Aukioloaikojen muuttuminen ja työajat??
Sain juuri lukea, että kauppojen aukioloaikojen säännöstelyä on vähennetty ja esim. osassa tapauksia Prismat tulevat olemaan jatkossa 23 asti. Olen itse Citymarketissa töissä, ja kiinnostaisi tietää, että mikäli meidänkin aukioloaikoja pidennetään, voiko noita kello 23 asti olevia työvuoroja laittaa kaikille vai vain niille, jotka sellaisia ovat halukkaita tekemään?
Olen itse nuori kahden lapsen yh, ja teen n. vuoroviikoin iltavuoroa. Kello 21:30 päättyvien työvuorojen kohdalle olen saanut sovittua naapurin kanssa hoitojärjestelyt ja bussilla pääsee vielä kotiinkin. Mutta en kyllä todellakaan tiedä, kuka hoitaisi lapsia siinä vaiheessa, kun työvuoroni päättyisi klo 23:30. Viimeinen bussini menee ennen tuota, joten työvuoron päätteeksi olisi luvassa 12 kilometrin kävelymatka kotiin, tai no, mistä lapset nyt sitten pitäisikään kävellen hakea.
Kommentit (147)
Minkä ihmeen takia kauppojen pitää olla auki niin myöhään asti? Olen itse iltaihminen, tykkään tehdä iltavuoroja ja itseäni ei haittaa yhtään, että olen joskus kotona 22-23 maissa. Mutta silti ihmettelen tätä ja ihan rehellisesti sanottuna, siinä 20-21 jälkeen ei hirveän paljon asiakkaita käy. Mielummin olisivat pitäneet nykyiset aukioloajat ja panostaneet ruuhkahuippuihin 16-19. Enemmän myyjiä, myyjät jalkautetaan kaupan puolelle palvelemaan asiakkaita ja myymään sekä enemmän kassoja. Lisämyyntiä, promoja, kampanjoita yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tai oletettavasti joku fiksu, businesshenkinen ihminen perustaa yrityksen joka tarjoa ilta- tai yölastenhoitopaikkoja. En usko että tämä tulemaan olemaan suomalainen, suomalaiset ei tunnetusti halua menestystä, se 9-16 on ihan riittävä.
Vähän veikkaan, ettei pienipalkkaisilla myyjillä ole varaa tuollaisiin yksityisiin yöhoitopaikkoihin. Ja onko se ihan tosissaan lapsillekaan mikään ihanteellinen juttu, että joutuvat esim. joka toinen viikko yöpymään viisi yötä viikossa jossain hoitopaikassa.
Lapsilla useimmiten on kaksi vanhempaa. Kai se toinen voi huolehtia lapsista, kun toinen on töissä iltaan asti?
No ap:lla esimerkiksi ei ole. Lisäksi se toinen vanhempi saattaa jo tehdä kolmivuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan OT, Miksi ihmiset haluavat näitä itsepalvelukassoja kauppoihin? Esimerkkinä Seppälän uutta Prismaa mainostetaan että tuele mahdollisesti itsepalvelukassoja. Minä en halua maksaa saman verran ruoan hinnasta JA vielä itse höylätä hinnat. Sitten kun tulee kysyttävää, niin auta armias kuinka kauan kestää että saat apua yms.. En ymmärrää. Tämä ei tulisi yhtään laskemaan tuotteiden hintoja, mutta siinä saataisiin taas lisää rahaa kauppiaan taskuun
Ylilaskutusta, tarjous tuotteista otetaan täysi hinta. Kaikenlaisia muita mokia, jotka itse älykkäämpänä ihmisenä jättäisin tekemättä.
Jokaisen hinnan kerkeää tarkastamaan rauhassa, kun kukaan ei viuhdo tuotteita kassaan samaan aikaan kun itse latoo tuotteita vielä hihnalle.
Lisäksi näillä ei lanttu säteile edes siinäkään vaiheessa, vaikka saisi 20 euron tuotteet kympillä. Monta kertaa olen joutunut kassaa korjaamaan, että pelkästään nuo tuo ja tuo tuote tekee enemmän kuin siinä sinun kuitissasi lukee.
Niin meinaat että voit siinä kassalla muutella hintoja ihan miten huvittaa? Kyllä sinä vaan siihen tarvitset myyjän paikalle, mikäli hyllyssä on lukenut eri hinta kuin mitä kone antaa.
Ja sehän ei muuten ole ollut mitenkään kassan älykkyydestä kiinni. Perus cittarissakin on kymmeniä tuhansia myyntiartikkeleita, meinasit että nämä kassaneidit muistavat oikeasti jokaisen niiden hinnan ulkoa? Että sellainen supermuisti ei olisi alkanut kiinnostamaan tutkijoitakin?
Mutta tässähän sen näkee, että se taidat olla sinä joka ei ihan älyllä loista..
Jos kone antaa eri hinnan, kuin tarjouslapussa on ollut, niin jätän tavarat siihen ja kiikutan sen virheellisen tarjouslapun siihen kamojen viereen. Eiköhän se oppi jossain vaiheessa mene päähän tehdä asiat oikeinkin. Ei ole yhden yhtä järjellistä perustetta jättää sitä tarjouslappua sinne notkumaan, ellei vain olla piittaamattomia.
Tarjouslappuun laitetaan koodi, joka on pakko kuitata piippaavalta koneelta pois. Ellei sitä kuitata pois haetuksi, niin silloin se tietokone piippaa vaikka koko päivän. No eihän kukaan selväjärkinen voi väittää tätä olevansa huomaamatta.
Matikkapäätä ei ole kaikille suotu, mutta välillä huvittaa kaupassa kun vierekkäin on kaksi samanpainoista tuotetta, hinta on sama, mutta kilohinta on aivan päinvastainen merkittynä etikettiin.
Tajuaahan sen jo ilman, että osaa matematiikkaa, että samanpainoinen paketti ja sama hinta, niin hinta ei voi olla puolet eri.
Jonkinlaista arkijärkeä siis luulisi löytyvän.
Tulee olemana kanssaostoksilla olijoilla hauskaa katsella, kun tämä kaveri seisoskelee kassalla tuhisten ja puhisten, kassatasolla ollessa kasa ostoksia ja tarjouslappu. Ihmettelee, miksei mitään tapahdu vaikka ihan lapunkin siihen toi.
Aikuinen ihminen kävisi hakemassa myyjän paikalle, mutta sitten on näitä joille ei sitä arkijärkeäkään ole suotu.
Työnantaja maksaa taksin jos ei julkiset kulje. Siis jos meinaisi väkisin noita vuoroja sulle laittaa.
Työnantajalla on täysi oikeus pistää sinut pihalle. Eivät he ole sinun kakaroita paapomassa vaan pyörittävät yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on täysi oikeus pistää sinut pihalle. Eivät he ole sinun kakaroita paapomassa vaan pyörittävät yritystä.
Mitäs veikkaat, kuinka edukasta Suomelle tulee olemaan että nämä yksinhuoltajat, jotka eivät pysty yötä myöten työskentelemään, pistetään kilometritehtaalle?
Uudelle alalle meneminen ei onnistu nykypäivänä enää noin vaan ilman oikeaa koulutusta, joten ammatinvaihtohuutelutkin on aika turhia. Voidaan myös miettiä, kuinka suuret taloudelliset mahdollisuudet parin lapsen yksinhuoltajalla on alkaa opiskelemaan.
Kannattaa muistaa, millä lopulta näiden lapsineen on pakko sitten elää. No tuillapa tietty.
Jos kaupan kannattaa olla auki, niin mikä tässä on ongelma? Työntekijä saa palkkaa, kuluttua tarvikkeita ? En siis ymmärrä miksi tästäkin kehityksestä pitää purnata. Ei se kauppa auki ole, jos ei kannata. Mutta kyllä kannatta kokeilla.
Minä ainakin iloitsen jos lähi s-market on auki lauantaisin edes ysiin. Usein unohtuu joku tärkeä juttu ja sitä ei saa sit mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt saatana niitä automaattikassoja kauppoihin!
Joo tätä on jo kohta 20 vuotta jahkattu. Ne viinitkin sinne voisi ottaa.
No automaattikassoja on jo ja kyllä ne viinitkin vielä tulee kauppoihin.
Missä on automaattikassoja Suomessa? Sellaisia en ole vielä nähnyt.
Itsepalvelukassoja kyllä on esim. Ikeassa ja Bauhausissa.
Olen kyllä nähnyt monessakin paikassa automaattikassoja, mutta en kertaakaan sellaista missä voisi maksaa käteisellä. Kerran kokeilin tuollaista S-marketissa ja ihmettelin sitten kun olin tuotteet piipannut, että mistä raosta saa syöttää setelin. Ulkomailla tuo jostain syystä onnistuu automaattikassoilla, mutta Suomessa ei tähänkään ole kyetty.
Vuoropäiväkoti auttaa sen ajan kun lapset ovat pk-ikäisiä. Mutta on 7-vuotias pieni koululainen aika pieni olemaan yksin kotona illan (tai sisaruksen kanssa), syömään iltapalaa ja menemään sänkyyn yksin. Muissa maissa tuollainen olisi heitteille jättö. Suomessa ilmeisesti OK. :(
Hienoa, jos naapurit auttavat, mutta jäi heidänkin avullaan joku raja on.
Vierailija kirjoitti:
Vuoropäivähoito ja lisäksi ostat halvan auton, hinta tyyliin 2 tonnia.
Ja jos vanhempi pääsee töistä vasta kello 23 lapset joutuvvat jäämään yöksi päiväkotiin. Ompas hyvä ratkaisu sinulta, jotku haluavat olla lastensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin iloitsen jos lähi s-market on auki lauantaisin edes ysiin. Usein unohtuu joku tärkeä juttu ja sitä ei saa sit mistään.
Minä iloitsisin, jos olisi kauppa niin lähellä, että sinne jaksaisi lähteä talvipimeällä edes seitsemän aikaan. Niin, ja asun Helsingissä :).
en käytä noita itsepalvelukassoja. haluan tukea myyjien työtä vastaisuudessakin.
kai sieltä iltavuorosta voi tulla taxillakin kotiin silloin tällöin
Minä tein pienipalkkaista siivoustyötä kolmivuorotyönä. Ei ollut ongelma eikä mikään, että vein lapsen vuoropäivähoitoon ja menin töihin naapurikaupunkiin. Vuorosta riippuen matka taittui joko junalla, bussilla tai työkaverin kyydissä. Mieheni tekin myös kolmivuorotyötä ja olihan siinä lapsen hoidossa melko sumpliminen, mutta ihan perusterve ja normaali teini se nyt on vaikka joutuikin päiväkodissa olemaan välillä jopa 20h. Vastapainoksi saattoi sitten olla neljä päivää kotona tai joskus oli hoitopäivän pituus vaivaiset 4h.
Vierailija kirjoitti:
en käytä noita itsepalvelukassoja. haluan tukea myyjien työtä vastaisuudessakin.
Haluat siis, että ihminen on pelkkä koneen osa, vaikka ei olisi tarvetta. Tosi humaania.
Vierailija kirjoitti:
Vuoropäiväkoti auttaa sen ajan kun lapset ovat pk-ikäisiä. Mutta on 7-vuotias pieni koululainen aika pieni olemaan yksin kotona illan (tai sisaruksen kanssa), syömään iltapalaa ja menemään sänkyyn yksin. Muissa maissa tuollainen olisi heitteille jättö. Suomessa ilmeisesti OK. :(
Hienoa, jos naapurit auttavat, mutta jäi heidänkin avullaan joku raja on.
Aivan, Ruotsissa koiraakaan ei saa jättää yksi kovin moneksi tunniksi.
Työllistämisvisioista huolimatta pelkään, että uudistus kyykyttää eniten pienituloisia naisia.
Mietityttää kyllä vähän, että ovatko nämä huutelijat itse työttömiä?
Työt yleensä on valittu ja sovitettu oman elämän kanssa sopivaksi. Etenkin kun on lapsia, niin sitä elämänrytmiä ei käännetäkään ihan niin kätevästi kuin lapsettomana.
Työnhaussa on otettu huomioon myös se, että jos on julkisten varassa niin työpaikkaan on haettu senkin perusteella, miten sinne julkisilla pääsee ja pääseekö vuoron jälkeen kotiin.
Mitenhän kävisi, jos 8-16 konttorityöt tekevien työajat heitettäisiin äkkiä kolmivuorotyöksi ja työtä voi olla jatkossa pitkälle yöhön?
Miten jos Sinun työaikasi heitettäisiin äkkiä ihan uusiksi, niin että lapsesi tulee tuosta kärsimään ja itse et pääse myöhäisen vuoron jälkeen enää julkisilla kotiin? Ja kenkää tulee jos valitat, niinkuin tässäkin ketjussa on uhoiltu.
Kannattaa aina vähän miettiä omalle kohdalle. Ja kuljetusalojen yms. ammattilaisten on turha huudella, te olette itse tienneet työaikanne töihin hakeutuessa. Niitä ei ole ykskaks heitetty ihan uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan nyt muistat, ettet vie lapsiasi päiväkotiin ainakaan henkilökunnan riesaksi.
Hä? Sitä vartenhan ne hoitajat ovat töissä että katsovat lapsia sen aikaa kun vanhemmat ovat töissä.
Et kai ole luulossa että päiväkodit on olemassa siksi että lastenhoitajilla olisi paikka josta nostaa palkkaa?!?
Jaa, vain niin. Vastahan tässä subjektiivista päivähoito-oikeutta perusteltiin sillä, että päiväkodit antavat pilteille laadukasta varhaiskasvatusta. Eli päiväkodit eivät ole vain lasten säilytyspaikka vanhempien työpäivän ajaksi. En jaksa millään uskoa, että suomalainen kunnallinen päivähoito taipuu siihen, että yhä useampi lapsi tarvitsee hoitoa iltaisin ja viikonloppuisin. Ei ole tiloja, ei henkilökuntaa, ei rahaa.
Yksityisellä puolella on sitten enemmän vaihtoehtoja, mutta ne vaihtoehdot eivät välttämättä ole vuorotyötä tekeville. Esim. tuossa meidän naapurissa on yksityinen päiväkoti (joka tarjoaa juuri sitä tasokasta varhaiskasvatusta), joka on auki klo 7.30 - 16.30. Siellä suurin osa lapsista on kotiäitien ja osapäivää tekevien lapsia, ei todellakaan 8 tunnin työpäivää tekevien, saati vuorotyötä tekevien lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan nyt muistat, ettet vie lapsiasi päiväkotiin ainakaan henkilökunnan riesaksi.
Hä? Sitä vartenhan ne hoitajat ovat töissä että katsovat lapsia sen aikaa kun vanhemmat ovat töissä.
Et kai ole luulossa että päiväkodit on olemassa siksi että lastenhoitajilla olisi paikka josta nostaa palkkaa?!?
Jaa, vain niin. Vastahan tässä subjektiivista päivähoito-oikeutta perusteltiin sillä, että päiväkodit antavat pilteille laadukasta varhaiskasvatusta. Eli päiväkodit eivät ole vain lasten säilytyspaikka vanhempien työpäivän ajaksi. En jaksa millään uskoa, että suomalainen kunnallinen päivähoito taipuu siihen, että yhä useampi lapsi tarvitsee hoitoa iltaisin ja viikonloppuisin. Ei ole tiloja, ei henkilökuntaa, ei rahaa.
Yksityisellä puolella on sitten enemmän vaihtoehtoja, mutta ne vaihtoehdot eivät välttämättä ole vuorotyötä tekeville. Esim. tuossa meidän naapurissa on yksityinen päiväkoti (joka tarjoaa juuri sitä tasokasta varhaiskasvatusta), joka on auki klo 7.30 - 16.30. Siellä suurin osa lapsista on kotiäitien ja osapäivää tekevien lapsia, ei todellakaan 8 tunnin työpäivää tekevien, saati vuorotyötä tekevien lapsia.
Kohtahan ne lapsetkin pitää varmaan hoitovapaiden jälkeen antaa johonkin kasvatuslaitokseen, jotta vanhemmat pääsevät tekemään "nykyaikaan soveltuvampia" työvuoroja...
Sillä onhan se tärkeää, että kansalainen saa ostaa maitonsa vaikka kolmelta yöllä jos ei ole saanut persettään penkistä ennen sitä.
Lapsilla useimmiten on kaksi vanhempaa. Kai se toinen voi huolehtia lapsista, kun toinen on töissä iltaan asti?