Voi tuota Marttojen kehittämispäällikkö Hopsu-Neuvosta. Rakastaa ruutupaperia kauppalistana, koska siitä ei akku lopu.
Olisiko Marttojenkin aika jo kehttyä? Mikään ei ole niin kätevää, kun kännykkäsovellutukseen tehdyt listat: pysyvät tallessa, niitä voi päivittää ja korjata, jakaa perheenjäsenten kesken jne. Puhelimen akun voi ladata täyteen ennen kauppareissua niin akkukaan ei lopu.
Otsikon kommentti siis tänään Hs:ssä.
Minulla on sähköiset listat kaikkeen: mm. viiden viikon ruokalistalle tarvikeineen, kauppalista, joululahjatoivelista, mita mukaan matkalle -lista, tulevat vaatehankinnat jne, jne. Helpottavat elämää ja tuovat rahallistakin säästöä. Kännykkäsovellutukset rules!
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ennakkoluuloiselta tämä ruutupaperiporukka. Jääräpäisesti puolustavat paperilistojaan ja haukkuvat sovelluksia, joita eivät ikinä ole kokeilleet eivätkä selvästikään edes tunne niiden käyttötapoja. Kai ymmärrätte, että me nykyään puhelinta käyttävät olemme käyttäneet molempia ja valinneet niistä omasta mielestämme paremman.
Myönnän olevani ennakkoluuloinen. Jopa niin ennakkoluuloinen, ettei puhelimellani pääse nettiin eikä siten ole edes mahdollisuuksia noiden sovellusten käyttöön. Netitön puhelin, paperilappu ostoslistana ja muut vanhanaikaisuudet ovat mielestäni niin käteviä, etten viitsi siirtyä moderniin vain siksi että se on modernia. Harvalla älypuhelimensa lumoissa olevalla taitaa riittää ymmärrys tähän.
Just tätä tarkoitan. Kaikille olisi fine, jos kertoisit käyttäväsi perinteisiä välineitä, koska itse pidät niitä kätevinä. Tämä ei kuitenkaan riitä, vaan mollaat paitsi nykyaikaiset välineet ja samalla niitä käyttävät samassa kommentissa, jossa kerrot, että sinulla ei ole aiheesta ennakkoluulojesi lisäksi mitään tietoa tai kokemusta. MOT.
Missä mollaan nykyaikaisia välineitä ja niitä käyttäviä? Puolestani jokainen saa käyttää juuri niitä laitteita ja apuvälineitä mitkä kokee itselleen parhaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ennakkoluuloiselta tämä ruutupaperiporukka. Jääräpäisesti puolustavat paperilistojaan ja haukkuvat sovelluksia, joita eivät ikinä ole kokeilleet eivätkä selvästikään edes tunne niiden käyttötapoja. Kai ymmärrätte, että me nykyään puhelinta käyttävät olemme käyttäneet molempia ja valinneet niistä omasta mielestämme paremman.
Myönnän olevani ennakkoluuloinen. Jopa niin ennakkoluuloinen, ettei puhelimellani pääse nettiin eikä siten ole edes mahdollisuuksia noiden sovellusten käyttöön. Netitön puhelin, paperilappu ostoslistana ja muut vanhanaikaisuudet ovat mielestäni niin käteviä, etten viitsi siirtyä moderniin vain siksi että se on modernia. Harvalla älypuhelimensa lumoissa olevalla taitaa riittää ymmärrys tähän.
En mä ole siirtynyt älypuhelimeen siksi, että se on modernia vaan siksi että se on kätevä laite. Yhdessä laitteessa kulkee mukana monta laitetta/asiaa. Puhelin, netti, kalenteri, kello, muistilaput ja -listat, telkkari, musiikkisoitin, sanakirja, some, kirjasto, kamera, lehdet jne. Ja kyllä, mulla on myös ollut netitön puhelin ja paperilappu ostoslistana. Huomasin vaan että älypuhelin on noita kätevämpi. Harvalla netittömän puhelimensa ja paperilappunsa lumoissa olevalla taitaa riittää ymmärrys tähän.
Mieheni soitti jouluostoksilta ja pyysi ostoslistan ruokakauppaan. Kirjoitin sen aiemmin kehumaani Evernoteen tämän viihdyttävän keskustelun lomassa. Jos tulee mieleen jotain muuta ostettavaa, senkun lisään listaan ja tieto päivittyy automaattisesti miehen puhelimeen. On tämä nykyteknologia kätevää :)
Mä en kyllä vaan yksinkertaisesti tajua miten se puhelunsovellus on tässä asiassa kätevä... Vanhalla mallilla kun teen kauppalistan niin se menee näin. Nappaan kynän ja post-it nipun. Tässä vaiheessa aikaa on kulunut 5s. Kirjottelen ja irrotan sen lapun jonka pistän lompakon väliin. Kirjoittaminen käsin on muutenkin monta kertaa nopeampaa ja helpompaa kuin tökkiä sormilla jotain appia. Jos taas haluaa koneella kirjoitella, niin siinä sitten kaikki pilveen siirrot whatever... Puhumattakaan kuinka työlästä sitä appia on kaupassa käyttää. Kokoajan näppäinlukot auki ja katsella sieltä... sitten taas taskuun takaisin. Kuka jaksaa?
Ja ihan turha tulla puhumaan mistään muutosvastarinnasta. Mulla on kyllä vaikka minkäalaista teknistä härpäkettä koti täynnä ja työssä käytän monipuolisesti vaikka mitä softia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ole siirtynyt älypuhelimeen siksi, että se on modernia vaan siksi että se on kätevä laite. Yhdessä laitteessa kulkee mukana monta laitetta/asiaa. Puhelin, netti, kalenteri, kello, muistilaput ja -listat, telkkari, musiikkisoitin, sanakirja, some, kirjasto, kamera, lehdet jne. Ja kyllä, mulla on myös ollut netitön puhelin ja paperilappu ostoslistana. Huomasin vaan että älypuhelin on noita kätevämpi. Harvalla netittömän puhelimensa ja paperilappunsa lumoissa olevalla taitaa riittää ymmärrys tähän.
Kuten sanottu, jokainen valitsee itselleen sopivat laitteet ja välineet. Itse valitsen mieluummin paperisen kalenterin ja muistilaput, katson telkkaria isommalta ruudulta, käytän nettiä koneelta jne. Musiikkisoitin puhelimessani on, joten siksi ei tarvitse ostaa uutta.
Ja kaikella ystävyydellä, ketjun perusteella vaikuttaa siltä että me paperilappuihmiset olemme älypuhelinsovellusihmisille suurempi ongelma kuin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen rahallista säästöä kännykkäsovelluskauppalista tuo?
Jo nyt tiedetään, että erilaiset nettisovellukset + laitteet ovat kasvattaneet sähkönkäytön aivan uusiin lukemiin. Näennäisesti on aivan olematon summa, joka puhelimen lataamiseen menee, mutta kuin sen Suomessa kertoo vaikka 8 miljoonalla, niin päästään sellaisiin lukemiin, että alkaa vähitellen hirvittää.
Olen aina miettinyt, miten kännykän kauppalista toimii, jos samaan aikaan pitää puhua jonkun kanssa puhelimessa. Sen paperilapun saa taskusta silmiensä eteen, mutta tuleeko ne kännykkälapun tiedot korvan kautta aivoihin samalla, kun rupattaa kaverin kanssa?
Palstailetkos ruutuvihkon sivujen kautta?
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä vaan yksinkertaisesti tajua miten se puhelunsovellus on tässä asiassa kätevä... Vanhalla mallilla kun teen kauppalistan niin se menee näin. Nappaan kynän ja post-it nipun. Tässä vaiheessa aikaa on kulunut 5s. Kirjottelen ja irrotan sen lapun jonka pistän lompakon väliin. Kirjoittaminen käsin on muutenkin monta kertaa nopeampaa ja helpompaa kuin tökkiä sormilla jotain appia. Jos taas haluaa koneella kirjoitella, niin siinä sitten kaikki pilveen siirrot whatever... Puhumattakaan kuinka työlästä sitä appia on kaupassa käyttää. Kokoajan näppäinlukot auki ja katsella sieltä... sitten taas taskuun takaisin. Kuka jaksaa?
Ja ihan turha tulla puhumaan mistään muutosvastarinnasta. Mulla on kyllä vaikka minkäalaista teknistä härpäkettä koti täynnä ja työssä käytän monipuolisesti vaikka mitä softia.
Voi luoja! Ei sitä listaa tarvitse itse mihinkään siirtää, vaan se tallentuu polveen automaattisesti. Ihan siinä istuen voit listan kirjoittaa kunhan avaat vauvan lisäksi tietokoneelle uuden sivun. Ei tarvitse nousta etsimään Post-it -lappuja tai kynää. Meillä ei edes ole tuollaisia lappuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja! Ei sitä listaa tarvitse itse mihinkään siirtää, vaan se tallentuu polveen automaattisesti. Ihan siinä istuen voit listan kirjoittaa kunhan avaat vauvan lisäksi tietokoneelle uuden sivun. Ei tarvitse nousta etsimään Post-it -lappuja tai kynää. Meillä ei edes ole tuollaisia lappuja.
Ok kuulostaa hyvältä. Voisin käyttää johonkin tärkeämpään kuin kaupassa käyntiin. Jotta käyttäisin ruoka-ostoksiin tms, niin pitäisi ajatuksen voimalla saada se softa näkyviin kaupassa verkkokalvolle. Tuo kännykän jatkuva räplääminen ja taskusta/laukusta kaivelu on kuitenkin aika ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että et sä kuitenkaan taida kovin monipuolisesti erilaisia softia käyttää jos tuokin on sulle epäselvää. Nykyään pilveen tallantaminen on automaatio, ei sitä erikseen tarvi tehdä. Yhteys luodaan ekan kerran sovellusta käytettäessä ja sen jälkeen lista siirtyy automaattisesti pilveen. Tämän tietää jokainen joka uusia sovelluksia ja ohjelmia käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Elämän ei kuulukaan olla helppoa :)
Tämä asenne selittää kyllä hyvin ihmisten tekniikkavastaisuutta.
Ainakin minun elämäni kuuluu olla helppoa. Ja mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te ruutupaperi-ihmiset ole koskaan kaupassa huomanneet, että lista jäi kotiin. Tai menneet kauppaan suoraan töistä, ettekä muista mitä aineksia siihen reseptiin tulikaan?
Joskus noin on päässyt käymään. Yleensä otan listan mukaan samalla kun kauppakassinkin. Tuollaiset perus arkiostokset osaan kyllä tehdä ilman listaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että et sä kuitenkaan taida kovin monipuolisesti erilaisia softia käyttää jos tuokin on sulle epäselvää. Nykyään pilveen tallantaminen on automaatio, ei sitä erikseen tarvi tehdä. Yhteys luodaan ekan kerran sovellusta käytettäessä ja sen jälkeen lista siirtyy automaattisesti pilveen. Tämän tietää jokainen joka uusia sovelluksia ja ohjelmia käyttää.
Ei se pilveen siirto ole automaatio, jos pilveä ei käytä. Minulla on iPhone, iPad ja Macbook, mutta en käytä iCloudia ollenkaan. En koe mitään tarvetta tallentaa kaikkia elämäni osa-alueita jonnekin ulkoiselle palvelimelle. Ja kyllä, käytän kauppalistoihin ihan post-itejä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te ruutupaperi-ihmiset ole koskaan kaupassa huomanneet, että lista jäi kotiin. Tai menneet kauppaan suoraan töistä, ettekä muista mitä aineksia siihen reseptiin tulikaan?
Harvemmin kauppalista jää kotiin, kun työnnän sen aina suoraan taskuun. Ja harvemmin kauppalistani on niin monimutkainen, ettenkö sitä ilman lappuakin saisi muistini syövereistä kaivettua. Muistiin se on jäänyt paremmin, kun olen sen käsin kirjoittanut.
Puhelin sen sijaan unohtuu kotiin hyvin usein :D
Vierailija kirjoitti:
Mieheni soitti jouluostoksilta ja pyysi ostoslistan ruokakauppaan. Kirjoitin sen aiemmin kehumaani Evernoteen tämän viihdyttävän keskustelun lomassa. Jos tulee mieleen jotain muuta ostettavaa, senkun lisään listaan ja tieto päivittyy automaattisesti miehen puhelimeen. On tämä nykyteknologia kätevää :)
Tuommoisiin tilanteisiin kieltämättä ihan kätevää, myönnän. Voi verrata työpaikan sisäiseen tiedonsiirtoon.
- se post-it lapuille kauppalistansa tekevä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, jokainen valitsee itselleen sopivat laitteet ja välineet. Itse valitsen mieluummin paperisen kalenterin ja muistilaput, katson telkkaria isommalta ruudulta, käytän nettiä koneelta jne. Musiikkisoitin puhelimessani on, joten siksi ei tarvitse ostaa uutta.
Ja kaikella ystävyydellä, ketjun perusteella vaikuttaa siltä että me paperilappuihmiset olemme älypuhelinsovellusihmisille suurempi ongelma kuin päinvastoin.
Et sä ole mulle ongelma ollenkaan. Käytä ihan vapaasti mitä haluat. Sä se tässä annat rivien välistä ymmärtää, että netitön puhelin ja ruutupaperi on ylivoimaisen käteviä ja että älypuhelimen omistajat on ostaneet puhelimensa vain siksi että haluavat olla moderneja. Ei niillä mitään tee oikeasti mutta kun halutaan vaan näyttää muille että ollaan nykyaikaisia. Halusin oikaista tuon sun harhaluulon ja kertoa, että mulle älypuhelin on oikeasti kätevä ja hyödyllinen. Hyödyllisempi kuin netitön puhelin ja ruutupaperi. En ostanut sitä vain ollakseni moderni (mitä se sitten tarkoittaakin). Ja kun mulla toi puhelin kulkee aina mukana niin onhan se kätevää kirjoittaa se kauppalista siihen myös. Ei tarvi paperilappuja kuljetella mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten tulee se hetki, kun älypuhelimen ruutu pysyy mustana ja huomaat, että sun puhelin, netti, kalenteri, kello, muistilaput ja -listat, telkkari, musiikkisoitin, sanakirja, some, kirjasto, kamera, lehdet jne. on täysin ulottumattomissasi, kunnes kännykkä on korjattu. Harvalla paperilappujensa lumossa olevalla kamera, televisio, puhelin ja kello hajoaa yhtä aikaa. Ja lehtikin lakkaa ilmestymästä.
Ja jos vielä olet niitä, jotka hävittävät panki tunnuslukulistan kuvattuaan sen ensin puhelimen muistiin, niin laskunmaksunkin kanssa on ongelmia.
Älypuhelin on kätevä myös silloin, kun saat viruksen, joka tonkii esiin vaikka sähköpostisi salasanan.
Minullakin on älypuhelin, mutta olen aikaa sitten ymmärtänyt, että se on aika haavoittuva vempain ja kuluttaa luonnonvaroja niin paljon, ettei sitä kannata joka vuosi uusia.
No kyllä minä käytän paperista kauppalistaa ennemmin kuin jotain kännykkäsovellusta. Ärsyttäisi kävellä kaupassa kännykkä kädessä, kun ostoskärryyn ei saa kännykkää kiinni, paperisen lapun saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen rahallista säästöä kännykkäsovelluskauppalista tuo?
Jo nyt tiedetään, että erilaiset nettisovellukset + laitteet ovat kasvattaneet sähkönkäytön aivan uusiin lukemiin. Näennäisesti on aivan olematon summa, joka puhelimen lataamiseen menee, mutta kuin sen Suomessa kertoo vaikka 8 miljoonalla, niin päästään sellaisiin lukemiin, että alkaa vähitellen hirvittää.
Olen aina miettinyt, miten kännykän kauppalista toimii, jos samaan aikaan pitää puhua jonkun kanssa puhelimessa. Sen paperilapun saa taskusta silmiensä eteen, mutta tuleeko ne kännykkälapun tiedot korvan kautta aivoihin samalla, kun rupattaa kaverin kanssa?
Palstailetkos ruutuvihkon sivujen kautta?
En, koska ruutuviholla ei voi korvata palstaa, mutta kännykkään isketyn ostoslistan sillä voi korvata.
Mutta läheisiin ihmisiin pidän yhteyttä mieluummin muuten kuin somen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään kans ruutupaperilistoista :) Näin on joululahjalistakin, just löysin muuten viimevuotisenkin paperipinosta, kiva verrata ;)
Meillä ei ole paperipinoja, eikä tarvitse etsiä ja löytää mitään, kun listat ovat kännykässä. Kotikin pysyy siistimpänä ilman noita pinoja.
Teillä ei varmaan ole kirjojakaan, sotkevat suotta.
Ei niillä ole. Todennäköisesti ne eivät lue muuta kuin niitä listojaan kännykästä. Tai jos ovat kovinkin fiksua porukkaa, niin lukevat e-kirjan.