Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien kalliit lahjatoiveet

Vierailija
18.12.2015 |

Maailma on mennyt mahdottomaksi, yksi toivoo pelikonetta toinen tablettia. Kuulemma kaveritkin saavat-onkohan näin? olen puhunut asiasta että kaikilla ei ole varaa laittaa satasia lahjoihin. Miten teillä on toimittu?

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä jo etukäteen sopia lasten kanssa lahjojen maksimihinta sekä yksittäisen lahjan että lahjojen yhteensä osalta. Hyvä raja on esimerkiksi 30 euroa maksimina yhden lahjan hinnaksi ja 100 euroa yhteensä. Näistäkään ei sitten kasvatuksellisista syistä toteuteta kaikkia, vaan noin puolet tai mieluummin alle.

Vierailija
82/110 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valitus alkaa jo ennen kuin lahjat on jaettu ja avattu niin miksi ihmeessä ostat yhtään mitään heille? Kokeilepa tämä yksi vuosi niin että et osta yhen yhtäkään lahjaa. Jos sitten muistaisi mikä on lahjoissa se perimmäinen ajatus eikä vaatimus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä teinien kalliit lahjatoiveet kertovat siitä, että kasvatus on epäonnistunut. Jos teini on kasvatettu normaalisti, on hän kiitollinen lahjoista, jotka ovat  arkeen (=asuminen, ruoka, vaatteet ja koulutarvikkeet) ekstraa, sillä monilla vastaavanikäisillä tällä maapallolla ei ole ruokaa tai kotia.

Vierailija
84/110 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapset edes viitsi toivoa, kun tietävät, ettei rahaa ole. Toivovat vaan, että mummot ja ukit tulevat käymään.

Vierailija
85/110 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nykymaailmaa voi millään verrata meidän teinien äitien lapsuuteen. Elintaso on noussut. Ei mun teiniaikoinani ollut näitä valtavia määriäbpelikoneita, pelejä, läppäreitä, puhelimia, tabletteja.

Nyt on nyt ja ennen oli ennen.

Kyllä, mutta palkat eivät ole juuri nousseet esim viimeisen 15 vuoden aikana. Verraten siis siihen, kuinka kaikki ympärillä on kallistunut tai kuinka hintavia nykyajan puhelimet ja tabletit ovat.

Vierailija
86/110 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kirjoittaa teini ja maksan iPhone 6:ni itse käymällä töissä. Noihin aiempiin kommentteihin siis kommentoin :)

Vierailija
87/110 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan jos on varaa. Esim. 11v. saa ps 4 ja kaksi peliä. Pelikuulokeet ja kaksi leffaa. Ei muuta ja muuta ei edes halua.

Ei sitä elektroniikkaa tarvitse joka vuosi ostaa.

No tosin mummo maksoi pelikoneen.

14v. saa i padin ja pelejä ja leffoja.

Lapsen kaveri toivoi vain yhtä uutta peliä ja muuta ei tarvitse koska ps 4 sillä jo on.

Vierailija
88/110 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla t14,kirjoitus nro 66 muistaakseni, harvinaisen fiksu mielipide ikäiseksesi. Peukku sille!

Vierailija
89/110 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu isä tappoi itsensä. Vaimo oli kuollut ja jäi yksin monen lapsen kanssa, nämä vaativat ja vaativat kalliita asioita..ei kestänyt kun ei ollut mistä antaa.

Vierailija
90/110 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostetaan jos on varaa. Esim. 11v. saa ps 4 ja kaksi peliä. Pelikuulokeet ja kaksi leffaa. Ei muuta ja muuta ei edes halua.

Ei sitä elektroniikkaa tarvitse joka vuosi ostaa.

No tosin mummo maksoi pelikoneen.

14v. saa i padin ja pelejä ja leffoja.

Lapsen kaveri toivoi vain yhtä uutta peliä ja muuta ei tarvitse koska ps 4 sillä jo on.

Itse taas tykkään ostaa elektroniikkaa ja mietin tarkkaan et laite on uusinta uutta. Hyvä kamera, riittävä muisti ja näytönohjain. Sekä hyvä näyttö. Ei sitten uusita vuoden välein vaan käytetään pitempään.

Inhoan kaikkea turhaa ja krääsää. Mietin tarkkaa mitä oikeesti tarvitaan.

Ei enää niitä karmeita lahjavuoria vaan tarpeelista ja toivottua.

Eikä todellakaan olla hyvätuloisia.

Vierailija
91/110 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä teinien kalliit lahjatoiveet kertovat siitä, että kasvatus on epäonnistunut. Jos teini on kasvatettu normaalisti, on hän kiitollinen lahjoista, jotka ovat  arkeen (=asuminen, ruoka, vaatteet ja koulutarvikkeet) ekstraa, sillä monilla vastaavanikäisillä tällä maapallolla ei ole ruokaa tai kotia.

En ymmärrä tämän kommentin saamia alapeukkuja, on yksi harvoista järkikommenteista tässä ketjussa. Lapsen tulee tajuta, että kuuluu maapallolla erittäin pieneen eliittiin ja siitä pitää olla kiitollinen.

Vierailija
92/110 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nämä vähän eriä kun omassa nuoruudessa.Musta jos särjetään kalliita kamoja tai vaaditaan 500 e laukkuja yms.,niin ei hyvänen aika,älkää ostako.Siinä menisi kasvatus päin mäntyä ja vaikeaahan se on sitten kun kotoa lähtee selvitä maailmassa.Mun nuoruudessa mentiin kesätöihin jos oli haaveena joku iso hankinta...

Yläpeukutin tätä mutta pohdin silti mistä eristä tuossa ekassa lauseessa puhuttiin? Siis jostain "satseista" eli eristä.

Vierailija
93/110 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin tajuan itsekkin meijän rahatilanteen, ja jos teidän nuori ei, kannattaa ehkä selittää. Joulu on meillä se aika milloin  saa hienoja asioita, kalliimmat on max. satasen, ja yleensä en edes toivo mitään. Se tarkottaa että muulloin ei saada mitään, mikä on täysin okei. Tosiasiassa oon ilonen vaan siitä että joku muistaa mut. Mulla on ollu nyt tosi paha masennus kolme vuotta ja mun vanhemmat on joutunu maksamaan mun kalliita terapia ja lääkäri maksuja. Mulle kelpaa ihan hyvin vaan seura ja ruoka. Jos joku oikeasti odottaa kalliita asioita tekemättä mitään töitä sen vuoksi, niin teillä on asiat sekasin. :)

Vierailija
94/110 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 16v ei toivonut yhtään mitään, vaikka meillä olisi varaa ostaa vaikka kymmenen iphonea..

Mitähän sitä sitten ostaisi? :/

Ei oo pako OSTAA. Keksi jotain kivempaa. Yhdessä tekemistä.

Krääsää on ja jos e tarvi mitään, niin ei tarvi väkisin keksiä. Se tässä maailmanmenosta rassaa. Kun ostaaostaaostaaostaa. EI OIKEESTI TARVI OSTAA.

Mietin niitä kalliiden lahjojen toivojia....olis kai hyvä opettaa säästämään...ja unohtaa turhakkeet.

Kenellä on talo tätsä turhakkeita? Ja kuka jouluna iäksi, että pitää ostaa...menee ja ista?

Voisihan joulunakin Iistä jotain hyviä tavaroita vaikka kierrättää. Tai tehdä omia käsin, kynttilöitä koristella ym.ätei ilmeisimmin antaa jouluna yhdessä tekemisen lahjan. Joulun jälkeen teinin kanssa voisimyös viettää aikaa.

Itse olen niin kyllästynyt tavarapaljouteen....ja sitä tavaraa sitten notkuu kirpparit.

Maapallon säästä unen voisi olla lahja. Aineettomia lahjoja voi suosia.

Hyvää joulua! Kai se joulumieli ja hyvä tahto ovat tärkeimmät. Ilman turhakkeita pärjää hyvin.

Vierailija
95/110 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat pitää ansaita. Todistuksen lukuaineiden keskiarvo sekä harrastuksissa menetestyminen määrittävät sen, minkä verran ja miten arvokkaita lahjoja voi saada.

Vierailija
96/110 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollu tiukka teinille lahjoissa ja ostamisessa. Nyt se sitten keksi täysi-ikään tultuaan luotollaostamisen. Kyllä noi riistäjät osaa lapsille kaupata vaikka mitä, velasta alkaen.

Eihän täysi-ikäinen enää ole lapsi. Oletko niitä vanhempia, joiden lapset eivät saaneet koskaan mitään kunnollista lahjaksi ja rahaakin käyttöön vain niin pieniä summia, ettei niillä saanut ostettua tai säästettyä mitään järkevää missään järjellisessä ajassa? Nyt sitten kun on tullut aikuiseksi on ensimmäistä kertaa mahdollisuus ostaa jotain, mitä on halunnut.

18-vuotias todellakin on vielä lapsi, vaikkei lain mukaan enään olisi. Sen ikäinen on henkisesti vielä täysin kehittymätön ja käyttäytyy kuin lapsi.

Vierailija
97/110 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en halua olla kiittämätön, mutta myös samassa taloudessa asuville lapsille pitäisi olla tasapuolinen. Ei niin että joku saa 200€ edestä lahjoja ja joku hädin tuskin 10€ edestä. Näin meillä ainakin on kun ollaan "uusioperhe". Puolisoni vanhemmat ostavat älyttömästi hänen lapselleen (suurin osa ihan turhaa krääsää jota lapsi ei koskaan käytä ja sitten suuttuvat kun täältä menee eteenpäin tarvitsevalle tai roskiin... Nykyään jo kysyvät lahjatoiveita mutta suurin osa silti edelleen sitä krääsää.) ja omalleni ei juuri ollenkaan. Molemmat teini-ikäisiä ja omani kyllä jo vuosia kysellyt miksi häntä ei hyväksytä siellä samoin kuin muita. Ei tuon ikäinen ymmärrä biologisuudesta vielä mitään. Ja tässä tapauksessa lapseni kutsuu puolisoani isäksi (puolisoni itse antanut siihen luvan). Omat vanhenpani (ja sisarukseni) onneksi ovat tasapuolisia ja ostavat suurin piirtein saman arvoisesti molemmille sitä mitä tarvitsevat ja toivovat. Puolisoni vanhemmat kysyvät vain hänen lapsensa lahjatoiveita. Omani kysyvät aina molempien ja yleensä yhden toiveen toteuttavatkin. Onneksi meidän kummankaan lapsen toiveet ei ole kovin kalliita. Lähinnä cd-levyjä ja vaatteita. :)

Vierailija
98/110 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en halua olla kiittämätön, mutta myös samassa taloudessa asuville lapsille pitäisi olla tasapuolinen.

Ei tarvitse olla tasapuolinen. Jos toinen on menestynyt paremmin niin kouluissa kuin harrastuksissa, saa sitä huomoida enemmän kuin sitä, joka ei pysty kävelemään ja jauhamaan purkkaa samaan aikaan. Kyllä minusta lapsi, jolla on lukuaineiden keskiarvo yli 9 ja joka vielä kilpailee SM-tasolla urheilussa ansaitsee enemmän kuin armovitosilla läpipääsevä mopolla yökaudet ajeleva lusmu.

Vierailija
99/110 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en halua olla kiittämätön, mutta myös samassa taloudessa asuville lapsille pitäisi olla tasapuolinen.

Ei tarvitse olla tasapuolinen. Jos toinen on menestynyt paremmin niin kouluissa kuin harrastuksissa, saa sitä huomoida enemmän kuin sitä, joka ei pysty kävelemään ja jauhamaan purkkaa samaan aikaan. Kyllä minusta lapsi, jolla on lukuaineiden keskiarvo yli 9 ja joka vielä kilpailee SM-tasolla urheilussa ansaitsee enemmän kuin armovitosilla läpipääsevä mopolla yökaudet ajeleva lusmu.

Minun lapseni menestyy koulussa paremmin kuin puolisoni lapsi. Puolisoni lapsen keskiarvo alle 6. omallani yli 7. Että ei se aina vain ihan noinkaan mene.

Vierailija
100/110 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita muistelemalla omaa lapsuuttasi. Saitko aina kaiken mitä halusit? Tuliko susta silti ihan normaali aikuinen?

Minä muistaakseni sain aina kaiken toivomani. Toiveet vain olivat tyyliin tussit ja kirja.