Voi tuota Marttojen kehittämispäällikkö Hopsu-Neuvosta. Rakastaa ruutupaperia kauppalistana, koska siitä ei akku lopu.
Olisiko Marttojenkin aika jo kehttyä? Mikään ei ole niin kätevää, kun kännykkäsovellutukseen tehdyt listat: pysyvät tallessa, niitä voi päivittää ja korjata, jakaa perheenjäsenten kesken jne. Puhelimen akun voi ladata täyteen ennen kauppareissua niin akkukaan ei lopu.
Otsikon kommentti siis tänään Hs:ssä.
Minulla on sähköiset listat kaikkeen: mm. viiden viikon ruokalistalle tarvikeineen, kauppalista, joululahjatoivelista, mita mukaan matkalle -lista, tulevat vaatehankinnat jne, jne. Helpottavat elämää ja tuovat rahallistakin säästöä. Kännykkäsovellutukset rules!
Kommentit (136)
Ruutupaperi rules. Tosin kaikkein kätevintä on tehdä lista vaikka wordissa, jossa sitä voi muokata, lisätä/poistaa rivejä, järjestää vaikka sen tutun kaupan hyllyjärjestyksen mukaan, ja lopuksi printata mukaan ennen kauppareissua.
On se helpompaa pitää paperista ostoslistaa kädessä kuin kännykkää. Paperisen saa mytiskettyä nyrkkiin, pidettyä sormienvälissä, antaa taaperolle ihmeteltäväksi kiukkukohtauksen estämiseksi, sen saa hetkessä survottua mihin tahansa taskuun, voi heittää kärrynpohjalle. Kännykän kanssa toinen käsi on varattu koko ajan, joutuu varomaan ettei se tipu lattialle ja kärrystä sen voi joku varastaa.
Höpö höpö. Puhelimen akku ei lopu, jos omaa alkeellisintakaan kykyä tulevaisuuden suunnitteluun ja pitää akun ladattuna.
Paperin valmistaminen tappaa puita ja syö energiaa siinä missä kännyköidenkin tekeminen. Digiaikakaudella paperi on turhake. Lyijykynän lyijy on haitallista luonnolle. Käytetty ostoslista on kaatopaikkaa täyttävä jäte, kun taas kännykän ostoslistan voi käyttää uudelleen ja uudelleen.
Vieläkö kaipaatte lisää perusteluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään kans ruutupaperilistoista :) Näin on joululahjalistakin, just löysin muuten viimevuotisenkin paperipinosta, kiva verrata ;)
Meillä ei ole paperipinoja, eikä tarvitse etsiä ja löytää mitään, kun listat ovat kännykässä. Kotikin pysyy siistimpänä ilman noita pinoja.
Teillä ei varmaan ole kirjojakaan, sotkevat suotta.
Minä rakastan lukemista, mutta kirjat vievät kyllä kamalasti tilaa, ja ovat ikävä kyllä nykyaikana melkein ongelmajätettä. Kukaan ei halua ostaa käytettyjä kirjoja, sen sijaan saa melkein maksaa, että joku suostuisi ottamaan ne vastaan. Kirjastoakin käytän, mutta aina ei ole tarjolla haluamaani, ja kirjoja kertyy. E-kirjat ovat olleet pelastus, eivät vie tilaa ja niitä pystyy ostamaan koska tahansa ja melkein missä tahansa. Lukeminenkin on lukulaitteella oikein miellyttävää.
Nyt onkin projektina hankkiutua eroon kuudesta kirjahyllyllisestä kirjoja, ja saada kotiin lisää tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruutupaperi rules. Tosin kaikkein kätevintä on tehdä lista vaikka wordissa, jossa sitä voi muokata, lisätä/poistaa rivejä, järjestää vaikka sen tutun kaupan hyllyjärjestyksen mukaan, ja lopuksi printata mukaan ennen kauppareissua.
Printata? Oikeasti? :D
Miksi et vaan tee sitä suoraan vaikka Google Docsiin tai vastaavan, niin saat sen auki niin puhelimella kuin tietokoneellakin, eikä tarvitse kanniskella lappusia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on ympäristöystävällisempää? Sanoisin että minun kannattaa kirjoittaa puhelimeen. Se on kuitenkin mukana ja päällä.
Kännykkäsi on siis tehty siten, että siihen ei ole käytetty lainkaan uusiutumattomia luonnonvaroja?
Tämä argumentti ei nyt oikein vakuuta. Minulla on kännykkä, ihan riippumatta siitä, käytänkö sitä kauppalistaa varten vai en. Luonnonvarat on jo tuhlattu sen tekemiseen muutenkin, ja kun ne kerran on jo käytetty, kannattaa lopputulosta hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on ympäristöystävällisempää? Sanoisin että minun kannattaa kirjoittaa puhelimeen. Se on kuitenkin mukana ja päällä.
Kännykkäsi on siis tehty siten, että siihen ei ole käytetty lainkaan uusiutumattomia luonnonvaroja?
Tämä argumentti ei nyt oikein vakuuta. Minulla on kännykkä, ihan riippumatta siitä, käytänkö sitä kauppalistaa varten vai en. Luonnonvarat on jo tuhlattu sen tekemiseen muutenkin, ja kun ne kerran on jo käytetty, kannattaa lopputulosta hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti.
Juuri noin. Et hetkeäkään mieti, tarvitsetko oikeasti sitä kännykkää kaikkeen siihen, mihin sitä käytät vaan perustelet asiaa niin, että koska se joka tapauksessa on olemassa, niin sen käyttö on ekologista. Perusteletko muitakin asioita samoin?
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Puhelimen akku ei lopu, jos omaa alkeellisintakaan kykyä tulevaisuuden suunnitteluun ja pitää akun ladattuna.
Paperin valmistaminen tappaa puita ja syö energiaa siinä missä kännyköidenkin tekeminen. Digiaikakaudella paperi on turhake. Lyijykynän lyijy on haitallista luonnolle. Käytetty ostoslista on kaatopaikkaa täyttävä jäte, kun taas kännykän ostoslistan voi käyttää uudelleen ja uudelleen.
Ja kännykkähän maatuu kaatopaikalla ihan samoin kuin paperi!
Vierailija kirjoitti:
Minun puhelimessani akku kestää, mutta ei siihen mitään kauppalistasovelluksia saa, eikä tekstiviestikenttä ole paras mahdollinen apuväline listojen tekoon, joskus on ollut pakko kokeilla. Kauppalistoiksi voi kierrättää esim. kirjekuoret, joita varmaan jokaiselle tulee. Lyijykynissä ei käytetä enää lyijyä. Ja muitakin kyniä on kuin lyijykynä. Että niitä lisäperusteluja olisi ihan kiva saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin. Et hetkeäkään mieti, tarvitsetko oikeasti sitä kännykkää kaikkeen siihen, mihin sitä käytät vaan perustelet asiaa niin, että koska se joka tapauksessa on olemassa, niin sen käyttö on ekologista. Perusteletko muitakin asioita samoin?
Eli mielestäsi olemassaolevia tavaroita ei kannata hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti? Perusteletko vielä, millä tavalla se on ekologista?
Esim. Evernote on huippusovellus! Meillä on aina kaikki ostoslistat siellä, miehen kanssa voidaan kummatkin täydentää samaan ostoslistaan. Todella helppoa esim. työpäivän aikana, tai toinen voi täydentää listaa vielä silloinkin, kun toinen on jo kaupassa. Kaupassa on helppo täpärä rasti ruutuun, kun tavara on ostoskärryissä.
Kauppalistojen lisäksi samassa sovelluksessa on muut muistettavat asiat. Esim. mittoja (lasten jalkojen koot, huonekalujen mittoja jne). Kätevää, kun muistilaput ovat aina mukana ja kerralla kummankin tiedossa. Enpä ole paperilappuja käyttänyt vuosikausiin.
Eiköhän se "kännykkäkauppalista" kourassa haahuilu ole jonkin sortin pätemistä. Paperilappu kauppalistana on kaikella tavalla kätevä ja näppärä, tästä en luovu. Kännykkä pysyy laukussa kauppareissun ajan.
Vierailija kirjoitti:
No jopas! Tervetuloa tälle vuosisadalle, jossa lyijykynästä ei todellakaan löydy lyijyä :)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se "kännykkäkauppalista" kourassa haahuilu ole jonkin sortin pätemistä. Paperilappu kauppalistana on kaikella tavalla kätevä ja näppärä, tästä en luovu. Kännykkä pysyy laukussa kauppareissun ajan.
Pätemistä? Ai sillä, että omistaa kännykän? Elämmekö me vuodessa 1992?
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli varmaan vitsi, mutta yhden kännykän tekemiseen käytettävät luonnonvarat ja kännykkäteollisuuden raskasmetallisaasteet ovat oikeasti jotain järkyttävää. Paperin kierrätys on todella helppoa; kännykkä on ikuinen haitta ympäristölle, mitä ei paljon lievitä se, että sillä voi näpytellä ostoslistoja.
Ja lyijykynän "lyijy" ei ole tietenkään lyijyä. Mutta tämä viesti tosiaan olikin varmaan vitsi.
P.S. Kännyköiden näytöt muuten eivät ole kovin terveellisiä ihmiselle.
http://yle.fi/uutiset/voiko_sinisen_valon_hurma_olla_silmien_turma/7802…
Olen varmaan tosi vanhanaikainen ja muuntautumiskyvytön, kun mun mielestä jo pelkkä älypuhelimella kirjoittaminen on hidasta ja vaivalloista. Hankin tosin ekan älypuhelimeni vasta vuosi sitten, joten ehkä vain harjoituksen puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun puhelimessani akku kestää, mutta ei siihen mitään kauppalistasovelluksia saa, eikä tekstiviestikenttä ole paras mahdollinen apuväline listojen tekoon, joskus on ollut pakko kokeilla. Kauppalistoiksi voi kierrättää esim. kirjekuoret, joita varmaan jokaiselle tulee. Lyijykynissä ei käytetä enää lyijyä. Ja muitakin kyniä on kuin lyijykynä. Että niitä lisäperusteluja olisi ihan kiva saada.
Ei mulle ainakaan tule kirjepostia melkein koskaan.
Huoh! Itkevää vaan jatkossakin täällä, että on kiire, ei tiedä mitä laittaisi ruuaksi, mitä pukisi päälleen, mistä löytäisi kiireessä juhlavaatteet tai voiko aineen x korvat aineella y, kun unohtui ostaa.
Arkea helpottamaan on nykyisin välineitä, joita yksi kätevämmistä kännyköiden listasovellukset. Kuulostatte siltä, että pesette pyykkinnekin käsin, koska se on niin kätevää ja pesukoneiden valmistaminen tuhoaa luonnon.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan tosi vanhanaikainen ja muuntautumiskyvytön, kun mun mielestä jo pelkkä älypuhelimella kirjoittaminen on hidasta ja vaivalloista. Hankin tosin ekan älypuhelimeni vasta vuosi sitten, joten ehkä vain harjoituksen puutetta.
Minunkin mielestäni, vaikka olen puhelimilla näpytellyt tekstiä lapsesta asti, ja vaikka sormeni ovat esim. käsitöissä varsin näppärät.
Ei. Kritisoin sitä oletusta, että kännykänkäyttö on ympäristöystävällisempi tapa tehdä kauppalista kuin kirjoittaa sama paperille.