Mitenköhän sitä taas selviäisi joulusta
Siis niin, ettei se tunnu hirveälle pettymykselle. Olemme ihan kotona vain perheen kesken, mutta tuntuu inhottavalle olla se aikuinen, joka on vastuussa lasten tunteista. Jos lapsilla on huono joulu, niin se on ikuisesti minun syyni. Mutta mulla ei ole joulumieltä lainkaan, eikä kiinnosta toisten joulua laittaa.
Kommentit (557)
Vierailija kirjoitti:
Miten äitisi voi?
Laittaako miehesi joulun ja hoivailee sinua, jonka ympärillä kaikki aina pyörii?
En tiedä, köyhästi kai. En keskity nyt äitini elämään. Mies laittanee joulun ja hoivailee lapsia, eikä minua, vaikka tarttisin apua ja tukea. Mutta mies aikoo mennä seuraavina 3 päivänä harrastukseensa, ja mä olen kotona lasten kanssa, enkä pääse edes jouluostoksille kuin yhdeksi päiväksi, vaikka olin kuvitellut, että voin mennä useampaan otteeseen. Se tässä masentaakin. Lisäksi kun olen lasten kanssa keskenämme niin kotona en saa mitään tehdyksi. Siksi tulikin tällainen jouluangsti. Mies vain ilmoitusluontoisena asiana aikoo juuri näin joulun alla mennä kolmena päivänä peräkkäin ja siihen menee melkein koko päivä.
En jaksa enää yhtään mitään. Mutta tehkää te kaikki vain epäjoulumainen joulu ja olkaa tyytyväisiä siihen tai oikein jouluinen ja nauttikaa siitä. Ja lapsistanne, kun ne valittaa aamusta iltaan.
Ap
Vaikeetahan se on, kun kaikki on äidin syytä. Lapsiakin on vaikea kestää, kun ei heitä rakasta. Vaikeeta on myös, kun minua ei tueta ihan koko aikaa
Mies ehtii kuitenkin yksin valmistella joulun. Sinua harmittaa, ettet pääse jokapäivä ostoksille. Mitä ostaisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärtänyt aloitusta. Kenen pettymyksestä puhut 1. lauseessa, omastasi vai lasten? Miksi lapsilla olisi huono joulu, siksikö vain ettei sinulla ole joulumieltä? Vai aiotko jättää kaikki valmistelut tekemättä, vietätte siis ihan normaalin viikonlopun muuten mutta pidemmän?
Joo, valmistelujwn puute uhkaa. Ja mä petyn, jos lapset pettyvät, mutta olen silti välinpitämätön, että munko se joulu pitäisi järjestää. En vain oikeasti ole sillä tuulella nyt.
ApEi tässä kysytä millä tuulella olet. Taiot lapsille joulun vaikka väkisin.
Minusta tällainen ei ole tavoiteltavaa elämää. Siinä tulee äidistä vain raivohullu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikeetahan se on, kun kaikki on äidin syytä. Lapsiakin on vaikea kestää, kun ei heitä rakasta. Vaikeeta on myös, kun minua ei tueta ihan koko aikaa
Mies ehtii kuitenkin yksin valmistella joulun. Sinua harmittaa, ettet pääse jokapäivä ostoksille. Mitä ostaisit?
Joululahjat kaikille. Mies ei osta mitään. Olen jo osan lapsille ostanut, mutta ne pitää viedä myös paketoitaviksi kodin ulkopuolelle. Olen suht hidas lahjojenostaja, koska mielialani takia minun on vaikea ajatella selkeästi, että mikä ketäkin ilahduttaisi. Itsellekin ostaisin jotain, lähinnä siksi, ettei lahjojen jako ole vain lapsille, jotka niin oppisivat, että vain he saavat jotain. Miehelle myös jotain, mutta on hirveän vaikeaa keksiä mitään kivaa, kun mieliala on kriisissä.
Ap
Joulu kestää sen kaks kolme päivää ja vaan kerran vuodessa. Nyt tsemppaat ap ja kyselet lapsilta mitä jouluna pitää olla. Laatikot piparitaikinat ym saa kaupasta valmiina, lapset yleensä tykkää auttaa koristeluissa ym. Laitat radiosta joululaulut soimaan ja kiire pois. Miks kitiset joulunlaitosta ja et jaksais ym kun sitähän se lapsiperheessä on muutenkin, tehdään asioita lasten takia ja heitä ajatellen.
Mitä sulla on tekemättä? Mitä ehdottomasti pitää olla? Tee lista ja suunnittele. Ruoat, lahjat, koristelu. Siivoa vain pakolliset. Minkä ikäiset lapset? Ota heidät mukaan puuhiin. Ärsyttävä asenne sulla kyllö on, pakko sanoa.
Mies ei milläänlailla kertonut ennalta, että aikoo olla pois kotoa nämä päivät. Kai se nyt nauttii passiivisesta kostostaan mulle, jos mä olin luullut nyt voivani mennä ja tulla. Se ei varmaan siksi kertonut, etten nalkuta montaa päivää ennakkoon asiasta. Mä en siis jaksa tämmöistä enää. Mutta pakko vaan on. Lapsia käy hiukan sääliksi, vaikkei heille kukaan huudakaan, ja pura heihin pahaa mieltään. Tai ehkä mä puran passiivisesti, en tiedä. Voi helvetti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä sulla on tekemättä? Mitä ehdottomasti pitää olla? Tee lista ja suunnittele. Ruoat, lahjat, koristelu. Siivoa vain pakolliset. Minkä ikäiset lapset? Ota heidät mukaan puuhiin. Ärsyttävä asenne sulla kyllö on, pakko sanoa.
Mulla pitäis "ehdottomasti" olla niin paljon, että en saa sellaisia tehdyksi. Tiedän sen. Siksihän tää elämä vituttaakin. Petyn, meni tää nyt niin tai näin.
Ap
Vituttaa perinteiden häviäminen, mutta et pistä tikkua ristiin, jotta ne omalla ja perheesi kohdalla säilyisivät. Skitsoko olet vai laiska?
Jos olet tosissasi niin soita itelles ambulanssi tai mene käymään lääkärissä, että pääset hoitoon. Sairautesi kanssa pilaat lapsilta ja itseltäsi enemmän kuin vain pelkän joulun.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa perinteiden häviäminen, mutta et pistä tikkua ristiin, jotta ne omalla ja perheesi kohdalla säilyisivät. Skitsoko olet vai laiska?
Tuntuu vain, ettei niitä arvosta kukaan muu kuin itse. Lapset ei tykkää jouluruoista, mies voisi tosiaan tarjota lapsille sovun takia mitä tahansa. Jos tarjoan mitä tahansa, perinteet katoaa, mutta jos pidän kiinni perinteistä, tunnen itsenikin paskaksi joulunatsiksi. Niin tai näin, niin ei voi nauttia.
Ap
Mies on jo valmistellut joulun? Siivonnut. Laittaa ruuat. Hoitaa lapset aina.
Nyt sinä et pääse jouluostoksille tulemaan ja menemään kuten haluat. Vaan joudut olemaan lastesi kanssa. Olivatko he 5 ja 7?
Tähän mennessä olet sanonut, että vain sinun auttamisesi on tärkeää. Ei haittaa, vaikka pilaat lastesi elämän. Koska Sinulla on ollut vaikeaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vain, ettei niitä arvosta kukaan muu kuin itse. Lapset ei tykkää jouluruoista, mies voisi tosiaan tarjota lapsille sovun takia mitä tahansa. Jos tarjoan mitä tahansa, perinteet katoaa, mutta jos pidän kiinni perinteistä, tunnen itsenikin paskaksi joulunatsiksi. Niin tai näin, niin ei voi nauttia.
Ap
Aika monessa perheessä on perinteisten lisäksi jokaiselle jotain mieluista. Jouluna olisi kai tarkoitus, että on kivaa. Ei se, että lapsi pakotetaan syömään lanttulaatikkoa kolme päivää
Perinteet uusiutuu ja joka kodissa luodaan omia
Millainen joulu on mielestäsi hyvä joulu? Et suinkaan ole luonut mieleesi jonkinlaista ihannekuvaa joulusta tyyliin Fanny ja Alexander? Muista, että se on vain elokuva eikä elokuva ole totta, vain ohjaajan päässä syntynyt kuvitelma jostakin ihanteellisesta. Yhdessäolo, jutustelu, lueskelu ja pitkään nukkuminen, siinä se!
Vähän siivousta, sitten joulukoristeita esille, ehkä kuusikin ja sen alle muutama paketti. Vielä hyvää ruokaa, useammalle päivälle jaoteltuna. Kaikkea ei tarvitse panna esille yhdellä kertaa. Pipareita ja torttuja kahvin kanssa. Ei siis mitään hirvittävää raatamista. Eikö mies ole mukana kuvioissa, kun tunnut sälyttävän omille harteillesi koko tunnelman luonnin. Ota myös lapset mukaan valmisteluun. Kun he ovat itse osallistuneet puuhiin, arvostavat he juhlaa aivan eri tavalla. Ja sinä itse, kaivaudu nyt sieltä masennuksen kuopasta esiin!
Hullu poro, eikun Provo