Vierailija

Mitä pitäisi ajatella? Lähetin taas vinon pinon joulukortteja joissa toivotettiin koko perheemme voimin hyvää joulua. Se nyt on "vähintä", mitä jouluna voi läheisilleen tehdä ja toivoa. Takaisinkin sain tosi monta toivotusta, mutta parin kohtaloa jäin (helposti syyllistyvä kun olen) pohtimaan....

Yleensä nimittäin ne, jotka eivät ole ehtineet/viitsineet/muistaneet/jaksaneet lähettää joulukortteja ovat lähettäneet jouluisen tekstiviestin jossa toivotetaan hyvää joulua, tänä vuonna en saanut muutamilta "läheisiltämme" niitäkään! Miksi, mitä syitä tällaiseen on? Heti tulee mieleen, että ovat jotenkin, jostakin syystä loukkaantuneet tai sitten emme vain ole heidän prioriteeteissaan kovinkaan korkealla?

Sivut

Kommentit (73)

Vierailija

En itse ole tänä vuonna lähettänyt juurikaan joulutervehdyksiä muutamaan henkilökohtaisesti lähetettyyn viestiin olen vastannut. Surun keskellä ei ole oikein edes ollut fiilistä lukea/huomioida keneltä kaikilta esim joulukortteja oikeasti tuli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen masentunut. En jaksa reagoida.

"Jaksanut"? Siis ottaa puhelinta käteen ja lähettää yhteen tallennettuun numeroon tekstiä "hyvää joulua"?

Vierailija

Miksi korttien vastaanottaminen velvoittaisi vastaanottajan mihinkään? Jos et saa iloa korttien lähettämisestä, älä lähetä niitä. Itse en vastaa korttien lähettäjille, mutta kyllä ne silti ilahduttavat. Jos tavataan, kiitän. Mutta en lähetä tekstiviestejä tms. perään. Joinakin vuosina lähetän kortteja.

Ärsyttävää kun korttien lähettäminen on joillekin vaihtokauppaa ja nollasummapeliä. 

Vierailija

En mä aina jaksa reagoida. Joskus laitetaan kortteja, joskus ei. Jos muistan kaiken muun kiireen keskellä, laitan tekstarin ja kiitän jonkun lähettämästä joulutervehdyksestä. Ei kyse ole mistään kostosta, en vaan ole sen tyyppinen ihminen, että jaksaisin huseerata tuommoisen parissa. 

Vierailija

Ei kai kukhan joulukortteja vastikkeelisena lähetä, niinku ei lahjojakhan laiteta, jotta saatas itte samalla mitalla takasi. Sie lähetät joulukortit niille joita sie haluut muistaa siksi että sie haluut heitä näin muistaa. Siihen ei sisälly kellekhän mittään velvollisuutta vastakortittaa. Toisilla on tapana lähetellä joulukortteja, toisilla tekstareita, toisilla ei. Toisilla on tapana tehä niin joka vuosi, toisilla joinaki vuosina, Ei mikhän velvota sit joka vuosi jaksamaan samoja juttuja ja samoille.

Sinuna en lähettäs kortteja jos sie teet sen siksi että saisit kortteja. Lähetät niille vaan, joita ihan vaan haluut tervehykselläs ilahuttaa. Eläkä ala kehitteleen mitään salaliitto-se vihaa mua-stooreja siitä että joku jolle sie laitoit kortin ei tänä vuonna laittanu korttia. Ilahut niistä korteista mitä sait. Jospa niien lähettäjät ois laittanu ne sulle ihan vaan sua muistaakseen ilman mittään vastatoimivaatimuksia <3

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi korttien vastaanottaminen velvoittaisi vastaanottajan mihinkään? Jos et saa iloa korttien lähettämisestä, älä lähetä niitä. Itse en vastaa korttien lähettäjille, mutta kyllä ne silti ilahduttavat. Jos tavataan, kiitän. Mutta en lähetä tekstiviestejä tms. perään. Joinakin vuosina lähetän kortteja.

Ärsyttävää kun korttien lähettäminen on joillekin vaihtokauppaa ja nollasummapeliä. 

Sama juttu. En ole pyytänyt joulukortteja, mutta toki ne minua ilahduttavat. Itse en lähetä kortteja enkä tekstareita. Tietääkseni pyytämättäni joka vuosi saapuva joulukortti ei minua siihen velvoita millään tavalla. Mieluiten olisin myös vastaanottamatta kortteja, jotka edellyttävät lähettäjän mielestä vastavuoroisuutta. Luulisi lähettäjän jo usean vuoden jälkeen tietävän, että en joulutervehdyksiä lähetä ja jättävän lähettämättä minullekaan, mikäli vastavuoroisuus on tässä asiassa niin tärkeää.

Vierailija

Ehkä he eivät vain halua, kykene tai jaksa toivottaa hyvää joulua postikortilla, tekstarilla, lahjalla tai käymällä. Vai mistä syystä te jotkut ette reagoi saamiinne kortteihin?
Itselle käy niin, että hävettää, etten ole yhtä hyvä ja jaksava kuin se toivottelija enkä jaksa alkaa tanssia hänen pillinsä mukaan kuitenkaan. Toivon, että minusta välitetään tällaisena kuin olen (jaksamaton, masentunut) ja jos ei välitetä niin en tartte sitä ihmistä elämääni sitten niillä hänen ehdoillan. Kylmä totuus. Mutta joillain voi olla toisin, haluaisinkin kuulla,ähän ketjuun vastanneilta.

Vierailija

Eli teidän mielestänne hyviin tapoihin ei kuulu reagoida positiiviseen toivotukseen millään tavalla? Työnnetään päätä pensaaseen ja ollaan hiljaa ettei vaan tule vaivaa itselle mistään?

Jos joku sanoo hyvää joulua, eikö vastavuoroisuuteen tai ns. normaaliin ihmisyyteen kuuluisi todeta kiitos samoin tai vastata toivotukseen samalla tavalla? Sama juttu kun joku kiittää, olisi kai kohteliasta sanoa "ole hyvä"? Tai ylipäätään vastata jotenkin? Vai onko tämä nyt tätä nykyajan poteroitumista, murahdellaan kulmien alta, vältellään ihmisiä ja pelätään ettei vaan vahingossakaan törmätä rappukäytävässä naapuriin? Ei ihme että masentaa ja elintasosairaudet vaivaavat....

Itse olen pikkuhiljaa jättänyt toivotuksen lähettämättä niille, jotka itse eivät vaivaudu, koskaan. Sitä vaan haluaa ympäröidä itsensä positiivisilla, hyvää toivovilla, kohteliailla henkilöillä. Kun ei se aurinko paista aina samalta puolelta sinne risukasaan.

Toki ymmärrän, jos elämässä on surua ja murhetta, stressiä tai muuta erikoista, jolloin joulu ja kohteliaisuus ei ole ensimmäisenä mielessä. Mutta näillä omilla epäkohteliailla "läheisilläni" ei kyse ole ollut siitä, kyse on ihan puhtaasta epäkohteliaisuudesta ja käytöstapojen puutteesta. whatsappissa kyllä todistettavasti ovat roikkuneet koko joulun. Ehkäpä tämä joulu saa minut viimein tekemään inventaariota lähipiirissäni, tämä joulutoivotus kun ei ole se ainoa negatiivinen asia. Miksi ihmeessä ylläpidän yksipuolista hyväksikäyttösuhdetta?

Vierailija

Joulukortit, ihana perinne. En ole itse koskaan lähettänyt joulukortteja, mutta kiittänyt niitä jotka sellaisia ovat lähettäneet. Niiden harvojen korttien saaminen myös tuntuu kivalta. 

Osa lähettää kortteja selvästi omaksi ja muiden iloksi eikä odota korttia vastineeksi ja osa sitten lähettää kortteja niille, jotka myös lähettävät heille (jäänee korttien määrä pieneksi?). Nämä jälkimmäisen koulukunnan korttien lähettäjät tosin ensin loukkaantuvat muiden tahdittomuudesta eivätkä ymmärrä miksi joku ei lähetä joulukortteja heille vaikka he muistavat. En ole kuitenkaan onnistunut velvollisuudesta lähettämään kortteja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. En ole pyytänyt joulukortteja, mutta toki ne minua ilahduttavat. Itse en lähetä kortteja enkä tekstareita. Tietääkseni pyytämättäni joka vuosi saapuva joulukortti ei minua siihen velvoita millään tavalla. Mieluiten olisin myös vastaanottamatta kortteja, jotka edellyttävät lähettäjän mielestä vastavuoroisuutta. Luulisi lähettäjän jo usean vuoden jälkeen tietävän, että en joulutervehdyksiä lähetä ja jättävän lähettämättä minullekaan, mikäli vastavuoroisuus on tässä asiassa niin tärkeää.

Joulukortit ILAHDUTTAVAT SINUA? Ymmärrät ja koet siis positiivisia tuntemuksia saamistani korteista? Miksi et siis tahdo ilahduttaa muita, jos koet itsekin iloa niistä? Jaettu ilo on kaksinkertainen jne?

Vierailija

Minä en lähetä joulukortteja tai tekstareita kellekään, riippumatta siitä, tuleeko korttia. En laittanut edes faceen hyvän joulun toivotuksia. Eli ajattele, että ei tuo muillekaan mitään laittanut, se on todennäköisin vaihtoehto. Ei ole mitään syytä, eipähän vain huvittanut laittaa. 

Vierailija

Me olemme saaneet useimmat sukulaiset koulutettua, että meille ei kannata kortteja lähetellä kun emme mekään niitä lähettele. Ja hölmöähän se on lähetellä kortteja sellaisille, jotka näkee muutenkin joulun aikaan. Vielä hölmömpää on lähetellä kortteja sellaisille, joiden kanssa ei ole minkäänlaisissa tekemisissä - paitsi se kortti kerran vuodessa. Mikä järki siinäkin on?

Yksi kortti tuli tänä vuonna enkä osannut siitä edes ilahtua. Itsetehdystä kortista voisi ilahtuakin, mutta ei tuollaisesta valmiista, mihin on vaan vedetty nimmarit alle. Jotkut kokee velvollisuudekseen tuollaisia lähetellä, minä olen jo siitä velvollisuudentaakasta vapautunut vuosia sitten.

Ei tulisi kyllä mieleenkään alkaa lähetellä mitään tekstiviestejä kiitokseksi kortista. Hyvät joulut oli toivotettu jo kasvotusten ennen kuin kortti tuli postissa, eiköhän se riitä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joulukortit, ihana perinne. En ole itse koskaan lähettänyt joulukortteja, mutta kiittänyt niitä jotka sellaisia ovat lähettäneet. Niiden harvojen korttien saaminen myös tuntuu kivalta. 

Osa lähettää kortteja selvästi omaksi ja muiden iloksi eikä odota korttia vastineeksi ja osa sitten lähettää kortteja niille, jotka myös lähettävät heille (jäänee korttien määrä pieneksi?). Nämä jälkimmäisen koulukunnan korttien lähettäjät tosin ensin loukkaantuvat muiden tahdittomuudesta eivätkä ymmärrä miksi joku ei lähetä joulukortteja heille vaikka he muistavat. En ole kuitenkaan onnistunut velvollisuudesta lähettämään kortteja.

"Osa lähettää kortteja selvästi omaksi ja muiden iloksi eikä odota korttia vastineeksi ja osa sitten lähettää kortteja niille, jotka myös lähettävät heille (jäänee korttien määrä pieneksi?). "

Ööö, sun logiikkasi ontuu nyt ja pahasti. Miten se, että lähettää kortin uskollisesti sellaisille, joilta ei itse saa, LISÄÄ SITÄ OMIEN SAATUJEN KORTTIEN MÄÄRÄÄ? Nada, urpo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Joulukortit ILAHDUTTAVAT SINUA? Ymmärrät ja koet siis positiivisia tuntemuksia saamistani korteista? Miksi et siis tahdo ilahduttaa muita, jos koet itsekin iloa niistä? Jaettu ilo on kaksinkertainen jne?

No eipä ne nyt NIIN paljon ilahduta. Eivät ne niin merkityksellisiä minulle ole. Mieluiten olisin ilman ja säästyisin vastavuoroisuusvaatimuksilta, mutta en minä sille mitään voi jos joku niitä lähettelee, vaikken itse lähetä koskaan.

Vierailija

12 ei kyllä niitä muiltakaan välitä saada, mitä vähempi, sitä parempi. Yksi serkkuni perhe lähettää joka vuosi vaivalla itsetehtyjä kortteja, mutta osoitettaan eivät ole tähän päivään mennessä ilmoittaneet. En kyllä lähettäisi silti. 

Vierailija

Lähetän kortteja joka vuosi mutten pidä kirjaa, kuka lähettää meille. En ymmärrä vastavelvoitetta. Joulukortti on vain kortti, ei siihen tarvitse reagoida. Se vain joko ihastuttaa tai vihastuttaa.

Sukulaistätini lähettää joka vuosi lahjaksi turhuuksia. Olen aina sanonutettei haluta mitään, mutta lähettää silti. Aluksi ostin lahjan hänellekin, sitten vain kiitin, nykyisin en jaksa kiittääkään, koska en halua sitä roinaa. En pysty estämään lahjan lähettämistä, mutta en jaksa enää reagoida siihen. Kumpi meistä sitten käyttäytyy huonosti...

Vierailija

Eivät kovin läheisiä varmaankaan AP:lle ole, jos ei tule mieleen edes viestiä rustata nykyajan some-välineillä... Jos ei korttia jaksa perinteisesti lähettää, voi aina lähettää tekstarin, whatsapp-viestin tai käydä facebookissa toivottavassa. Ei luulisi hirveästi vaivaa olevan. Surullisen epäkohtelias tämä nykyajan maailma. Pääasia ettei itse vaan tarvitse tehdä mitään toisten hyväksi, itse kyllä otetaan avosylin kaikki vastaan mitä toisilta saadaan.

Vierailija

Minulle joulukortit ovat täysin yhdentekeviä. Hyvä jos katsot, keneltä ne ovat, ennen kuin heitän ne pois. En näe mitään tarvetta millekään joulutervehdyksille.

Vierailija

Kännykät ja some on tuhonneet sen ohuenkin käytöskulttuurin, mikä meillä vielä oli viime vuosisadalla.

Älä vedä liian ikäviä johtopäätöksiä, ap. Tuskin reagoimattomuudessa on pahaa tahtoa takana. Tyypit ei vaan tajuu. Eihän ihmisillä ole enää mitään tajua ajastakaan, ne luulee että ne voi myöhästyä joka paikasta koska älypuhelin. Kahviloissa näkee seurueita, joissa jokainen runkkaa omaa puhelintaan eikä kukaan puhu kenellekään, ole läsnä. Kun tämä prosessi jatkuu vielä muutaman vuoden, suomalaiset tulevat olemaan yhä yksinäisempiä, sosiaalisesti syrjäytyneitä ja pulassa. 

Joulukortteja on ihana saada, hienoa kun lähetiti, ap. Mä pujotin meidän saamat kortit nauhoihin ja ripustin kirjahyllyn kylkeen. Hyvää joulun jatkoa! 

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat