Voi tuota Marttojen kehittämispäällikkö Hopsu-Neuvosta. Rakastaa ruutupaperia kauppalistana, koska siitä ei akku lopu.
Olisiko Marttojenkin aika jo kehttyä? Mikään ei ole niin kätevää, kun kännykkäsovellutukseen tehdyt listat: pysyvät tallessa, niitä voi päivittää ja korjata, jakaa perheenjäsenten kesken jne. Puhelimen akun voi ladata täyteen ennen kauppareissua niin akkukaan ei lopu.
Otsikon kommentti siis tänään Hs:ssä.
Minulla on sähköiset listat kaikkeen: mm. viiden viikon ruokalistalle tarvikeineen, kauppalista, joululahjatoivelista, mita mukaan matkalle -lista, tulevat vaatehankinnat jne, jne. Helpottavat elämää ja tuovat rahallistakin säästöä. Kännykkäsovellutukset rules!
Kommentit (136)
Helvetin rasittava keskustelu. Aloitusviestistä lähtien toitotetaan, miten vanhanaikaisia ja kehityksen kelkasta pudonneita ovat ihmiset, jotka eivät tee muistiinpanoja (ja kaikkea muutakin) älypuhelimella, ja sitten älypuhelinporukka uhriutuu.
Paljonko teidän lapsilla on ruutupaperiaikaa?
Kyllä kierrelehtiön voittanutta ei vielä ole keksitty. Siis sellainen pieni taskuun mahtuva on aivan ehdoton niin auton ajopäiväkirjana, kauppalistana ja reseptivihkona ym.
Siitä voi kätevästi repäisti sivun kauppalistaksi.
Viivalliset sivut palvelevat aivan yhtä hyvin kuin ruudulliset, mutta kieltämättä joihinkin tarkoituksiin voi ruudullinen olla parempi.
Vierailija kirjoitti:
Helvetin rasittava keskustelu. Aloitusviestistä lähtien toitotetaan, miten vanhanaikaisia ja kehityksen kelkasta pudonneita ovat ihmiset, jotka eivät tee muistiinpanoja (ja kaikkea muutakin) älypuhelimella, ja sitten älypuhelinporukka uhriutuu.
Tää on just tätä.
Joku huomaa että hei kännykkään voi kivasti kirjoitella mm. muistilappuja ja sitten se onkin se ainoa sallittu menetelmä ja pienikin vihjaus siitä että on muitakin menetelmiä saa imemään herneet nokkaan.
Antaisi hieman älykkäämmän kuvan jos porukka osaisi objektiivisesti miettiä eri menetelmien hyviä ja huonoja puolia mutta kun ei.
Vierailija kirjoitti:
Tiedot eivät ole kännykässä, vaan pilvessä. Ihan sama vaikka kännykkä tai tietokone hajoaisivat. Kyllä te olette yksinkertaisia ja jälkeenjääneitä tekniikan kehityksestä.
Luin että "tiedot ei ole kännissä, vaan pilvessä" :D
Kaikesta te jaksattekin vetää porot nenäänne! Törmäilkää ihan vapaasti nokka kiinni kännykän näytössä, jos se parantaa oloanne! Mullakin toimii vielä aivoissa ihan oman akku, jota ei ole toistaiseksi tarvinnut ladata koskaan, vaikka käyttövuosia on jo yli 60. Kännykkää en muuten kuljetakaan jatkuvasti mukana. En ole aina tavoitettavissa, enhän ollut lankapuhelimenkaan aikaan, ette tekään. Se jolla on asiaa, soittaa uudelleen tai pistää viestin, jos en ole puhelimen kuuloetäisyydellä. Ja vielä: Jos joku Martta käyttää ruutupaperia kauppalistan tekoon, niin ei kai se ole koko järjestön "policy"? Kukin taaplaa tyylillään, kuten tavataan sanoa.
Vierailija kirjoitti:
... että kännykkä on ympäristöystävällisempi kuin paperi ja kynä. Silloin se ei voi kuluttaa uusiutumattomia luonnonvaroja.
Selittäiskö joku minulle dinosaurukselle, millä tavalla paperiin kuluu uusiutumattomia luonnonvaroja enemmän kuin kännykkään? Entä sitten, kun kyseinen hyödyke poistuu käytöstä? Jos kännykkä putoaa vaikka järven pohjaan, minun käsittääseni tulevaisuuden arkeologit löytävät sen sieltä helposti. Sen sijaan puun juurelle pudonnut paperi elää uutta elämää siinä puussa parhaassa tapauksessa jo seuraavana kesänä.
Että onko koskaan ruutupaperille kirjoitettu kauppalappu unohtunut kotiin? Kysy vaan kuinka usein! Minusta ei ole ollenkaan huono asia treenata muistiaan silloin tällöin. Vaikka sitten tarkistamalla kotona, montako lappuun kirjoitetuista tavaroista puuttuu.
Kokeilkaapa tekin joskus, mikä on tulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... että kännykkä on ympäristöystävällisempi kuin paperi ja kynä. Silloin se ei voi kuluttaa uusiutumattomia luonnonvaroja.
Selittäiskö joku minulle dinosaurukselle, millä tavalla paperiin kuluu uusiutumattomia luonnonvaroja enemmän kuin kännykkään? Entä sitten, kun kyseinen hyödyke poistuu käytöstä? Jos kännykkä putoaa vaikka järven pohjaan, minun käsittääseni tulevaisuuden arkeologit löytävät sen sieltä helposti. Sen sijaan puun juurelle pudonnut paperi elää uutta elämää siinä puussa parhaassa tapauksessa jo seuraavana kesänä.
