Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Outo "sairaus": kutina ja mustat murut iholla

Vierailija
23.12.2015 |

Mulla on ollut selittämätöntä kutinaa kuukausien ajan. Olen käynyt eri lääkäreillä monta kertaa, mutta kukaan ei ole syytä keksinyt ja mikään ei ole auttanut. Osaako kukaan neuvoa?

Kutinaa on jokapaikassa vartalolla, myös kasvoissa. Pahiten kutiavat paikat ovat kasvot, sierainten sisäpuoli, korvat ja käsivarret. Mutta kutinaa on myös selässä, vatsalla ja jaloissa. Ihollani on kutinakohdissa pieniä mustia murusia/pisteitä. Ihoa voimakkaasti hangatessa tuntuu, että pisteet tulisivat ihoni sisästä? Pahiten mustia murusia tulee sääristä ja kasvoista etenkin suihkun jälkeen kun olen rasvannut ihoa..mustat murenat siis jotenkin tarttuvat ihovoiteeseen ja niitä on iholla paljon. Ne ovat todella pikkiriikkisiä pikimustia, yleensä pyöreänmuotoisia pisteitä

Olen kokeillut erilaisia antihistamiineja, hydrokortisoonia, ihorasvoja ja mistään ei ole ollut pienintäkään apua. Verikokeet on otettu, myös maksa-,munuais,keliakia-, ja kilpirauhaskokeet ja arvot hyvät. Lääkärin mielestä kyseessä ei ole syyhy. Käytäviä tai ihottumaa ei ole ollut missään kohtaa. Olen kuitenkin toistanut syyhyhoidon 3kertaa Nixillä ja Nix shampoolla mutta sekään ei kutinaa vienyt. Asun mieheni kanssa ja hänkin rasvasi itsensä vaikla hänellä ei kutinaa ole ollut. Siivottiin huusholli, pakastettiin, pestiin kaikki tekstiilit, oltiin suojakäsineet kädessä, ja oltiin evakossakin viikko ja taas sama rumba. Kutina ei lähtenyt mihinkään. Viimeisestä syyhyhoidosta on pari-kolme kuukautta aikaa.
Miehelläni ei ole kutinaa ollut kokoaikana vaikka nukumme samassa vuoteessa. Olen ollut useissa paikoissa yökylässä ja kenelläkään muulle ei ole ilmennyt kutinaa.

Kutina on jokapäiväistä ja laskenut elämänlaatuani. Minulla ei ole aavistustakaan mistä voisi olla kyse. Lääkäritkään eivät ole osanneet sanoa yhtään mitään. Ainoa vihje kutinaani on nuo mustat roskat/murut ihossa. Mistä kummasta ne voivat johtua? Google antaa vastaukseksi syyhy mutta 3eri lääkäriö vakuuttanut että ei ole. Eikä syyhylääkkeistä, siivouksesta ole ollut apua. Iholla ei ole käytäviä, ihottumaa eikä mitään jälkiä tai pisteitä. Eikä kutina ole tarttunut mieheenikään.

Kommentit (677)

Vierailija
621/677 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HIV ?

Voiko olla?

Ei tosiaan ole. HIV-testi testattu reilu vuosi sitten kun olin raskaana. Eikä sen jälkeen ole ollut mitään mahdollisuutta saada mistään tartuntaa eli ei seksiä ollenkaan enkä käytä huumeita.

Ei ollenkaan seksiä? Edes suuseksiä? Vuoteen?

Ei minkäänlaista.

Vierailija
622/677 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttääkö tältä?

https://www.tandfonline.com/cms/asset/edf64c14-7788-40f1-8136-127824a83…

Tai

HIV

Ei näytä oma ihoni tuolta. Ihan normaali iho.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/677 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin sienitauti. Tulee helposti tropiikin kuumuudessa. Lähtee omalla rasvallaan.

Vierailija
625/677 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä vielä omaan stooriini (viesti 612), ihoni on aivan todella kipeä kun siihen koskee sekä koko vartalossa paljon mustelmia, jotka ovat ilmaantuneet selittämättä. 

Vierailija
626/677 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pisteeni tutkittu mikroskoopilla ja ne ovat hilsettä/pölyä/kuollutta ihosolukkoa. Pisteeni on siis tutkittu kahdesti. Ensin tutkittiin ovatko ne parasiitteja ja toinen tutkimus vielä, että mitä ne ovat. Se mitä luulin naamassa ja ylävartalolla syyhyksi onkin ruusufinniä. Suosittelen kaikille ihotautilääkäriin menoa niin saa jokainen asialle selvyyden ja mielenrauhan omalla kohdalla. 

Vierailija
627/677 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina yksinkertaisin ja todennäköisin vaihtoehto jätetään huomioimatta.

Jos tästä vaivasta kärsivä on ottanut "tutkitn ja turvallisen" niin silloin kyse on grafiinioksidin tulosta ihon läpi.

Aloitus oli vuodelta 2015, joten koronarokotteita ei voi syyttää.

Vierailija
628/677 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut koko ketjua, mutta kerron nyt kuitenkin oman kokemukseni.

Minulle ilmestyi ympäri kehoa pieniä punaisia näppyjä, joita yleislääkäri luuli märkäruveksi, kun eivät kutisseetkaan yhtään. Ei parantunut antibiooteilla, joten lenin kuukauden päästä yksityiselle ihotautilääkärille. Hän katsoi tarkemmin ja näki ihossa syyhykäytäviä. Määräsi ivermektiinitablettihoidon kerta + viikon päästä toinen kerta, ja silloin samalla myös rasvaukset rikkivaseliinilla. Näppyjen tulo loppui ainakin toistaiseksi, ei ole tosin kulunut vielä kuin muutama päivä. Hoidon aloituksen jälkeen huomasin suihkusta tullessa, että ihosta tulee paikoittain ulos pieniä mustia kovia 'karvoja'. Todella pieniä, olisin luullut muuten muruiksi, mutta suurennuslasilla katsoen näki, että ovat minikokoisia piikkejä/karvoja. 

Vierailija
629/677 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene näyttämään niitä karvoja ihotautilääkärille ja pyydä, että tutkii ne mikroskoopilla. 

Vierailija
630/677 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tuliaiset alk uas ukka il ta ja idästä.

Ne leviävät hienosti mm Espoon gangbang-iiirabileissä Kartanossa.

Vierailija
631/677 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä. Kirjoitin ketjuun vuonna 2019, nyt ongelma tullut takaisin ja siitä kärsii koko perhe. Olen juossut taas terveyskeskuksessa, pitävät hulluna vaikka kerroin että nix hoidolla mustia pisteitä eikä mitään muutakaan ollut. Itse näen kyllä käytävät selvästi, lääkäri ei jostain syystä näe. Oletti viimeksi että olen juoppo, suositteli kylmää suihkua hoidoksi:D iho aivan kamala etenkin naamasta.

Vierailija
632/677 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lasten koulussa on syyhytartuntaa, kiva edesauttaa epidemiaa. Ei suostunut kirjoittamaan reseptiä koska löysi ihostani vain pölyä. Lapsen tutki lääkäriopiskelija, totesi lapsella olevan paljon papulaa. Upeeta! 

Vierailija
633/677 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä muille että ainakin itsellä syyhykäytävät ovat mitättömän kokoisia, tutkin oman ihoni suurennuslasilla. Pieni musta piste on todella hailakka, ihan kuin ihoon olisi tullut maailman pienin kuoppa tai jos on kohdassa jossa iho erittäin ohutta, näyttää pieneltä pieneltä papulalta. Öljyt, rasvaus, saunominen ja öljyisen ihon hinkkaaminen froteepyyhkeellä helpottaa hetkellisesti. Käytävät myös katoavat suht sukkelaan, ja itse punkin olinpaikka on todella huomaamaton. Se pöly taas sisältää tuhansia punkkeja, mutta kun niitä on samassa läjässä tuhat näyttää se siltä pölypallolta.

Vierailija
634/677 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottiko viimeksi nämä oireet jollakin ns.syyhyhäädöllä?  

Vierailija
635/677 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla täysin samat oireet! Olitko raskaana silloin kun olit saanut jo oireita?

Vierailija
636/677 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissain syövissäkin on ihon kutina yksi oire. En nyt muista mikä, olisko Hodginin lymfooma?

Itching can occur for many different reasons in those with cancer. It can be due to direct skin involvement and inflammation, a buildup of bile acids under the skin, or due to chemicals released by tumors or in response to them.6.10.2022

What type of cancer causes itchy skin?

Cancers that can be associated with itching include skin cancer, lymphoma, polycythemia vera (PV), certain gastrointestinal cancers, and melanoma.26.9.2019

Vierailija
637/677 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SPOTTING THESE BLACK SPOTS COULD MEAN BED BUGS..https://www.dalpest.co.uk/spotting-these-black-spots-could-mean-bedbugs/

Vierailija
638/677 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottasin nyt kaikki tärkeimmät verikokeet, maksa, munuainen yms,Nämä voi aiheuttaa ihon kutinaa: 

https://www.healthline.com/health/itchy-skin-cancer#cancer-and-itch

blood-related cancers, such as leukemia and lymphoma

bile duct cancer

gallbladder cancer

liver cancer

skin cancer

allergic reaction

atopic dermatitis, also known as eczema

dry skin

insect bites

There are also underlying conditions that can cause itching, including:

diabetes

HIV

iron deficiency anemia

liver disease

kidney disease

overactive thyroid gland

shingles

Vierailija
639/677 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaikki verikokeet otettu, mutta selittävää ei löydy. Itse edelleen syyhyn kannalla, mutta lääkärit eri mieltä, kun iho suht siisti.  Käytäviä ei näy, lähinnä yksittäisiä näppyjä. Iltaa kohti alkava "kihelmöinti" iholla, ja välillä irtoaa näitä pieniä mustia murusia kun rasvaa ihoa.

Alkaa kyllä usko jo loppumaan, että joskus selviäisi. Kiitollisena siis täälläkin tiedoista, jos joku saanut oireisiin apua. 

Vierailija
640/677 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla lintukirppuja. Tai täitä? Itselläni oli selittämätlntä kutinaa ja muruja, epäilin lintukirppuja koska siivosin varaston aiemmin. Tai täitä, joita koulussa ja päiväkodissa oli ja päänahkakin kyllä kutisi. Kellään muulla ei kuitenkaan perheessä oireita tullut. Pesin hiuksia linnashampolla, ja koko vartaloa rexonalla, ja lähti oireet :) Voi olla myös allergiaa silikoonille, jota on shampoossa. Itselleni mikään muu shampoo ei kuitenkaan tehonnut kuin vaan linna. En tiedä oisko syyhy sillä lähtenyt niin ettei ois tarttunut kehenkään. Näin kuitenkin oire parani ja loppui murutkin samalla.