***Toukonuput uuteen viikkoon 13.2 ->***
Kommentit (45)
Meillä aamut vaan aikastuu, neiti herää 6 aikoihin käyn hakemassa viereen, ottaa maitohuikat mutta ei enää nukahda.. tultiin sitten äsken ekoilta vaunukävelyiltä, joissa neiti nukkui sen 30 min.. mukava ilma täällä pohjoisessa aurinko paistaa ja pakkasta -14. mukavan kirpsakka ilma siis.
Käytiin eilen 9kk neuvolassa ja neitihän oli jo 9350g ja 73cm. Seuraava neuvola onkin sitten toukokuussa, kun ollaan jo 1v. vanhoja..niin se aika menee.. Meillä myös tuo syöminen takkuaa. aamu ja iltapuurot on tökkiny jo pari päivää, kääntää pään pois ja huutaa pari lusikallista saa vaan menemään.. maitoa juo vaan nokkamukista. Päivät edelleen rankkoja, kun ei suostu unille ei saa itsekään levähtää ollenkaan.. meillä isäkin kolmivuorotyössä, nytkin nukkuu kun oli yön töissä, yritämme siis olla hissukseen.=) Neiti vaan tykkää nykyään hakata kaikkia leluja lattiaan ja avata ääntä muuten vaan.
Jep, nyt kahvin juontiin!
Mehiz ja Neiti (19.5)
http://dingo.care-mail.com/cards/flash/5407/ilikeyou.swf
Tätä meidän neiti tanssi äsken lattialla onnesta kankeana :-)
Kaisu ja räkänenäinen Veekku
Termiitti tyhjentää juuri lehtihyllyä, toivottavsti ei ehdi syömään kovin paljon paperia...
PUHUMISESTA. Niin, sitä lähinnä tarkoitin, että pitäisiköhän tuon tavuvariaation olla jotenkin laajempi tai loogisempi? En minä sentään sanoja vielä odotakaan :) Meillä kun kaikki on vaihdellen joko tä taikka tö, ainoastaan koira on useimmiten hee.
NIITU. Etelä-Savosta, kaupunkimiljööstä. Taidetaan tosiaan olla ainoat täällä savon edustajista, ellei nyt sitten joku rohkaistu paljastamaan sijaintiaan :)
Nyt pitää lähteä pelastamaan päivän lehteä.
Pikaviestiä täältäkin päin kun neitokainen saattaa herätä milloin vain. Täälläkin on aivan mahtava ilma ulkona, käytiinkin tuossa just vaunuttelemassa. Täytynee lähteä testaan uusia aurinkolaseja kun neiti herää unilta.
SYÖMISESTÄ: Meidän tyttönen on aina syönyt tosi hyvin. Kaikki eväät menee ja suurina annoksina. Olen vieläkin itse tehnyt ruuat, paitsi välillä otetaan vaihtelun vuoksi 8 kk -purkkeja. Puurot myös menevät alas ilman ongelmia vaikkakin pitää olla jotain hedelmää tai marjaa seassa. On se kyllä ihanaa et tyttö syö hyvin, jotenkin itsellä helpottunut olo. Maitoa juodaan tisusta aamuin illoin ja välillä päivälläkin. Neidillehän ei korvike maistu, joten maidon saanti täytyy jotenkin turvata.
TYÖT: Minä just kävin viemässä tytön päivähoitohakemuksen, eli töihin ois tarkoitus palata huhtikuun 21.päivä. Virallinen mammaloma kyllä loppuu jo tämän kuun 23. päivä mutta mulla on lomia vielä pitämättä. En kylläkään ehdi kauaa töissä olla, kun (paljastus!) meillekin on uusi vauveli syyskuussa tulossa. Kiva oli työpaikalla sanoa, et tulen sit 2-3 kuukaudeksi töihin =), mut ihan hyvin ne sen ymmärsi.
Neiti oppi viime viikolla konttaamaan ja nyt on reviiri avartunut huomattavasti. Alkaa oleen kaikki matalalla olevat tavarat vaarassa =). Hampaita on edelleen vain kaksi alhaalla, mutta eiköhän tässä lähiaikoina ole odotettavissa lisää.
Mistäs muusta oli puhetta? Niin joo tavuista... Minä en ole kyllä vielä huolissaan tuosta puheesta. Kyllä neiti sanoo jo tavuja ÄITTÄTTÄ... jne. mutta ei vielä mitään selkeää.
Iloista ystävänpäivän jatkoa toukoille...
T. Heann (ex Hemu80, minäkin innoistuin vaihtamaan välillä nimimerkkiä) ja neiti kohta 9 kk
Terkut kahdelle savolaiselle (en muista nikkejä.. ei tuo muistaminen ole vahvimpia lajeja..)! Minä olen kyllä pesunkestävä savolainen -ainakin luonteeltani- (siis miehen mielestä.. heh, heh ;), vaikka pohjanmaalla asustellaan.
Onnea heann raskautumisestasi!!!!!!!!
Meillä taitaa kohta vauvakuume hävitä, kun näitä öitä ajattelee.. Viime yönäkin valehtelematta osa yöstä meni tunnin välein herätessä.. Eikä nukkunut liikaa päikkäreitäkään.. Hohhoijaa, mitähän sitä keksisi, et joskus sais nukkua?!
Nii, ja hönttääkään en oo muistanu kiitellä hauskasta kakkuohjeesta!
Siispä hyvää ystävänpäivää! Ja olipa pitkä pino lukea yhdeltä istumalta, kun en eilen ehtinyt koneelle. Upeeta, josjotkut saavat nukkua. Mutta kateeksi se kyllä käy, meillä kun on yöt menneet hullun myllyksi! Yöt ovat olleet aika huonoja jo pitkän aikaa ja välillä ollaan tuntikin valvottu keskellä yötä ja heräilty. Pahinta on tämä tunnin välein ylö- rumba, joka on jatkunut nyt klme yötä. Neidillä 8,5kk oli 2 viikkoa kestänyt nuha ja arvelin sen menneen korviin. Kaksi lääkäriä totesi, ettei tulehdusta ole, toinen antoi varmuudeksi reseptin jonka voi halutessaan hakea. Tyttö korviaan hieroo ja on itkuinen, ja pähkäilen, pitäiskös marssia apteekkiin... Plääh, en kuitenkaan haluaisi syöttää turhia kuureja, jos vaikka ovatkin hampit kun vaivaavat. Niitä viimeksikin tehtiin kauan.
Töihin palanneet tai palaavat: Tsemppiä! Itse en vielä jaksaisi, tuntuu jotenkin kaukaiselta asialta. Mutta sekin sitten joskus edessä.
SYÖMISESTÄ:Meillä ollaan viimeiset kaksi viikkoa syöty tod. vähän, käytännössä on ollut päiviä, kun on menty pelkällä maidolla. Ja välillä oon tuputtanutkin, mutta kun suu on ja pysyy kiinni, jos niin on päätetty! Eipä siinä juuri mikään auta.
NUKKUMISESTA:
tuulia75:
POTTAILUSTA. Ei olla vielä hankittu pottaa enkä aio mitään kiirettä pitääkään. Poitsu on nyt oppinut niin paljon uusia asioita lyhyen ajan sisään, että saa puolestani rauhassa työstää niitä. En myöskään ole ollenkaan vakuuttunut, että osuttaisi potalle oikeaan aikaan...Ja uskon myös siihen, että potalle oppimiseen on se oma herkkyyskautensa eli nou hätä ja kaikki ajallaan.
PUHUMISESTA. Onkos muilla toukoisilla jo kovinkin laaja skaala " puhumisen" suhteen? Itse olen ehkä hitusen huolissani poitsun juttelusta. (meillä on suvussa dysfasiaa, ehkä siinä syy) Joitakin tavuja tulee, lähinnä väy, hee, tä ja tö. Ikävät asiat ovat joko täitäitäi tai papapa. Ja siinä se sitten onkin. Lähinnä pärisee ja hihkuu... Olen yrittänyt kuvakirjoista osoitella ja toistaa, toistaa, toistaa...Mutta herra tuntuu olevan enemmän toiminnan kuin lukumiehiä.
Tuo " pottailustrategia" kuulostaa sellaiselta mitä meidän perheessäkin varmaan tullaan noudattamaan. Ostin viime viikolla keijan ja istutin pojan (pöksyt jalassa) siihen ihan koemielessä mutta hän ampaisi siitä heti ylös. Tällä hetkellä ei istuminen muutenkaan kiinnosta, joten ei varmaan aloiteta pottailua vähään aikaan.
Meidän pojan höpinä kuulostaa myös hyvin samanlaiselta mitä Tuulia75 kuvaili. Yksittäisiä tavuja muutama pu/py (=lamppu), mammamma, va, ga, ti, eh (ja jotain muuta epämääräistä :) ja paljon kiljuntaa ja karjuntaa ja pärinää. En ole huolissaan kun kuitenkin ääntelee paljon.
Terkuin,
Lillakka
Yöt siis huonoja, mut päivällä nukutaan hyvin. Kuulin, että tämän ikäisellä ei vielä päiväunet vaikuttaisi oleellisesti yöuniin, mutta josko kuitenkin? Eli pitäisikö vähentää päivistä, jotta yöt eheytyisivät? Ehkä tää on jokin vaihe. Eroahdistusta on ja heti kun herää, olisi äidin oltava vieressä. Kaipa tämä tästä...
Jaksamista kaikille ja vielä hyvää ystävänpäivää!
T: Väsynyt Laurastiina ja S. 8,5kk
Olen myös aikonut aloittaa pottakokeilut ja tuo " hiljaa hyvä tulee" -strategia tulee meilläkin käyttöön. Jos liian aikaisin ja liikaa yrittää potalle, sitä kohtaan voi tulla totaalikieltäytyminen. Minä myös en osaa arvata tytön kehonkielestä, koska on hätä. Vasta silloin, kun jo tulee, sen näkee! Lei puistatukset tai ähinä. Mutta useesti, kun vaippa on ollut hetken pois, saattaa tulla vahinko. ELi tähän ajankohtaa yritän aikanaan istuttaa potalle. Samoin kylpyyn mentäessä laitan tytön jo ammeeseen nakuna, vaikka siellä ei ole vettä ja sitten alan suihkusta päästämään ammeeseen. Monesti on käynyt niin, että kun amme on vielä tyhjä, pääsee tytöltä pisu. Ja se on hänestä tosi mielenkiintoista! ELi myös tätä " ajankohataa" ajattelin myös kokeilla. ELi ensin potalle ja sitten ammeeseen.
Pakko kertoa, että lähetin juuri graduni ohjaajalle, eikä ole enää bumerangi-vaaraa!!! JEEE!
Kirjoittelen muita kuulumisia myöhemmin. Edelleen ollaan mummolassa.
t. syöppö
Muistan hämärästi tunteen (vuosien takaa :) eli ihan varmasti on aihetta juhlia!
T. Likka@
Etkös se ollut sinä joka olit opettaja?
Onnea toivottaapi toinen sellainen.
Muistan kyllä vapauttavan tunteen kun sai paperinipun jätettyä.
HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ KAIKILLE TOUKOILLE!!!
Mamma, joka potee päänsärkyä & Daniel, joka on nukkunut yli kaks tuntia parvekkeella
Meillä tämä ystävänpäivä on mennyt vähän apeissa merkeissä. Mulla on virtsatulehdus. Eilen illalla alkoi oireilemaan ja aamulla oli jo kovin paha. Iltapäivällä sain onneksi lääkkeet. Toivottavasti auttavat.
Siiri on kyllä oikea ilopilleri. Menee konttausasentoon yhä useammin ja nyt on alkanut nousta polviensa varaan. Kävelytuolilla huristelee ympäri asuntoa ja höpöttelee omiaan.
Onnittelut sinulle, heann, uudesta vauvasta!
Ja kaisun tytölle kiitos piristyksestä, se tuli tarpeen.
Meille käy hyvin tapaaminen to 2.3. näillä näkymin. Tullaan, jos kunnossa ollaan. Tietenkin jos siirretään se seuraavaan viikkoon niin Bamsekin pääsisi tulemaan...?
Elina ja Siiri
Saa nähdä kuinka paljon ehdin naputella sillä aikaa kun Emma huvittelee itsekseen lattialla. Neiti on ollut nimittäin aikamoinen takiainen ja saisi mieluusti liikuskella ilman äiskääkin...
Emma harjoittelee kävelyä kovasti joten taluttajan selkä on aika jumissa. Kontaten ollaan menty kovaa jo jonkin aikaa mutta vauhtia haittaa se ettei äitiä päästettäisi silmistä. Nyt tuntuu että helpottaa. Viimeinen kuukausi on ollut yhtä tuskaa...
NUKKUMISESTA alkaa myös tulla taas helpompaa. Viime yö meni ilman herätyksiä niiiiin pitkästä aikaa että aamulla emme uskoneet todeksi että heräsimme ennen neitiä! Jokunen viikko sitten siirryttiin yläkertaan vierekkäisiin huoneisiin ja alakerran makkarista tuli työhuone/vierashuone. Siitä lähtien Emma on saanut luvan nukkua omassa sängyssään vaikka vaikeaa olikin aluksi...Olimme tottuneet ottamaan neidin aina viereen ja päässeet tietyllä tavalla helpommalla kun eka unikouluyritys ei toiminut.
Päiväunia neiti vetelee parit yleensä n. puolen tunnin mittaiset eli yöksi pitäisi unta riittää.
SYÖMINEN sujuu reippaasti ja ihmettelimmekin vasta miten neiti on tällainen hippiäinen vaikka ruokaa uppoaa reippaasti. Joskus ei tietty ruoka maistu kuten tänään enkä ole pahemmin tuputtanut. Paremmin lapsi tietää kuin me aikuiset mitä kroppa sanoo ruuantarpeesta. Jonkin verran saadaan huijattua ruokaa menemään jos ei meinaa mikään maistua niin että syödään yhdessä. Emma nimittäin kerjää meidän lautasilta sen jälkeen kun on oman annoksensa syönyt (tai jättänyt syömättä)
neiti otti taluttajaa vaativasti sormesta eli jatketaan toiste
t.Katja ja Emma 9,5kk
Täällä myös yksi savolainen, Etelä-Savosta ja kaupunkimaisemista ollaan myös me. Alunperin olen kylläkin Kainuusta, mutta opiskelut ovat tuoneet perheemme tänne Savoon.
Olen siis 21.5. syntyneen Viivin äiti ja vaikka harvemmin kirjoittelen tänne, niin luen silti juttuja miltei päivittäin - kiva on tämä toukojen pino :)
Viivi ryömii pikavauhtia ja konttaaminen ei kiinnosta sillä kiipeileminen on nyt in! Pikku termiitti nousee porrajakkaraa, laatikoita, syöttötuolia, yms vasten polvilleen, mutei vielä seisaalleen. Yöt ovat sujuneet noin kuukauden ajan kohtuullisen hyvin, mitä nyt hampaat ovat taas vaivanneet välillä -nyt neidillä on 4 hammasta ylhäällä edessä ja kaksi alhaalla edessä.
Tässäpä tällaiset pikaiset savolaiset kuulumiset :) Jospa aina välillä saisi jotain kirjoitettua tänne, kun kerran käyn lukemassakin.
t. vaavi0505 ja Viivi (21.5.)
aamukävelyltä juuri tultiin, pakkasta vaqan -7, mutta tuulee aika kylmästi..hämärää melkein on kun ei aurinkokaan paista. Ihan uteliaisuuttani kyselen löytyykö toukoista paljonkin Oulun alueella tai sen läheisyydessä asuvia? ja oysissa synnyttäneitä? pk-seudulta näyttää moni olevan. mutta näin nostamme pinon taas etusivulle!
mehiz ja neiti (19.5)
Automerkit
Tämä on elämäni rohkein paljastus. Kukapa tietää vaikka tämä jäisi viimeisekseni. Aion nyt julkituoda totuuden siitä, mitä autot omistajistaan kertovat. Se on Suomessa - vaikka itse sen sanonkin - aika kova veto. Suomalaisen miehen akkaa saa sanoa miksi hyvänsä - mutta moitipas autoa !
BMW : Bemarilla ajavat jupintapaiset. Monellakin heistä on kurja homma ja kurja liksa, mutta työnantajan omistamalla autolla ajetaan kuin seitsemän miestä. Välillä pistetään mustat lasit silmille ja luikitaan hakemaan sossusta toimeentuloavustusta, kun luotto korttivelka oikein tukistaa.
CITROEN : Sitikalla ajavat ovat nautiskelijoita, ylensyöjiä ja -juojia, vähän tahdottomia mutta muuten harmittomia veikkoja.
FORD : Voortimiehet ovat merkkiuskollisia. Kun isoisänisällä oli Voorti, niin se on ikäänkuin pyhä velvoite. Sanotaan - virheellisesti ku ten myöhemmin tulette huomaamaan - että vain Voorti-miehet pääse vät automaattisesti taivaaseen, kun on niin paljon jo kärsitty maan päällä.
FIAT : Tässäpä vasta surkeata joukkoa. Persaukisia, joidenka rahat eivät riitä Mersuun eikä Bemariin. Veholla kuitenkin norkoillaan ja yritetään sulautua parempiosaisten joukkoon. Surkeata.
LADA : Kaikki Ladailijat eivät ole kommunisteja. Muuten vaan yksin kertaisia ja arvatenkin kaikkein rikkaimpia. Ei kai köyhällä ole varaa ostaa autoa, jonka arvo on puolessa, kun sen saa liikkeen ovesta ulos. Ladan omistajat pukeutuvat huonosti, juovat raakaa viinaa - kenties piereskelevätkin.
MERCEDES-BENZ : Mersun omistajalta on yleensä mennyt paras ikä bisneksessä tai muussa vilpissä. Menetettyä nuoruutta hyvitetään ajamalla kome asti ja elämällä leveästi. Oma lukunsa ovat käytettyjen taksi mersujen ostajat, jotka maksavat ylihintaa siitä, että saavat ajaa autolla jonka takapenkille on oksennettu.
MOSKVITSH : Jos kaikki ladailijat eivät olekaan kommareita, niin uuden Mossen ostaja on sitä lähes varmasti. Ei sitä voi muuten ymmärtää, jol lei ole mielisairaalloinen huumorintaju. Muuten pätee kaikki sama kuin ladailijoihinkin.
NISSAN : Datsun vaihtoi nimeäänkin, mutta mihinkäs siitä pääsee. Yksin kertaisia, vähään tyytyväisiä, merkkiuskollisia läskisoosin syöjiä koko porukka. Pelkäävät erottua massasta. Elämässä ainoa tavoite pysyä naapurin kanssa tasoissa. Käyttävät pipoa ja kesäl lä mainoslippalakkia. Housuissa polvipussit. Jotkut nuoremmista saattavat kyllä ottaa permanentin, mutta mitä se auttaa, kun per manentin alla ei reagoida kuin perjantaipulloon tai bingolottoon.
SAAB : Tässä mulla ja on. Isänmaallisuuden nimissä maksetaan ruotsa laisesta autontapaisesta melkein mitä vain. Pyrkyreiden merkki. Tien päällä yritetään ohi kaikesta, mikä liikkuu. Näillä on usein potenssivaikeuksia, tai sitten ne pieksevät akkojaan.
SKODA : Jotkut ostavat Skodan, vaikka samalla rahalla saisi hyvän käyte tyn. Nämä samat äijät vaativat naiseltaankin neitseyttä ja käyt tävät mieluusti kertakäyttöastioita - kukaan ei saa koskea ennen häntä. SUZUKI : Entiset Mini-miehet ostavat nyt Suzukin. Se on turvallisen pieni - ikäänkuin kohtu. Tämä turvallisuuden haku johtuu siitä, että nämä ovat keskosia - sanan pahimmassa merkityksessä.
TOYOTA : Samaa kastia Nissan-miesten kanssa. Jääräpäisempiä.
WARTBURG : Kaksitahtimiehet ovat oma lukunsa. Savu nousee ja haju. Näissä on vähän keksijän vikaa. Rautalangalla korjataan auto sekä telkkari. Kuolevat usein sähköiskuun.
VOLKSWAGEN : Tämä on oikein nuukien ja pihien automerkki. Volkkarimies juoksee viitosta halvemman kahvipaketin perässä maan ääriin. Ajaa keski viivaa pitkin viittäkymppiä. Nämä ottavat rahaa kolehtihaavista.
VOLVO : Volvomies ajaa ylitsesi, jos et väistä. Näissä on vähän " rautaa rajalle" -meininkiä. Volvolla pääsee taivaaseen. Kysykää vaikka papeilta Lahti, Laitinen tai Saarikoski. Amazonilla pääsee vain alkulauteille.
Myö ollaan pihejä ja viedään rahat kolehdista ;))) Entäs te muut!!??
Täällä on vaihteeksi pirteä äiti. Meillä on nukuttu kolme yötä vain yhdellä alkuillan heräämisellä. Muuten Eero nukkua porskuttaa yksitoista tuntia hissukseen. No, nyt kun menin mainostamaan hyvin nukuttuja öitä, ensi yö on tietysti jotain aivan muuta.. Tsemppiä kaikille yökukkujien äideille! Hyvässä muistissa on ne lukuisat huonommin nukutut yöt.
SYÖMISESTÄ: olen yrittänyt noudattaa sitä ohjetta, että nämä lapsukaiset kyllä itse parhaiten huolehtivat siitä määrästä minkä kerrallaan tarvitsevat. Minun tehtäväksi jää vain säännölisestä päivärytmistä kiinnipitäminen. Toisinaan onnistun, toisinaan en. Välillä harmittaa kovin, kun Eero ei suostu syömään kun muutaman lusikallisen. Silloin koetellaan äidin kärsivälisyyttä. Itse olen nyt enemmän huolissaan saako Eero riittävästi maitoa. Meillä mennään osittain rintamaidolla ja osittain korvikkeella. Minkä verran teillä muilla toukoilla uppoaa maitoa vuorokaudessa? Tarjoatteko maitoa ennen vai jälkeen ruokailun vai ruokailun yhteydessä?
POTTAILUSTA: Eeroa olen totutellu pottaan jo varmaan 1,5 kk ajan. Ja hyvin on sujunut. Päivittäin saadaan saalista. Alkuun lähdin ihan sillä periaatteella, että totutellaan siinä istumaan. Ja edelleen istutaan vain se aika minkä kitisemättä jaksaa olla. Mutta pääsääntöisesti joka vaipanvaihdon yhteydessä siinä istuskellaan.
TÖIHINPALUU: minullakaan töihin paluu ei ole vielä ajankohtaista. Ainakin kesän yli ajattelin olla kotona Eeron kanssa. Katsotaan sitten tilanne uudestaan. Kaikille töihinpalaaville jaksamisia työelämään!
TUULIA75: saapiko udella mistäpäin savoa sinä olet? Me asutaan pienessä maalaispitäjässä pohjois-savossa. Ei taida tällä hetkellä muita savonmualaisia täällä toukoissa olla. Jos on, niin rohkeasti käsi ylös!
En nyt muista oliko muuta kommentoitavaa, varmaan oli, mutta kun en muista niin en muista. Poistun aamukahville!
Mukavaa viikkoa teille!
Niitu (es touko-05) ja Eero