Mitä ajatella: lähetin joulukortin enkä saanut takaisin edes jouluista tekstiviestiä?
Mitä pitäisi ajatella? Lähetin taas vinon pinon joulukortteja joissa toivotettiin koko perheemme voimin hyvää joulua. Se nyt on "vähintä", mitä jouluna voi läheisilleen tehdä ja toivoa. Takaisinkin sain tosi monta toivotusta, mutta parin kohtaloa jäin (helposti syyllistyvä kun olen) pohtimaan....
Yleensä nimittäin ne, jotka eivät ole ehtineet/viitsineet/muistaneet/jaksaneet lähettää joulukortteja ovat lähettäneet jouluisen tekstiviestin jossa toivotetaan hyvää joulua, tänä vuonna en saanut muutamilta "läheisiltämme" niitäkään! Miksi, mitä syitä tällaiseen on? Heti tulee mieleen, että ovat jotenkin, jostakin syystä loukkaantuneet tai sitten emme vain ole heidän prioriteeteissaan kovinkaan korkealla?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Eivät kovin läheisiä varmaankaan AP:lle ole, jos ei tule mieleen edes viestiä rustata nykyajan some-välineillä... Jos ei korttia jaksa perinteisesti lähettää, voi aina lähettää tekstarin, whatsapp-viestin tai käydä facebookissa toivottavassa. Ei luulisi hirveästi vaivaa olevan. Surullisen epäkohtelias tämä nykyajan maailma. Pääasia ettei itse vaan tarvitse tehdä mitään toisten hyväksi, itse kyllä otetaan avosylin kaikki vastaan mitä toisilta saadaan.
Ei tuo omalla kohdallani pidä paikkaansa ainakaan. En halua kortteja enkä lahjoja, ostan mieluummin itse, mitä tarvitsen. Enkä pyytele apua muilta mihinkään, vaikka mikä olisi hätänä. Olen vain opetellut selviämään itse tilanteesta kuin tilanteesta. Kyllä minä omia läheisiä silti auttelen, kohta tulee meille yksi mummo kahville. Kutsuttiin niin viime tingassa, ettei takuulla ehdi ostaa mitään tuomisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kovin läheisiä varmaankaan AP:lle ole, jos ei tule mieleen edes viestiä rustata nykyajan some-välineillä... Jos ei korttia jaksa perinteisesti lähettää, voi aina lähettää tekstarin, whatsapp-viestin tai käydä facebookissa toivottavassa. Ei luulisi hirveästi vaivaa olevan. Surullisen epäkohtelias tämä nykyajan maailma. Pääasia ettei itse vaan tarvitse tehdä mitään toisten hyväksi, itse kyllä otetaan avosylin kaikki vastaan mitä toisilta saadaan.
Ei tuo omalla kohdallani pidä paikkaansa ainakaan. En halua kortteja enkä lahjoja, ostan mieluummin itse, mitä tarvitsen. Enkä pyytele apua muilta mihinkään, vaikka mikä olisi hätänä. Olen vain opetellut selviämään itse tilanteesta kuin tilanteesta. Kyllä minä omia läheisiä silti auttelen, kohta tulee meille yksi mummo kahville. Kutsuttiin niin viime tingassa, ettei takuulla ehdi ostaa mitään tuomisia.
Toki muitakin juttuja, mutta tuo oli esimerkki. Olen tehnyt joulusiivouksia, leivonnaisia yms. mutta en odota enkä halua itselle mitään. Se hyvä mieli riittää. Kortteja en laita, koska en halua itse niitä.
On sulla ongelmat! Anna olla, ihmisillä on yleensä jouluna muuta mielessä kun tekstaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sinä puhut kumman katkerasti ihmiseksi, joka aidosti itsekään välittäisi toisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana! Mä haluaisin tuohon samaan. Päättää ITSE, kenet hyväksyn ja kenet en, mitkä joulutavat hyväksyn ja mitkä en, eikä elää toisten odotusten ("tarpeiden"?) mukaan.
t. Se, joka antanut kertoa itselleen, että kortit kertovat arvostani muille
Minulle muutama ihminen lähettää kortin jouluisin enkä lähetä heille mitään vastavuoroisesti. Toivon että he ymmärtävät yskän ja lopettavat korttien lähettämisen.
Mahtaa olla rankkaa olla sinä kun tämmöiset asiat vaivaavat.
En ole koskaan ajatellut, että joulukortteihin pitäisi jotenkin reagoida. Ihmiset lähettävät niitä kymmenittäin, eivät ne mitään erityistä merkitse.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ajatellut, että joulukortteihin pitäisi jotenkin reagoida. Ihmiset lähettävät niitä kymmenittäin, eivät ne mitään erityistä merkitse.
Eikö sulle kotona opetettu, että LÄHETTÄJÄLLE saattaa tulla paha mieli, jos et reagoi?
Siis kun sanot: "eivät ne mitään erityistä merkitse". Ajatteletko sä noin ystäviesi eleistä sinulle? :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulle kotona opetettu, että LÄHETTÄJÄLLE saattaa tulla paha mieli, jos et reagoi?
Siis kun sanot: "eivät ne mitään erityistä merkitse". Ajatteletko sä noin ystäviesi eleistä sinulle? :O
Ei ole opetettu, että joulukortteihin tulisi jotenkin vastata. En ole kuullutkaan, että joku vastaisi. Annan kyllä ystävieni eleille arvoa, silloin kun ne merkitsevät jotakin. Joulukortteja ihmiset lähettävät vain, koska niin on tapana. Tuntuisi hullulta lähettää joulukortteja ihmisille, joita näen muutenkin säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana! Mä haluaisin tuohon samaan. Päättää ITSE, kenet hyväksyn ja kenet en, mitkä joulutavat hyväksyn ja mitkä en, eikä elää toisten odotusten ("tarpeiden"?) mukaan.
t. Se, joka antanut kertoa itselleen, että kortit kertovat arvostani muille
Minä näen sen vain tyhjänpäiväisenä tapana. Serkun näin viimeksi yli 10 vuotta sitten mummon hautajaisissa, mutta joulukortteja vain tulee, vaikkei olla missään tekemisissä muuten. He tykkäävät niitä selvästi tehdä ja lähetellä, niin tehkööt ja lähetelkööt sitten. Opittu tapa se on. Minä käyn kyllä ihan mielelläni tekemässä siivouksia ja teen leivonnaisia niille, jotka eivät itse jaksa tai voi. Minusta on kiva siivota ja leipoa. Teen selväksi, etten itse tarvitse mitään muuta kuin että jos kahvit sitten keittävät.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi ajatella? Lähetin taas vinon pinon joulukortteja joissa toivotettiin koko perheemme voimin hyvää joulua. Se nyt on "vähintä", mitä jouluna voi läheisilleen tehdä ja toivoa. Takaisinkin sain tosi monta toivotusta, mutta parin kohtaloa jäin (helposti syyllistyvä kun olen) pohtimaan....
Yleensä nimittäin ne, jotka eivät ole ehtineet/viitsineet/muistaneet/jaksaneet lähettää joulukortteja ovat lähettäneet jouluisen tekstiviestin jossa toivotetaan hyvää joulua, tänä vuonna en saanut muutamilta "läheisiltämme" niitäkään! Miksi, mitä syitä tällaiseen on? Heti tulee mieleen, että ovat jotenkin, jostakin syystä loukkaantuneet tai sitten emme vain ole heidän prioriteeteissaan kovinkaan korkealla?
Tarkoitat varmaan, että helposti syyllistävä.
AP, sinulle joulukortit merkitsevät jotakin. Monille ne eivät merkitse yhtään mitään. Ei sinulla ole oikeutta määritellä, mitä ihmisten tulisi arvostaa ja mitä ei.
Oletko ap ajatellut miten passiivisaggressiivisesti käyttäydyt kun lähettelet kortteja mahdollisesti sellaiselle joka ei niitä halua? Varsin huonoa käytöstä ja epäkohteliasta.
Itse en halua joulukortteja koska
a) en kuulu kirkkoon enkä välitä joulusta enkä vietä sitä
b) inhoan luonnonvarojen tuhlausta, käsittämättömät määrät pahvia menee hukkaan
c) en ole kotona joulukuussa joten luen postin vasta tammikuun puolessa välissä, lähettäjät kyllä tietävät tämän mutta siltikin heistä on kohteliasta toivottaa minulle hyvää joulua tammikuun puolessävälissä
d) minulla käy sääliksi postin työntekijöitä
Laita minulle kohdistetun kortin sijaan rahat vaikka hyväntekeväisyyteen, kiitos.
Synttärikorttejakaan en lähettele, lähimmille soitan tai laitan tekstarin, lopuille toivotan onnea fb:ssä. En koe olevani epäkohtelias tai hyväksikäyttävä ystävä, yritän oikeasti olla ystävieni ja tuttujeni tukena vaikkapa vaikeissa tilanteissa ja auttaa kykyni mukaan. Se on mielestäni oikeampaa ystävyyttä kuin tekokoreilu joulukorttien kanssa(saa kehuskella naapureille kuinka monta korttia saa, katso Pokka pitää-sarja)
Vierailija kirjoitti:
AP, sinulle joulukortit merkitsevät jotakin. Monille ne eivät merkitse yhtään mitään. Ei sinulla ole oikeutta määritellä, mitä ihmisten tulisi arvostaa ja mitä ei.
Kannattaa sisäistää semanttinen ero joulukortin ja joulutoivotuksen välillä. Hyvää joulua voi toivottaa myös ilman perinteistä joulukorttia, esim. viesteillä tai puhelimella soittamalla. Kertoo käytöstavoista, tai niiden puutteesta, jos ei halua reagoida millään tavalla saamaansa toivotukseen.
Itse ainakin lähetän ensi jouluna kortin vain niille läheisille, jotka tänä vuonna muistivat meitä. Eipä tule "paha mieli" kenellekään, surullista jos lähettämäni joulutervehdykset ovat joillekin olleet ikäviä ja tuntuneet yhdentekeviltä. Jos "yllätyksiä" tulevina jouluina tulee, lähetän sitten erikseen puhelimella viestin.
Sama juttu täällä ap! En edes vaivaista, ilmaista whatsapp-viestiä saanut joiltakin elämäni läheisimmiltä ihmisiltä! Minusta se jos mikä on jotakin todella outoa!! Ei siis mitään reaktiota, ei hyvänjoulun toivotusta ollenkaan!
Kuinka läheisiä nämä ihmiset lopulta ovatkaan? Eivät varmaan niin läheisiä kuin olen luullut! Hyvä kun whatsappissa voi nykyään nähdä, milloin henkilö on edellisen kerran ollut kirjautuneena palveluun. Ja nämä tosiaan ovat pyörineet siellä koko joulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sisäistää semanttinen ero joulukortin ja joulutoivotuksen välillä. Hyvää joulua voi toivottaa myös ilman perinteistä joulukorttia, esim. viesteillä tai puhelimella soittamalla. Kertoo käytöstavoista, tai niiden puutteesta, jos ei halua reagoida millään tavalla saamaansa toivotukseen.
Joulukortteihin ei tarvitse reagoida mitenkään. Niitä lähetetään tavan vuoksi. Kun posti tuo nipun kortteja kumilenkillä kiinnitettynä, en tosiaan koe, että saan henkilökohtaisen tervehdyksen.
Joulutervehdykseen tektarilla vastaan tekstarilla. Korttiin en erikseen vastaa enkä odota kenenkään vastaavan mun korttiin.
Nykyään ainoastaan yli 70-vuotiaat ymmärtävät hyvien kohteliaiden vanhojen tapojen päälle, eikä enää nekään, kun juoppo suuri ikäpolvi tulee siihen ikään. Jos kortti tulee, on kohteliasta vastata edes tekstarilla, sehän on itsestään selvää, eikö! Nenä kiinni omassa navassa olevat eivät sieltä tietysti näe muita, kun on niin helvetin vaikerta ja raskasta naputtaa sen sonen ohessa muutama viesti. Ai hemnetti, kun kaikki vanhanaikaisen elämän hyveet häviävät!!
Minä olen antanut väittää itselleni, että ne kortit kertovat muiden arvostuksesta, eli siitä, vihataanko minua vai hyväksytäänkö. Onko minulla siis hyviä ihmisiä ympärilläni vai piittaamattomia. Lähetin kortteja itse, jotta muut luulisivat minun välittävän heistä. Kun en saanut moniltakaan kortteja takaisin vähensin lähettelyä. Lopulta masennuttuani lopetin lähettelyn kokonaan. Kukaan ei kyennytkään piristämään minua vaan pysyivät poteroissaan. En itsekään pysty ketään auttamaan, olen jäänyt ihan yksin.
Enää en tiedä välitetäänkö minusta ja jos välitettäisiin niin miksi.