Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nouseeko akateemisuus hattuun?

Vierailija
23.12.2015 |

Luulisi kouluttautuneiden ihmisten osaavan katsoa asioita monelta eri kantilta ja siten ehkä ymmärtää, että niitä syitä miksi koulut ovat jääneet käymättä on lukemattomia (no pun intented) ja että koulutuksen puutteella ei ole mitään tekemistä ihmisen älyn, saati ihmisarvon kannalta. Oletan että pilkkanimi "elämänkoulu" tai sen variaatio "elämämkoulu" (tai jopa elämäm koulu) on nykyään enää kouluja käyneiden käytössä?

Se on hyvä että akateemiset puolustavat työttömiä ja tuovat ilmi sen tosiasian, että työttömyyteen on monia rakenteellisia syitä. Sitä taidetaan tosin puolustaa, koska itse ollaan oltu työttömänä tai ymmärretään se tosiasia, että se saattaa joku päivä koskea vielä itseäkin. Koulutusta ei tule kukaan kuitenkaan pyyhkimään pois, joten "elämäm koululaiset" ovat vapaata riistaa. Itse tiedän muutaman fiksun ihmisen, jotka ovat jättäneet koulut kesken. Yksi on alkoholisti (joi masennukseen) ja kaksi kärsii pahasta sosiaalisten tilanteiden pelosta. Noista pelkääjistä toinen olen minä itse. Mainitsin vain pari eri syytä jättää koulukirjat lukematta, syitä on yhtä monta kuin on koulunsa keskeyttäneitäkin.

Olisiko liikaa pyydetty arvon akateemiset, että lopettaisitte ilkkumisen? Me elämäm koululaiset saamme kuulla asiasta ihan tarpeeksi kaikkalla ja se näkyy meidän tiliotteessakin. Jopa työkkärissä ja sossussa meitä vähätellään. Onnekkaat kokevat sitä vähättelyä sitten työpaikalla (ovathan luonnollisesti sielläkin ravintoketjun pohjalla).

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten olen samaa mieltä, mutta koulutuksen puutteella on kyllä tekemistä älyn kanssa. Suomessa ihmisillä on hyvin tasavertaiset mahdollisuudet kouluttautua, ja jos korkeakouluopintoihin ei pääse, kyse on yleensä taipumusten puutteesta. Tietenkin vaikeat elämäntilanteet ja sairaudet erikseen, mutta nämä tekijät vaikuttavat murto-osassa tapauksia.

Tavallaan eri mieltä http://www.hs.fi/kotimaa/a1441504807330 "Vuonna 2012 YTHS:n tekemän selvityksen mukaan joka neljäs opiskelija kertoi kärsivänsä psyykkisistä ongelmista."

Niin? Nuohan ovat korkea-kouluopiskelijoita. Stressi, masennus ja ahdistus ovat opiskelijoiden keskuudessa tavallisia. Nyt oli kysymys ihmisistä, jotka eivät hae korkeakouluun opiskelemaan.

http://yle.fi/uutiset/mielenterveys-_ja_kayttaytymishairiot_yha_suurin_…

Vierailija
22/32 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen akateeminen ja jäin miettimään tuota älykkyysasiaa. Sehän on mikä kelläkin on eikä siihen voi vaikuttaa. Koulutus taas on aivan aivan eri asia, siihen voi vaikuttaa paljonkin ja se vaikuttaa myös ihmiseen ja hänen näkökulmiinsa. Itse taas koen, että koulutukseeni ja uraani panostamista ei arvosteta varsinkaan elämänkoululaisten piireissä ja ne näkökulmat ja asenteet joita olen kuullut ovat olleet yllättävänkin kapeita.

Johtuu siitä, että kouluttamaton kokee niin paljon vähättelyä, että defenssit ovat jatkuvasti päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateeminen (tohtori), enkä pilkkaa toisten koulutusta tai kouluttamattomuutta. En myöskään usko sitä yleiseksi ilmiöksi. Tuskin netissä oleva pilkkaaminen on akateemisten yksinvastuulla, vaan sitä tekee kaikenlaiset ihmiset.

Lähinnä minua kummastuttaa se, että akateemisuutta tai akateemisia pidetään jotenkin erityisinä. Koulutus siinä missä muutkin. Me akateemiset tiedetään se parhaiten.

Jos kaikki olisi akateemisia, tämä maailma ei toimisi.

Vierailija
24/32 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten olen samaa mieltä, mutta koulutuksen puutteella on kyllä tekemistä älyn kanssa. Suomessa ihmisillä on hyvin tasavertaiset mahdollisuudet kouluttautua, ja jos korkeakouluopintoihin ei pääse, kyse on yleensä taipumusten puutteesta. Tietenkin vaikeat elämäntilanteet ja sairaudet erikseen, mutta nämä tekijät vaikuttavat murto-osassa tapauksia.

Uskomattoman kapeakatseista paskaa. Uskon että palstalla on ainoastaan muutama, mutta sitäkin aktiivisempi koulutususkovaisten porukka, joka spämmäilee sitä agendaansa joka ikinen päivä, vuodesta toiseen. Heillä on se perustavanlaatuinen ongelma, että uskovat sen koulutuksen olevan kaikenkattava voima. Että jokainen ilman muuta ehdottomasti haluaisi yliopistoon. Itseäni ei sen sortin päteminen koskaan kiinnostanut, jätin koulut käymättä, ja olen takuulla lukeneempi ja osaavampi kuin yksikään tusinamaisteri.

Onneksi olkoon!

Hienoa että olet jaksanut lukea paljon ilman ammatillisia tavoitteita - moneen ammattiin nyt satutaan vaatimaan tietynlaiset ammattiin räätälöidyt opinnot.

Ja on monia hyviä ja tärkeitä ammatteja joihin valmistutaan muualta kuin yliopistoista.

Intoa edelleenkin lukuharrastuksesi parissa!

Vierailija
25/32 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomattoman kapeakatseista paskaa. Uskon että palstalla on ainoastaan muutama, mutta sitäkin aktiivisempi koulutususkovaisten porukka, joka spämmäilee sitä agendaansa joka ikinen päivä, vuodesta toiseen. Heillä on se perustavanlaatuinen ongelma, että uskovat sen koulutuksen olevan kaikenkattava voima. Että jokainen ilman muuta ehdottomasti haluaisi yliopistoon. Itseäni ei sen sortin päteminen koskaan kiinnostanut, jätin koulut käymättä, ja olen takuulla lukeneempi ja osaavampi kuin yksikään tusinamaisteri.

Miksi ihmeessä et samalla vaivalla hankkinut jotain tutkintoa?!

Minulla oli omat syyni joita en availe sen enempää. Lähestymme varmaan asiaa eri kulmilta kun sanon että liian moni vetää yhtäläisyysmerkit sen muutaman vuoden yliopistotutkinnon ja parin luetun kurssikirjan, sekä osaamisen ja sivistyksen välille. Muodollinen tutkinto tässä tusinamaisterien maassa ei tee minuun vaikutusta.

Vierailija
26/32 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan ole noussut, ja miksi olisi. Akateemisuushan on niin normisettiä. Sukulaisissani on kyllä näitä, jotka pitävät meitä paria akateemisesti kouluttautunutta vähän omituisina ja erikoisena. Yhdellä tädillä on hirveän vaikea ostaa minulle sopivaa lahjaa, koska sen pitäisi ilmeisesti olla jotain parempaa kuin muille serkuksille.

Vierailija
27/32 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei akateemisuudessa ole mitään ihmeellistä. Ehkä elämäm koululaisilla on vain alemmuuskompleksi omasta kuvitellusta asemastaan tässä koulutushysteerisessä yhteiskunnassa.

Vierailija
28/32 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalsta ei varmaan anna kovin realistista kuvaa ihmisistä. Itse olen lääkäri ja koulutustasoni tulee siis mainitsematta esille kun kerron ammattini. Ikinä en ole oikeassa elämässä kuullut kenenkään korkeasti kouluttautuneen haukkuvan kouluttamattomia. Sen sijaan olen useasti saanut itse kuulla kommentteja tähän tyyliin: "Et kai luule, että kirjoista oppii jotain elämästä? Elämästä oppii elämällä, monilta akateemisilta se unohtuu".

Itselleni ei tulisi mieleenkään jaotella ihmisiä "koulutettuihin" ja "kouluttamattomiin". Koulutus on väylä oman ammattinsa harjoittamiseen. Jos olisin halunnut sähkömieheksi tai kokiksi, olisin hakeutunut sen alan koulutukseen. Uskon, että suurin osa korkeasti koulutetuista ymmärtää tämän, sillä itsehän he tietävät motiivinsa kouluttautua.

Ylipäätään mitä kauemmin opiskelee, sen vähemmän huomaa mitään mistään tietävänsä. Olen yrittänyt jättää halveksuvat kommentit, aiheesta riippumatta, huomiotta. ielestäni ne kertovat lähinnä siitä, ettei kommentin laukoja ole ihan tyytyväinen omaan elämäänsä.

Vierailija
29/32 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä nyt näy erot siinä millaisia akateemisia on. Tuntemani tohtorit kaikki ovat hyvinkin ymmärtäväisiä tavallisia pulliaisia vaikka tieteestä palkkansa saavatkin. Ei ole tarvetta pullistella pienemmille tai vähemmän kouluttautuneille. Sen sijaan joku ensimmäisen polven maisteri maakuntayliopistosta voi tosissaankin kuvitella päässeensä jotenkin herraksi kun on koulutus. Ei kannata yleistää akateemisia, meitä on oneen junaan meitäkin. 

Vierailija
30/32 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi kouluttautuneiden ihmisten osaavan katsoa asioita monelta eri kantilta ja siten ehkä ymmärtää, että niitä syitä miksi koulut ovat jääneet käymättä on lukemattomia (no pun intented) ja että koulutuksen puutteella ei ole mitään tekemistä ihmisen älyn, saati ihmisarvon kannalta. Oletan että pilkkanimi "elämänkoulu" tai sen variaatio "elämämkoulu" (tai jopa elämäm koulu) on nykyään enää kouluja käyneiden käytössä?

Ei koulutus automaattisesti takaa esimerkiksi laajaa maailmankatsomusta. Ihan yhtälailla löytyy vähänkoulutetuista porukkaa, jotka vähättelevät koulutusta. Ja porukkaa, jotka sitä arvostavat.

Liikutaan tunteettoman idiotismin (tai ehkä totaalisen ali-itsetunnon) hiekkalaatikolla, jossa halutaan syystä tai toisesta vähätellä toista tai nostaa itseä. En tiedä, olisiko käytännön eroa haukkua esimerkiksi silmälaseista tai rumasta letistä. Koulutus jne. ovat vain yksi ase tällaiseen toisen luokittamiseen johonkin kastiin, jota sitten pidetään hyvänä tahi ei.

En ole muuten kuullutkaan, että 'elämänkoulu' olisi pilkkanimi, olen aina kuvitellut sen olevan jopa toisinpäin. mielenkiintoista. Löytyisiköhän jostain tutkimusta sanan takaa? Voihan se olla että se on tarkoittanut jotain ja muuttunut toisinpäin, tai että on vaikka alueellisia eroja.

Vierailija
31/32 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukeminen ei ole elämää, niin mitä se sitten on? ;)

Vierailija
32/32 |
23.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousee hattuun, palkka ei välttämättä nouse ja työnsaanti mahdollisuudet pienemmät kuin duunareilla. Opintovelka jäi eikä mitään muuta. Ikävä juttu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä