Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jollain on varaa tehdä kolme lasta Helsingissä

Vierailija
17.12.2015 |

Jos kaikille lapsille vielä omat huoneet ja pienillä ikäeroilla? Pelkästään tarhamaksut ovat mitä, 700e/kk? Tämän lisäksi asuntoon menee omaisuus. Ihan vilpittömästi ihmettelen. Ymmärrän, että hyvätuloisia on aina, mutta lapsenikin tarhassa aika monia monilapsisia perheitä, jotka eivät siis millään sossun tuella elä. Haluaisin tietää, että paljonko teillä on varattu esim. per aikuinen ja per lapsi kuukausittain?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä pääkaupunkiseudulla 5 h + k vuokra-asuntoa saa 1000 eurolla, tai jos joku on saanut, on hiton hyvä tuuri. Neliövuokra on n. 14 euroa neliö isoissa asunnoissa, pienissä vielä kovempi. Tuon kokoisessa asunnossa vuokra alkaen 1400.

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi:

kaksi vanhempaa + kolme lasta, joista vanhin lapsi koulussa, kaksi nuorempaa päiväkodissa.

Otan tähän esimerkiksi vanhemmat, joilla molemmilla bruttopalkka on 2500 euroa eli ei mikään suuri palkka. Käteen tuosta jää noin 1850 euroa/kk/vanhempi.

Vanhempien nettotulot: 3700 euroa

Lapsilisät: 336 euroa

Yhteensä: 4036 euroa

Asuminen: kaupungin vuokra-asunto, 5h+kk noin 90 neliötä, vuokra 1000 euroa

Asumisen jälkeen jää rahaa siis vielä 3000 euroa, kyllä sillä hyvin 5 henkeä vaatettaa ja ruokkii.

Kahdesta lapsesta menee päivähoitomaksut, joku viisaampi varmaan tietää miten paljon ne maksut noilla tuloilla on, siltikin tuosta jää ihan hyvin vielä rahaa.

Vierailija
22/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 lasta, 18-, 13- ja 11-vuotiaat. Tulot ovat netto 5500 + lapsilisät. Asumiseen meillä menee 2000 (omistusparitaloneliö, laina, yhtiövastike, sähkölämmitys). Lasten harrastuksiin ja vanhimman koulukirjoihin omaisuus.

Näilläkään tuloilla ei juhlita. Ja vaatteita ostetaan kirppikseltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä pääkaupunkiseudulla 5 h + k vuokra-asuntoa saa 1000 eurolla, tai jos joku on saanut, on hiton hyvä tuuri. Neliövuokra on n. 14 euroa neliö isoissa asunnoissa, pienissä vielä kovempi. Tuon kokoisessa asunnossa vuokra alkaen 1400.

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi:

kaksi vanhempaa + kolme lasta, joista vanhin lapsi koulussa, kaksi nuorempaa päiväkodissa.

Otan tähän esimerkiksi vanhemmat, joilla molemmilla bruttopalkka on 2500 euroa eli ei mikään suuri palkka. Käteen tuosta jää noin 1850 euroa/kk/vanhempi.

Vanhempien nettotulot: 3700 euroa

Lapsilisät: 336 euroa

Yhteensä: 4036 euroa

Asuminen: kaupungin vuokra-asunto, 5h+kk noin 90 neliötä, vuokra 1000 euroa

Asumisen jälkeen jää rahaa siis vielä 3000 euroa, kyllä sillä hyvin 5 henkeä vaatettaa ja ruokkii.

Kahdesta lapsesta menee päivähoitomaksut, joku viisaampi varmaan tietää miten paljon ne maksut noilla tuloilla on, siltikin tuosta jää ihan hyvin vielä rahaa.

Helsingissä puolet vuokralla asuvista ja vuokralla asuvista lapsiperheistä vielä useammat asuu kaupungin vuokra-asunnoissa, joissa on edulliset vuokrat. Esimerkiksi Myllypurosta löytyy 97-neliöisiä asuntoja 900 €/kk ja 90-neliöisiä asuntoja 750 €/kk.

Vierailija
24/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamuilla on. Ilmainen asunto ja elatus. Ei tartte duunia painaa ja kuka voi ottaa luku- ja kirjoitustaidottomia töihin, joita irakilaisista on ainakin 30 %. Ikielätettäviä. Prkl.

Vierailija
25/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neljä lasta. Nettotulot lapsilisineen 6600 e. Asumismenot 2000 e. Kaikilla on omat huoneet.

Vierailija
26/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilapsiset perheet, säästättekö lapsille mitään? Siis lapsilisiä tai sijoitatteko heille tulevaisuutta varten? Itse kun en uskaltaisi lapsia tehdä säästämättä heitä varten. Lukio ja jatko-opiskelut maksavat, ja lapset tarvitsevat vanhemman rahallista tulea pitkään täysi-ikäistymisen jälkeen. Tietenkin erittäin hyvätuloisten ei tarvitse säästää, jos meinaavat jatkossakin olla hyvätuloisia. Meillä yksi lapsi ja nettotulot noin 4100e/kk, säästämme 100e/kk lapselle. Nyt hänellä noin 7t, ikää 5v. 

Vierailija
27/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilapsiset perheet, säästättekö lapsille mitään? Siis lapsilisiä tai sijoitatteko heille tulevaisuutta varten? Itse kun en uskaltaisi lapsia tehdä säästämättä heitä varten. Lukio ja jatko-opiskelut maksavat, ja lapset tarvitsevat vanhemman rahallista tulea pitkään täysi-ikäistymisen jälkeen. Tietenkin erittäin hyvätuloisten ei tarvitse säästää, jos meinaavat jatkossakin olla hyvätuloisia. Meillä yksi lapsi ja nettotulot noin 4100e/kk, säästämme 100e/kk lapselle. Nyt hänellä noin 7t, ikää 5v. 

Tiesithän että lapsilisä EI ole tarkoitettu sijoittamiseen? Miksi siis edes haitte sitä? Jos pärjää ilmankin niin sitä EI OLE pakko hakea....

Lukio ja jatko-opiskelu ON ilmaista, vanhemmilla on tietysti elatusvelvollisuus siihen asti kun lapsi on 18v mutta ei se koulutus edelleenkään maksa mitään.

Vierailija
28/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesithän että lapsilisä EI ole tarkoitettu sijoittamiseen? Miksi siis edes haitte sitä? Jos pärjää ilmankin niin sitä EI OLE pakko hakea....

Lukio ja jatko-opiskelu ON ilmaista, vanhemmilla on tietysti elatusvelvollisuus siihen asti kun lapsi on 18v mutta ei se koulutus edelleenkään maksa mitään.

Kyllähän lukiossa kirjat ja tietokone maksavat, saati sitten jos haluaa lähteä kesällä kielikurssille tai vuodeksi vaihtoon. Yliopistossa tai amk:ssa opiskelu on täysipäiväistä työtä ainakin ensimmäiset vuodet, ja pienikin muutaman satasen vanhempien apu per kk auttaa paljon. Kyllä minä tällaiseen varaudun. Sinäkö siis et?

Vierailija
29/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin totta. Meidän perhe asuu Espoossa. Tienataan yhteensä n.200 000 brutto.

Käteen ei jää paljoakaan kun maksamme n.600e/kk hoitomaksuja, 1800e/kk lainan lyhennystä, omakotitalon ja kahden auton käyttökulut. Lasten harrastukset vievät 1400e/vuosi + soitinten hankintahinnat päälle.

Vierailija
30/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lukiossa kirjat ja tietokone maksavat, saati sitten jos haluaa lähteä kesällä kielikurssille tai vuodeksi vaihtoon. Yliopistossa tai amk:ssa opiskelu on täysipäiväistä työtä ainakin ensimmäiset vuodet, ja pienikin muutaman satasen vanhempien apu per kk auttaa paljon. Kyllä minä tällaiseen varaudun. Sinäkö siis et?

Vaihtovuosi tai kielikurssi EI ole pakollisia, yliopistossa yms opiskellessa saa lainaa ja tukea valtiolta.

Kirjat saa kirjastosta. Tietokone on toki tarpeen mutta ei siihen 18v tarvitse säästää......

Ajokorttikaan ei ole pakollinen ja jos opiskelee sellaiseen ammattiin niin silloin se oppilaitos maksaa ajokortin, esim logistiikka-ala, vain viranomaismaksut jää oppilaalle.

Vierailija
31/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto on maksettu ja asumiskulut ovat noin 400 €/kk. Pärjäämme yhdellä autolla toisin kuin kehyskunnissa. Tulomme ovat noin 100 000/v. Säästöönkin jää. Aloitimme asuen vaatimattomasti ja autotta. Näin saimme asuntolainamme nopeasti maksettua pois.

Miksiköhän tätä on alapeukutettu? (en ole tämän kommentin kirjoittaja).  Näinhän elää normaalit työssäkäyvät ihmiset. Uskoisin että muuallakin kuin Helsingissä.

Vierailija
32/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Meidän perhe asuu Espoossa. Tienataan yhteensä n.200 000 brutto.

Käteen ei jää paljoakaan kun maksamme n.600e/kk hoitomaksuja, 1800e/kk lainan lyhennystä, omakotitalon ja kahden auton käyttökulut. Lasten harrastukset vievät 1400e/vuosi + soitinten hankintahinnat päälle.

Itse ajattelen niin, että kaikilla aikuisilla vain ei ole varaa kustantaa lapselle aivan kaikkea, mutta heillä on siitä huolimatta oikeus tehdä lapsi/lapsia. Tärkeintä on, että kaikki perustarpeet tulevat tyydytetyksi. Näin on ollut aina ja tulee aina olemaan. 

Tämä voi tietenkin tarkoittaa sitä, että lapseni lahjakkuus esim. musiikissa saattaa mennä "hukkaan", koska ei ole varaa maksaa hänelle tätä harrastusta. Mutta edelleen, se on osa elämää. En siis itse ainakaan ole koskaan ajatellut, että minun pitäisi pystyä maksamaan lapselleni kaikki mahdollinen, mitä hän kenties kokee tarvitsevansa. Kannustan ja kasvatan lapsia kuitenkin henkiseen kasvuun, kouluttautumiseen ja yhteisöllisyyteen vaikka rahaa meillä ei olekaan kaikkeen. 

Ahdistaa nykyaikana tämä jatkuva paasaus siitä, että lapsella pitää olla sitä ja tätä. Meillä on kolme lasta ja nettotulot on 3400€/kk. Näillä pärjätään ihan hyvin vaikka toki myönnän, että lapseni jäävät paitsi monesta asiasta, joita voisivat kokea tai tehdä jos rahaa olisi enemmän. Silti ajattelen, että vanhempien velvollisuus on kasvattaa lapsista viisaita, empaattisia ja itseensä suhteellisen tyytyväisiä. Elämä on aina vajaata, aina jää jotain saamatta tai kokematta. Suru ja onni ovat yhtä tärkeitä ja kuuluvat lapsen elämään. Pettymykset, ja täyttymättömät unelmat kuuluvat siihen myöskin. Näin on aina ollut suurimmalla osalla maailman ihmisistä enkä itse ainakaan ole koskaan kuvitellut, että minä tai lapseni ansaitsisimme yhtään enempää. 

Vierailija
33/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole saanut senttiäkään vanhemmiltani. Kesätienesteillä ostettu tietokone, se on oltava vaikkei edes opiskelisi! Koulutus on ilmaista vielä Suomessa (luojan kiitos). Opiskelumateriaalia saa tosi hyvin kirjastoa ja oppilaitoksen kierrätysryhmiä hyödyntämällä. Edellisen vuoden kirjat menee ihan hyvin ja loput infot löytyy sieltä tietokoneelta.  Toki olisi kiva saada muutama satku ylimääräistä jostakin taikataskusta, vaan kun en saa. Näillä mennään siis, ja hyvin sujuu ja valmistun nopeasti (ei tule istuttua baareissa ylimääräisten satkujen kanssa).

Vierailija
34/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä itsekin mietin miten kellään on varaa kolmeen lapseen. Meillä nettotulot 4400 + lapsilisä 200 eikä tässä tuloilla juhlita. Tarhamaksuihin menee jo useampi satanen kuussa, asuntolainat, vakuutukset ym päälle ja omakotitalon remontit (näitä tulee väkisinkin välillä, oli asumismuoto mikä hyvänsä) Paljon ostan kirpparilta, tosin en muutenkaan mielestäni osta mitään turhuuksia. Nyt olen alkanut säästämään lapsille rahastoon huimalla 10e/kk per lapsi. Jos olisi kolme lasta, elämä olisi kyllä kädestä suuhun elämistä. Nykyään pystytään välillä jopa reissaamaankin joskus.

Vierailija
35/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nettotulot n. 3500, vanhassa omakotitalossa asun, lapsilla kaikilla omat huoneet. Nuorin enää päiväkodissa. Asumiseen menee n. 1500 kuussa, laina on tietysti pitkä. Ja auto on pieni ja 10 vuotta vanha, mutta onneksi laadukas. Hyvin pärjään kun lasten menot jaetaan heidän isänsä kanssa.

Vierailija
36/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ainakin säästetään lapsille. Me koemme sen tärkeänä,että voimme tarjota lapsille esim. Sen vaihtovuoden ja auttaa mahdollisissa jatko-opiskeluissa. Lapsen(kin) elämässä voi tapahtua monenlaista mitä ei voi ennustaa ja jotenkin ainakin itseä helpottaa ajatus, että jos ei muuten ni rahallisesti pystymme auttamaan. Jatko-opiskelussa taas toivon, että voisin auttaa ettei se elämä ole jatkuvaa stressiä onko rahaa syödä. Me ollaan miehen kanssa käyty se läpi ja haluamme pyrkiä tarjoamaan lapsillemme parempaa mitä itselle. Toivottavasti he pyrkivät itse sitten samaan.

Me tehtiin se valinta,että lapsilukumme jäi pienemmäksi kuin mitä ehkä olisimme halunneet, koska näimme kuitenkin tärkeämpänä että pystyisimme olemassa oleville tarjoamaan esim. Mahdollisuuden harrastaa mitä he haluavat.

Valintojahan nämä ovat, mutta me näimme tämän tärkeänä.

Vierailija
37/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 lasta pienillä ikäeroilla, ph-maksut n 800 e/kk, asunto maksanut vajaa 400t, n puolet maksettu ja puolet velkaa. Lyhennetään n 2000/kk, vastike n 550 e/kk. Mä olen työtön, mutta miehellä hyvät tulot, tullaan hyvin toimeen. Rahaa jää aika paljon säästöön joka kk, matkustetaan n kerran vuodessa ja harrastukset on kalliita, mutta ei juuri kuluteta esim vaatteisiin, ulkona syömiseen, shoppailuun tms. No, kyllähän tää oikeasti perustuu siihen, että mies tienaa enenmän kuin keskituloinen pariskunta. Toivon silti löytäväni työn, ei niinkään rahan vaan muiden syiden vuoksi.

Vierailija
38/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse alapeukutin tätä, koska vuosia sitten asuntonsa ostaneet ovat niin erilaisessa tilanteessa kuin ne lapsiperheet, jotka ovat pystyneet ostamaan omistusasunnon vasta lähiaikoina. Tällä välillä on aikamoinen kuilu.

Vanhempani ostivat asunnon 20 vuotta sitten ja lainaa tarvitsivat aiemman pääoman lisäksi 200 000 mk, eli n. 30 000 e. Laina maksettiin pois 7 vuodessa. On totta, että vanhempani olivat tarkkoja rahan kanssa ja aloittivat pienestä asunnosta, mutta vaikka kuinka olisi säästeliäs, vaatimaton ja vähään tyytyvä, tuosta samasta asunnosta pitäisi nykyään pulittaa 200 000 e ja tuollaista lainasummaa ei maksettaisi pois 7 vuodessa (ellei ole todella kovatuloinen).

Mulla kiinnostus lopahtaa, kun jollakin on asuntolaina maksettu pois. Mua kiinnostaa nimenomaan niiden lapsiperheiden tilanne, joilla asuntolaina/kallis vuokra maksettavana ja miten rahat saadaan riittämään.

Karkeana esimerkkinä keskustelu tuttavani kanssa, joka asui puolisonsa perheeltä lahjaksi saadussa omistusasunnossa Helsingin keskustassa. Asumiskulut oli n. 250 e/kk.

Me asuimme vuokralla siinä vieressä ja asumiskulut oli 1500 e/kk.

