Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä on noloa mennä vielä vanhemmilleen joulupöytään?

Vierailija
16.12.2015 |

Olen ihmetellyt kun jotkut ystäväni edelleen nelikymppisinä perheellisinä naisina menevät jouluksi lapsuudenkotiinsa valmiiden patojen äärelle. Olen itse esikoisvauvan syntymästä alkaen pitänyt luonnollisena että isovanhemmat tulevat meille jouluna, jos haluavat tulla. En itse edes haluaisi olla jouluna muualla kuin kotona. Mutta ilmeisesti joillakin jää lapsenrooli päälle vaikka saavatkin omia lapsia?

Kommentit (211)

Vierailija
161/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia mennä syömään joko aattona tai joulupäivänä yksi ateria ja sitten kotiin verrattuna siihen, että lapset perheineen tulevat moneksi päiväksi vierailulle.

Naapurini odottaa jo kauhulla joulua; perheet tulevat aattona ja ovat kuka kolme kuka neljä päivää. Jouluaattoiltaa lukuunottamatta jälkikasvu lähtee juhlimaan ja lastenlasten kaitseminen jää mummin tehtäväksi.

Vierailija
162/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto. Ilmiselvästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaista ikää olekaan.

Mä tykkään sukujoulusta, valitettavasti ne ovat pienentyneet, kun kaikki haluavat olla kotona. Vuosia laitoin pöydän koreaksi eikä todellakaan tullut mieleen alkaa laskuttamaan muilta tai tehdä nyyttärityylistä joulua. Se nyt on ihan sama tekeekö kerralla isomman vai pienemmän vai useamman perunalaatikon. Muut toivat viinejä, suklaata jne. ja mä hoidin loput ja nautin siitä.

Moni vanhempi ihminen nauttii mun tavoin joulun laitosta ja ovat surullisena aattona kotona, kun lapset eikä lapsenlapset halua enää tulla heidän herkkupöytäänsä. Kukaan ei enää viihdy vanhan kanssa.

Vierailija
164/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40-vuotias enkä ole koskaan laittanut joulua kotonani. Asuin Suomessa 30-vuotiaaksi asti ja silloin aina menimme vanhemmille syömään. Sitten muutimme ulkomaille ja lapset synytivät täällä. Menemme joka joulu Suomeen, koska haluan olla suvun kanssa. Osallistumme kyllä valmisteluihin.

Vierailija
165/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksi sellainen vanhempi, joka haluaisi, että lapset muodostaisivat ihan omat jouluperinteensä eivätkä roikkusi vanhemmissaan niin, että tosiaan aikuiset lapset, joilla on omakin perhe, vuorottelevat jouluina vanhempiensa (ja myös eronneiden vanhempiensa luona kuin yhteishuoltajuusperheiden pikkulapset) eli reissaavat kaikki joulut omien lastensa kanssa milloin minkäkin vanhemman luo eivätkä näin koskaan pääse muodostamaan omia jouluperinteitään. Minä vanhempana haluaisin oman rauhallisen joulun puolisoni kanssa, kun vihdoin olemme saaneet jälkikasvun siihen ikään, että osaavat halutessaan järjestää joulunsa itsekin, mutta kun ei. On niin helppoa tulla pariksi yöksi sillä verukkeella, että on muka kiva olla yhdessä. Ei minusta, joka ei osaa oikein nukkua eikä olla kotona vapaasti, varsinkin kun on mukana yöllä herääviä pikkulapsiakin ja pienet tilat. Eikä se ruokapöytäkään niin kovin iso ole, mutta silti olisin tyytyväisempi, jos kävisivät vain syömässä tai kahvilla ja sitten omaan kotiin omaa joulua viettämään.

Vierailija
166/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan eri asia mennä syömään joko aattona tai joulupäivänä yksi ateria ja sitten kotiin verrattuna siihen, että lapset perheineen tulevat moneksi päiväksi vierailulle.

Naapurini odottaa jo kauhulla joulua; perheet tulevat aattona ja ovat kuka kolme kuka neljä päivää. Jouluaattoiltaa lukuunottamatta jälkikasvu lähtee juhlimaan ja lastenlasten kaitseminen jää mummin tehtäväksi.

Tämmöiseen voisi olla jolu eu direktiivi, joka kieltäisi moisen. Minusta on irvokasta, kun toivotellaan rauhallista joulua ja sitten totuus on tällainen. Itsekin kärsin samasta ongelmasta. En pidä ollenkaan jouluvierista, jotka jäävät yöksi. Eivät arvaa, minkä sressin tuovat mukanaan ja menee koko joulupilalle:(

Vierailija
167/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yksi sellainen vanhempi, joka haluaisi, että lapset muodostaisivat ihan omat jouluperinteensä eivätkä roikkusi vanhemmissaan niin, että tosiaan aikuiset lapset, joilla on omakin perhe, vuorottelevat jouluina vanhempiensa (ja myös eronneiden vanhempiensa luona kuin yhteishuoltajuusperheiden pikkulapset) eli reissaavat kaikki joulut omien lastensa kanssa milloin minkäkin vanhemman luo eivätkä näin koskaan pääse muodostamaan omia jouluperinteitään. Minä vanhempana haluaisin oman rauhallisen joulun puolisoni kanssa, kun vihdoin olemme saaneet jälkikasvun siihen ikään, että osaavat halutessaan järjestää joulunsa itsekin, mutta kun ei. On niin helppoa tulla pariksi yöksi sillä verukkeella, että on muka kiva olla yhdessä. Ei minusta, joka ei osaa oikein nukkua eikä olla kotona vapaasti, varsinkin kun on mukana yöllä herääviä pikkulapsiakin ja pienet tilat. Eikä se ruokapöytäkään niin kovin iso ole, mutta silti olisin tyytyväisempi, jos kävisivät vain syömässä tai kahvilla ja sitten omaan kotiin omaa joulua viettämään.

No jos sun lapset järjestäisi joulun, niin menisitkö heille viettämään sitä? Vai etkö ollenkaan halua olla heidän kanssaan?

Vierailija
168/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotiaana on sopiva siirtyä asumaan asumistuella omaan asuntoon ja sitten kohtahan saakin työttömyyskorvaukset eläkkeeseen asti.

Vierailija
169/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihan normaalia. Pitäskö mun parikymppisen tehä kaikki ruoat mulle ja mun miehelle koska on noloa(?) mennä vanhemmille jouluna syömään? Ehkä sitten kun on useampi lapsi,menen vielä vaikka olisi yksi lapsi jo perheessä. Äidille se on okei,se itse kutsuu aina kaikki myös sisarukset joilla on yksi lapsi. Kuka jaksaa väsätä kaikki ruoat esim. 2 aikuista ja yksi lapsi?

Vierailija
170/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ihan normaalia. Pitäskö mun parikymppisen tehä kaikki ruoat mulle ja mun miehelle koska on noloa(?) mennä vanhemmille jouluna syömään? Ehkä sitten kun on useampi lapsi,menen vielä vaikka olisi yksi lapsi jo perheessä. Äidille se on okei,se itse kutsuu aina kaikki myös sisarukset joilla on yksi lapsi. Kuka jaksaa väsätä kaikki ruoat esim. 2 aikuista ja yksi lapsi?

Ihmettelet, kuka jaksaa väsätä kaikki ruuat, jos on esim. kaksi aikuista ja yksi lapsi. Mitä ihmeen jaksamista siinä on? Helpommathan jouluruuat on valmistaa kuin normaalit viikonloppuruuat ja jos ei jaksa, niin kaiken saa valmiina.

Ja eikös se äiti väsännyt ne ruuat teille, kun olitte itse lapsia?

Vierailija
171/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti kiteytetty!

Vierailija
172/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 80-vuotias mummo edelleen kutsuu syömään niin lapsiaan (iät 50 - 60 vuotta) ja lapsenlapsiaan. Niin jouluna kuin muutenkin. Ei ole noloa, aina pyrin menemään, kun kutsu käy. Hän tykkää ja haluaa näin tehdä, ei enää montaa vuotta varmaan jaksa. Nauttikoon tästä siihen asti.

Jos tuo on jonkun mielestä noloa, niin olkoon. Nolompaa olisi viedä mummolta tuo ilo, mitä ruuan tekemisestä muille saa.

Vierailija
173/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäähän riippuu ihan siitä, että mennäänkö valmiiseen pöytään vai miten. Minä menen edelleen lähes 30 isovanhempien (90v.) joulupöytään. Meillä on iso suku ja koko suku kokoontuu mummille jouluna. Ei tulisi kuulonkaan, että näin ei olisi. Mummi laittaa sen mitä jaksaa ja haluaa. Me muut tehdään loput. Käytännössä mummi tekee bravuurinsa porkkanalaatikon ja rosollin ja me muut tehdään loput. Ei kyllä todelllakaan tulisi mieleenkään, että mummi teisi kaiken itse, sehn olisi ihan kauheaa! Mutta sinne me kokonnuumme isolla porukalla, siellä on lapset ja lapsenlapset ja lapselapsenlapset :) Eikä nolota yhtään. Päin vastain olisi noloa olla menemättä.

Vierailija
174/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää tekee mut niin surulliseksi. Millainen on sellainen vanhempi, joka ei halua viettää joulua perheensä kanssa? Tottakai aikuiset ihmiset osallistuvat järjestelyihin! Ei kai kukaan aikuinen ole niin pölö, että tulee vaan toisten nurkkiin pyörimään ja syömään ruuat ilman että laittaa itse tikkua ristiin?

Mulla tulee paha mieli jotenkin tän palstan ihmisistä. Lapsen pitäisi muuttaa pois kotoa heti kun 18-v. ja sitten ei enää vaivata vanhempiaan. Lapsenlapet ovat riesaja kivat ja läheiset välit vanhempiinsa omaava aikuinen on napanuoralla kiinni vielä äidissä, eikä osaa olla itsenäinen. Todella kylmää touhua. Mun mielestä läheisiä ihmisiä ei voi olla liikaa. Pitäisi varmaan olla syntynyt johonkin perhekeskeisempään kulttuuriin. 

Vierailija
175/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmasti täysin perheen kulttuurista, jossain perheessä on tapana että joulu on suvun juhla ja se on keino tavata suuremmalla porukalla. Sitten voi olla joku yksinäinen ihminen joka menee vanhempansa luo jouluksi, tai esim. työtön jolla ei ole vara laittaa joulua. Mun perheessä joulua on perinteisesti vietetty vain oman perheen kesken, olen siis viettänyt kaikki tähänastiset jouluni vanhempien luona (30v.) Olen kuitenkin syönyt viimeiset 10v. joulupäydässä omia eväitäni, sillä olen kasvissyöjä. 

Vierailija
176/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mennään joka kolmas vuosi miun äidille. Valmiiseen pöytään ei mennä vaan jokainen (miulla on 2 siskoa) tuo tullessaan jotain ruokaa. Mie vien tänä vuonna vegaanisia jouluruokia kuten seitankinkun, tofumunavoita, merileväkaviaaria ja pari laatikkoa. Pikkusisko leipoo kolmea erilaista suolasta. Siskot menee varmaan jo aatonaattona äitiä auttamaan ruoanlaitossa ja muissa valmisteluissa. Miun perhe asuu niin pitkällä, että ollaan perillä vasta aattona iltapäivällä.

Vierailija
177/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vain vaimolla on suku, miehen suku on toisarvoista.  

178/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei alapeukuttajat, kirjoittakaa sen sijaan jotain. Minusta tämä on ihan aiheellinen keskustelu, johon pitäisi pystyä osallistumaan. Oletteko varmoja, että vanhempanne oikeasti jaksavat?

Aloituksesi oli asenteellinen ja syyllistävä, ei lainkaan keskusteluun kannustava. Trollina sinua lähinnä pidän.

En vastaa varsinaiseen kysymykseesi sen takia vaan alapeukutan mieluummin.

Ne syyllistyy aloituksesta joilla on huono omatunto vanhempiensa hyväksikäytöstä, mutta nauttivat lapsen asemastaan niin paljon, etteivät halua katkaista perinnettä, ja kestävät mieluummin huonon omatunnon kuin ottaisivat kauhan omaan kauniin kätöseensä :(

Meillä on täällä toinenkin asiantuntija (ellet ole ap), joka tietää parhaiten muiden perheiden joulunviettotavat. Mistä hankit tietosi? Kristallipallo? Tarot-kortit? Vai kuiskailevatko enkelit sinulle?

:DD haha!

Vierailija
179/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita viestejä lukematta (niitä on aika paljon): Miksi oi miksi vaivata päätään muiden joulunvietoilla? Ei, en itse mene vanhempieni luo mutta moni viettää joulua perheen/suvun kesken. Antakaa nyt hyvänen aika jokaisen päättää itse omista jouluperinteistään.

Vierailija
180/211 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ilmeisesti naiset kirjoittelevat.  Minun äitini, minun mummoni,  missä on se aviomiehen äiti ja mummo?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän