Aukioloaikojen muuttuminen ja työajat??
Sain juuri lukea, että kauppojen aukioloaikojen säännöstelyä on vähennetty ja esim. osassa tapauksia Prismat tulevat olemaan jatkossa 23 asti. Olen itse Citymarketissa töissä, ja kiinnostaisi tietää, että mikäli meidänkin aukioloaikoja pidennetään, voiko noita kello 23 asti olevia työvuoroja laittaa kaikille vai vain niille, jotka sellaisia ovat halukkaita tekemään?
Olen itse nuori kahden lapsen yh, ja teen n. vuoroviikoin iltavuoroa. Kello 21:30 päättyvien työvuorojen kohdalle olen saanut sovittua naapurin kanssa hoitojärjestelyt ja bussilla pääsee vielä kotiinkin. Mutta en kyllä todellakaan tiedä, kuka hoitaisi lapsia siinä vaiheessa, kun työvuoroni päättyisi klo 23:30. Viimeinen bussini menee ennen tuota, joten työvuoron päätteeksi olisi luvassa 12 kilometrin kävelymatka kotiin, tai no, mistä lapset nyt sitten pitäisikään kävellen hakea.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä hassu ilmiö että ihmiset kuvuttelee muutoksen koskevan vain itseä silloin kuin ne koskee itseä. Jos työajat laajenee yeleisesti niin myös hoitopaikat alkaa olla pidempään aukia ja möys busseja kulkee myöhemmin.
Kyllähän tässä pikkuhiljaa mennään siihen suuntaan että ma-pe 8-16 elämä olkaa olla historiaa. Minulle ei ole mitään väliä vaikka työajat muuttuu, kiva vaan kun olisi välillä vapaapäiviä niin että kaikki paikat on auki, eikä aina tarvi yrittää käväistä jossain ruokatunnilla tai nopeasti töiden jälkeen.
Hassua, että tämäkin on saanut niinkin monta yläpeukkua. Toki muutos tapahtuu kaikkialla yhteiskunnassa, mutta missäkähän vaiheessa ns. normihoitopaikkojen aukioloajat venyy puolille öin? Toki vuorohoitopaikkoja on pakko lisätä sitä mukaa kun vuorotyössä olevien määrä lisääntyy, mutta esimerkiksi pikkukoululaisten vanhemmille ja varsinkin yksinhuoltajille vuorotyö ja lasten hoito on ollut ongelma tähänkin asti - nytkö se sitten ratkeaa, kun Prismat venyttää aukioloaikojaan?
Vastaavasti nuo bussit - toki kysyntä sielläkin vaikutta, mutta julkinen liikenne on tuettua ja senkin kustannukset ovat illalla/ yöllä korkeammat kuin päivällä, mutta tulot eivät vastaavasti kasva. Ei ole mitään taetta sille, että vuoro lisääntyvät heti tai edes välillisesti siinä vaiheessa kun aukiolo vapautuu.
Eli summa summarum - lasten hoito ja huonot kulkuyhteydet yöllä ovat vuorotyöläisten ongelmia. Nyt tämä ongelma laajenee koskemaan niitä, jotka ovat tähän aikaan tehneet vuoronsa 7-21 auki olevissa kaupoissa Koko yhteskunnan kannalta muutos tuskin on niin suuri, että se muutta koko lastenhoitojärjestlemän ja lisää julkista liikennettä keskellä yötä.
Jos koululaisen yksinhuoltajavanhempi on töissä vaikka 14-22 niin olisisihan se kätevämpää että myös kolut olisivat kahdessa vuorossa ja lapsen koulupäivä 14-20, niin ei tarvitsisi olla niin pitkään kotona yksin. Näin meni opettajat kahteen vuoroon ja koulun tilat tuli tehokkaaseen käyttöön, kun kouluakin käydään kahdessa vuorossa.
Bussit ovat hyvä esimerkki tarpeen mukaan sopeutumisesta. 10 vuotta sitten tällä meidän kaupungissa ei ollut yövuoroja busseilla, mutta nykyään on, kun niille on tarvetta. Kannattavuus on sitten toinen juttu, aika vähän on kannattavia bussilinjoja, mutta yövuorot eivät ilmeisesti ole kuitenkaan vähemmän kannattavia.
Lastenhoitojäejrestelmä joustaa sitten kuten on tarvetta. Tosin nythän tätä hoidon tarvpeen arviontia ollaan siirtämässä tosiaan vanhemmilta viranomaisille, joten jatkossa voi olla että et saa olla edes klo 17 asti töissä, kun täti sanoaa että lapisen hoitotarve loppuu klo 14.
Mutta ainahan mies voi katsoa lasta myöskin.
Joissakin pereheissä myös mies on töissä ja tekee vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt saatana niitä automaattikassoja kauppoihin!
Joo tätä on jo kohta 20 vuotta jahkattu. Ne viinitkin sinne voisi ottaa.
Kyllä. Ei ole kaatanut Saksaa, Hollantia, Englantia, USAa automaattikassat eikä viinit/viinat. On jo aika Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No automaattikassoja on jo ja kyllä ne viinitkin vielä tulee kauppoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että työnantaja ymmärtää, jos selität tilanteen. Eiköhän noihin iltavuoroihinkin löydy halukkaita, siitähän saa kuitenkin iltakorvaukset. Moni opiskelija tekee varmasti oikein mielellään iltavuoroa.
Joo, ihanaa kun voi eka istua koulussa 8-16 ja sitten mennä töihin 23 asti <3
Ei kai missään koulussa ole joka päivä 8-16 opetusta, että ihan oma valinta jos siellä niin pitkään päivittäin istut. Jos oot yliopistossa niin luennoilla ei oo suurimmalla osalla mikään pakko käydä vaan asiat voi opiskella itsenäisesti niin voi iltavuoron jälkeisenä aamuna nukkua pitempään. Ite teen iltavuoroja grillillä, grilli menee 1:00 kiinni. Edellisenä päivänä saatan hyvinkin skipata viimeisen luennon ja lukea asiat sitten joskus kotona, mennä kämpälle syömään ja siitä töihin. Aamulla sitten nukun mahdollisen aamuluennon ohi ja meen iltapäivällä luennoille.
Joillain aloilla luentojen skippaaminen tulee näkymään arvosanoissa useilla kursseilla. Koska siinä menettää niin paljon asioiden selventämistä ja esimerkkejä. Yksin opettelussa ei voi päästä samalle tasolle ja jonkin asian oppiminen vie yksin viisi kertaa enemmän aikaa. Sen ajan, jonka sattumoisin on töissä. Ja jos haluaa valmistua nopeasti, niin kursseja voi olla aamusta iltaan.
En itse ole töissäkäyvä opiskelija, mutta ei tarvitse kovin paljon päätellä, miten työssäkäyminen vaikuttaisi arvosanoihin. Läpi pääsee vähemmällä, mutta osaaminen jää vähäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin että työnantaja ymmärtää, jos selität tilanteen. Eiköhän noihin iltavuoroihinkin löydy halukkaita, siitähän saa kuitenkin iltakorvaukset. Moni opiskelija tekee varmasti oikein mielellään iltavuoroa.
No kyllä mulle ainakin kelpais oikein hyvin. Pitkä vuoro lisien kanssa eikä varmaan ihan älytöntä kiirettäkään enää loppupäästä, niin mikäs siinä. Aika harvoin opiskelijoilla on muuten tuollaista, että koulua olisi tosiaan 8-16 joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan eipä ole 3 lähimmässä kaupassani, että aika lapsenkengissä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai missään koulussa ole joka päivä 8-16 opetusta, että ihan oma valinta jos siellä niin pitkään päivittäin istut. Jos oot yliopistossa niin luennoilla ei oo suurimmalla osalla mikään pakko käydä vaan asiat voi opiskella itsenäisesti niin voi iltavuoron jälkeisenä aamuna nukkua pitempään. Ite teen iltavuoroja grillillä, grilli menee 1:00 kiinni. Edellisenä päivänä saatan hyvinkin skipata viimeisen luennon ja lukea asiat sitten joskus kotona, mennä kämpälle syömään ja siitä töihin. Aamulla sitten nukun mahdollisen aamuluennon ohi ja meen iltapäivällä luennoille.
En kyllä voi käsittää, että menee johonkin opiskelemaan, eikä sitten opiskele siellä luennoilla. Kyllä siellä luennoilla käyminen on tärkeää. Ainoastaan jotkut tosi perusopinnot voi suht huoletta skipata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan eipä ole 3 lähimmässä kaupassani, että aika lapsenkengissä ollaan.
Minun työmatkan varrella on kahdessa kaupassa automaattikassoja ja käytän niitä varsinkin pikkuostosten kanssa, ainakin jos tavalisilla on jonoa. Perinteinen kassa on kyllä nopeampi, jos ei ole jonoa, kun voi itse höyläillä kortit ja pakata tavaroita sillä aikaa kun kassa piippailee tuotteita.
Odotan sitä että tavarat saa pakata jo kaupassa kasseihin ja sitten ne kassit piipataan purkamatta automaattiin ja maksetaan ostokset.
Minä näen nuo pitkät aukioloajat työllistävinä. Opiskelija yms. osa-aikatyöntekijät saavat paljon lisätunteja töitä noilla aukioloajoilla. Hyvä juttu!
Vierailija kirjoitti:
Minä näen nuo pitkät aukioloajat työllistävinä. Opiskelija yms. osa-aikatyöntekijät saavat paljon lisätunteja töitä noilla aukioloajoilla. Hyvä juttu!
Roskaa! Näitä aukioloaikoja on pidennetty jo vuosikausia. Sunnuntaiaukiolo, anyone? Ja työttömyys on vaan lisääntynyt. Aina samaa työllisyyspropagandaa kokkarien palkkaamilta trolleilta, ja ihmiset menee naruun.
Vierailija kirjoitti:
Oi että, Keski-Euroopassa asuessa oli niin rentoa päättää kesäiltana sunnuntaina klo 22.00 järkätä grillibileet naapureiden kanssa, kaikki tarvikkeet alkoa myöten ehti hyvin hakemaan kaupasta. Ja huom. yhdestä kaupasta ;) Eikä tarvinnut maksaa maltaita, toisin kuin meidän monopolillemme. Ymmärrän että muutos ei miellytä kaikkia, esim. vanhempia, jotka ovat kaupan kassalla töissä tai pikkukauppojen omistajia. Saati niitä jotka joutuvat kävelemään kotiin puolilta öin, nyt kun ollaan saatu vähän väriä ja draamaa ennestään niin turvalliseen ja rauhalliseen yöelämään..
Paska puhetta.
Itävalta, Belgia arkisin kaupat saa olla auki vain 20:00aan
Ranskassa 21:00
Sunnuntaina kiinni näissä kolmessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on automaattikassoja Suomessa? Sellaisia en ole vielä nähnyt.
Itsepalvelukassoja kyllä on esim. Ikeassa ja Bauhausissa.
Oon tyrmistynyt!
Kävin katsomassa kaupan alan tesiä ja iltalisien määrää. Myyjän iltalisä on noin 4e tunnilta ja marras-joulukuussa kaksinkertainen eli n 8e tunnilta.
Siivousalalla (jolla itse työskentelen opintojen ohessa) tehdään paljon iltakeikkaa. Arvatkaas paljon iltalisä tällä alalla on? 0,70e! Aivan oikein, 70 SENTTIÄ! Taidanpa hakea Prismaan tai Citymarketiin töihin koulunkäynnin rinnalle...
Ihan OT, Miksi ihmiset haluavat näitä itsepalvelukassoja kauppoihin? Esimerkkinä Seppälän uutta Prismaa mainostetaan että tuele mahdollisesti itsepalvelukassoja. Minä en halua maksaa saman verran ruoan hinnasta JA vielä itse höylätä hinnat. Sitten kun tulee kysyttävää, niin auta armias kuinka kauan kestää että saat apua yms.. En ymmärrää. Tämä ei tulisi yhtään laskemaan tuotteiden hintoja, mutta siinä saataisiin taas lisää rahaa kauppiaan taskuun
Vierailija kirjoitti:
Ihan OT, Miksi ihmiset haluavat näitä itsepalvelukassoja kauppoihin? Esimerkkinä Seppälän uutta Prismaa mainostetaan että tuele mahdollisesti itsepalvelukassoja. Minä en halua maksaa saman verran ruoan hinnasta JA vielä itse höylätä hinnat. Sitten kun tulee kysyttävää, niin auta armias kuinka kauan kestää että saat apua yms.. En ymmärrää. Tämä ei tulisi yhtään laskemaan tuotteiden hintoja, mutta siinä saataisiin taas lisää rahaa kauppiaan taskuun
Joo, koska kuluillahan ei ole merkitystä hintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, koska kuluillahan ei ole merkitystä hintoihin.
Luuletko että ruoan hinta tosissaan tippuisi kaupoissa? Nauran.
Vierailija kirjoitti:
Vuoropäivähoito ja lisäksi ostat halvan auton, hinta tyyliin 2 tonnia.
Olipas lyhytnäköinen ehdotus. Pienituloiselle yksinhuoltajalle se auton pitäminen on mahdottomuus, rahat eivät riitä.
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaanpas hieman pidemmälle:
Asiakkaiden määrä on suunnilleen vakio, Suomen kokoisessa maassa aukioloaikojen pidentäminen ei todennäköisesti aiheuta valtavaa uusien asiakkaiden vyöryä.
Näinollen nykyinen asiakakunta todennäköisesti jakautuu tekemään ostoksiaan eri aikaan. Jos iltamyöhään näyttää tulevan tunkua, voidaankin sitten sanoa siitä päivävuorosta vakituinen ( jo lisiä tienannut, mahdollisesti yh, joka ei pysty tekemään niitä myöhäisiä vuoroja) irti.
Työsopimus on tehty vanhan lain aikaan, eli ei velvoita.
Haloo, tuohan oli miehen kommentti, johon vastaat. Ja itsekin taidat olla mies, se susijankkaaja...