Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä on noloa mennä vielä vanhemmilleen joulupöytään?

Vierailija
16.12.2015 |

Olen ihmetellyt kun jotkut ystäväni edelleen nelikymppisinä perheellisinä naisina menevät jouluksi lapsuudenkotiinsa valmiiden patojen äärelle. Olen itse esikoisvauvan syntymästä alkaen pitänyt luonnollisena että isovanhemmat tulevat meille jouluna, jos haluavat tulla. En itse edes haluaisi olla jouluna muualla kuin kotona. Mutta ilmeisesti joillakin jää lapsenrooli päälle vaikka saavatkin omia lapsia?

Kommentit (211)

Vierailija
81/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jutellut monien ikäisteni kanssa ja he ovat ihan täysin väsyneitä siihen, että lapset lapsineen tulevat jouluksi. Juuri eilen ystäväni sanoi vihaavansa joulua ja että tämä on kyllä viimeinen kerta, kun hän suostuu keittäjän ja paistajan rooliin.

Kun vanhin tyttäremme sai lapsen ja joulu oli tulossa, ilmoitimme mieheni kanssa, että olemme tänä vuonna lähdössä jouluksi ulkomaille. Nuorin oli silloin töissä Lapin hiihtokeskuksessa. Muistan, miten kiitollinen tyttäreni oli, hän kun ei olisi kehdannut sanoa, että he haluaisivat järjestää ihan ikioman joulun.

Näin meille tuli perinne, että me menemme joko lomalle tai mökille jouluksi. Ja lapset järjestävät omanlaisensa joulun.

Vierailija
82/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on meidän suku sitten läpimätä kun mummolaan kokoontui vuosia peräti kolme sukupolvea. Isäni kuolemaan asti (kuoli 56v) oltiin isän äidin luona koko suvun voimin. Meillä kaikilla on nyt omia lapsia jo niin paljon, että nyt ollaan kolmen sukupolven voimin oman äitini luona ja mummo (neljäs sukupolvi) tulee sitten sinne jos ei ole jonkun muun vuoro kestitä häntä. Ei siis mahduta enää koko suku samaan paikkaan viettämään joulua joten kierrätetään mummoa jouluisin ja ollaan omalla porukalla. Mutta edelleen, äitini luona olemme. Toki kaikki osallistumme kestitykseen, mutta tilat tarjoaa äitini. Olemme sisaruksiemme kanssa 25, 30 ja 34v. Meillä on nyt ihan pieni vauva jonka unirytmi on sekaisin joten emme mene jouluksi äitini luo kaikkia valvottamaan, jäämme kotiin aatoksi ja käymme pyhinä päiväseltään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on aika monta riehujaa, sillä minä, ap, olen laittanut vain kolme viestiä. Joka tapauksessa, mielenkiintoista kuulla että osan mielestä on ok mennä täysin valmiiseen joulupöytään vaikka 65-vuotiaana jos kutsu käy.

Selittäisitkö nyt ap, miksi se ei olisi ok? Koska se on *noloa*?

Ei vaan siksi, että _aikuisten ihmisten_ täytyy osallistua, eikä olla vieraan roolissa kun on kyse jättipanostuksesta. Eri asia toki jos sillä 85-vuotiaalla mummilla on siellä kokit, tarjoilijat ja siivoajat, jotka tekevät kaiken, ja mummikin on tavallaan vain vieras. Mutta on väärin passauttaa, jos on itse kykeneväinen toimimaan ja/tai osallistumaan kustannuksiin.

Tämä on vähän niin kuin työttömänä hilluminen ja korvausten nostaminen, silloin  kun on työkykyinen ja saisi työpaikan, mutta ei vaan viitsi.

Vierailija
84/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jutellut monien ikäisteni kanssa ja he ovat ihan täysin väsyneitä siihen, että lapset lapsineen tulevat jouluksi. Juuri eilen ystäväni sanoi vihaavansa joulua ja että tämä on kyllä viimeinen kerta, kun hän suostuu keittäjän ja paistajan rooliin.

Kun vanhin tyttäremme sai lapsen ja joulu oli tulossa, ilmoitimme mieheni kanssa, että olemme tänä vuonna lähdössä jouluksi ulkomaille. Nuorin oli silloin töissä Lapin hiihtokeskuksessa. Muistan, miten kiitollinen tyttäreni oli, hän kun ei olisi kehdannut sanoa, että he haluaisivat järjestää ihan ikioman joulun.

Näin meille tuli perinne, että me menemme joko lomalle tai mökille jouluksi. Ja lapset järjestävät omanlaisensa joulun.

Tämä se just on. Meidän jumpparyhmässä monet sanoivat, että onhan se kiva kun lapsenlapset tulee ja tulee vilskettä, mutta äärettömän raskatahan se joulun laittaminen isolle porukalle on. Koko talo menee sekaisin, saa leipoa, keittää ja paistaa yökaudet uupumukseen saakka.

Ette nuoremmat tule ajatelleeksi, että kutsujan voi olla tosi vaikea luopua perinteestä. Omassa itsekeskeisyydessänne puhutte vain itsestänne ja siitä, että "pakkoko on kutsua". Ei ole niin helppo lopettaa perinnettä, mutta turhaan luulette, että äitinne ovat vain innoissaan. Raskasta se on. Monet varmaan vihaavat koko ajatusta joulusta....

Vierailija
85/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äiti, ikää 63-vuotta, menee aina äidilleen jouluna syömään. Niin tekevät myös 4 sisartaan, kaikkien lapset ja lapsenlapset... Tosi noloa?

Ja jos joku joulu ilmoitettaisi, että nyt ei haluta mummia rasittaa, hyppää vaan junaan ja köröttele tänne meille passattavaksi, niin hörähtäisi kyllä mummolla herne poikineen väärään sieraimeen :) Ja kyllä meidän mummi on sen verran sanavalmis ihminen, että osaa kyllä ihan varmasti sanoa sitten jos ei halua vieraita...

Ja sen lisäksi että me käymme mummilla syömässä, olemme vielä niin nolo, että menemme sitten joulupäivänä minun äidilleni ja tapaninpäivänä anopille syömään.

Juu, olisi kiva kun voisimme kutsua kaikki meille joskus, mutta silloin pöydän ääreen pitäisi mahtua minun suvusta 7 henkeä ja miehen suvusta 12 henkeä, niin meidän 4 hengen ruokapöytä jäisi aika nopeasti pieneksi...

Vierailija
86/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaihtui siinä vaiheessa kun äiti kuoli, olin silloin 33v. Omat lapseni (vanhin 34v) tulevat edelleen meille, samoin anoppi. Meillä on eniten tilaa joten helpointa järjestää ja teemme ruuat yhdessä.

Vierailija
87/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äiti, ikää 63-vuotta, menee aina äidilleen jouluna syömään. Niin tekevät myös 4 sisartaan, kaikkien lapset ja lapsenlapset... Tosi noloa?

Ja jos joku joulu ilmoitettaisi, että nyt ei haluta mummia rasittaa, hyppää vaan junaan ja köröttele tänne meille passattavaksi, niin hörähtäisi kyllä mummolla herne poikineen väärään sieraimeen :) Ja kyllä meidän mummi on sen verran sanavalmis ihminen, että osaa kyllä ihan varmasti sanoa sitten jos ei halua vieraita...

Ja sen lisäksi että me käymme mummilla syömässä, olemme vielä niin nolo, että menemme sitten joulupäivänä minun äidilleni ja tapaninpäivänä anopille syömään.

Juu, olisi kiva kun voisimme kutsua kaikki meille joskus, mutta silloin pöydän ääreen pitäisi mahtua minun suvusta 7 henkeä ja miehen suvusta 12 henkeä, niin meidän 4 hengen ruokapöytä jäisi aika nopeasti pieneksi...

Niinhän sä luulet, mutta ohhoh. Kokeilepa ilmoittaa mummille että ette tule, vaan kutsut hänet teille. Luultavasti hän riemastuu!

toinen juttu: Et tietenkään kutsu miehen sukua ja omaasi samaan aikaan teille. Vaan miehen suku aattona ja sinun suku joulupäivänä. Ja ostat 14 hengen ruokapöydän, se on ihan asenteesta ja lompakosta kiinni vaan! Ja jos sanot että sinulla ei ole varaa, niin myönnä sitten että menet mummolle jouluna koska olet niin köyhä että joudut asumaan ahtaasti eikä edes kunnolliseen ruokapöytään ole varaa, älä väitä että mummosi sinut luokseen haluaa! NIIH!

Vierailija
88/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät itsenäisty samaa tahtia ,vaikka ovat jo naimisissa.

Hyvä ,että näille 'lapsi-aikuisille'on paikka minne mennä.

Itse en kehtaisi.

Vierailija
89/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nelikymppiset vanhojen vanhempiensa pöytään menevät alapeukuttavat avausviestiä ;-)

Ei kun ne jotka on sen verran henkisesti aikuisia että pitävät tyhmänä miettiä minkälainen joulunvietto on "noloa" ja minkälainen ei. Mitä väliä sillä on? Ja usein ne vanhemmat varmasti ihan haluaa järjestää sitä niin että kaikki lapset tulee kylään ja ollaan yhdessä.

Vierailija
90/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun vanhemmat ovat jo kuolleet.

Vierailija
91/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä se just on. Meidän jumpparyhmässä monet sanoivat, että onhan se kiva kun lapsenlapset tulee ja tulee vilskettä, mutta äärettömän raskatahan se joulun laittaminen isolle porukalle on. Koko talo menee sekaisin, saa leipoa, keittää ja paistaa yökaudet uupumukseen saakka.

Ette nuoremmat tule ajatelleeksi, että kutsujan voi olla tosi vaikea luopua perinteestä. Omassa itsekeskeisyydessänne puhutte vain itsestänne ja siitä, että "pakkoko on kutsua". Ei ole niin helppo lopettaa perinnettä, mutta turhaan luulette, että äitinne ovat vain innoissaan. Raskasta se on. Monet varmaan vihaavat koko ajatusta joulusta....

Monelle eläkeläiselle voi kuitenkin olla helpompaa järjestää aikaa jouluvalmisteluille ja kokevat ikään kuin rakkaudenosoituksena sen joulun järjestämisen. 

Vierailija
92/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen uusavuton sukupolvi ei osaa eikä viitsi tehdä kotiruokaa edes pikkuperheelle saati että ruokkisivat koko suvun! Sitten keksitään tarinaa omassa päässä,että kun meitä oikein pyydetään ja pakotetaan tulemaan syömään, hah hah. Perheinstituutio tulee kuolemaan pikkuhiljaa kun näiden loisten jouluruokkijat kuolevat. Ostavat sitten pakastepitsaa jouluksi. Siis: teidän päässä keksitty sukujoulufantasia on tosiaan omaa keksintöänne ja revitty toiseten kukkarosta ja selkänahasta!

Vierailija
93/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummille (80v) mennään kylään. Autetaan kyllä minkä pystytään, mutta eipä karjalainen muori juuri apua tahdo ottaa vastaan. Virkeä ja reipas on edelleen. Hyvät ruuat tekee ja tykkää tehdä. Kauppareissut saadaan toki hänen puolestaan hoitaa. En todellakaan odota, että mummini lähtisi reissaamaan toiselle puolelle Suomea sukua tapaamaan. Pitäisikö sen olla yksin?

Vierailija
94/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumpparyhmäläisille vihje: perinteitä ei tarvitse katkaista, vaan niitä voi muokata pyytämällä apua järjestelyyn. Vieraan voivat tuoda valmiitakin ruokia mukanaan, niin kokkaussotkua tulee vähemmän. Tai siten voi sanoa ettei tänä vuonna jaksa.

Sanokaa ääneen mitä mielessä on. Harva lukee ajatuksia.

Vierailija
95/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka joulun järjestäminen olisi raskasta, ei se silti tarkoita ettei siitä voisi nauttia. Joillekin työläästä urakasta selviäminen tuottaa hirveästi iloa ja ylpeyttä. Se voi myös parantaa itsetuntoa ja tuoda elämään sisältöä. Eihän ihmiset mistään maratooneista tai vaikka vuorikiipeilystä pelkästään nauti vaan niitä tehdään ihan muista syistä kuin mukavuudenhalusta. Miksei sama itsensä ylittämisen halu voi päteä myös juhlien järjestämiseen?

Vierailija
96/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai,onko siinä joku ikäraja?En tiennytkään..

Me ollaan aatto oman perheen kesken ja välipäivinä käydään molempien vanhempien luona.

Vierailija
97/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me halusimme järjestää oman joulun lapsen saatuamme. Äiti ja anoppi olivat ensin nyreissään, mutta kunnioittivat valintaamme. Nyt teemme niin, että tapaamme aatonaattoiltana glögillä meillä ja jaamme jouluruuat. Yksi tekee pateen kaikille, toinen terriinin, kolmas joulukakun jne.

Kaikki nauttivat rauhallisesta joulusta, eikä edestakaisin matkustelua ole. Molemmat isovanhemmatkin ovat myöntäneet, että näin on ihan parasta.

Vierailija
98/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo tajunnut, että on jotenki noloa mennä jouluna vanhempiensa luokse. minä ja sisarukseni perheineen menemme vanhempien luokse jouluksi, myös mieheni vanhemmat tulevat meille. Vanhempani kutsuvat kaikki luokseen (saattaa olla joskus jotain "ylimääräisiäkin" kutsuttuna, koska vanhempani haluavat ettei kukaan olisi yksin jouluna), koska he ovat todella sosiaalisia ja ihmisrakkaita ihmisiä. He nauttivat hääräämisestä ja siitä ihmispaljoudesta. Appivanhempani he haluavat ehdottomasti meille, koska mieheni on ainoa lapsi ettei heidän tarvii viettää joulua kahdestaan (tai mun ja mieheni kanssa kahdestaan). Me autamme kaikki keittiössä ja viemme tuliaisia, yleensä joku meistä pyrkii paria päivää ennemmin menemään paikalle auttamaan kaikessa. Me olemme tottuneet kaikki jo pienenä, että syödään ruokaa ja seurustella samalla eri kokoonpainoilla (mitä enemmän ihmisiä sitä mukavampaa yleensä). Tuomme kaikki jotain mukanamme esim. Viinejä, erikoisoluita, juustoja yms., mutta vanhempamme eivät halua meiltä rahaa(On tarjottu). He ovat varakkaita ihmisiä ja isäni on suoraan sanonut, että hänen elämänsä on jo ehtoopuolella, joten he haluavat käyttää rahojaan tällaiseen (kestitsemiseen, perheen aikaan).

Jokainen taplatkoon tyylillä, mutta naurettavaa, että erilaisia tapoja syyllistetään. Joillekin se yhdessä olo ei oikeasti ole sitä itkua ja hampaitten kiristystä tai sitä, että joku joutuu orjaksi. Joillekin se voi oikeasti olla mukavaa aikaa ja siitä voi oikeasti nauttia..

Vierailija
99/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo tajunnut, että on jotenki noloa mennä jouluna vanhempiensa luokse. minä ja sisarukseni perheineen menemme vanhempien luokse jouluksi, myös mieheni vanhemmat tulevat meille. Vanhempani kutsuvat kaikki luokseen (saattaa olla joskus jotain "ylimääräisiäkin" kutsuttuna, koska vanhempani haluavat ettei kukaan olisi yksin jouluna), koska he ovat todella sosiaalisia ja ihmisrakkaita ihmisiä. He nauttivat hääräämisestä ja siitä ihmispaljoudesta. Appivanhempani he haluavat ehdottomasti meille, koska mieheni on ainoa lapsi ettei heidän tarvii viettää joulua kahdestaan (tai mun ja mieheni kanssa kahdestaan). Me autamme kaikki keittiössä ja viemme tuliaisia, yleensä joku meistä pyrkii paria päivää ennemmin menemään paikalle auttamaan kaikessa. Me olemme tottuneet kaikki jo pienenä, että syödään ruokaa ja seurustella samalla eri kokoonpainoilla (mitä enemmän ihmisiä sitä mukavampaa yleensä). Tuomme kaikki jotain mukanamme esim. Viinejä, erikoisoluita, juustoja yms., mutta vanhempamme eivät halua meiltä rahaa(On tarjottu). He ovat varakkaita ihmisiä ja isäni on suoraan sanonut, että hänen elämänsä on jo ehtoopuolella, joten he haluavat käyttää rahojaan tällaiseen (kestitsemiseen, perheen aikaan).

Jokainen taplatkoon tyylillä, mutta naurettavaa, että erilaisia tapoja syyllistetään. Joillekin se yhdessä olo ei oikeasti ole sitä itkua ja hampaitten kiristystä tai sitä, että joku joutuu orjaksi. Joillekin se voi oikeasti olla mukavaa aikaa ja siitä voi oikeasti nauttia..

ymmärsit kysymyksen väärin.

Vierailija
100/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sisaruksen ovat siellä lapsineen. En ajattele , että heille olisi jäänyt lapsenrooli päälle. He haluavat luoda sitä suhdetta lapsiensa isovanhempiin; )

.-98

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme