Julkinen oikeusavustaja = asiatonta kohtelua
Olen neljä kertaa elämäni aikana tarvinnut lakimiehen apua. Kolmessa tapauksessa on ollut kyse rikosasiasta, joissa olen ollut uhri / uhrin huoltaja ja yksi oli riitatilanne. Noissa rikosjutuissa olen käyttänyt julkisen oikeusavustajan palvelua. Kaikkia noita kolmea tapausta yhdistää lakimiehen ylimielinen ja epäasiallinen käytös. Kuuluukohan se aina automaattisesti tuohon julkisen oikeusavun pakettiin, että kohdellaan sitten ns. roskaväkenä. Ymmärrän kyllä, että saattavat työssänsä kohdata kaikennäköistä, mutta tuntuu tosi pahalta saada rikoksen uhrina / huoltajana kurjaa kohtelua.
Kommentit (23)
Taas esiintyy käsittämätöntä uhrin syyllistämistä. Jos ap on ollut uhrina useita kertoja, ei ole kyse mistään "elämäntavasta", joka johtaa lakimiehen juttusille. Ihmisille tapahtuu ikäviä asioita, joillekin samantyyppisiä monta kertaa. Esimerkiksi väkivaltarikoksen uhri voi menettää elämänhallintaa ja olla siten helpompi uhri jatkossakin, mutta tämäkään ei ole mikään elämäntapa tai oma valinta.
Oikeusavustajissa on monenlaisia. Itse en ole onneksi heidän kanssaan joutunut asioimaan, mutta luotettavista lähteistä olen kuullut mm. ylimielisestä käyttäytymisestä. Kai heistäkin voi jonnekin valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Oikeusapua saavan ei tarvitse käyttää oikeusaputoimistossa työskentelevää julkista oikeusavustajaa, vaan oikeusapua voi saada myös yksityiseltä. Maksettavaa jää yhtä paljon/vähän.
Kun itse sain oikeusapua, valitsin avustajan yksityisestä asianajotoimistosta. Oli erinomainen.
Näin kannattaa tehdä. Yleensä yksityiset tarjoavat maksuttoman alkuneuvottelun, jossa voidaan selvittää, onko oikeutta oikeusapuun. Yksityiset ovat tarkempia maineestaan.
Oikeusapua saavan ei tarvitse käyttää oikeusaputoimistossa työskentelevää julkista oikeusavustajaa, vaan oikeusapua voi saada myös yksityiseltä. Maksettavaa jää yhtä paljon/vähän.
Kun itse sain oikeusapua, valitsin avustajan yksityisestä asianajotoimistosta. Oli erinomainen.