Ne lapset kun ne kiipeää siihen kassahihnan päähän
Siihen mihin yleensä laitetaan se ostoskassi kun pakataan ostoksia. Niin miksi monet vanhemmat antavat lapsensa olla myös siinä toisen asiakkaan puolella? Ja sitten ei uskalleta komentaa niitä omia lapsia. Eilen olin ruokakaupassa ja isä oli kahden lapsensa kanssa pakkaamassa ostoksiaan. Toinen lapse, n.5 vuotias oli kiivennyt polvilleen minun puolen päätyyn. Kun maksamisen jälkeen olin menossa pakkaamaan ja huomasin tilanteen niin hetken katsoin isää kysyvästi, luulin hänen puuttuvan asiaan mutta kun ei tehnyt elettäkään niin kyykistyin lapsen lähelle ja sanoin ystävällisesti ja kuuluvasti että siirtyisitkö pois siitä että pääsen pakkaamaan. Lapai käänsi pään pois vihaisesti ja tarttui kovempaa kiinni reunasta. Isä sitten sanoi lapselle että voisitko tulla siitä vaikka pois. Lapsi kieltäytyi. No mitä isä sitten teki? -sanoi lapselle että no saat sitten vaikka olla siinä ja hymyili minulle hermostuneesti. Lapsi myös makasi tässä vaiheessa osittain ostoksieni päällä. Korotin sitten ääntäni hieman lisää ja sanoin tytölle että nyt alas siitä että pääsen pakkaamaan ja pois ostoksieni päältä. Tyttö ei vieläkään poistunut, käänsi vain päätään ma makasi edelleen ostoksieni päällä. :D Kihisin kiukusta ja meinasin alkaa raivoamaan mutta oma pieni lapseni oli paikalla enkä halua hänen näkevän tällaista. Sanoin sitten isälle että poistatko lapsesi tästä vai poistanko minä. Isä sitten nosti karjuvan lapsen pois päädystä samalla hyssytellen että annan sinulle karkkia kohta älä itke. Mikä ihmisiä vaivaa..ei edes naurattanut enää.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä "monet" vanhemmat ole tuollaisia, en ole törmännyt tuollaiseen tilanteeseen koskaan, enkä tietenkään anna omien lastenkaan siinä roikkua. Minä olen sentään kaupassa käynyt tuhansia kertoja, lähes päivittäin 25 vuotta, ja sitä ennenkin äitini mukana 15 vuotta.
No juuri tuollaiseen tilanteeseen en ole itse törmännyt, mutta kyllä se on pelottavan yleistä, että lapset eivät osaa käyttäytyä ja vanhemmat eivät osaa komentaa.
Sekin on aika yleistä, että osataan kyllä komentaa, mutta ei enää kurittaa siinä vaiheessa, kun pelkkä komentaminen ei auta.
Mitä sinä tarkoitat kurittamisella? Jos tarvitaan fyysisiä rangasituksia, niin siinä kohtaa ollaan mielestäni menty pieleen jo aikaisemmin.
On kurittamista muutakin kuin sitä kipua tuottavaa (ruumiillista).
Kun omaan lapseen ei uskalleta vähän rivakammin koskea lasu ilmon takia niin pikkupaviaanit voi temmeltää miten lystää ja antaa vanhempien rauhassa vaan hyssytellä vähä.
Tämä aloitus on ollut palstalla säännöllisin väliajoin vuodesta 1998 lähtien. Olennaista on se, että lapsi kapuaa tonkimaan kirjoittajan tavaroita eikä väistä ja päästä ap:ta pakkaamaan ja isä/äiti vain hymyilee ja hyssyttelee. Osassa provoja lapsi nappaa kirjoittajalta jonkun tuotteen, osassa kyselee tyhmiä tyyliin "mikä tuo on" ja osoittaa kondomipakettia jne. Toisilla on mukana useampi lapsi pakkaamassa tavaroita ja viemässä tilaa .
Ei siinä mitään, ihan viihdyttävä juttu, mutta ei kannata kerätä yhteen avaukseen kaikkia kliseitä.
Meillä on 3v:lle valjaat mukana kaupassa ja jos alkaa juosta tai riehua niin sitten saa kävellä lopun kauppareissua niissä. Toimii hyvin. :)
Vierailija kirjoitti:
Oh! Harvemmin olen törmännyt lapsiin, jotka eivät vieraan ihmisen kehotuksesta siirry pois edestä!
Näin kassatyöntekijänä olen nähnyt monta ja oli kirjoitus provo tai ei, se voisi olla ihan totta.
Eräs nainen oli tarhaikäisten kaksosten kanssa kaupassa. Toinen totteli heti kun pyysin tulla alas mutta toinen ei.
Katsoin äitiä pyytävästi ja hän ottikin ohjat käsiinsä.
Tulisitko alas? En!
Itse siinä jo hermostuin koska teline saattaa pettää, lapsi saattaa tunkea sormensa jakajan väliin tai sotkea telineen/toisen asiakkaan ostokset. Jolloin kauppa on korvausvastuussa.
Käskin tulla alas jolloin lapsi totesi: mitä sä muka teet? Sä räjähdät!
Äiti pakkasi äkkiä ja totesi että kyllä hän tulee alas silloin kun tulee, mitä sä siinä kiusaat mun lapsia.
Porukka meni ulos, toinen kakara veti levyksi kaupan ulkopuolelle mutta sehän se ei enää ollut mun ongelma.
Ihanaa!
Minä olen kerran tavannut sellaisen lapsen, joka ei suostunut siirtymään pois häiritsemästä ostosten pakkaamista. Muuten on aina riittnyt katse vanhempiin päin tai ystävällinen kehotus itse kiipijälle.
Tämä poikkeustapaus työnsi minua kaksin käsin eteenpäin kassajonossa, kun olin vielä hihnan alkupäässä. Hän reuhtoi kassan rakenteita ja oli muutenkin aika holtiton, mutta hänen vanhempansa näkyivät olevan samanlaisia hölöttäjiä. Vanhemmat työnsivät minua kärryillään useamman kerran ja sain kyynärpäästäkin, kun rouvan piti päästä kurottelemaan tupakka-automaatille ennen kuin sai yhtään ostosta hihnalle asti. Kun aloin pakata ostoksia, tyttö nousi polvilleen ostoskasseille tarkoitetun tason päälle ja alkoi jatkoi riuhtomistaan sinä. Pyysin häntä kohteliaasti menemään lattialle omien jalkojensa päälle. Pyysin toisen kerran, sitten kolmannen. Vanhempia ei kiinnostanut. Kun jatkoin pakkaamista sanomatta mitään, tyttö alkoi työntää naamaansa minuun päin, työnsi leukansa eteen ja suunsa nyrpälleen ja alkoi lällättää "minä saan olla tässä, minä olen aina tässä" ja niin edelleen. Lopulta sanoin hänelle, että sinäpä oletkin huonosti kasvatettu lapsi. Tyttö vain tuijotti, kun ei oikein osannut vastata. Oli kuitenkin niin v****mainen lapsi, että kun lähdin kärryineni autohallia kohti, kumarruin tytön pään tasalle ja sanoin "ja olet muuten tosi ruma poika". (Ei ollut mikään nätti tyttö, totta tosiaan.) En jäänyt katselemaan hänen reaktioitaan, mutta toivottavasti muisto jäi.
Pahoittelen, jos joku harmistuu liioista yksityiskohdista. Karsin jo liiat pois niin, ettei kuvaus kärsi.
Meidän lähikaupassa kassat joutuvat monesti kehottamaan lapsia tulemaan alas niiltä pakkaustelineiltä. Eivät kestä kuin max 15 kg painoa eivätkä toki muutenkaan ole kiipeilypaikoiksi tarkoitettu.
Olin kerran Lidlissä kun tämmöinen kuriton äpärä tuli siihen häiriköimään. Heidän ostoksensa olivat vasta tulossa hihnaa pitkin, mutta pitihän sen vahinkolaukauksen ängetä siihen minun ostoksiani ihmettelemään suureen ääneen. Vanhempansa eivät reagoineet mitenkään vaikka se rääpäle siinä urkki mun ostoksiani ja kyseli kaikkea maan ja taivaan väliltä. Seisoi, hyppi ja muutenkin keikkui siinä kassitasolla. Kun sain kassini pakattua ja nostettua ostoskärryyn, pukkasin sen pakkaustason tahallani sinne sisään niin että se ipana putosi lattialle. Sanoin vaan että vahinko ja lähdin menemään.
Varoitus kaikille uusavuttomille vanhemmille. Minä isken kassini pennun päälle ja alan pokkana pakkaamaan. Saattaa siinä heikompi yksilö pudota....voi, voi.
Nykyään saattaa saada pedofiilileiman jos koskee vieraaseen lapseen tai menee liian lähelle tätä. Kannattaa varoa, koska esim. jollekin pedofiilinmetsästäjien lynkkauslistalle päätyminen voi merkitä loppuelämänne pilalle menoa.
Eikö sitä muksua voisi nostaa talvihaalarin selästä pois siitä tasolta?
Miksi pitää kaupassa edes olla pakkaustasot, kassin voisi laittaa siihen kouruun, mihin ne ostoksetki tulee.
Kyllä tätä tapahtuu oikeastikin, olen itsekin pariin kertaan sanonut että väistätkö nyt siitä, kiitos! Melko yleistä nykyään antaa kurittomien lasten terrorisoida muiden ihmisten elämää, ikävä kyllä.
Hiljattain sain jälleen ruokaravintolassa tahtomattani todistaa joidenkin käytöstavoiltaan heikolla tasolla olevien vanhempien aivan mahtavaa vanhemmuutta, kun he antoivat kahden alle kouluikäisensä juosta edes taas siellä pöytien välissä. Kirkuivat vielä mennessään, joten alkoihan se pikku hiljaa ottaa päähän. Ruokarauha muille ihmisille? Olisiko mitenkään mahdollista? Mahdollisuus keskustella oman seuralaisen kanssa jonkinlaisessa rauhassa? Kertaalleen kuului joku tehoton toteamus että äläs yannicaritva nyt riehu, tule tänne. No eihän hän lopettanut riehumista eikä todellakaan mennyt sinne, vaan jatkoi vaarallista juoksenteluaan noutopöydän lähistöllä. Siis ihan tosi; miksi?? Muut ihmiset saivat sitten väistellä näiden tonttujen jälkeläisiä taiteillen kuumat ruoka-annokset käsissään kohti pöytiään.
Ihan suoraan sanottuna jos vaihtoehtoja olisi saatavilla eikä niistä joutuisi maksamaan mitään lisämaksua, niin valitsisin käydä lähinnä vain lapsivapaissa ravintoloissa, tavarataloissa, ruokakaupoissa, lomamatkoilla (hotelleja onneksi jo onkin), reittilennoilla... Jos lapsivapaita taloyhtiöitä olisi runsaasti ja samaan hintaan kuin tavallisia, niin saattaisi olla tätä nykyä kysyntää! Tosin täytyy todeta että minulla on kyllä ihan fiksuja lapsellisiakin naapureita, joten tässä ympäristössä ei ole ollut haittaa näistä kasvattamatta jätetyistä. Se ei kuitenkaan montaa (minkään ikäistä) häirikköä tarvitse, kun asumismukavuus kärsii joidenkin ihmisten tapojen ollessa tuolla tasolla.
Kyllä tätä näkee jatkuvasti julkisilla paikoilla. Eilen oli kaksilapsinen perhe Prismassa vaateosastolla varmaan jouluostoksilla ja molemmat lapset repivät myytäviä vaatteita henkareista, roikkuivat sovituskoppien ovissa ja tonkivat muiden ihmisten ostoskoreja. Kärryihin eivät ylettäneet nuuskimaan. Äiti motkotti isälle, että sano sä nyt jotain ja isä vähän sanoikin, mutta lapsilla meni puheet toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mikä hitto siinä on, kun ei omia pentuja uskalleta komentaa? Eikö vanhempia yhtään hävetä?