Miksi ostat paketeittain hautakynttilöitä?
Eikö yksi kynttilä muistelumuurille riittäisi. Tulee tonneittain jätettä kaatopaikalle hautakynttilöistä.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Hautakynttilöistähän syntyy energiajaetta, jota kierrätetään ja käytetään uudelleen teollisuudessa.
Energiajae poltetaan lämpölaitoksella, kuten nimityskin jo kertoo, ei sitä teollisuudessa käytetä mitenkään uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan laskea meidän perheen kynttilöiden määrä. Niitä hautoja on monia: on sodassa kuolleet kaksi siteeni (en tuntenut heitä, mutta minusta itsestäni on mukavaa, että näin jouluna heidän muistolaattansa vierellä palaa kynttilä kuin merkkinä siitä, että olen vapaa sen tuomaan), isäni, isovanhempani, tätini (3 kpl), kummitätini, vanha "lapsenpiikani" eli naapurin täti, joka aikoinaan minua oli hoitamassa, siskoni ja kaksi ystävääni on haudattu siten, että minulla on mahdollisuus haudoilleen kynttilät viedä.
Se ei ole merkki siitä, etteikö olisi eläissään oltu tekemisissä vaan enemmänkin minulle muistutus siitä, että tapahtui mitä tahansa, maa on eräänä päivänä ottava minut syliinsä samalla tavalla kuin se on tehnyt niille, joille nyt kynttilän sytytän. Eli
loppupelissä omalle haudalleni minä olen valoa viemässä!
Kirjoitat hyvin kauniisti. Hyvää Joulua, kuka oletkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnat suosittelevat juuri lyhtyjä ja niihin tavallinen kynttilä, jottei jätettä syntyisi niin paljoa.
Paitsi että haudalle ei uskalla vielä mitään mikä maksaa yli euron, koska uskovaiset ovat kaikki varkaita ja lyhydys yms. vähänkin hienompi varastetaan. Toivottavasti ovat menneet tarpeeseen, eikä ole viety vain ilkeyttään.
Mä ajattelin tehdä vuotuisen hyväntekeväisyys lahjoitukseni jollekulle lapsiperheelle, mutta nimitä sinä vain varkaaksi!
Hyvää Joulua sinullekkin vain! o.O
Todellinen ekoteko olisi jättää kynttilät ostamatta ja polttamatta. Ei ne kuolleet siitä suutu.
Vierailija kirjoitti:
Todellinen ekoteko olisi jättää kynttilät ostamatta ja polttamatta. Ei ne kuolleet siitä suutu.
vähemmän jätettä tulee mun kynttilöidtä kuin se mitä sun lapsesi tuottaa jätettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vähemmän jätettä tulee mun kynttilöidtä kuin se mitä sun lapsesi tuottaa jätettä
Mun lapsi on sellaista sukupolvea, jota ei voisi vähempää kiinnostaa joku haudoilla ramppaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän niitä pääasiassa sytytellä osana omaa surutyötä.
Ja jos taas sytyttää tavan vuoksi yhden tai kaksi vuodessa, siihen ei mikään kaadu. Toki joku valmistaja voisi tehdä muovikuoren, joka kestää useamman polton ja sitten vaihdettavat kynttilät.
Muistakaa sitten myös lajitella tuikkukynttilöiden metalliset kuoret metallinkeräykseen, niillä on todellista merkitystä ja uusiokäyttöä.
Katsokaapa kuvia esim. Pekingin ilmansaasteista ja miettikää sitten, onko hautakynttilöiden ostamatta jättämisellä minkäänlaista merkitystä maapallon tilanteeseen.
Tää on mennyt ihan mahdottomaksi. Mitään ei voi enää tehdä ilman, että pitää ainakin yrittää teeskennellä huonoa omaatuntoa. Aina joku ekovouhkaaja kimpussa, kuin mikäkin perskärpänen. Mä en usko, että se on mitään muuta, kuin sairaalloista intoa päästä tuomitsemaan kanssaihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautakynttilöistähän syntyy energiajaetta, jota kierrätetään ja käytetään uudelleen teollisuudessa.
Energiajae poltetaan lämpölaitoksella, kuten nimityskin jo kertoo, ei sitä teollisuudessa käytetä mitenkään uudestaan.
Onhan energiajakeesta tehtävä kierrätyspolttoaine uusiokäyttöä. Lisäksi joillain paikkakunnilla hautakynttilät kerätään oikeasti teollisuusmateriaaliksi.
http://www.ts.fi/uutiset/turun+seutu/827208/Hautakynttiloiden+kierratys…
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/hautakynttiloiden-uusi-elama-no…
Vierailija kirjoitti:
Tää on mennyt ihan mahdottomaksi. Mitään ei voi enää tehdä ilman, että pitää ainakin yrittää teeskennellä huonoa omaatuntoa. Aina joku ekovouhkaaja kimpussa, kuin mikäkin perskärpänen. Mä en usko, että se on mitään muuta, kuin sairaalloista intoa päästä tuomitsemaan kanssaihmisiä.
Minustakin on mukavaa miettiä, miten juuri tälle palstalle kirjoittavat aina ne, jotka tuottavat itse kaiken ruokansa ilman teollisia lannoitteita, pukeutuvat ekologisesti kasvatetusta pellavasta valmistettuihin asuihin (esimerkiksi puuvillankasvatus on todella epäekologista ja turkis olisi ekologinen, mutta kun siinä on se eläinnäkökulma), kulkevat kaikkialle lihasvoimin (myös Goalle mietiskelemään) ja pidättäytyvät piereskelystä, jotta ilmakehään ei päädy mitään haitallista. Heillä on kanttia arvostella sitä, että joku toinen vie haudalle kynttilän.
Vierailija kirjoitti:
No katsos kun Suomen viisimiljoonainen kansahan on kaiken pahan alku ja juuri. Meidän syytä on koko maapallon kurjuus. Jos me lopetamme kaiken kuluttamisen ja teemme muutenkin kaiken ekohörhöjen mielen mukaan, niin sitten koko maailma pelastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No katsos kun Suomen viisimiljoonainen kansahan on kaiken pahan alku ja juuri. Meidän syytä on koko maapallon kurjuus. Jos me lopetamme kaiken kuluttamisen ja teemme muutenkin kaiken ekohörhöjen mielen mukaan, niin sitten koko maailma pelastuu.
Näin se on. Eniten naurattaa nää, jotka vouhottaa väestöräjähdyksestä heti, kun kuulee jonkun tutun raskaudesta. Jokainen tajuaa, ettei siitä ole haittaa täällä Suomessa, eikä Euroopassakaan, mutta täällä on tieysti mukavampi mesota kuin Saharan eteläpuolisessa Afrikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa menee sekajätteenä kaatopaikalle.
Ei, täällä menee polttoon.
Eikös se sekajätekin kaatopaikalla vielä lajitella?
Luulen, että nämä hautakynttilät ovat vähän samanlainen katoava kansanperinne kuin hääjuhla. Eiköhän kohta huomata, että se on ihan turha, epäekologinen ja hankala, joten entistä useampi tyytyy käväisemään vihillä kahden todistajan läsnäollessa ja maailma pelastuu. Traditiot ovat aikansa eläneitä.
Paitsi että haudalle ei uskalla vielä mitään mikä maksaa yli euron, koska uskovaiset ovat kaikki varkaita ja lyhydys yms. vähänkin hienompi varastetaan. Toivottavasti ovat menneet tarpeeseen, eikä ole viety vain ilkeyttään.