Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni ei saanut synttäreillä tarjottavaa!

Vierailija
28.06.2008 |

1,5v tyttöni on maito- ja muna-allerginen. Olen tästä joskus puhelimessa varmasti maininnut veljelleni, allergiat todettiin pari kuukautta sitten. Veljeni piti syntymäpäivät, joihin saimme kutsun. Arvasin jo etukäteen, ettei hän kuitenkana tajua tehdä tarjottavia lapselleni sopiviksi.

Ja niin kävikin. KAIKKI tarjottavat sisälsivät maitoa ja/tai kananmunaa! Olin loukkaantunut ja vähän vihainenkin, sillä lapseni kuitenkin halusi kahvipöydässä herkkuja. Annoin sitten pienen palan kakkua ja seurauksista kärsittiin seuraava yö valvoen. Ärsyttävää!!!!

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tilanne on uusi, niin TOTTAKAI otat omat eväät mukaan lapsellesi!

Vierailija
2/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

omia eväitä! Ei kai nyt kukaan voi olettaa, että veljesi olisi pelkästään lapsesi takia valmistanut ja ostanut kaikki tuotteet maidottomina ja munattomina?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainita asiasta minulle, joka siis leivon meillä.

Kannattaisi varmaan muutenkin aina varautua ottamalla jotain pientä itse mukaan, sillä tuo ei varmastikaan jää viimeiseksi kerraksi kun lapselle ei ole sopivaa syötävää. Maito- ja muna-allergia on aika vaikea yhdistelmä, ainakin omasta mielestäni...

Vierailija
4/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

etukäteen niin miksi ihmeessä et ottanut mitään sopivaa mukaan???

Allergiat (erityisesti kananmuna) on vaikeita leivonnassa tottumattomalle, joten mun mielestä olisi ihan fiksua ottaa itse sopivat herkut mukaan.

Mä saan ainakin ahdistusta allergiaperheistä, kun en millään muista, mille kenenkin lapsi on allerginen enkä edes osaa tehdä hyviä leivonnaisia ilman munaa.

Vierailija
5/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mieleen kutsua vastaanottaessa vielä kerranottaa asiaa puheeksi..

Ja hei lapsi on vasta 1,5v ja sille olisi riittänyt kun olisit laittanut pieneen pusiin pari keksiä mukaan..

1,5v tyttöni on maito- ja muna-allerginen. Olen tästä joskus puhelimessa varmasti maininnut veljelleni, allergiat todettiin pari kuukautta sitten. Veljeni piti syntymäpäivät, joihin saimme kutsun. Arvasin jo etukäteen, ettei hän kuitenkana tajua tehdä tarjottavia lapselleni sopiviksi.

Ja niin kävikin. KAIKKI tarjottavat sisälsivät maitoa ja/tai kananmunaa! Olin loukkaantunut ja vähän vihainenkin, sillä lapseni kuitenkin halusi kahvipöydässä herkkuja. Annoin sitten pienen palan kakkua ja seurauksista kärsittiin seuraava yö valvoen. Ärsyttävää!!!!

Vierailija
6/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olisin loukkaantunut. Eihän tässä kai kukaan oleta, että veli olisi ostanut kaikki tarjottavat munattomina ja maidottomina. Olisi hankkinut vaikka vain yhtä lajia, joka sopii allergiselle.

Vierailija
7/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä vauvoille koskaan varata erikseen tarjottavaa. Miten isäntäväki voi tietää teidän ruoka-ajat ja mitä lapsenruokavalioon kuuluu? Moni tervekään lapsi ei tuossa iässä saa aikuisten kahvipöydästä mitään ( kakkua, keksiä, mehua yms.) Turhaan loukkaannuit

Vierailija
8/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei ap. nyt itse tekisi elämästään sen vaikeampaa, vaan opettelisi ottamaan lapselleen ne omat eväät mukaan? jos sitten jossain onkin tuo ruokavalio huomioitu, niin se on sitten iloinen yllätys.

Sitä saa kyllä varmaan koko elämänsä murjottaa, jos olettaa, että muut aina muistaa/ymmärtää/jaksaa huomioida toisten allergiat.

Vierailija
9/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin totesit, että arvasit jo etukäteen, että lapselle ei ole sopivaa ruokaa. Minkä ihmeen takia et varautunut asiaan, vaan menit syöttämään lapselle ruokaa, joka ei sovi hänelle? Lapsihan siinä kaikkein eniten kärsii.

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että olisi kiva, että kaikille olisi jotain sopivaa tarjolla, mutta aina asiaa ei muisteta/tiedetä. Silloin itsellä on hyvä olla jotain sopivaa mukana, jotta lapsellekin olisi jotain syötävää. Tulet vielä huomaamaan, että on helpompi kaikkien kannalta varata laukkuun jotain, kuin loukkaantua joka kerta kun lapsellesi ei ole sopivaa syötävää. Meillä on laukussa aina jotain varalla, varmuuden vuoksi.

Vierailija
10/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi siis allergiselle. Meillä on allergiselle tytölle aina omat eväät mukana.

Vierailija
11/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös tuttavaporukassa näitä allergisia lapsia ja kyllä nämä äidit ihan itse tuo eväät jotka ovat tuttuja ja sopivia.

Aivan turha loukkaantua. Ja se että syötit lapsellesi ruokaa joka ei ole hänelle sopivaa, oli kyllä todella typerästi tehty. Valvotusta yöstä ja lapsen kärsimyksestä voit syyttää itseäsi.

Vierailija
12/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ap:n kannalla siinä että on kummaa ettei lapsen oma eno edes sen vertaa muista lapsen allergioita... Jos meille tulee allergisia/laktoosi-intolerantikoita tms. vieraita niin kyllä laitan ainakin jotain sopivaa tarjolle!

Ja jos perustelette, että se olikin ap:n veljen vaimo joka laittoi tarjottavat, eikä tiennyt allergioista, niin kai se nyt osaa kysyä ap:n veljeltä onko vierailla allergioita tms.?

Mutta sitä kyllä ihmettelen, että ap:lla ei ollut mitään lapselleen mukana jos kerran jo arvasi mitä tuleman pitää. Ja miksi piti antaa sitä kakkua lapselle, kun tiesit mitä se lapsellesi aiheuttaa?

Vierailija
13/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi ihan itse ilmoittaa erityisruokavaliostaan. Jos ei sitä osaa tehdä, niin tyytyköön siihen mitä tarjotaan.

kyllä ap:n kannalla siinä että on kummaa ettei lapsen oma eno edes sen vertaa muista lapsen allergioita... Jos meille tulee allergisia/laktoosi-intolerantikoita tms. vieraita niin kyllä laitan ainakin jotain sopivaa tarjolle!

Ja jos perustelette, että se olikin ap:n veljen vaimo joka laittoi tarjottavat, eikä tiennyt allergioista, niin kai se nyt osaa kysyä ap:n veljeltä onko vierailla allergioita tms.?

Mutta sitä kyllä ihmettelen, että ap:lla ei ollut mitään lapselleen mukana jos kerran jo arvasi mitä tuleman pitää. Ja miksi piti antaa sitä kakkua lapselle, kun tiesit mitä se lapsellesi aiheuttaa?

Vierailija
14/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

omia eväitä! Ei kai nyt kukaan voi olettaa, että veljesi olisi pelkästään lapsesi takia valmistanut ja ostanut kaikki tuotteet maidottomina ja munattomina?

Meillä tuli lapsisynttäreille yksi pikkuvieras, joka on allerginen viljoille, maidolle ja kananmunille. Herkkupöydässä oli tarjottavia "sen seitsemää sorttia" ja niistä kaksi ei sopinut tälle allergikolle, toiseen oli kyllä korvaava herkku pöydässä. Kyseessä ei muuten ole sukulainen tai muuten "pakkokutsuttava".

Ihmettelin, kun vieraan isä puolestaan ihmetteli tarjottavia ja varsinkin maidotonta, munatonta kakkua. Minusta on aivan selvä, että tarjottavat tehdään pienimmän yhteisen nimittäjän mukaisesti. Kaikki pystyvät kuitenkin syömään kakkua, jossa ei ole käytetty munia tai maitoa - v. joku joutuu jäämään ilman jos käytetään munia tai maitoa. Daaah. Ihan selvä juttu, kumpi on parempi.

Sain myös oppia ihan uudenlaisia leipomistaitoja, joten kiva juttu oli sikälikin :)

(ihan varmana tätä pidetään provona. No, sitten pidetään, ei kiinnosta, tiedän olevani aito tapaus.)

Vierailija
15/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että otan varulta mukaan omat eväät. Etenkin leikki-ikäiselle se on kova paikka jos synttäreillä ei saa mitään herkkuja vaikka muilla on. Äitinä en halua lasta sellaiseen tilanteeseen, joten vien hänelle omat herkut.

Kieltämättä joskus ärsyttää kun ihan kaikkeen en voi varauta, esim jos kylässä onkin jäätelöä muille niin ei ne omat keksit sitten tunnu niin hyvältä, aika pieni vaiva olisi ostaa lapselleni sopivaa jäätelöä, mutta useinkaan allergiattomien lasten vanhemmat eivät näillä päätään vaivaa. Aina ilmoitan kutsuun vastatessa allergiat, joten joskus sitä yllättyy positiivisesti kun emäntä onkin esim leiponut munattoman kakun lapsellleni tms.

Mutta on nuo erikoisruokavaliot sen verran haastavampia, ettei moni maallikko niistä selviydy joten kaikille helpompaa jos jatkossa varaat mukaan aina jotain pientä lapsellesi sopivaa, esim pieneen rasiaan sopivia keksejä. Ei ole iso vaiva sinulle, mutta suuri ilo lapselle silloin kun juhlien emäntä ei ole häntä muistanut.

Missään tapauksessa en tekisi niin, että antaisin jotain allergisoivaa lapselle, enemmin sitten vaikka pala ruisleipää kaapista!

Vierailija
16/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minä ainakaan pidä sinua provona. Noin minäkin olisin tehnyt.

t.13

Meillä tuli lapsisynttäreille yksi pikkuvieras, joka on allerginen viljoille, maidolle ja kananmunille. Herkkupöydässä oli tarjottavia "sen seitsemää sorttia" ja niistä kaksi ei sopinut tälle allergikolle, toiseen oli kyllä korvaava herkku pöydässä. Kyseessä ei muuten ole sukulainen tai muuten "pakkokutsuttava".

Ihmettelin, kun vieraan isä puolestaan ihmetteli tarjottavia ja varsinkin maidotonta, munatonta kakkua. Minusta on aivan selvä, että tarjottavat tehdään pienimmän yhteisen nimittäjän mukaisesti. Kaikki pystyvät kuitenkin syömään kakkua, jossa ei ole käytetty munia tai maitoa - v. joku joutuu jäämään ilman jos käytetään munia tai maitoa. Daaah. Ihan selvä juttu, kumpi on parempi.

Sain myös oppia ihan uudenlaisia leipomistaitoja, joten kiva juttu oli sikälikin :)

(ihan varmana tätä pidetään provona. No, sitten pidetään, ei kiinnosta, tiedän olevani aito tapaus.)

Vierailija
17/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin 1,5 vuotiaalle. En edes odota, että joku jaksaisi hänelle väsätä omat tarjottavat.

Enkä kyllä itsekään rupea mitään maidotonta, munatonta kakkua tekemään. Yleensä varmsitan että allergisille vierailleni sopii joku tarjottava, mutta listahan olisi ihan mahdoton. Yksi ei voi syödä aknanmunaa, toinen maitoa, komas kotimaisia viljoja, neljäs ei vaan tykkää mistää merenelävistä jne. Mitäköhän siinä sitten tarjoaisi.

Vierailija
18/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jos minulle ilmoitetaan, että lapsemme on allerginen sille ja sille, niin hankin kyllä sellaista tarjottavaa, joka käy myös kyseiselle lapselle. JOs allergiaa ei ole ilmoitettu, sitä ei voi tietää. Enkä kyllä luottaisi miehen päähän noissa allergia-asioissa, ainakaan oman mieheni, enkä myös veljeni päähän.

Ja usein kyllä allergisten lasten vanhemmat ovat varautuneet omilla eväillä, kun usein allergiaan ei ole varauduttu.

Nykyään allegiat ovat niin yleisiä, että kaupoista löytyy kyllä munattomia ja maidottomia leivonnaisia, ne vain täytyy siitä viidakosta löytää ja se voi olla haasteellista.

nimim. allergisen kummitäti

Vierailija
19/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan että meidän kaksi vuotias tulee teille juhliin. Pojalle sopivia ruoka-aineita on peruna, porkkana, rypsiöljy, maissi, riisi, kana, porsas, hirssi.

Mitä hänelle tarjoaisitte?

luulen että kaikin puolin on helpompi että tuon itse omat eväät?

Vierailija
20/77 |
28.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni jos kutsuu lapsen jolla on allergioita, niin se ei oo niin vaikeeta mennä kauppaan ja ostaa jotain maidottomia tuotteita..niin mielestäni saisit olla vähäsen vihainen, tai pettynyt sun veljeen, niin minäkin olisin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän