Vanhemmat, jotka olette yrittäjiä!
Miten olette saaneet pidettyä äitiys- tai isyyslomaa?
Kommentit (6)
Meillä isä hoitaa yhteisen yrityksen sillon kun en itse ole paikalla ja toisinpäin eli meillä kyllä rullaa asiat :)
Olen lähtenyt töihin takaisin heti kunhan oma vointi on sallinut. Esikoisen kohdalla olin kotona kaksi kuukautta ja kuopuksen kohdalla kuukauden. Vauvat on kulkeneet helposti mukana töissä, työpaikka on hyvin hiljainen ja rauhallinen, asiakastapaamiset hoidetaan muualla. Tein kumminkin vain 3-4 päivän työviikkoa ja 4-6h per päivä. Tuommoinen järjestely siihen asti että vauvat oli suunnilleen vuoden, sitten he aloittivat perhepäivähoidon ja minä kunnolla työt.
Itselläni ikää kohta 32 vuotta ja lapset piti hankkia ennen 30 vuotta. Eipä paljon hankittu ja ei varmaan ehdi hankkiakaan vielä pariin vuoteen. Sen siitä saa kun nainen tienaa 2/3 pariskunnan tuloista ja on yksityisyrittäjä ja korvaamaton työssään. Ja elkää älähtäkö tosta hankkia sanasta.
Meidän esikoinen on nyt kolme kuukautta ja ollaan pikku hiljaa aloiteltu työntekoa. Yhdessä siis :D Olen käynyt toimistolla suunnilleen joka toinen päivä ja yrittänyt aina tähdätä paikalle vauvan uniaikaan, hyvällä tuurillla oon saanut tehtyä töitä muutamankin tunnin... Täysin vauvan ehdoilla mennään siis.
Loppukeväällä pitäisi onnistua työt melkein joka arkipäivä ja se 6-8h per päivä kun toinen työntekijä jää leikkauksen vuoksi sairaslomalle. Pitää katsoa mikä meininki on vauvalla silloin, värvätäänkö hoitajaa apuun.
Työskentely onnistuu kotoa käsin joten olen tehnyt töitä oikeastaan joka päivä vauvan syntymän jälkeen. Vauva 5vk nukkuu todella hyvin joten työaikaa riittää. Ja tietysti ne harvat hetket kun vauva on kunnolla hereillä, keskityn täysillä vain vauvaan. Eniten kirjoitan työhommia kyllä iltaisin/öisin jolloin mies huolehtii vauvasta, silloin saan eniten aikaiseksi kun ei tarvitse reagoida vauvan äännähdyksiin kun mies hoitaa sen homman.
Huonosti :D Olen yritykselleni "korvaamaton" joten vapaapäivien pitäminen muulloin kun viikonloppuna on aika vaikeaa. Lyhyempää työpäivää pystyn onneksi tekemään. Tällä hetkellä nuorimmaiseni on 4kk ja hän kulkee mukana töissä (rauhallinen toimistotyö, paikalla minun lisäkseni vain 2 ihmistä)
4- ja 2-vuotiaat ovat puolipäiväisinä (9-14) päiväkodissa, perjantait on heillä vapaata, silloin ovat isänsä kanssa kotona.