
Älkää hyvät ihmiset ostako ikinä kinkkurullaa. Itse ostin HK:n rypsiporsaan kinkkurullaa kun halusin pienen kinkun. Se on aivan kamalaa vaaleanpunertavaa ja kosteaa lihaa. :( Meni joulu osittain pilalle kun joulupöydän kunkku oli näin huonoa. Olin lukenut jo ennakkoon muitakin kommentteja näistä rullista mutta siitä huolimatta en viitsinyt ostaa enää muuta kinkkua. Olisi pitänyt. Onko muilla ollut näitä rullia?
Kommentit (44)
Kymmenen vuotta sitten ostin sellaisen kinkkurullan kun erehdyin. Luulin että se oli rullanmuotoiseksi verkolla kokoonpuristettu luuton kinkku. Ehei - se oli kypsänä sellainen punainen kosteutta tihkuva muhju. Ihan niinkuin liha olisi ollut jo valmiiksi pureskeltu ja sitten puristettu palloksi. Ei ikinä enää uudestaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo pelkkä rypsiporsas sana saa karvat nousemaan pystyyn.
Meillä oli naapurin kanssa puoliksi sika kasvatuksessa, itse lihotettiin ruuantähteillä, sai elää sikamaista elämää ja lopetus tapahtui omalle ruokakupille ilman stressiä ja kiirettä. Liha on aivan älyttömän hyvää. Kinkku oli jokseenkin kookas, siitä osan laitoin heti jäähdyttyään pakkaseen, niin on sitten hernekeittolihat vuodeksi siinä. En voisi kuvitellakaan ostavani mitään pientä kinkkurullaa, kyllä oikea kinkku on aina oikea kinkku ja senhän voi tosiaan pakastaa pieninä paloina ja käyttää just hernekeittoon, pizzaan tai kiusaukseen sitten myöhemmin.
Minusta joulukinkkua ei voi käyttää mihinkään. Se maistuu niin erilaiselle kuin mikään muu liha ja maku on läpitunkevan voimakas ja peittää alleen kaiken muun. Jonakin vuonna yritin. Nyt syödään mitä syödään ja jos jää yli niin ei voi mitään, mutta en halua sitä mihinkään enää jouluviikon jälkeen.
Juju onkin siinä, että se muuhun käytettävä osa kinkusta pitää saada pakastettua asap eli heti kun kinkku on jäähtynyt. Jos sitä säilytetään jääkaapissa päivätolkulla ja välillä otetaan huoneenlämpöön seisomaan aterioinnini ajaksi ja vasta sitten pakastetaan, niin kyllä alkaa maistumaan vehkeeltä. Hernekeittoon se ainakiin sopii, kun laittaa mausteeksi sipulia, mustapippuria ja reilusti meiramia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalkkunarulla meillä, aivan loistava maku, hipleetä hyvää lihaa. Pieni pala jäljellä enää, mums!
Meillä oli jonakin vuonna kalkkunarulla. Se oli niin pahaa ettei pystynyt syömään. Roskiin meni, vaikka olen tarkka siitä ettei turhaan mene ruokaa roskiin. Se oli vain niin pahaa.
Olisiko eri valmistajalta se teidän ollut. Tämä kalkunarulla oli ihan Prsimasta, olisi toinenkin ostettu mutta olivat loppuneet. En muista valmistajaa, ostetaan toistekin. Ollaan aika `ronkeleita` lihan suhteen, mutta tuo oli hyvää, kaikki vieraatkin tykästyivät. :) Mutta makuja on tietenkin monia, itse en voi syödä kinkkurullia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalkkunarulla meillä, aivan loistava maku, hipleetä hyvää lihaa. Pieni pala jäljellä enää, mums!
Meillä oli jonakin vuonna kalkkunarulla. Se oli niin pahaa ettei pystynyt syömään. Roskiin meni, vaikka olen tarkka siitä ettei turhaan mene ruokaa roskiin. Se oli vain niin pahaa.
Olisiko eri valmistajalta se teidän ollut. Tämä kalkunarulla oli ihan Prsimasta, olisi toinenkin ostettu mutta olivat loppuneet. En muista valmistajaa, ostetaan toistekin. Ollaan aika `ronkeleita` lihan suhteen, mutta tuo oli hyvää, kaikki vieraatkin tykästyivät. :) Mutta makuja on tietenkin monia, itse en voi syödä kinkkurullia.
Anteeksi joululukihäiriö iski!! Voi ei.
Mekin ostettiin joskus tuollainen kinkkurulla, ekan ja vikan kerran. Kauheaa oli. Itse en kyllä muutenkaan juuri välitä kinkusta. Jos viettäisin joulua yksin, ostaisin luultavasti muutaman valmiin siivun ja se olisi siinä. Mies kuitenkin tykkää, siksi tänäkin vuonna 5 kg kinkku. Kohta se on jo syöty.
Vierailija kirjoitti:
Eihän rypsipossu mitään syötävää ole.
Meillä oli kauppahallista ostettu 8kg tuoresuolattu kinkkurulla verkossa (ei pakastettu), paistettiin 84-asteiseksi.
.
Oli muuten paras kinkku koskaan!
Kinkkua täytyy tosiaan paistaa pitkään, vähän kuin "ylikypsäksi", että on hyvä.
Joku tuolla kommentoi ettei olla paistettu tarpeeksi mutta oli tosiaan yön yli uunissa ja aamulla mittari 90c, koska pidän sellaisesta ylikypsästä. Minusta tuo on jo hyvä sisälämpötila mutta kai olisi vielä pitänyt jatkaa paistamista. 🙄
-ap
Meillä oli pirkan 3kg kinkkurulla ja oli kyllä yllättävän hyvää! Ostaisin uudelleen.
Ei sitä mikään paistaminen pelasta, kun ne kinkkurullat ei ole edes oikeaa lihaa. Kuten tässä monesti on todettu, niin ne on tehty niin, että ensin muussataan kaikki ylimääräiset ruhonosat joille ei ole käyttöä, ja sitten se mössö puristetaan yhteen niin että siitä tulee etäisesti kinkunmallinen. Ja joukossa vaikka miten paljon väri-, lisä- ja hyytelöimisaineita, että se möykky ylipäätään pysyy kasassa.
Meillä oli tänä vuonna tuoresuolattu potkallinen kinkku. En tiedä, menikö paistamisessa jotain pieleen, mutta ei mitään erikoisen hyvää ollut. Kuiva ja jotenkin samanlainen kun leivän päälle laitettavat kinkkuleikkeleet. Aikaisempina jouluina kinkut onnistuneet hyvin ja on ollut rullaa, pakastettua, tuoretta ja millon mitäkin.
Tämä vuonna meillä tulla, koska minä olin ainoa, joka sitä söi. Stockalta ostin, pari kiloa painoi. Ihan maistui ja näytti kinkulta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vuonna meillä tulla, koska minä olin ainoa, joka sitä söi. Stockalta ostin, pari kiloa painoi. Ihan maistui ja näytti kinkulta.
Tänä vuonna meillä rulla siis... Ihana tämä automaattinen korjaus...
Meillä oli joskus lapsuudenkodissa tuo kinkkurulla yhtenä vuonna ja oli kyllä niin kaamea kokemus, että sen jälkeen ei ole ollut vanhemmilla, eikä meillä lapsillakaan kun omia kinkkuja olemme alkaneet paistella. Sen verran kaamea kokemus oli, että muistiin jäi pysyvästi, jopa nuorimmaisella joka kinkkurullajoulukatastrofin aikaan oli max. 10-vuotias.
Ei rullaa, vaan kinkku. Myös luuton kinkku on hyvä. Mutta kinkkurullat ovat pelkkä pettynys ja kannattaa muistaa kerrasta.
Vierailija kirjoitti:
Et osaa näköjään paistaa kinkkua
Joo mutta tämä oli kinkkuRULLA.
Takavuosina pohdittiin, voiko lihaliiman käyttöä hyväksyä? Pari kertaa oli uutisissa ja sitten siitä tuli kai normaali.
Vierailija kirjoitti:
Et osaa näköjään paistaa kinkkua
Jospa on viidessä vuodessa oppinut.
Minusta joulukinkkua ei voi käyttää mihinkään. Se maistuu niin erilaiselle kuin mikään muu liha ja maku on läpitunkevan voimakas ja peittää alleen kaiken muun. Jonakin vuonna yritin. Nyt syödään mitä syödään ja jos jää yli niin ei voi mitään, mutta en halua sitä mihinkään enää jouluviikon jälkeen.