Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajan/terkkarin palkalla pärjääminen

Vierailija
25.12.2015 |

Eli sh/terkkarin ammatti olisi haaveena minulla. Monet kuitenkin haukkuvat palkkaa huonoksi ja ylipäätään alalle lähtemistä huonoksi ideaksi... Muutakaan kiinnostavaa alaa en keksi ja jonkinlainen kutsumus niihin hommiin on. Haluaisinkin kuulla kokemuksia niin itse työstä kuin myös siitä palkasta. Tuleeko toimeen? Pohjois-Pohjanmaalla asun ja joskus tulevaisuudessa oman talon haluaisin, samoin lapsia. Erityisesti terkkarin homma kiinnostaisi, mutta kovasti mietin asiaa nyt, kun niin negatiivisia kommentteja olen lähipiiristä saanut... Miten on?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli av:lla ketju siitä, miten paljon kukakin saa rahaa käteen. Kyllä progressivinen verotus Suomessa korjaa, loppupeleissä palkkaerot on nettona usein satasia. Mieluiten tekee sellaista työtä, josta oikeasti pitää.

Vierailija
2/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh:n peruspalkasta jää noin 1750e käteen kuukaudessa. Lisät tietenkin tekee oman osansa mutta itse olen laskenut että lisät menee suoraan siihen isompaan veroprosenttiin, isompiin päivähoitomaksuihin ja pienempään asumistukeen. Tietenkin terkkari saa pikkuisen enemmän kuin sh mutta yleensä terkkarin hommia ei ole tarjolla joten terkkari tekee sh:na hommia.

Sh yleensä tekee vuorotöitä joten perhe-elämää ajatellen se on aika perseestä. Oletko valmis olemaan töissä aamulla, illalla, yöllä sattumanvaraisessa järjestyksessä arkena, viikonloppuna, jouluna, juhannuksena?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää,jos on paremmin tienaava mies.

Vierailija
4/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajien keskipalkka on 3500 e / kk. Jos sillä ei pärjää, niin aika tyhjäpää pitää olla.

Vierailija
5/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajien keskipalkka on 3500 e / kk. Jos sillä ei pärjää, niin aika tyhjäpää pitää olla.

Mistä sinäkin lukusi revit? Linkkiä, kiitos.

Vierailija
6/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat sh:na +3k kuussa varmaa lopun ikääsi (tai no, eläkkeelle saakka) tai lähdet yrittämään jotain erikoisempaa ja toivot, että saat joskus töitä... ja jos saat töitä niin toivot, että saat joskus vakituisen työsuhteen. Siinä sitä ollaankin sitten kohta 35v, ensimmäinen vakituinen työsuhde just kirjoitettu (jos hyvin käy), ei miestä, vuokrakämppä - ja pitäis alkaa lapsia vääntää. 

Itse antaisin erittäin suuren painoarvon terveydenhoitoalalle nimenomaan juuri suhteellisen turvatun työllistymisen vuoksi. 

Vierailija
7/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh:lle satavarmasti riittää aina töitä ja kun tekee vuoroduunia, palkka on about viiden vuoden työskentelyn jälkeen vähintään tuo 3500 € / kk. Jos asut Pohjois-Pohjanmaalla, jossa kiinteistöjen hinnat laskevat, ja nait miehen joka tienaa vähintään saman kuin sinä itse, teillä ei tule olemaan minkään laisia vaikeuksia omakotitalon hankkimisessa. Hoitoalalla jos missä työpaikat ovat varmoja.

Vierailija
8/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähihoitajana palkka ennen verotusta 2100€/kk (peruspalkka päivävuorossa arkena). Sairaanhoitajalla palkka 2400€/kk (päivävuorossa arkena). Tuohon päälle ilta ja pyhälisät n.300€/kk. Ei minusta huonokaan palkka. Kuka muka saa 1700€ vuorotyöstä käteen? Sairaanhoitaja??

Sairaanhoitajaksi opiskelen, koska on helpompi löytää päivä/kaksivuorotyö ja tulot pysyy silti siedettävinä. En enää halua tehdä kolmivuorotyötä lasten takia.

Vierailija
9/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista!

Työllistymisen kannalta tosiaan olisi hyvä valinta, vuorotyö hieman mietityttää minkä vuoksi juuri terkkarin päivätyö kiinnostaisi eniten. Itse näin lukioikäisenä on vielä kovin vaikea arvioida millaisella palkalla toimeen tulee, toki sekin riippuu niin monesta tekijästä. Onko kenelläkään kokemusta juuri terkkareiden työllistymisestä? Itse olen samaa kuullut, että monet tekevät sh:n hommia.

Ap

Vierailija
10/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lähihoitajana palkka ennen verotusta 2100€/kk (peruspalkka päivävuorossa arkena). Sairaanhoitajalla palkka 2400€/kk (päivävuorossa arkena). Tuohon päälle ilta ja pyhälisät n.300€/kk. Ei minusta huonokaan palkka. Kuka muka saa 1700€ vuorotyöstä käteen? Sairaanhoitaja??

Sairaanhoitajaksi opiskelen, koska on helpompi löytää päivä/kaksivuorotyö ja tulot pysyy silti siedettävinä. En enää halua tehdä kolmivuorotyötä lasten takia.

Sh 2-vuorotyö, paljon viikonloppuja ja pyhiä, yksi ikälisä, kielilisä. Keskimääräinen bruttopalkka lomarahoineen 3000e/kk, nettona 2100e/kk.

Vierailija
11/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset samantien opiskelisi lääkäriksi? Se ei vaadi sen enempää älyä kuin moni mukaan tutkinto mutta kylläkin rutkasti sitkeyttä ja ahkeruutta ja pitkäjänteisyyttä. Pystyt varmasti siihen, go on!

Vierailija
12/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajalla on myös varsin laajat päivätyön mahdollisuudet toisin kuin monet näyttävät kuvittelevan. Th:lla ei ole sh:ta parempi peruspalkka julkisella, siinä toinen harhaluulo. Itse tein osastotyötä pari vuotta ja poliklinikalla päivätöitä viisi vuotta. Sen jälkeen lähdin opiskelemaan hoitotiedettä ja työllistyin sairaanhoitajien ja terkkareiden opettajaksi sekä tutkijaksi. Ei muuta kuin alalle vaan, tervetuloa! :)

Sh, TtM

Vierailija
13/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset samantien opiskelisi lääkäriksi? Se ei vaadi sen enempää älyä kuin moni mukaan tutkinto mutta kylläkin rutkasti sitkeyttä ja ahkeruutta ja pitkäjänteisyyttä. Pystyt varmasti siihen, go on!

Lääkäriksi alunperin halusinkin, mutta se kaatui omaan jaksamiseeni. Pänttäsin pitkää matikkaa, fysiikka ja kemiaa lääkis tähtäimessä, kunnes tajusin että ei tämä mua varten ole. Matikan rämmin jotenkuten läpi , mutta fysiikan lopetin, sillä eivät vaan olleet yhtään mun juttu. Huomasin myös, että hoitajan hommat olisivatkin enemmän mulle.

Vierailija
14/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajalla on myös varsin laajat päivätyön mahdollisuudet toisin kuin monet näyttävät kuvittelevan. Th:lla ei ole sh:ta parempi peruspalkka julkisella, siinä toinen harhaluulo. Itse tein osastotyötä pari vuotta ja poliklinikalla päivätöitä viisi vuotta. Sen jälkeen lähdin opiskelemaan hoitotiedettä ja työllistyin sairaanhoitajien ja terkkareiden opettajaksi sekä tutkijaksi. Ei muuta kuin alalle vaan, tervetuloa! :)

Sh, TtM

Kiitos vastauksesta :)

Haluaisitko kertoa enemmän? Minulla on juuri tuo opetustyö myös kiinnostanut, juuri idealla että joskus tulevaisuudessa jos alkaa kyllästyttää sh/terkkarinhommat niin opettaminen voisi olla hyvä vaihtoehto.

Vaikuttaako kuinka suuresti tuo pelkän päivätyön tekeminen palkkaan? Jos vuorotyön lisät ovat iso osa sitä.

Vierailija
15/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on hyvä eli sillä pärjää vallan hyvin. Älä usko valheulinoita huonosta palkasta.

Vierailija
16/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sh ja työssä Keski-Pohjanmaan keskussairaalassa, työvuosia takana kaikkiaan 7, teen 3-vuorotyötä ja palkassa perusliksan lisäksi yksi henkilökohtainen lisä, yksi palvelusvuosilisä sekä kielilisä. Bruttopalkkani on keskimäärin 3410 € kuukaudessa.

Mies on tehdastöissä 2-vuorotyössä ja tienaa suurinpiirtein saman kuin minä kuukaudessa. Lisäksi hänellä on sivutyö omalla toiminimellä puualalla, tekee sitä kun kerkiää ja jaksaa ja lomilla. Siitä tienaa vuosittain noin 10 000 €.

Lapsia on kolme ja asutaan Kokkolan lähellä neljä vuotta vanhassa okt:ssa jonka ostimme konkurssipesältä, tilaa kuusi huonetta ja keittiö ja maksoi 180 000 €.

Lainaa saimme helposti ja takaisinmaksu on sujunut helposti. Ei mitään ongelmaa.

Vierailija
17/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sh, TtM

Kiitos vastauksesta :)

Haluaisitko kertoa enemmän? Minulla on juuri tuo opetustyö myös kiinnostanut, juuri idealla että joskus tulevaisuudessa jos alkaa kyllästyttää sh/terkkarinhommat niin opettaminen voisi olla hyvä vaihtoehto.

Vaikuttaako kuinka suuresti tuo pelkän päivätyön tekeminen palkkaan? Jos vuorotyön lisät ovat iso osa sitä.

Kyllä minulla palkka tippui sillon aika paljon, mutta päivätyössä on omat, vahvat etunsa. Pääkaupunkiseudulla sairaanhoitajan aloituspalkka on n. 2500€. Pelkkää päivätyötä tekevälle siitä jää n. 1800-1900€ käteen. Hoitotiedettä voi opiskella Suomessa Turun, Tampereen, Oulun ja Itä-Suomen yliopistoissa sekä Åbo Akademissa (på svenska). Opinnoissa voi hankkia terveysalan opettajan pätevyyden tai kliinisen asiantuntijan / hallinnon pätevyyden (= hoitotyön esimies, asiantuntijatehtävät jne.) sekä tietysti tutkijan ura on yksi vaihtoehto. Kaikki valmistuvat terveystieteiden maistereiksi. Terveysalan opettajan pätevyyteen vaaditaan sh/th/eh/ft/klö...koulutuksen lisäksi ylempi korkeakoulututkinto, vähintään 60 op:n verran pedagogisia opintoja sekä vähintään kolmen vuoden työkokemus hoitotyössä. Mahdollisuudet ovat siis tosi laajat, vain taivas on rajana :)

Vierailija
18/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajan peruspalkkaa on pääkaupunkiseudulla noin 2400 e/ kk. Päivätyö, ei lisiä, paitsi ikälisät, jotka kertyvät tehtyjen työvuosien mukaan.

Ei todellakaan sh:n tai th:n keskipalkka ole 3500!!

Itse työskentelen yksityisellä työterveyshoitajana ja olen urani huipulla, eli mitään ikäisiä ei enää ole tulossa.

Palkka on viimeeksi noussut 5 v sitten.

Tienaan nyt 3400 e/ kk. Tähän palkan kuuluu erityislaista mm. It-tukihenkilönä ja diabeteshoitajana toimimisesta.

Vierailija
19/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla palkka 2800e/kk

Vierailija
20/61 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi on lähäri ja tienaa lähes 60 000 euroa vuodessa vaikka täällä sanotaan ettei voi tienata niin paljon. Mutta niin vaan anoppi tienaa. Eikä kyllä tee mitään muuta työtä vaan saa tuon palkan päätoimestaan. Mut toisaalta palkkahan on aina neuvottelukysymys ja anoppi on ilmeisesti sitten vaan osannut neuvotella palkkansa hyväksi.