Aukioloaikojen muuttuminen ja työajat??
Sain juuri lukea, että kauppojen aukioloaikojen säännöstelyä on vähennetty ja esim. osassa tapauksia Prismat tulevat olemaan jatkossa 23 asti. Olen itse Citymarketissa töissä, ja kiinnostaisi tietää, että mikäli meidänkin aukioloaikoja pidennetään, voiko noita kello 23 asti olevia työvuoroja laittaa kaikille vai vain niille, jotka sellaisia ovat halukkaita tekemään?
Olen itse nuori kahden lapsen yh, ja teen n. vuoroviikoin iltavuoroa. Kello 21:30 päättyvien työvuorojen kohdalle olen saanut sovittua naapurin kanssa hoitojärjestelyt ja bussilla pääsee vielä kotiinkin. Mutta en kyllä todellakaan tiedä, kuka hoitaisi lapsia siinä vaiheessa, kun työvuoroni päättyisi klo 23:30. Viimeinen bussini menee ennen tuota, joten työvuoron päätteeksi olisi luvassa 12 kilometrin kävelymatka kotiin, tai no, mistä lapset nyt sitten pitäisikään kävellen hakea.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että työnantaja ymmärtää, jos selität tilanteen. Eiköhän noihin iltavuoroihinkin löydy halukkaita, siitähän saa kuitenkin iltakorvaukset. Moni opiskelija tekee varmasti oikein mielellään iltavuoroa.
Joo, ihanaa kun voi eka istua koulussa 8-16 ja sitten mennä töihin 23 asti <3
No ei sitä tarvi mennä heti neljältä sinne töihin, voi käydä kotona lepäämässä ja mennä sitten vaikka kahdeksasta yhteentoista, illanvirkulle ihan jees. Ja muutenkin jos koulua on täydet 8 tuntia päivässä, ei ehkä kannata muutenkaan käydä töissä samalla kun opiskelee, opiskelu kärsii kuitenkin pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä näen nuo pitkät aukioloajat työllistävinä. Opiskelija yms. osa-aikatyöntekijät saavat paljon lisätunteja töitä noilla aukioloajoilla. Hyvä juttu!
Roskaa! Näitä aukioloaikoja on pidennetty jo vuosikausia. Sunnuntaiaukiolo, anyone? Ja työttömyys on vaan lisääntynyt. Aina samaa työllisyyspropagandaa kokkarien palkkaamilta trolleilta, ja ihmiset menee naruun.
Kyllä kaupan aukioloaikojen pidentäminen parantaa kaupan alan työllisyyttä. Se, että Nokian kännykkätuotanto meni nurin, on eri asia eikä liity tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt saatana niitä automaattikassoja kauppoihin!
Joo tätä on jo kohta 20 vuotta jahkattu. Ne viinitkin sinne voisi ottaa.
No automaattikassoja on jo ja kyllä ne viinitkin vielä tulee kauppoihin.
Missä on automaattikassoja Suomessa? Sellaisia en ole vielä nähnyt.
Itsepalvelukassoja kyllä on esim. Ikeassa ja Bauhausissa.
90-luvulla oli Vuosaaressa, olikohan se S-market, se oli kyllä ihan kätevä systeemi, mutta ei kai sitten saavuttanut tarpeeksi suosiota. Siinä otettiin sellainen piipparilaite mukaan kärryyn, ja aina kun laittoi tavaran kärryyn piippasi siitä hinnan, ja sitten kun vei piipparin takaisin telineeseen tulostui kuitti, jonka sitten käytiin maksamassa.
Vuosaaressa on s-marketissa itsepalvelukassat, löytyy myös Itiksestä.
Vierailija kirjoitti:
Oon tyrmistynyt!
Kävin katsomassa kaupan alan tesiä ja iltalisien määrää. Myyjän iltalisä on noin 4e tunnilta ja marras-joulukuussa kaksinkertainen eli n 8e tunnilta.
Siivousalalla (jolla itse työskentelen opintojen ohessa) tehdään paljon iltakeikkaa. Arvatkaas paljon iltalisä tällä alalla on? 0,70e! Aivan oikein, 70 SENTTIÄ! Taidanpa hakea Prismaan tai Citymarketiin töihin koulunkäynnin rinnalle...
Mitähän helvettiä olet lukenut?
Pk-seudulla iltalisä on 4,09€, lauantailisä 5,34€ ja sunnuntaina tuplat. Ei todellakaan ole mitään "marrasjoulukuun kaksinkertaista iltalisää".
Vierailija kirjoitti:
Ihan OT, Miksi ihmiset haluavat näitä itsepalvelukassoja kauppoihin? Esimerkkinä Seppälän uutta Prismaa mainostetaan että tuele mahdollisesti itsepalvelukassoja. Minä en halua maksaa saman verran ruoan hinnasta JA vielä itse höylätä hinnat. Sitten kun tulee kysyttävää, niin auta armias kuinka kauan kestää että saat apua yms.. En ymmärrää. Tämä ei tulisi yhtään laskemaan tuotteiden hintoja, mutta siinä saataisiin taas lisää rahaa kauppiaan taskuun
Ylilaskutusta, tarjous tuotteista otetaan täysi hinta. Kaikenlaisia muita mokia, jotka itse älykkäämpänä ihmisenä jättäisin tekemättä.
Jokaisen hinnan kerkeää tarkastamaan rauhassa, kun kukaan ei viuhdo tuotteita kassaan samaan aikaan kun itse latoo tuotteita vielä hihnalle.
Lisäksi näillä ei lanttu säteile edes siinäkään vaiheessa, vaikka saisi 20 euron tuotteet kympillä. Monta kertaa olen joutunut kassaa korjaamaan, että pelkästään nuo tuo ja tuo tuote tekee enemmän kuin siinä sinun kuitissasi lukee.
Vierailija kirjoitti:
Minä näen nuo pitkät aukioloajat työllistävinä. Opiskelija yms. osa-aikatyöntekijät saavat paljon lisätunteja töitä noilla aukioloajoilla. Hyvä juttu!
Tuota samaa kuraa toitotettiin jo silloin kun tapeltiin sunnuntai-aukioloajoista.
No eipä lisännyt, miksi olisikaan kun sama porukka siellä niitä sunnuntaita pyörittää? Päinvastoin omallekin silloiselle työpaikalleni on tullut sen jälkeen jo kolmet yt:t, joiden mukana väki vähenee koko ajan. Nyt siellä on kohtuuisossa myymälässä kolme myyjää sunnuntaisin, jonot on pitkät, osastolla ei ketään jos kaikkien pitää olla kassalla ja asiakkaat valittavat.
Että niin hienosti meni siellä. Onneksi itse kouluttaudun ihan muihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa kuraa toitotettiin jo silloin kun tapeltiin sunnuntai-aukioloajoista.
No eipä lisännyt, miksi olisikaan kun sama porukka siellä niitä sunnuntaita pyörittää? Päinvastoin omallekin silloiselle työpaikalleni on tullut sen jälkeen jo kolmet yt:t, joiden mukana väki vähenee koko ajan. Nyt siellä on kohtuuisossa myymälässä kolme myyjää sunnuntaisin, jonot on pitkät, osastolla ei ketään jos kaikkien pitää olla kassalla ja asiakkaat valittavat.
Eipä lisännyt? Siis keksit asioita omasta päästäsi?
Ihan taatusti ovat myynnit lisääntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, keksin päästä :) Oikeasta tuonnekin otettiin kymmenen myyjää lisää ja työllisyys nousi taas.
PS. Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan OT, Miksi ihmiset haluavat näitä itsepalvelukassoja kauppoihin? Esimerkkinä Seppälän uutta Prismaa mainostetaan että tuele mahdollisesti itsepalvelukassoja. Minä en halua maksaa saman verran ruoan hinnasta JA vielä itse höylätä hinnat. Sitten kun tulee kysyttävää, niin auta armias kuinka kauan kestää että saat apua yms.. En ymmärrää. Tämä ei tulisi yhtään laskemaan tuotteiden hintoja, mutta siinä saataisiin taas lisää rahaa kauppiaan taskuun
Ylilaskutusta, tarjous tuotteista otetaan täysi hinta. Kaikenlaisia muita mokia, jotka itse älykkäämpänä ihmisenä jättäisin tekemättä.
Jokaisen hinnan kerkeää tarkastamaan rauhassa, kun kukaan ei viuhdo tuotteita kassaan samaan aikaan kun itse latoo tuotteita vielä hihnalle.
Lisäksi näillä ei lanttu säteile edes siinäkään vaiheessa, vaikka saisi 20 euron tuotteet kympillä. Monta kertaa olen joutunut kassaa korjaamaan, että pelkästään nuo tuo ja tuo tuote tekee enemmän kuin siinä sinun kuitissasi lukee.
Niin meinaat että voit siinä kassalla muutella hintoja ihan miten huvittaa? Kyllä sinä vaan siihen tarvitset myyjän paikalle, mikäli hyllyssä on lukenut eri hinta kuin mitä kone antaa.
Ja sehän ei muuten ole ollut mitenkään kassan älykkyydestä kiinni. Perus cittarissakin on kymmeniä tuhansia myyntiartikkeleita, meinasit että nämä kassaneidit muistavat oikeasti jokaisen niiden hinnan ulkoa? Että sellainen supermuisti ei olisi alkanut kiinnostamaan tutkijoitakin?
Mutta tässähän sen näkee, että se taidat olla sinä joka ei ihan älyllä loista..
Toivottavasti tai oletettavasti joku fiksu, businesshenkinen ihminen perustaa yrityksen joka tarjoa ilta- tai yölastenhoitopaikkoja. En usko että tämä tulemaan olemaan suomalainen, suomalaiset ei tunnetusti halua menestystä, se 9-16 on ihan riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tai oletettavasti joku fiksu, businesshenkinen ihminen perustaa yrityksen joka tarjoa ilta- tai yölastenhoitopaikkoja. En usko että tämä tulemaan olemaan suomalainen, suomalaiset ei tunnetusti halua menestystä, se 9-16 on ihan riittävä.
Vähän veikkaan, ettei pienipalkkaisilla myyjillä ole varaa tuollaisiin yksityisiin yöhoitopaikkoihin. Ja onko se ihan tosissaan lapsillekaan mikään ihanteellinen juttu, että joutuvat esim. joka toinen viikko yöpymään viisi yötä viikossa jossain hoitopaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, keksin päästä :) Oikeasta tuonnekin otettiin kymmenen myyjää lisää ja työllisyys nousi taas.
PS. Opettele lukemaan.
Ei ole mitään opeteltavaa, kun mulla on faktatietoa, jota olen lukenut vuosien aikana. Ja ne perustuu tilastoihin, eikä mihinkään paskanjauhantaan palstoilla. Ota oppia.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sitten aika aikuistua ja lähteä opistekelemaan itsellesi ihan oikea työ?
Mikäs se oikea työ sitten on sinun mielestäsi? Mitä vikaa siinä on että on kaupassa töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän veikkaan, ettei pienipalkkaisilla myyjillä ole varaa tuollaisiin yksityisiin yöhoitopaikkoihin. Ja onko se ihan tosissaan lapsillekaan mikään ihanteellinen juttu, että joutuvat esim. joka toinen viikko yöpymään viisi yötä viikossa jossain hoitopaikassa.
Spartalaiset lapset erotettiin vanhemmistaan 7 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin meinaat että voit siinä kassalla muutella hintoja ihan miten huvittaa? Kyllä sinä vaan siihen tarvitset myyjän paikalle, mikäli hyllyssä on lukenut eri hinta kuin mitä kone antaa.
Ja sehän ei muuten ole ollut mitenkään kassan älykkyydestä kiinni. Perus cittarissakin on kymmeniä tuhansia myyntiartikkeleita, meinasit että nämä kassaneidit muistavat oikeasti jokaisen niiden hinnan ulkoa? Että sellainen supermuisti ei olisi alkanut kiinnostamaan tutkijoitakin?
Mutta tässähän sen näkee, että se taidat olla sinä joka ei ihan älyllä loista..
Jos kone antaa eri hinnan, kuin tarjouslapussa on ollut, niin jätän tavarat siihen ja kiikutan sen virheellisen tarjouslapun siihen kamojen viereen. Eiköhän se oppi jossain vaiheessa mene päähän tehdä asiat oikeinkin. Ei ole yhden yhtä järjellistä perustetta jättää sitä tarjouslappua sinne notkumaan, ellei vain olla piittaamattomia.
Tarjouslappuun laitetaan koodi, joka on pakko kuitata piippaavalta koneelta pois. Ellei sitä kuitata pois haetuksi, niin silloin se tietokone piippaa vaikka koko päivän. No eihän kukaan selväjärkinen voi väittää tätä olevansa huomaamatta.
Matikkapäätä ei ole kaikille suotu, mutta välillä huvittaa kaupassa kun vierekkäin on kaksi samanpainoista tuotetta, hinta on sama, mutta kilohinta on aivan päinvastainen merkittynä etikettiin.
Tajuaahan sen jo ilman, että osaa matematiikkaa, että samanpainoinen paketti ja sama hinta, niin hinta ei voi olla puolet eri.
Jonkinlaista arkijärkeä siis luulisi löytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisten paikkojen perustaminen ihan hyvä idea isompaan kaupunkiin, mutta ei sillä mitään kaupan kassojen iltatöitä paikata.
Siwat on nyt jo 23 asti auki eikä siellä mitään voi valita. Jos ei kelpaa voi lähteä, sanotaan. Varmaa sullekin sanotaan niin jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Siwat on nyt jo 23 asti auki eikä siellä mitään voi valita. Jos ei kelpaa voi lähteä, sanotaan. Varmaa sullekin sanotaan niin jatkossa.
Voihan sitä sanoa, mutta ei se irtisanomisperuste ole, ellei työmatka ole 50 metriä.
Mieluummin ei. Minusta olisi huomattavasti järkevämpää säilyttää sekä naisilla, että opiskelijoilla edes joitakin työpaikkoja.