Kun elämä on yhtä tuskaa
Taas on joulu tulossa, lahjoja olisi kiva ostaa, mutta millä :(
Mä oon niin väsynyt tähän kaikkeen. Olen toivonut, että saisin elämän tasapainoon, mutta vaikka kuinka yritän niin se kaatuu koko ajan. Aina tulee jotain mikä tuhoaa kaiken yrityksen, nyt meni auto peurakolarissa. En tiedä mistä saa uuden, jotta pääsemme kulkemaan. Töihin pitää päästä ja lähimpään kauppaankin on 9 kilsaa.
Perheemme joutui velkakierteeseen muutama vuosi sitten ja apua on yritetty saada, mutta mistään sitä ei tunnu saavan. Ainoat mistä apua tuskallisiin tilanteisiin on saanut on pikalainat, jolla on maksanut pois edellisen. Olen yrittänyt kaikkeani, että olisin saanut kohtuullisella korolla lainaa millä olisin maksanut pois kaiken, mutta sitä ei irtoa mistään :( Sosiaalitoimisto ei auta, koska pitäis myydä talo ja muuttaa vuokralle. Taloa ei tässä markkinatilanteessa kannata myydä, koska siitä jäis meille velkaa.
Laitoin viestiä jouluapuun, jotta olisimme edes sieltä saaneet apua jouluruokaan, mutta tylysti tuli sieltä viestiä, että emme enää ota vastaan uusia hakemuksia. Sama oli viime vuonna, emme saaneet mitään.
Mistä kaikki tähän alkoi? En edes itse muista. Olen sairastanut masennusta jo 20 vuotta sen jälkeen kun 90 luvulla menetin muutamassa vuodessa menetin lapsen, miehen ja molemmat vanhempani. On ollut parempia aikoja ja on ollut huonompia aikoja. Olen käynyt terapiassa ym. Minulla on nykyään ihanat lapset ja ihana mies. Mieheni on kuitenkin sairas ja joutuu ajoittain olemaan sairaslomalla. Nuorin lapsista sairastui pari vuotta sitten vakavasti ja hänen hoitaminen, työ ja kaikki muut asiat aiheuttivat sen että sairastuin 2013 burn outtiin. Jouduin pitkälle sairaslomalle ja tämä romahdutti perheen talouden täysin. Olen nyt yrittänyt palata takaisin työelämään, mutta koko ajan pelkään, että romahdan uudestaan. Vuosi sitten olin lähellä sairaalaan joutumista tämän tuskan kanssa. Monta vuotta olen toivonut, että tuleva vuosi olisi helpompi kuin edellinen. Olen yrittänyt rukoilla helpotusta. Olen toivonut, että voittaisin arvalla. Viime yön mietin, että oliko tämä peurakolari merkki siitä että pitäisi rauhoittua ja levätä välillä. M utta en voi, mun on vaan pakko jaksaa, jotta saisimme edes ruokaa lapsille sitäkään meillä ei joka päivä ole ollut.
Rakas joulupukki toivoisin ensi vuodesta vähän helpomman, en enää tiedä mitä voisin tehdä.
Paperienkeli, joka toivoo pysyvänsä kasassa.
Kommentit (46)
sen quotetakia =Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että kukaan ei lahjoittanut sinulle rahaa. Mielestäni kaltaisesi sepustus oli jouluapu sivulla. Tuntuu myöskin ettet mitään halua oikeasti tehdä Asian eteen.
Myy talo niin saatte ainekin toimeentulotukea. Se on ainoa oikea tapa nousta sielä.
Lopeta nyt oikeasti jos sulla ei ole mitään rakentavaa sanottavaa. Mikä sua oikein motivoi?
Kävitkö jouluapua-sivustollakin vaan nostamassa omaa itsetuntoasi lukemalla avun pyyntöjä? Et ainakaan sen takia että haluaisit auttaa. Vai "lahjoititko" sitäkin kautta kullanarvoisia neuvojasi?
Totuus sattuu vai?
Itseasiassa kävin etsimässä sieltä jotain ketä voisin auttaa. Mutta mutta, kaikki kuulostivat ihan hämäräperäisiltä. Haettiin sääliä sairuksilla ym. Monissa perheissä oli useita erittäin isokokoisia lapsia (?). Outoa. Joten jäi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Totuus sattuu vai?
Itseasiassa kävin etsimässä sieltä jotain ketä voisin auttaa. Mutta mutta, kaikki kuulostivat ihan hämäräperäisiltä. Haettiin sääliä sairuksilla ym. Monissa perheissä oli useita erittäin isokokoisia lapsia (?). Outoa. Joten jäi siihen.
Totuus?
Joo sitähän mäkin ihmettelin kun kaiken maailman köyhät ja sairaat pyytää jouluapua. Ottaisivat itseään niskasta kiinni. Ei voi rahasta ainakaan olla pulaa kun ovat lapsetkin päästäneet niin isokokoisiksi. Hämärää porukkaa! Muutenhan sä olisit tietenkin auttanut jos olis löytynyt joku ei niin köyhä ja sairas perhe jossa olis laihoja lapsia.
Hyvää joulua vaan!
En mä rahaa ole kerjäämässä ja jouluapu sivulle emme päässeet.
Joululahjoja lapsille olisi ollut kiva saada, mutta lapsemme kyllä ymmärtää jos niitä ei tule.
Jos joku meitä haluaa auttaa, niin en kieltäyty avusta vaan otan mielihyvin vastaan. Suuri apu olis varmaan, jos joku haluaa auttaa jonkun laskun kanssa.
Olen itse aina auttanut, muita kun olen pystynyt.
Selvittelen nyt seuraavaksi näitä paikkoja mihin en ole vielä ollut yhteydessä. Auton saan pariksi päiväksi onneksi lainaan. Nuorin lapsi pääseen joululomalle kotiin joten aion nauttia siitä. Joulun jälkeen hänen täytyy taas mennä sairaalaan.
Kiitos vertaistuesta ja neuvoista!
sähköpostini on paperienkeli2015@gmail.com
Sairaus ei ole yhtä kuin köyhyys. Sairas saa sairauspäivärahaa tai työkyvyttömyyseläkettä. Lapsiperhe saa lapsilisää, toimeentulotukea, asumistukea ym. Kahden vanhemman perheiden pitäisi pärjätä hyvin.
Jos on ollut varaa syöttää lapset lihaviksi niin ruokaa ainakin on riittänyt. Jouluruoka ei paljoa maksa, sehän on suuremmaksi osaksi pula-ajan ruokaa.
Ja toiseksi omaan hyvän muistin. Muistan kaiken lukemani. Siksi muistan tämän aloituksen olleen siellä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaus ei ole yhtä kuin köyhyys. Sairas saa sairauspäivärahaa tai työkyvyttömyyseläkettä. Lapsiperhe saa lapsilisää, toimeentulotukea, asumistukea ym. Kahden vanhemman perheiden pitäisi pärjätä hyvin.
Jos on ollut varaa syöttää lapset lihaviksi niin ruokaa ainakin on riittänyt. Jouluruoka ei paljoa maksa, sehän on suuremmaksi osaksi pula-ajan ruokaa.
Ja toiseksi omaan hyvän muistin. Muistan kaiken lukemani. Siksi muistan tämän aloituksen olleen siellä.
En ole ap mutta ajatteleppa me olemme pienituloisia ja lapsemme on hyvin hoikka, ei kaikkien köyhien lapset ole lihavia.
arpa, pikavipit???...Teillä on matemaattisesti täysi mahdottomuus että mikään teidän asianne korjaisi. Isoin ongelma on juuri se asuntonne, Et HALUA myydä. Sinä et tiedä miten huonommaksi markkinat vielä menee. Velkaa siis jäisi, mutta kyllä te tulojakin saisitte, eikö? Mutta et halua. Oma ongelmasi. Ainakin velkataakkaanne näkyisi loppu jossain vaiheessa jos myytte sen. Nyt ei. muutenkin tuo talo sijaitsee 9 km matkan päässä kaupoista, joten olet itse ajanut perheesi sumppuun, jossa auto(T) on välttämättömiä, edes kauppaan et pääse ilman.
Sosiaalitoimiston luukulle vaan, kyllä apua löytyy.Mutta asiat ON laitettava siten kun he sanovat. Ette siis saa sossusta, MIKSI? MITÄ HE SANOIVAT sinulle syyksi? Eli kai tulonne riittäisivät ilman pikavippivelkoja? Sossulaki taitaa sanoa että asuntoa ei ole pakko myydä, silti saa tt-tukea. Arpoihin rahojen kantaminen on loputtava nyt! Samoin muihin peleihin,. lottoihin, ym. Vaikea tilanne. EIkö miehen perheeltä-vanhemmilta löydy lainanyhdistämis-lainan takaajaa?
Paljonko teillä ap on vielä talosta velkaa? paljonko siitä saisi jos sen myisi? entä talon vuokraaminen?
täytyy sanoa että tosiaan noissa "jouluapua" ryhmssä aina liioitellaan lasten lukumäärärä ja kurjuutta kertomalla että kaksi 19, ja 20-vuotiasta omillaan asuvaa ovat "perheen lapsia, ja tuleevat jouluksi kotiin ".Ja heillekin haetaan joululahjoja. Ja kodinvarustelulahjoja, vaikka sossusta saisi kodin hankintoihin kyllöä tuet. Ymmärrän kyllä että he on lapsia, mutta miksi ette kerro totuutta noille nuorille aikuisille, ja sano että tilanne on tämä? He voisivat mennä vaikka joulupukkikeikalle naapuristoon, saisitte koko perhe pikkutuloja.
Se on yksi ja sama mistä velkanne on tullut. NYT asunto myyntiin ja muutatte vuokralle. Satte tukea vuokra-asumiseen, ette omistusasuntoasumiseen. Muutatte paikkaan, jossa ette tarvitse autoa. Miksi asutte 9 km päässä kaupasta ja palveluista, kun teillä ei ole siihen varaa. Herää todellisuuteen. Mieti millaista teidän lapsilla on, sinä olet hermoromahduksen partaalla ja Mies vähän väliä saikulla. Nyt ryhtiliike jossittelun sijaan. En ymmärrä, että aikuinen ihminen ottaa pikavippejä ja toteaa perään, että ilman niitä ei olisi raha-ongelmia. Mene pankkiin, hommaa takaaja lainallesi ja saat pikavipit pois. Ja jos tilanne ollut sama jo pitkään miksi et hakenut jouluapua ajoissa. Ryhtiä!
Jos laitan talon nyt myyntiin, niin meille jää noin 50000 siitä velkaa.
Täällä on todella paljon taloja myynnissä ja niiden hinnat ovat pudonneet todella paljon. Jos myyn mulla jää siis asuntolaina vuokran lisäksi maksettavaksi. En usko siihen, että talon myyminen ratkaisee asian. Kuka edes ostaa taloa täältä tässä markkinatilanteessa? Kuka muuttaa paiikkakunnalle jossa ei ole töitä?
Paperienkeli kirjoitti:
Jos laitan talon nyt myyntiin, niin meille jää noin 50000 siitä velkaa.
Täällä on todella paljon taloja myynnissä ja niiden hinnat ovat pudonneet todella paljon. Jos myyn mulla jää siis asuntolaina vuokran lisäksi maksettavaksi. En usko siihen, että talon myyminen ratkaisee asian. Kuka edes ostaa taloa täältä tässä markkinatilanteessa? Kuka muuttaa paiikkakunnalle jossa ei ole töitä?
Entä talon vuokraus? jotainhan tuossa pitää tehdä. Paljonko on vielä talosta lainaa? entä lyhennyt kuukaudessa?
Tsemppiä ja hyvää joulua kaikesta huolimatta!
Kannattaa tosiaan noudattaa aiempia neuvoja, ehkä niistä on apua.
Hirveesti tällaisia valitus- ja epävirallisia rahankerjuu viestejä tänään. Onkohan saman tyypin tehtailemia? Että joku pönttö haksahtaisi ja antaisi kaljarahaa aplle ja kumppaneille.
Vierailija kirjoitti:
Sitten annat mennä kaiken ulosottoon.
Tässäpä varsinaisen neropatin ohje...mitenkä mahtaaa ao:lla olla itsellä raha-asiat? ....jätetään vaan muiden maksettavaksi!!!!
Hmm...te olette nyt sellaisessa suossa, josta ilman talon myyntiä tuskin tulette pääsemään ylös. Periaatteessa olisin voinut auttaa, mutta mikään 100 € ruokakaupan lahjakortti ei muuttaisi tilannettanne miksikään eikä sillä saisi lapsille joululahjoja. Nyt kannattaa vain sanoa lapsille, että tämä joulu menee näin eikä lahjoja tule. Laitat vain porkkana-, peruna- ja lanttulaatikot, rosolliaineksetkin ovat kohtuullisen edulliset, samoin riisipuuro.
Ap ettekö saa pankista lyhennysvapaata? oletteko pankin kanssa neuvotelleet taloasiasta?
Kommentoin vaan tuota talon myyntiä, kun tuntuu ettei useinkaan ymmärretä ettei asia ole niin simppeli, että myydään vaan omaisuus pois (siis pankin omaisuus). Kun tilanne on ajautunut siihen, ettei pärjää (nykyään usein syynä työn menetys, mitä harva tuntuu ymmärtävän että voi sattua omalle kohdalle koska vaan) täytyy myydä talo. Sitten voit olla oikeutettu toimeentulotukeen, mutta kun jäät talosta edelleen velkaa, olet tilanteessa jossa maksat sitten sekä entistä asuntolainaa, että vuokraa. Ojasta allikkoon.