Vuokra oli korkea ja pohdimme omistusasunnon ostamista. Tuttavalleni sitten totesin, että jännittää vain ne realiteetit, mitä tämä toisi mukanaan ja ennen kuin ennätin jatkamaan, tuttavani keskeytti ja sanoi: "Niin, sitten teidän täytyy maksaa lainaa!" Totesin, että maksurealiteetit on meillä kyllä jo nyt päällä vuokran muodossa ja lainan kk-lyhennys tulisi olemaan pienempi. Mua jännitti se, että meidän budjetilla asunto tulisi löytymään toisesta kaupungista, todennäköisesti kehyskunnasta, ja se olisi iso muutos verrattuna elämäämme Helsingin keskustassa.

Mutta ihminen, joka maksaa ilmaiseksi saadusta asunnosta pari sataa kuussa, toki näkee realiteetit hyvin eri tavalla.

Muutimme tosiaankin sitten kehyskuntaan ja toinen syy, miksi alapeukutin on se, että ei me toista autoa täällä tarvita. Aluksi olimme kokonaan ilman autoa ja myöhemmin ostimme vanhan auton. Monet palvelut (koulu, kerho, neuvola, kauppa, kirjasto yms.) löytyy parin sadan metrin päästä ja kävellenkin pääsee hyvin lähes joka paikkaan.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto on maksettu ja asumiskulut ovat noin 400 €/kk. Pärjäämme yhdellä autolla toisin kuin kehyskunnissa. Tulomme ovat noin 100 000/v. Säästöönkin jää. Aloitimme asuen vaatimattomasti ja autotta. Näin saimme asuntolainamme nopeasti maksettua pois.

Miksiköhän tätä on alapeukutettu? (en ole tämän kommentin kirjoittaja).  Näinhän elää normaalit työssäkäyvät ihmiset. Uskoisin että muuallakin kuin Helsingissä.

Vierailija
39/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic, mutta en tajua tuota vaihto-oppilasvuoden korostamista muka tärkeänä ja olennaisena kokemuksena lapselle, jota varten säästäminen aloitetaan vuosia aiemmin ja lapsilukukin jää toivottua pienemmäksi tämän(kin) kuluerän vuoksi.

Älytöntä laittaa toistakymmentä tuhatta euroa jollekin organisaatiolle ja lähettää alaikäinen lapsensa toiselle puolelle maapalloa vieraiden ihmisten keskelle asumaan. Joillakin käy tuuri ja isäntäperhe kohtelee suht hyvin, mutta moni muu joutuu kohtaamaan vakaviakin haasteita tämän vaihto-oppilasvuoden aikana.

Olemme molemmat maahanmuuttajia mieheni kanssa ja asuneet kahdessa eri maanosassa. Mieheni on työskennellyt 10 eri maassa.

Ikinä, ikinä emme lähettäisi alaikäistä lastamme ulkomaille asumaan random-perheeseen ja maksaisi siitä itseämme vielä kipeäksi jollekin organisaatiolle, joka haluaa vain rahat ja monta kertaa pesee kädet vastuusta ja katsoo tiedossa olevia ongelmia läpi sormien.

Olemme nähneet sen verran maailmaa, että meillä on aika vahva suojelunhalu lapsiamme kohtaan ja jos he haluavat kansainvälistä kokemusta alaikäisinä, pyrimme tarjoamaan sen turvallisemmalla tavalla, kuten koko perhe muuttamalla uuteen maahan vanhempien työn kautta.

Äidilläni oli sama politiikka ja myöhemmin olen ollut siitä kiitollinen. Maailmalle pääsin vasta täysi-ikäisenä, jolloin valmiudet oli ihan toiset uudessa kulttuurissa luovimiseen.

Vierailija
40/45 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kolmesta lapsesta voi mennä 800 eur päivähoitomaksuja? Ilmeisesti yksityisessä hoidossa. Helsingissä kunnallisessa hoidossa Kokopäivähoidon maksu on enintään 283 euroa nuorimmasta ja 215 euroa toiseksi nuorimmasta

päivähoidossa olevasta lapsesta. Muiden lasten kokopäivähoidosta peritään 20 % nuorimman

lapsen maksusta, joka on enintään 56,5 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä