Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä on noloa mennä vielä vanhemmilleen joulupöytään?

Vierailija
16.12.2015 |

Olen ihmetellyt kun jotkut ystäväni edelleen nelikymppisinä perheellisinä naisina menevät jouluksi lapsuudenkotiinsa valmiiden patojen äärelle. Olen itse esikoisvauvan syntymästä alkaen pitänyt luonnollisena että isovanhemmat tulevat meille jouluna, jos haluavat tulla. En itse edes haluaisi olla jouluna muualla kuin kotona. Mutta ilmeisesti joillakin jää lapsenrooli päälle vaikka saavatkin omia lapsia?

Kommentit (211)

Vierailija
1/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 v. ok, 38 v. ok, onko 48 v. vielä ok? Jos oma äiti siinä vaiheessa vaikka 75 v.? Missä vaiheessa roolien kuuluu vaihtua?

Vierailija
2/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on suunilleen 15-17v. Täysi-ikäisenä ei tule enää kuuloonkaan. Noloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 53-vuotias ystäväni menee vielä 82-vuotiaan äitinsä joulupöytään. Äiti laittaa ihan kaiken, ystäväni karauttaa pihaan autollaan. Ei osallistu edes kuluihin.

En vaan voi ymmärtää. Äitini laittaisi takuulla kaiken myös, jos en olisi itse lempäesti lopettanut perinnettä. Nykyään tavataan jouluna heillä kahvittelun merkeissä niin, että tuomme ainakin yhden kakun tullessamme.

Vanhukset eivät usein saa itse sanottua, eivät "uskalla".

Vierailija
4/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelikymppiset vanhojen vanhempiensa pöytään menevät alapeukuttavat avausviestiä ;-)

Vierailija
5/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan itse jouluruuan. Mutta myös äitini haluaa laittaa jouluruuan kaikille lapsilleen. Hänestä on ihanaa kun kaikki on saman pöydän ääressä, lapset perheineen. Tietenkin autan häntä. Äitini on 63v.

Vierailija
6/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi sä kirjoitit tämän avauksen tänne! Nyt me kaikki muut tiedetään, miten pitää olla. Sä oot kyllä todellinen arvojohtaja. Mitä jos yrittäisit saada laajempaakin näkyvyyttä ihan perinteisissä medioissa? Tälläkin hetkellä joku harhaanjohdettu sielu saattaa kuvitella, että on ihan ok mennä omien vanhempiensa luo jouluksi, vaikka itse on jo perheellinen. Sun täytyy kyllä kertoa kaikille, että on luonnollista lopettaa jouluvierailut vanhempiensa luona siihen paikkaan, kun oma lapsi syntyy. Olet varmastikin biologi, kun noin hienosti osasit argumentoida?

Vierailija
7/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei alapeukuttajat, kirjoittakaa sen sijaan jotain. Minusta tämä on ihan aiheellinen keskustelu, johon pitäisi pystyä osallistumaan. Oletteko varmoja, että vanhempanne oikeasti jaksavat?

Vierailija
8/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jo 16-vuotiaana pitää sen verran omillaan olla ettei enää vanhemmillaan käy syömässä. Ei tämä mikään etelä-Eurooppa ole.

Vierailija
9/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutonen, otitko avausviesti pilkkana? Kysyin teiltä teidän mielipidettä. Mitä mieltä sinä olet? Kehtaisitko itse vielä 60 vuotiaana mennä 85 vuotiaalle? Missä sinusta se raja menee?

Vierailija
10/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan itse jouluruuan. Mutta myös äitini haluaa laittaa jouluruuan kaikille lapsilleen. Hänestä on ihanaa kun kaikki on saman pöydän ääressä, lapset perheineen. Tietenkin autan häntä. Äitini on 63v.

Etkö SINÄ halua laittaa lapsillesi?

Oliko niin, että kun olit pieni, äitisi laittoi joulun myös silloin, ei mummosi?

Vierailija
11/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei alapeukuttajat, kirjoittakaa sen sijaan jotain. Minusta tämä on ihan aiheellinen keskustelu, johon pitäisi pystyä osallistumaan. Oletteko varmoja, että vanhempanne oikeasti jaksavat?

Jos aloitat keskustelun, miksi se pitää aloittaa siihen sävyyn, että olet jo toisten ihmisten puolesta päättänyt, miten asioiden pitäisi mennä? Luuletko sä muuten, että vanhempien jaksamisesta pitää keskustella nimenomaan sun kanssa, ei vanhempien itsensä kanssa? Ja jos menee vanhemmille, tarkoittaako se sitä, että siellä vain maataan tumput suorassa passattavana?

Vierailija
12/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sua vaivaa? Miksi pidät aloittajan viestiä jonain totuuden pauhuna? Onko sinulla huono itsetunto ja/tai huono omatunto?

Vierailija
13/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsepä kutsuvat ja sitten seuraavana päivänä mennään koko suku isomummin pöydän ääreen. :P ei noloa minusta. Noloa on laittaa vain itselle ruokaa. Aion minäkin vanhempana lapseni kutsua meille jouluna :)

Vierailija
14/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutonen, otitko avausviesti pilkkana? Kysyin teiltä teidän mielipidettä. Mitä mieltä sinä olet? Kehtaisitko itse vielä 60 vuotiaana mennä 85 vuotiaalle? Missä sinusta se raja menee?

Otin avauksen typeränä. Olet jo päättänyt, mikä muiden ihmisten kohdalla on sopivaa ja miten se kussakin perhekunnassa menee. Raja menee siinä, mitä ihmiset keskenään sopivat. Mutta 65- ja 85-vuotiasta on aika kummallista verrata keskenään, koska 65-vuotias ja 85-vuotias ihminen ovat yleensä aika erilaisessa kunnossa. Ei kyse ole kehtaamisesta, vaan siitä, mitä yhdessä sovitaan.

Vierailija
15/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin vanhemmat kutsuu. Täti kutsui lapsensa perheineen syömään jouluna (joskus muulloinkin) vielä 90 vuotiaana. Minusta olisi ollut epäkohteliasta jos perhe ei olisi osallistunut ruokailuun.

Vierailija
16/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään aattona minun äidin luona ja joulupäivänä isoäidin luona. Molemmat kyllä ihmettelisivät, jos oltaisiin kotona jouluna. Isoäidille tulee lähes 30 ruokailijaa eli kaikki lapset ja lastenlapset. Isoäiti on 82 ja tekee paljon itse, vaikka kylältä tuleekin tuttu rouva auttamaan. Joulunaikaan hänen talo on täynnä vieraita, joten apua kyllä löytyy silloin!

Ja minun äidin luona ollaan vaan "oma perhe" eli minä ja sisko perheineen. Tänä vuonna minä teen lihapullia ja leivon kuivan kakun, muuten äiti isä tekee kaiken.

Ja olen siis 30 ja kaksi lasta.

Vierailija
17/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hurjaa, että joku joutuu lauittamaan jouluruuat 40 vuotta tai jopa 50 vuotta. Ensin kun omat lapset olivat pieniä, sitten kun omat lapset olivat suuria, sitten kun omilla lapsilla oli puolisot, sitten kun lapsenlapsiakin jo oli - aina vain se yksi joutuu laittamaan!

Miten tämän perustelette? Teidän äitinne oli teidän iässänne laittanut jo parikymmentä vuotta joulun perheelle, miksi te yhtäkkiä lopetatte tämän ja jatkatte vanhemmillanne hengailua keski-ikään saakka, jotkut melkein eläkeikään saakka.

Vierailija
18/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nimenomaan kun itsellä on pieniä lapsia, on ollut mukava mennä "valmiiseen pöytään". Emme tietenkään menisi, jos meitä ei varta vasten pyydettäisi tai jos olisi syytä olettaa, että joulun järjestäminen on omille tai appivanhemmille raskasta. Me (minä, sisarukseni ja miehen sisarukset) olemme 30-38-vuotiaita ja vanhempamme ovat 60-65-vuotiaita, hyväkuntoisia, miehen vanhemmat ovat jo molemmat eläkkeellä ja heillä on omien sanojensa mukaan aikaa, varaa ja hyvät puitteet järjestää joulu ja sen mielellään tekevät.

Olen ajatellut, että kun omat lapset ovat isompia (meillä on 9v, 4v ja vauva, sisaruksillani myös pieniä lapsia), niin me alamme toki järjestää joulua ja luontevasti tämä varmaan tapahtuu siinä vaiheessa kun isovanhemmat eivät enää jaksa sitä tehdä.

Vierailija
19/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ap:n saamia alapeukkuja, sillä minustakin on ihmisiltä noloa aikuisena vielä taantua lapsen asteelle omien vanhempien seurassa. Köyhänä opiskelijana on ehkä vielä täysi-ikäisenäkin ok mennä vanhemmille syömään, mutta silloinkin kuuluu kyllä auttaa ruoan valmistuksessa ja siivouksessa, eikä vaan käydä valmiissa pöydässä istumassa. Sen jälkeen kun siirtyy työelämään eikä ole enää taloudellisessa mielessä alisteisessa asemassa, kuuluu jo osallistua täysivaltaisesti sen ruoankin hankintaan ja/tai kutsua vastavuoroisesti vanhemmat omaan kotiin syömään. 

Ilmeisesti näitä vanhempiaan kuppaavia on iso osa ihmisistä, kun noin hirveän hyökkääviä vastauksia olet ap saanut... 

Vierailija
20/211 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 22-vuotias, ja nyt ainakin ihan tyytyväisenä aion mennä "valmiiseen ruokapöytään" (ruokien valmistuksessa kyllä autan, mutta eivät vanhempani minulta, heidän mukaansa "köyhältä opiskelijalta", suostuisi rahaa ottamaan vaikka kuinka koittaisin maksaa osuuteni).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan