Miksi perheenäiti valitsee TYÖN Jouluna :(
sydäntä särkee, että jälleen tulevana Jouluna niin moni äiti laittaa maallisen URAN ja RAHAN lastensa edelle ja jättää isän viettämään Joulua lasten kanssa yksin. Tiedän myös lapsia, joilla molemmat vanhemmat valitsevat Jouluna uran ja rahan ja lapset viettävät Joulua mummulassa taikka muiden sukulaisten tykönä.
Tiedän kyllä, että Suomi ei voi pysähtyä Joulun ajaksi ja muut kootut uraohjusten selitykset. Tiedän kyllä, että monessa perheessä isä on töissä Jouluna (jos vaikka on taksikuski tai sellainen) ja äiti kotona, MUTTA vaikka kuinka olisi nykyaika niin äiti on se joka on kodin sydän ja äidin vastuu on Aidon Joulun Hengen luominen.
Ei, en ole trolli, en ole vanhanaikainen, vaan kirjoitan mitä sydän tuntee! En voisi ikinä riistää lapsiltani aidon Joulun tunnelmaa! Rakastan jouluruokien valmistelua, pöydän kattamista kauniiksi, joululaulujen laulamista lapsille, jouluvirsiä, joulukirkkoa lasten kanssa, lasten iloa kun saan seurata heidän ilmeitään joulupukin saapuessa taloon...Mistään hinnasta en jättäisi niitä väliin!! Miehenikin sanoo, että hän ei voisi kuvitella sellaista joulua, että en olisi luomassa kotiin Joulun tunnelmaa. Ura-äidit, eikö teitä yhtään hävetä, oikeasti?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen samoin. Ketään ei kai voi pakottaa töihin vapaassa maassa. Itse en töihin suostuisi menemään jouluna juuri lasten vuoksi.
Sua ei varmaankaan haittaa, ettei sun vakavasti sairasta lasta hoideta jouluna? Kun kato mun lapset ansaitsee joulun.
T. Lasten tehon sh, joulu vapaalla koska äitiyslomalla
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut aina ylpeä äidistäni, joka on kätilö, ja isästäni, joka toimi lääkärinä, että olivat joulunakin hoitamassa toisia.
Itsekin synnytin jouluna. Onneksi oli aluksi kätilö ja lääkärit paikalla. Hätäiseksi keisarinleikkaukseksi meni.
On ihanaa viettää jouluja tuon terveen lapsen kanssa. Ikävämpää olisi, jos hän olisi kuollut sinne kohtuun.
Itsellänikin raskauden viimeiset päivät meneillään ja saa nähdä ollaanko jouluna synnyttämässä/lapsen kanssa lapsivuodeosastolla.
Kiitollinen tulen kyllä olemaan, että sairaalan ovet ovat auki joulunakin ja siellä jälleen joku lääkäri, kätilö ja sairaanhoitaja uhraavat sen oman perhejoulunsa voidakseen auttaa synnytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
sydäntä särkee, että jälleen tulevana Jouluna niin moni äiti laittaa maallisen URAN ja RAHAN lastensa edelle ja jättää isän viettämään Joulua lasten kanssa yksin. Tiedän myös lapsia, joilla molemmat vanhemmat valitsevat Jouluna uran ja rahan ja lapset viettävät Joulua mummulassa taikka muiden sukulaisten tykönä.
Tiedän kyllä, että Suomi ei voi pysähtyä Joulun ajaksi ja muut kootut uraohjusten selitykset. Tiedän kyllä, että monessa perheessä isä on töissä Jouluna (jos vaikka on taksikuski tai sellainen) ja äiti kotona, MUTTA vaikka kuinka olisi nykyaika niin äiti on se joka on kodin sydän ja äidin vastuu on Aidon Joulun Hengen luominen.Ei, en ole trolli, en ole vanhanaikainen, vaan kirjoitan mitä sydän tuntee! En voisi ikinä riistää lapsiltani aidon Joulun tunnelmaa! Rakastan jouluruokien valmistelua, pöydän kattamista kauniiksi, joululaulujen laulamista lapsille, jouluvirsiä, joulukirkkoa lasten kanssa, lasten iloa kun saan seurata heidän ilmeitään joulupukin saapuessa taloon...Mistään hinnasta en jättäisi niitä väliin!! Miehenikin sanoo, että hän ei voisi kuvitella sellaista joulua, että en olisi luomassa kotiin Joulun tunnelmaa. Ura-äidit, eikö teitä yhtään hävetä, oikeasti?
Urpo
Mitä ap teette, jos joku teistä tuossa täydellisessa joulussa loukkaa itsensä? Esimerkiksi kaatuu, ja lyö päänsä?
Öh, miten voit saarnata toisten työstä jouluna, kun itse kuitenkin käytät heidän palvelujaan: Kirkossa on töissä vähintään pappi, suntio ja kanttori. Joulupukkikin on palkallinen monella perheellä?
Miten selität tämän?
Miksei Jeesus voi järjestää niin, ettei kukaan sairastu jouluna? Olisin mielelläni kotona.
Työstä kieltäytyminen on työsuhteen irtisanomisperuste, oli joulu tai juhannus.
Suurin osa ei tee mitään uraa, vaan käy töissä elättekseen perheensä ja itsensä ja moni on töissä olosuhteiden pakosta jos sattuu työvuoro, eikä niitä työvuoroja noin vain vaihdeta.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen samoin. Ketään ei kai voi pakottaa töihin vapaassa maassa. Itse en töihin suostuisi menemään jouluna juuri lasten vuoksi.
Ei tietenkään vapaassa maassa voi ketään pakottaa. Saahan sitä valita, käykö töissä vai lusmuileeko toisten elättinä.
Miksi lapsia syntyy myös jouluna?
T. Kätilö ja äiti
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsia syntyy myös jouluna?
T. Kätilö ja äiti
Maaliskuussa on peitot heilunut
Tuttu kanttori on töissä kaikki joulunpyhät!!!
Töissä ennen joulua kaiken illat jotain joululauluja säestämässä, aattona koko iltapäivän lapsiperheille soittamassa ja sitten vielä kaksi kertaa joulupäivänä vanhemmalle väelle soittamassa ja laulamassa. Hän ei siis ehdi viettää olleenkaan joulua - KUVITTELE!!!!!!!1111
Vähentäkää meidän töissä olevien taakkaa ja juokaa vähemmän alkoa.
Päivystyksessä on kiirettä kun vatsahuuhdellaan, paikkaillaan ja etsitään hätäsijoituksia humaltuneiden vanhempinen lapsille.
Oma lapsi on miehen kanssa anoppilassa kun "luon uraani" sairaalan päivystyksessä...
Mä taidan sitten olla mahtava äiti kun oon jouluaaton kotona, mutta olenpa sitten kaikki muut päivät töissä ja vieläpä iltapäivästä yöhön sekä myös uudenvuoden..
Miten ihmettä ap. ei sitten tullut mieleen, kuinka riistät toiselta joulun vieton, kun käyt joulukirkossa, onhan siellä töissä pappi, kanttori, suntio, kolehtinkantajat, kirkkokuoro jne.
Ja tietysti joulun vietät oman perheen kesken, ettekä sairastu, tai kirkkonatkalla aja kolaria tai ei syty tulipaloa.
Kuinka likaisessa junassa haluaisit ap kulkea joulunviettoon? Sopiiko sinulle, että vessat lainehtii virtsaa, roskapusseja ei ole ja lattiat ovat tahmeana kaikenlaisesta sinne valuneesta, kuten kahvi, viini, limu, oksennus... Ikkunoissa edellisen matkustajan naaman kuva? Tästä työstä maksetaan niin naurettavan vähän liksaa, että pakko haalia kaikki mahdolliset pyhärahat.
Olenkin oikein uraohjus. Sairaanhoitajana sairaalassa. Ei siellä vain ilmoiteta että en tule jouluna. Vuorollaan ollaan jouluvapailla. Me kaikki olemme melkein äitejä ja sellaiset joilla ei ole lapsia ovat ihan yhtä oikeutettuja vapaaseen jouluun.
Lapsi on meillä vielä niin pieni ettei ymmärrä joulusta "mitään". Minulle taas joulu ei merkitse mitään.
Jouluna töissä on mukava tunnelma, tehdään vain pakolliset perusasiat (vrt. normaalipäivänä kauhea kiire tehdä miljoona asiaa) ja siitä vielä maksetaan paremmin kuin arkipäivistä.
Sitten kun lapsi alkaa ymmärtää joulun päälle, niin mietin asiaa uudestaan.
Hyvää ja omannäköistä joulunaikaa kaikille!
Tänä jouluna olen vapaalla, mutta aiempina jouluina olen ollut työpaikallani viettämässä joulua niiden lasten kanssa, jotka kotiolojensa vuoksi pysty viettämään joulua oman perheensä kanssa. Ihan hyvällä omatunnolla menen siis töihin jouluna silloin, kun vuoro napsahtaa. Se ei silti tarkoita, ettenkö ehtisi viettää joulua oman perheeni kanssa; aamuvuoron jälkeen minulla on koko loppupäivä aikaa kotona, iltavuoroon mennessä ehdimme nauttia joulun tunnelmasta aamun ja aamupäivän ja yövuoroon lähden vasta, kun lapseni ovat jo nukkumassa, eli olen saanut viettää koko päivän kotona. Iltavuoro on noista siis kaikista ikävin, mutta joulu kuitenkin kestää sen kolme päivää, ja työvuorosuunnittelijamme on aina onnistunut järjestämään vuorot niin, että kenelläkään ei tahtomattaan ole joulupyhinä pelkkää iltavuoroa.
Mun äiti oli aina joka toisen joulun töissä, enkä muista sitä mitenkään ikävänä juttuna. Isän teki muuten keskeytymätöntä kolmivuorotyötä, mutta tehdas ajettiin aina jouluksi alas, joten oli vapaalla. Ajettiin sitten isän kanssa mummolaan joulun viettoon niinä vuosina, kun äiti oli töissä. Kun taas äidillä oli vapaa joulu, menimme äidin vanhempien luokse pohjoiseen. Samalla saatiin siis kätevästi jaettua joulut molempien isovanhempien kesken.
Olen itsekin nuorempana ollut monet joulut töissä ja se on oikeastaan ihan mukavaa aikaa olla töissä. Asiakkaat ovat paremmalla tuulella, jotenkin kiireettömämpiä. Ja joulupäivän ja tapanin tuplapalkka on tietysti suurin motivaattori. Aatostahan saa kaupanalalla ihan normaalin palkan klo 13 asti, jolloin useimmat kaupat menevät kiinni. Eli aatto ei tilipussia kasvata :(
Eikös juuri näissä kauppojen aukioloaikojen vapautuskeskusteluissa todettu ylimielisinä, että perheenäitienkin on tehtävä vuoroja kuin vuoroja, tai muuten tulee monoa.
Jos jos se myyjä-äiti laitetaan aattona töihin, niin mihinkäpä se sieltä pääsee.