Että onko koskaan ruutupaperille kirjoitettu kauppalappu unohtunut kotiin? Kysy vaan kuinka usein! Minusta ei ole ollenkaan huono asia treenata muistiaan silloin tällöin. Vaikka sitten tarkistamalla kotona, montako lappuun kirjoitetuista tavaroista puuttuu.
Kokeilkaapa tekin joskus, mikä on tulos?
Juuh, samasta syystä minäkään en kirjoita lapulle ostoslistaa paitsi jos on joku todellinen megaostoslasti esim. joulun ruokaostokset.
Hyvää harjoitusta muistille.
Meillä on Keepissä kauppalista, joka näkyy reaaliajassa mulla ja miehellä. Esim. tänään aamupalalla huomasin kaurahiutaleiden olevan loppumassa - avasin Keepin ja täppäsin kaurahiutaleet aktiiviseksi --> sama kumpi menee seuraavaksi kauppaan, tietää ostaa hiutaleita.
Mä en yleensä ota puhelinta edes kauppareissuille mukaan, joten kauppalista puhelimessa ei olisi järin kätevä.
Kauppalistasovellus nyt kuukauden käytössä. On tosi kätevä.
Siis onko tää ihminen tosiaan KEHITTÄMISpäällikkö? Nyt se on sit kehittänyt paperisen kauppalistan vuonna 2016! Todella innovatiivista.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tää ihminen tosiaan KEHITTÄMISpäällikkö? Nyt se on sit kehittänyt paperisen kauppalistan vuonna 2016! Todella innovatiivista.
:)
Ruutupaperia ei haittaa, vaikka joku sen varastaa. Jos te kaupassa kymmeniä kertoja otatte puhelimen anorakintaskusta jaa miten se oli mitä piti - kohta se puhelin ei ole enää siellä isossa taskussa. Vai känny kädessä navigoitte kaupassa? Miten sitten kahen kilon luomuperunapussi nostetaan kärryyn. Minusta jatkuva klikkaaminen on raivostuttavaa. Voi olla, että mun pää on jotenkin omanlainen, mutta kärsin kaupassa kännykän tiirailusta.
Minä en kirjoita edes ruutupaperille, vaan repäisen esim. jostain paperinkeräykseen menevästä paperista palan. Minusta on kivempi kirjoittaa paperille. Ei mulla ole tarvetta päivitellä listoja, koska en ole kaavoihini kangistunut ja kahdella eri reissulla voi olla täysin erilaiset ostokset. Monia en edes päätä etukäteen, vaan ruuan pohjaksi lähtee sitä, mitä kaupassa on tarjouksessa ja siihen sitten ostan sopivat lisukkeet, jos en tiedä niitä kotona olevan. Kännykkä on myö sellaista tihrustamista.
Minusta paperilta on helppo vetäistä kynnellä viiva, kun on kerännyt ostoksen jo koriin. Meillä on paperikassi, johon kerätään paperinkeräykseen menevää ja aina sieltä jotain löytyy, se tyhjennetään sitten kun on täysi. Aina joku jotain vielä nykyäänkin kirjekuoressa lähettää. Sekä on noita ruutupapereitakin tosin jäänyt ajoilta, jolloin opiskelin. Ei silloin vielä viety läppäreitä kouluun.
Mikä on paras "kauppalistasovellus" teidän kokemuksen mukaan?
Pitää olla selkeä, yksinkertainen ja juuri tuo että saa jaettua miehen kanssa. :)
Mulla käytössä Wunderlist. Ihan toimiva. Muihin en ole tutustunut.
Meillä kaikilla ei edes ole miestä, jonka kanssa jakaa kauppalistaa. Toiseksi on paljon nopeampaa ja helpompaa napata ohikulkiessa kynä käteen ja kirjoittaa asia paperille, kun lista on oikeassa paikassa kuin ensin etsiä puhelin, avata se, etsiä sovellus ...
Tunnetteko sanonnan "Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia" ? Jos ihan rehellisiä olemme, monessa perheessä se keittiön seinällä oleva "puutelista" palvelee tarkoitustaan paljon paremmin kuin joku puhelinsovellus.
Se missä sovellukset peittoavat paperille kirjoitetut on se, että poikkeuksetta niistä saa paremmin selvää kuin paperille pikaisesti riipaistuista.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Puhelimen akku ei lopu, jos omaa alkeellisintakaan kykyä tulevaisuuden suunnitteluun ja pitää akun ladattuna.
Paperin valmistaminen tappaa puita ja syö energiaa siinä missä kännyköidenkin tekeminen. Digiaikakaudella paperi on turhake. Lyijykynän lyijy on haitallista luonnolle. Käytetty ostoslista on kaatopaikkaa täyttävä jäte, kun taas kännykän ostoslistan voi käyttää uudelleen ja uudelleen.
Vieläkö kaipaatte lisää perusteluja?
Puut ovat uusiutuva luonnonvara. Lyijykynissä ei ole enää aikoihin käytetty lyijyä. Paperiroska ei mene kaatopaikalle, vaan kierrätykseen.
En. Mutta olen joskus kaupassa huomannut, että kännykkä jäi kotiin :-)