Minkä ikäisenä on noloa mennä vielä vanhemmilleen joulupöytään?
Olen ihmetellyt kun jotkut ystäväni edelleen nelikymppisinä perheellisinä naisina menevät jouluksi lapsuudenkotiinsa valmiiden patojen äärelle. Olen itse esikoisvauvan syntymästä alkaen pitänyt luonnollisena että isovanhemmat tulevat meille jouluna, jos haluavat tulla. En itse edes haluaisi olla jouluna muualla kuin kotona. Mutta ilmeisesti joillakin jää lapsenrooli päälle vaikka saavatkin omia lapsia?
Kommentit (211)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen ap:n saamia alapeukkuja, sillä minustakin on ihmisiltä noloa aikuisena vielä taantua lapsen asteelle omien vanhempien seurassa. Köyhänä opiskelijana on ehkä vielä täysi-ikäisenäkin ok mennä vanhemmille syömään, mutta silloinkin kuuluu kyllä auttaa ruoan valmistuksessa ja siivouksessa, eikä vaan käydä valmiissa pöydässä istumassa. Sen jälkeen kun siirtyy työelämään eikä ole enää taloudellisessa mielessä alisteisessa asemassa, kuuluu jo osallistua täysivaltaisesti sen ruoankin hankintaan ja/tai kutsua vastavuoroisesti vanhemmat omaan kotiin syömään.
Ilmeisesti näitä vanhempiaan kuppaavia on iso osa ihmisistä, kun noin hirveän hyökkääviä vastauksia olet ap saanut...
Tämähän on ihan eri asia kuin se, että ylipäätänsä menee vanhempiensa luokse jouluksi. Minä ja sisarukseni teemme kaikki jonkun ruokalajin omille vanhemmillemme ja mieheni tekee appivanhempien pöytään jonkin ruokalajin ja minun vanhemmilleni viemme myös viiniä (miehen isä on viiniharrastaja eikä huoli meidän tuomisia, kokeiltu on, hän haluaa hankkia ne itse). Tietysti on paljon raskaampaa järjestää kaikki omaan kotiinsa kuin vain tuoda joku ruoka ja viinipullo, mutta kuten mainittu, isovanhemmat ehdottomasti haluavat tehdä näin. Ja ottaen huomioon, että he ovat terveitä, varakkaita ja osa heistä eläkkeellä, kun taas meillä on työt ja pienet lapset, niin mielestäni heillä on tällä hetkellä paremmat resurssit järjestää. Lisäksi on juuri se pointti, että on ihanaa kun saan olla omien sisarusteni ja heidän lastensa, ja toisaalta miehen veljen ja mummon kanssa jouluna - meille koko porukan olisi hankalaa mahtua ja sukulaisille on luontevampaa kokoontua meidän vanhempien tai appivanhempien luokse.
Maksaisimme todella mielellämme joulutarjoilut vaikka kokonaan, mutta sekä minun että appivanhemmat ovat varsin varakkaita eivätkä halua kuulla asiasta puhuttavankaan.
Ööh oon 32 ja aattelin mennä... ja voi kauheeta, aattelin mennä myös anopille syömään! :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutonen, otitko avausviesti pilkkana? Kysyin teiltä teidän mielipidettä. Mitä mieltä sinä olet? Kehtaisitko itse vielä 60 vuotiaana mennä 85 vuotiaalle? Missä sinusta se raja menee?
Otin avauksen typeränä. Olet jo päättänyt, mikä muiden ihmisten kohdalla on sopivaa ja miten se kussakin perhekunnassa menee. Raja menee siinä, mitä ihmiset keskenään sopivat. Mutta 65- ja 85-vuotiasta on aika kummallista verrata keskenään, koska 65-vuotias ja 85-vuotias ihminen ovat yleensä aika erilaisessa kunnossa. Ei kyse ole kehtaamisesta, vaan siitä, mitä yhdessä sovitaan.
Sinä olet päättänyt että minä olen päättänyt ;-) En minä. Minä kerroin miten minä teen, ja kysyin teiltä mielipidettä siihen että miten kauan on noloa mennä vanhemmilleen valmiiseen pöytään. Minusta on noloa jos on itselläkin jo perhe ja varaa, mennä valmiiseen pöytään. Mutta en ole päättänyt että minun mielipiteeni olisi totuus, se on vain minun mielipiteeni ja minä kysyin teidän muiden mielipidettä. Onko tämä sinulle vaikeaa ymmärtää?
No mun mielestä se ei ole noloa missään vaiheessa. On vaan kohteliasta mennä juhliin, kun joku kutsuu ja mukavaa viettää aikaa suvun kanssa. Eikä jouluvierailua tarkoita automaattisesti mitään yksipuolista hyväksikäyttöä vaan normaaleissa suvuissa/perheissä on vastavuoroista auttamista ja juhlien järjestämistä myös Joulun ulkopuolella.
Eiköhän tää oo taas ihan ihmisistä ja perheistä kiinni: yks malli sopii yksille ja toinen toisille, eikä voi olla mitään yleistä sääntöä. Voi olla noloa, jos aikuiset lapset tunkevat väkisin vanhempiensa riesaksi; yhtä noloa jos sen pelossa mitä muut ajattelee jättää tekemättä niin kuin itse haluaisi ja vanhemmat toivoisivat. Itse aloimme esikoisen syntymän jälkeen (kohta 18) viettää joulut keskenämme, nyt me ja kaksi lasta. Sopii meille parhaiten näin, että saamme viettää joulumme juuri niin kuin haluamme ja rauhoittua stressiltä. Miehen veli perheineen taas kiertää jouluisin mummolasta toiseen, ja tähän ovat kaikki osapuolet tyytyväisiä. Joten enpä näe, että pitäis määritellä kumpi näistä kahdesta erilaisesta ratkaisusta olisi jotenkin väärin ja kumpi oikein. Pääasia että ketään ei joulu vituttais! ;)
Täällä on aika monta riehujaa, sillä minä, ap, olen laittanut vain kolme viestiä. Joka tapauksessa, mielenkiintoista kuulla että osan mielestä on ok mennä täysin valmiiseen joulupöytään vaikka 65-vuotiaana jos kutsu käy.
Helppoa: se on noloa aina ja ikuisesti, parikymppisestä lähtien, jos henkilö ei tarjoudu auttamaan / maksamaan osansa kuluista tai vie vähintään paikan päälle jotakin ruokaa mukanaan tuomisina.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on aika monta riehujaa, sillä minä, ap, olen laittanut vain kolme viestiä. Joka tapauksessa, mielenkiintoista kuulla että osan mielestä on ok mennä täysin valmiiseen joulupöytään vaikka 65-vuotiaana jos kutsu käy.
Miksi se muka ei olisi täysin ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vanhempani loukkaantuvat ellen tule jouluaattona heidän luokseen syömään. Minulla on yksi lapsi. Myös sisarukseni lapsineen (yhteensä 3) tulevat aatoksi syömään. Vanhin meistä on 40.
Saatamme jotain pientä tuoda mukanamme, kuten pipareita, kakkua, konvehteja. Autamme ruoanlaitossa parhaamme mukaan: yksi tekee salaatin alkupalapöytään, toinen rosolli, kolmas pääruoan kastikkeen. Usein perunat ja porkkanat on jo ehditty kuoria kun saavumme, joten siinä emme aina ehdi auttaa. Katamme pöydän, laitamme alkupalat tarjolle.
Tämä järjestely tuntuu meistä kaikista hyväksyttävältä, enkä ymmärrä miksi se olisi vanhemmilleni niin iso juttu kutsua pari kertaa vuodessa (pääsiäinen ja joulu) lapsensa syömään. Vappuna ja Uutenavuotena menemme usein nyyttärimeiningillä. Vastavuoroisesti me kutsumme vanhempamme muuten vaan syömään ja kahville pitkin vuotta. Meille tärkeintä on, että näemme toisiamme ja pidämme tiiviisti yhteyttä.
Kuka juhlii vappua tai uutta vuotta sukulaisten kanssa, täh??
Aika monetkin :) Olen itse 30v ja minun tuttavapiirissäni todella monen vappuperinteeseen kuuluu vappupäivän lounas koko suvun kanssa. Enemmän ihmettelen niitä, jotka dokaavat jossain tai menevät baariin kaikkina juhlapäivinä.
Uutenvuotenakin mielestäni on paljon mukavampaa olla yhdessä, lapset leikkivät keskenään (minulla niitä vain 1, joka tylsistyisi kotona vanhempien kanssa) ja aikuiset keskustelevat itseään kiinnostavista aiheista. Itse pidän myös omia sisaruksiani samalla läheisimpinä ystävinäni, eli vietän mielellään heidän kanssaan aikaa.
Olen aivan varma, että pari, kolme vuotta nämä vanhemmilleen/anoppilaan jouluiksi menijät jaksaisivat järjestää sukujouluja omassa kodissaan. Aivan varma! On helppo puolustaa perinnettä, johon menee vieraana. Ette jaksaisi järkätä kymmenelle, kahdellekymmenelle tai vielä isommalla joukolle joulua kuin kerran ja menisitte lakkoon :D :D
Jos meillä toimittaisiin ap:n mallilla niin sukujoulut ei onnistuisi kyllä ikinä jos kaikki vaan jäisivät kotiinsa ja ilmoittaisivat että meille voi tulla.
Musta on noloa olla tänävuonna menemättä vaikka aikuisia ollaan. Äiti loukkaantui ihan selvästi mutta tahdon yhden joulun olla vaan kotona. Pyydettiin kyllä vanhempiani meille mutta eivät halua tulla kun muut lapset menevät lapsuudenkotiin, se on varmasti äidin toive niin kauan kuin vaan henki pihisee ja pystyy omassa kodissaan asumaan.
Vierailija kirjoitti:
...ja jopa noloa kieltytyä vain sen takia että kutsuja tai itse on liian iäkäs.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä oletat että vanhempien luokse menijät menevät jotenkin valmiiseen pöytään? Jotkut varmaan kyllä, mutta esim. itse aloitan joulun vieton samanlaisella siivouksella, jonka käyn vanhemmilleni tekemässä joka viikko. Sisar ja veli hoitavat ruuat ja juomat. Vanhempamme lähinnä kaivavat joulukoristeita esiin ja laittelevat paikkoja näteiksi oman jaksamisensa mukaan.
Täytyy olla harvinaisen itsekeskeinen ihminen, jos ei ymmärrä että eri perheissä on erilaisia ihmissuhteita ja toimintatapoja sekä että ihmisillä on erilaisia tunteita ja voimavaroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se muka ei olisi täysin ok?
Minäkin haluaisin kuulla tämän. Kun jollekin se on vuoden kohokohta, että saa laittaa suvulle päivällisen. Pitäisikö se riistää häneltä väkisin? Meillä ei hänelle edes "kuulunut" viedä mitään, toki sai, mutta ei tod ollut olletusarvo. (Helvetin rikas ihminen, elää omaisuustuloillaan.) Joululahja riittää.
Vierailija kirjoitti:
Olen aivan varma, että pari, kolme vuotta nämä vanhemmilleen/anoppilaan jouluiksi menijät jaksaisivat järjestää sukujouluja omassa kodissaan. Aivan varma! On helppo puolustaa perinnettä, johon menee vieraana. Ette jaksaisi järkätä kymmenelle, kahdellekymmenelle tai vielä isommalla joukolle joulua kuin kerran ja menisitte lakkoon :D :D
No ei kai kukaan niitä vanhempiaan tai anoppejaan joulun järjestämiseen pakota, vaan he ihan itse kutsuvat muita ihmisiä luokseen joulunviettoon. Ja ihan oikeasti jotkut vanhemmat ja anopit jopa tykkäävät järjestää sukujouluja. Ihmeellistä selittää jollekin (oletettavasti) aikuiselle ihmiselle, että muut ihmiset saattaa tosissaan olla erilaisia kuin sinä tai sun lähipiiri.
Vierailija kirjoitti:
Selittäisitkö nyt ap, miksi se ei olisi ok? Koska se on *noloa*?
Eipä ollut tullut edes mieleeni ettemme perheinemme menisi äidilleni tai anopille. Lapsena menimme myös mummilleni. Joulun aika on juuri se aika vuodesta, kun vietämme aikaa yhdessä laajemman perheen kesken. Meillä isovanhemmat odottavat lapsenlapsia kylään ja vaativat olemaan yötä.
Mutta toki ruoat suunnitellaan ja tehdään yhdessä - se voi olla myös hauskaa leipoa yhdessä! Rahan osalta isovanhemmat eivät ikinä ottaisi rahaa vastaan. Jos vien jotain mukanani, sekin halutaan maksaa takaisin (en suostu).
Alapeukutin.
En lukenut kuin ensimmäisen sivun vastaukset, mutta itse olen 22 vuotias ja jokaikinen joulu minkä vain muistan on vietetty isäni äidin luona, sekä toinen päivä äitini äidin luona.
"Mummilaan" kokoontuu aina koko suku. Viimeisimpinä vuosina on jokainen perhe tuonut jotain aina mukanaan, niin ei tarvitse mummien tehdä kaikkia ruokia.
Tämä joulu on ensimmäinen erilainen, kun toisen mummini keittiö on remontissa, eikä voi ottaa vastaan vieraita ja joulu vietetään siispä isäni luona.
Olen aina ajatellut tämän olevan ihan normaalia, kaikki ystäväni (suunnilleen saman ikäisiä) viettävät joulun myöskin sukulaistensa kesken. Eipä ole mieleenikään tullut, että olisi minulle tai vanhemmilleni "noloa" mennä mummilaan joulun viettoon.
Meillä on täällä toinenkin asiantuntija (ellet ole ap), joka tietää parhaiten muiden perheiden joulunviettotavat. Mistä hankit tietosi? Kristallipallo? Tarot-kortit? Vai kuiskailevatko enkelit sinulle?