Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ensilauantai sinulle tämän viikon lauantai vai ensiviikon lauantai?

Vierailija
17.12.2015 |

Mulle se tarkottaa ensiviikon lauantaita. Ja vaikka kuinka monta väärinymmärrystä tullu sen takia, että kaikki muut luulevat mun tarkoittavan tän viikon lauantaita. :-/

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensilauantai on sellainen lauantai, jolloin tapahtuu ensimmäisen kerran jotain (kirkollista). Vähän kuin kiirastorstai.

Sen sijaan ensi lauantai on tästä päivästä lukien seuraava lauantai. Käytännössä siis ylihuominen.

Onko sinulla käytössä myös tämälauantai?

Vierailija
2/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava lauantai. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi lauantai on ensimmäinen tuleva lauantai. Siis se heti seuraava. Näin asiaa luonnehtisi myös kotus.

Ensi viikon lauantai on ensi viikon lauantai. Tai loppuviikosta "viikon päästä lauantai".

Vierailija
4/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sitä ensi lauantaita tarkotin. Kyllä mun on pitäny joka kerta sitten selittää, että tarkoitan ensiviikon lauantaita enkä tämän viikon lauantaita. Ap

Vierailija
5/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensi lauantai = kuluvan viikon lauantai

ensi viikon lauantai = seuraavan viikon lauantai

Vierailija
6/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se myös tarkoittaa ensi viikon lauantaita. Väärinkäsityksiä on sattunut juu. Minulla siis käytössä ensi lauantai ja tämä lauantai (jälkimmäinen tarkoittaa seuraavaa tulevaa eli tämän viikon),

Vierailija
7/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois jättää tuon ensi-sanan pois, niin ei aiheuta väärinkäsityksiä. On tämä viikko, ja seuraava viikko. On tuleva lauantai, ja seuraavan viikon lauantai. Ja seuraava viikko alkaa seuraavasta maanantaista, sen varmaan kaikki tajuaa.

Vierailija
8/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää muuttaa tapaaasi, koska olet itse käsittänyt väärin. Ensi jotain tarkoittaa heti seuraavaa tulevaa päivää. Mitä ap mielestäsi tarkoittaa ensi kuussa, ensi kerralla tai ensi viikolla? Milloin mielestäsi on sitten ensi viikon sunnuntai? Tämä ei ole mielipideasia, vaan kieliopillisesti ensi jotain on heti seuraavaksi tuleva jotain. Sanan jotain kohdalla voi olla mitä vain. 

Vierailija
9/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans ens lauantai tarkottaa ensi viikon lauantaita, jos puhun tämän viikon lauantaista niin sanon että "nyt tulevana lauantaina". Tiedän että suurimmalle osalle toi ens lauantaina tarkoittaa tulevaa lauantaita, joten joudun varmistamaan aina, että puhutaan samasta päivästä.

Vierailija
10/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, 6 vastasi välillä. Tavataanko tämä lauantaina? Tuo nyt ei tarkoita yhtään mitään, ei ole kunnollista äidinkieltä. Tavataanko tänä lauantaina tarkoittaa sitä, että nyt on lauantai ja tavataanko tänään. 

Vierailija
11/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos ap:lle tapahtuu jotain ensi kertaa, niin se on oikeastaan jo toinen kerta? Ja jos sanot täyttäväsi 18 vuotta ensi vuonna, niin tarkoitat vuotta 2017?

Vierailija
12/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi lauantai on tosiaan tämän kuluvan viikon lauantai. Varmasti tulee väärinkäsityksiä, kun ensi-sanaa käyttää väärin!

Vierailija
13/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavataanko tämä lauantai? Lau-an-tai.

Vierailija
14/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää muuttaa tapaaasi, koska olet itse käsittänyt väärin. Ensi jotain tarkoittaa heti seuraavaa tulevaa päivää. Mitä ap mielestäsi tarkoittaa ensi kuussa, ensi kerralla tai ensi viikolla? Milloin mielestäsi on sitten ensi viikon sunnuntai? Tämä ei ole mielipideasia, vaan kieliopillisesti ensi jotain on heti seuraavaksi tuleva jotain. Sanan jotain kohdalla voi olla mitä vain. 

Ensi kuu, tai mun murteella enskuu on tästä päivästä lukien tammikuu, enskuussa, eli tammikuussa. Ensviikko on nyt ensmaanantaista alkava viikko ja ensi sunnuntai on sen viikon sunnuntai. Näin mä käsitän. Ap

Vierailija
15/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi kuu, tai mun murteella enskuu on tästä päivästä lukien tammikuu, enskuussa, eli tammikuussa. Ensviikko on nyt ensmaanantaista alkava viikko ja ensi sunnuntai on sen viikon sunnuntai. Näin mä käsitän. Ap

Käsitit väärin. Ensi sunnuntai on seuraava sunnuntai, mikä tulee, kuten ensi vuosi on vuosi 2016. 

Vierailija
16/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensi=seuraava. Eli seuraava tuleva lauantai. Jos nyt on lauantai tai sunnuntai niin ensi lauantai on tietysti seuraavan viikon lauantai, jos taas on keskiviikko, ensi lauantai tarkoittaa sen viikon lauantaita. Toinen hankala on muuten ensi viikonloppu ja ensi viikon loppu. Toi väli kun ei puheessa kuulu :D Ensi viikonloppu siis on seuraavana tuleva viikonloppu. Ensi viikon loppu tarkoittaa ensiviikon (eli seuraavan viikon) loppua.

Vierailija
17/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitit väärin. Ensi sunnuntai on seuraava sunnuntai, mikä tulee, kuten ensi vuosi on vuosi 2016. 

Nää on niin vaikeita. Mulle tämä sunnuntai on nyt tän viikon sunnuntai. Kuten tämä vuosi on 2015 ja ensi vuosi 2016. Samalla logiikalla ensi sunnuntai on mun mielestä ensi viikon sunnuntai. Ap

Vierailija
18/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet yksinkertaisesti väärässä, käsitä se. Jos puhut mitä sattuu, et tule ymmärretyksi oikein.

Vierailija
19/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on niin vaikeita. Mulle tämä sunnuntai on nyt tän viikon sunnuntai. Kuten tämä vuosi on 2015 ja ensi vuosi 2016. Samalla logiikalla ensi sunnuntai on mun mielestä ensi viikon sunnuntai. Ap

Selitäs vielä tämä "sama logiikka", kun ei ihan aukea. Siis ensi vuosi on tuleva, siis ensi vuosi, mutta ensi sunnuntai ei olekaan tuleva, siis ensi sunnuntai, vaan vasta sitä seuraava?

Vierailija
20/31 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyvä ystävä on kans noissa yhtä sekasin kun puhutaan viikonlopuista. Ensi viikonloppuna =tämän viikon viikonloppuna. Ensi viikon viikonloppuna= seuraavan viikon viikonloppuna. Luulen että nois ongelmana on ihmisten tapa lyhennellä sanoja, joten jotkut lyhentää ensi viikon viikonloppuna ensi viikonlopuksi. Se sekaa valitettavasti :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan