Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aukioloaikojen muuttuminen ja työajat??

Vierailija
15.12.2015 |

Sain juuri lukea, että kauppojen aukioloaikojen säännöstelyä on vähennetty ja esim. osassa tapauksia Prismat tulevat olemaan jatkossa 23 asti. Olen itse Citymarketissa töissä, ja kiinnostaisi tietää, että mikäli meidänkin aukioloaikoja pidennetään, voiko noita kello 23 asti olevia työvuoroja laittaa kaikille vai vain niille, jotka sellaisia ovat halukkaita tekemään?

Olen itse nuori kahden lapsen yh, ja teen n. vuoroviikoin iltavuoroa. Kello 21:30 päättyvien työvuorojen kohdalle olen saanut sovittua naapurin kanssa hoitojärjestelyt ja bussilla pääsee vielä kotiinkin. Mutta en kyllä todellakaan tiedä, kuka hoitaisi lapsia siinä vaiheessa, kun työvuoroni päättyisi klo 23:30. Viimeinen bussini menee ennen tuota, joten työvuoron päätteeksi olisi luvassa 12 kilometrin kävelymatka kotiin, tai no, mistä lapset nyt sitten pitäisikään kävellen hakea.

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi että, Keski-Euroopassa asuessa oli niin rentoa päättää kesäiltana sunnuntaina klo 22.00 järkätä grillibileet naapureiden kanssa, kaikki tarvikkeet alkoa myöten ehti hyvin hakemaan kaupasta. Ja huom. yhdestä kaupasta ;) Eikä tarvinnut maksaa maltaita, toisin kuin meidän monopolillemme. Ymmärrän että muutos ei miellytä kaikkia, esim. vanhempia, jotka ovat kaupan kassalla töissä tai pikkukauppojen omistajia. Saati niitä jotka joutuvat kävelemään kotiin puolilta öin, nyt kun ollaan saatu vähän väriä ja draamaa ennestään niin turvalliseen ja rauhalliseen yöelämään..

Vierailija
62/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä hassu ilmiö että ihmiset kuvuttelee muutoksen koskevan vain itseä silloin kuin ne koskee itseä. Jos työajat laajenee yeleisesti niin myös hoitopaikat alkaa olla pidempään aukia ja möys busseja kulkee myöhemmin.

Kyllähän tässä pikkuhiljaa mennään siihen suuntaan että ma-pe 8-16 elämä olkaa olla historiaa. Minulle ei ole mitään väliä vaikka työajat muuttuu, kiva vaan kun olisi välillä vapaapäiviä niin että kaikki paikat on auki, eikä aina tarvi yrittää käväistä jossain ruokatunnilla tai nopeasti töiden jälkeen.

Hassua, että tämäkin on saanut niinkin monta yläpeukkua. Toki muutos tapahtuu kaikkialla yhteiskunnassa, mutta missäkähän vaiheessa ns. normihoitopaikkojen aukioloajat venyy puolille öin? Toki vuorohoitopaikkoja on pakko lisätä sitä mukaa kun vuorotyössä olevien määrä lisääntyy, mutta esimerkiksi pikkukoululaisten vanhemmille ja varsinkin yksinhuoltajille vuorotyö ja lasten hoito on ollut ongelma tähänkin asti - nytkö se sitten ratkeaa, kun Prismat venyttää aukioloaikojaan?

Vastaavasti nuo bussit - toki kysyntä sielläkin vaikutta, mutta julkinen liikenne on tuettua ja senkin kustannukset ovat illalla/ yöllä korkeammat kuin päivällä, mutta tulot eivät vastaavasti kasva. Ei ole mitään taetta sille, että vuoro lisääntyvät heti tai edes välillisesti siinä vaiheessa kun aukiolo vapautuu. 

Eli summa summarum - lasten hoito ja huonot kulkuyhteydet yöllä ovat vuorotyöläisten ongelmia. Nyt tämä ongelma laajenee koskemaan niitä, jotka ovat tähän aikaan tehneet vuoronsa 7-21 auki olevissa kaupoissa Koko yhteskunnan kannalta muutos tuskin on niin suuri, että se muutta koko lastenhoitojärjestlemän ja lisää julkista liikennettä keskellä yötä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta hyvä päätös vapauttaa aukioloajat. Esim. sunnuntain aukioloaika joka saa alkaa vasta klo 12 on ihan käsittämätön. Miksi hitossa valtion pitää säädellä ettei ruokakauppa saa olla auki jo vaikka klo 10. Kirkon komennostako ettei ihmiset jäisi pois jumalanpalveluksesta?

Luulen että ensin aukioloajat laajenvat runsaasti. Vuodessa ja kahdessa tasoittuvat kun näkevät mitä liikettä kannattaa pitää auki ja mitä ei. Sellaista tilannetta ei tule älkää pelätkö että kaikki kaupat olisivat auki 24/7.

Ei varmaan, mutta yksityisyrittäjälle se voisi olla oikeinkin tuottoisaa.

Vierailija
64/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin että työnantaja ymmärtää, jos selität tilanteen. Eiköhän noihin iltavuoroihinkin löydy halukkaita, siitähän saa kuitenkin iltakorvaukset. Moni opiskelija tekee varmasti oikein mielellään iltavuoroa.

Joo, ihanaa kun voi eka istua koulussa 8-16 ja sitten mennä töihin 23 asti <3

-

Ei ainakaan minun ammattikorkeakoulussani missään nimessä istuta koulussa edes päivittäin, saatikaa klo 8-16 :D Tai no riippuu miten lukkarinsa haluaa vääntää.

Vierailija
65/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi laittaa sellaisia työvuoroja, joista ei pääse kotiin tai sitten työnantaja on velvollinen järjestämään matkan esim. kimppakyydillä. 

Asiaasi tietenkin helpottaisi, jos et olisi lutkaillut, vaan tehnyt lapsia kunnollisen miehen kanssa. 

Missäs tuollaista on sanottu? Vaikea uskoa, kun merkittävä osa suomalaista joutuu käymään töissä ilman julkista liikennettä.

Sitä kutsutaan TyöEhtoSopimuksessa. Ja jos se ei siellä lue, niin kannattaa lukea työlakeja. Tähän olen joutunut itse tutustumaan aika tarkkaan esimiestehtävissä. Monta kertaa olen myöskin kuskannut työntekijöitä kotiin. 

En tiedä että omalla alalla olisi tuollaista tessissä, enkä ole kuullut että olisi laissakaan. Tiedän että KVETES:issä on jotain pykäliä arkipyhien työmatkoista ja niihin saa taksikyytejä,

Vierailija
66/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoisin että työnantaja ymmärtää, jos selität tilanteen. Eiköhän noihin iltavuoroihinkin löydy halukkaita, siitähän saa kuitenkin iltakorvaukset. Moni opiskelija tekee varmasti oikein mielellään iltavuoroa.

-

Ei ainakaan minun ammattikorkeakoulussani missään nimessä istuta koulussa edes päivittäin, saatikaa klo 8-16 :D Tai no riippuu miten lukkarinsa haluaa vääntää.

Mut onhan se hei rankkaa istuskella koulussa. Toiset painaa päämärkänä 06-23.

Vierailija
67/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi laittaa sellaisia työvuoroja, joista ei pääse kotiin tai sitten työnantaja on velvollinen järjestämään matkan esim. kimppakyydillä. 

Asiaasi tietenkin helpottaisi, jos et olisi lutkaillut, vaan tehnyt lapsia kunnollisen miehen kanssa. 

Jälleen kerran; kyllä nainen on naiselle susi. Entäs jos hän on jäänyt leskeksi? Vai korjaako kuolema vain hulttioita?

Kuinka tyhmä ihminen voikaan olla? Sinä todistat että idioottikin voi osata kirjoittaa.

Kuinka tyhmä ihminen voi ollakaan kun ei tajua, että miehiä pitäisi kuolla kuin kärpäsiä, jotta kaikki yh:t olisivat leskiä.

Vierailija
68/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvällä tuurilla tuo voi tarkoittaa sitä, että tarvitaan lisää ihmisiä tekemään esim. 16.30-23.30 vuoro ja sä pääset useammin ajoissa kotiin. Pidetään peukut pystyssä. =)

Paitsi että usein työvuorot rakennetaan niin, ettei niihin tulisi ruokatuntia (hankaloittaa työvuoroja) ja sitten saa nälissään yhdekkä tai kahdella tauolla tehdä yöhön asti töitä!

Vierailija
69/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tottakai kun kauppojen aukiolo vapautuu, tarkoittaa automaattisesti sitä, että kaikki kaupat ovat yöhön/kokoyön auki... Not.

Kaupat ovat auki myöhään, jos se on kannattavaa. Muuten tuskin ovat. Siksi hiekkaan, että suuremmat prismat ja mittarit tuskin kauheasti aukioloaikojaan muuttavat, ehkä jotkut spesiaalitempaukset voivat olla poikkeus (vaikka jotkut alennusmyynti avajaiset).

Vaikka saa olla auki, niin se ei tarkoita, ett olisi pakko olla.

Vielä kun saisi alkoholi monopolin pois ja itsehoitolääkeet kauppoihin, niin saataisiin varmaankin enemmän kilpailua ja sitä kautta halvempia hintoja.

Mä luulen, että tää tulee vaikuttamaan sellaisiin paikkoihin, joissa saadaan synergia etuja. Nytkin on kiva joskus käydä abc:lla yöllä jos jotain tarvitsee. Se sama myyjä voi myydä ruokaa, kahvia ja bensaa, niin silloin se alkaa kannattamaan.

Tätä varmaan jatkossa kannattaa laajentaa. Lisäksi löytyy paljon väkeä, jotka tulevat viikonloppuisin ravintolasta nälkäisenä. Jos se kauppa olisi auki, niin varmasti olisi paljon asiakkaita.

Miksi seisoa tunti grillin jonossa, jos samaa ruokaa saisi kaupasta.

Vierailija
70/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä hassu ilmiö että ihmiset kuvuttelee muutoksen koskevan vain itseä silloin kuin ne koskee itseä. Jos työajat laajenee yeleisesti niin myös hoitopaikat alkaa olla pidempään aukia ja möys busseja kulkee myöhemmin.

Kyllähän tässä pikkuhiljaa mennään siihen suuntaan että ma-pe 8-16 elämä olkaa olla historiaa. Minulle ei ole mitään väliä vaikka työajat muuttuu, kiva vaan kun olisi välillä vapaapäiviä niin että kaikki paikat on auki, eikä aina tarvi yrittää käväistä jossain ruokatunnilla tai nopeasti töiden jälkeen.

Hassua, että tämäkin on saanut niinkin monta yläpeukkua. Toki muutos tapahtuu kaikkialla yhteiskunnassa, mutta missäkähän vaiheessa ns. normihoitopaikkojen aukioloajat venyy puolille öin? Toki vuorohoitopaikkoja on pakko lisätä sitä mukaa kun vuorotyössä olevien määrä lisääntyy, mutta esimerkiksi pikkukoululaisten vanhemmille ja varsinkin yksinhuoltajille vuorotyö ja lasten hoito on ollut ongelma tähänkin asti - nytkö se sitten ratkeaa, kun Prismat venyttää aukioloaikojaan?

Vastaavasti nuo bussit - toki kysyntä sielläkin vaikutta, mutta julkinen liikenne on tuettua ja senkin kustannukset ovat illalla/ yöllä korkeammat kuin päivällä, mutta tulot eivät vastaavasti kasva. Ei ole mitään taetta sille, että vuoro lisääntyvät heti tai edes välillisesti siinä vaiheessa kun aukiolo vapautuu. 

Eli summa summarum - lasten hoito ja huonot kulkuyhteydet yöllä ovat vuorotyöläisten ongelmia. Nyt tämä ongelma laajenee koskemaan niitä, jotka ovat tähän aikaan tehneet vuoronsa 7-21 auki olevissa kaupoissa Koko yhteskunnan kannalta muutos tuskin on niin suuri, että se muutta koko lastenhoitojärjestlemän ja lisää julkista liikennettä keskellä yötä. 

Jos koululaisen yksinhuoltajavanhempi on töissä vaikka 14-22 niin olisisihan se kätevämpää että myös kolut olisivat kahdessa vuorossa ja lapsen koulupäivä 14-20, niin ei tarvitsisi olla niin pitkään kotona yksin. Näin meni opettajat kahteen vuoroon ja koulun tilat tuli tehokkaaseen käyttöön, kun kouluakin käydään kahdessa vuorossa.

Bussit ovat hyvä esimerkki tarpeen mukaan sopeutumisesta. 10 vuotta sitten tällä meidän kaupungissa ei ollut yövuoroja busseilla, mutta nykyään on, kun niille on tarvetta. Kannattavuus on sitten toinen juttu, aika vähän on kannattavia bussilinjoja, mutta yövuorot eivät ilmeisesti ole kuitenkaan vähemmän kannattavia.

Lastenhoitojäejrestelmä joustaa sitten kuten on tarvetta. Tosin nythän tätä hoidon tarvpeen arviontia ollaan siirtämässä tosiaan vanhemmilta viranomaisille, joten jatkossa voi olla että et saa olla edes klo 17 asti töissä, kun täti sanoaa että lapisen hoitotarve loppuu klo 14.

Vierailija
71/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs tuollaista on sanottu? Vaikea uskoa, kun merkittävä osa suomalaista joutuu käymään töissä ilman julkista liikennettä.

Sitä kutsutaan TyöEhtoSopimuksessa. Ja jos se ei siellä lue, niin kannattaa lukea työlakeja. Tähän olen joutunut itse tutustumaan aika tarkkaan esimiestehtävissä. Monta kertaa olen myöskin kuskannut työntekijöitä kotiin. 

En tiedä että omalla alalla olisi tuollaista tessissä, enkä ole kuullut että olisi laissakaan. Tiedän että KVETES:issä on jotain pykäliä arkipyhien työmatkoista ja niihin saa taksikyytejä,

Mulle on aina korvattu, jos julkisia ei kulje. Lisäksi olen itse ollut hoitamassa kyyditsemistä, koska se on joko lukenut tes tai laki. 

Nykyään ei ole ollut tarvetta niitä lueskella ja toisaalta olen ne sieltä moneen kertaan tutkinut. 

Miten voisi olettaa, että ihminen on töissä, eikä pääse sieltä kotiin. 

Vierailija
72/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman tien kun näin tämän jutun aukioloajoista, funtsin, että onko tämä ollut hallituksella tiedossa jo kauan aikaa sitten, kun ovat puhuneet lisien leikkaamisesta. Keskusta ja kokoomus yrittäjien asialla. Ensin poistetaan, vähennetään palkkaa ja sitten annetaan yrittäjille mahdollisuus pitää liikkeensä auki silloin kuin huvittaa..

Tietenkin on. Itse kuulin asiasta jo 5 vuotta sitten.

Esimies

Vierailija
73/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi että, Keski-Euroopassa asuessa oli niin rentoa päättää kesäiltana sunnuntaina klo 22.00 järkätä grillibileet naapureiden kanssa, kaikki tarvikkeet alkoa myöten ehti hyvin hakemaan kaupasta. Ja huom. yhdestä kaupasta ;) Eikä tarvinnut maksaa maltaita, toisin kuin meidän monopolillemme. Ymmärrän että muutos ei miellytä kaikkia, esim. vanhempia, jotka ovat kaupan kassalla töissä tai pikkukauppojen omistajia. Saati niitä jotka joutuvat kävelemään kotiin puolilta öin, nyt kun ollaan saatu vähän väriä ja draamaa ennestään niin turvalliseen ja rauhalliseen yöelämään..

Luulen että pikkukaupan omistajalla pyörii euronkuvat silmissä kun pääsee suunnittelemaan uusia vapaita aukioloaikoja.

Meidän lähikauppa oli kerran pari viikkoa kiinni sen vuoksi kun kauppias unohti laittaa sen illalla kiinni ja jatkoi myynitä aamuun asti jolloin poliisi tuli sulkemaan oven.

Vierailija
74/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivasti varmaan tulee näkymään ruuan hinnoissa - jostainhan se tuotto on repäistävä, kun työntekijöille pitää maksaa entistä enemmän iltalisiä. Itse ehtisin ihan hyvin kauppaan, vaikka se ei olisi auki 23 asti, eikä tarvitsisi maksaa näitä myöhäisten ostajien kuluja hinnoissa.

Tuskin näin käy - älä huoli. Mitä joustavammat aukioloajat ovat, sitä helpommin kauppaketjut voivat optimoida tilankäyttöä ja työvuoroja. Esimerkiksi väljemmät aukioloajat venyttävät iltaruuhkaa ja saattavat johtaa siihen, että jossain vuoroissa on nykyistä vähemmän työntekijöitä. Vastaavasti jotain kauppojen pienyksiköitä esim. Alepoita voidaan lakkauttaa, kun niitä on tähän asti tuettu näillä eri pituisilla aukioloilla - tämä taas ohjaa asikkaat tehokkaampiin suuryksiköihin. 

Se missä saatat kärsiä on se, että lähikauppa katoaa. 

Luulen päinvastoin, että tämä tuo lisää pikkukauppoja keskustoihin, joissa niitä kannattaa pitää auki yölläkin.

Pikkukaupalle se vähäisempikin määrä asiakkaita on asiakkaita. Isossa ketjussa taas niitä kustannuksia ei välttämättä kateta niillä vähäisillä asiakkailla.

Vierailija
75/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on aina korvattu, jos julkisia ei kulje. Lisäksi olen itse ollut hoitamassa kyyditsemistä, koska se on joko lukenut tes tai laki. 

Nykyään ei ole ollut tarvetta niitä lueskella ja toisaalta olen ne sieltä moneen kertaan tutkinut. 

Luulen että noita arkipyhätyömaktojen erikseen korvaamista on vain julkisen puolen työehtosopimuksissa tai virkaehdoissa.

Vierailija
76/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt saatana niitä automaattikassoja kauppoihin!

Vierailija
77/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai missään koulussa ole joka päivä 8-16 opetusta, että ihan oma valinta jos siellä niin pitkään päivittäin istut. Jos oot yliopistossa niin luennoilla ei oo suurimmalla osalla mikään pakko käydä vaan asiat voi opiskella itsenäisesti niin voi iltavuoron jälkeisenä aamuna nukkua pitempään. Ite teen iltavuoroja grillillä, grilli menee 1:00 kiinni. Edellisenä päivänä saatan hyvinkin skipata viimeisen luennon ja lukea asiat sitten joskus kotona, mennä kämpälle syömään ja siitä töihin. Aamulla sitten nukun mahdollisen aamuluennon ohi ja meen iltapäivällä luennoille.

Vierailija
78/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koululaisen yksinhuoltajavanhempi on töissä vaikka 14-22 niin olisisihan se kätevämpää että myös kolut olisivat kahdessa vuorossa ja lapsen koulupäivä 14-20, niin ei tarvitsisi olla niin pitkään kotona yksin. Näin meni opettajat kahteen vuoroon ja koulun tilat tuli tehokkaaseen käyttöön, kun kouluakin käydään kahdessa vuorossa.

Bussit ovat hyvä esimerkki tarpeen mukaan sopeutumisesta. 10 vuotta sitten tällä meidän kaupungissa ei ollut yövuoroja busseilla, mutta nykyään on, kun niille on tarvetta. Kannattavuus on sitten toinen juttu, aika vähän on kannattavia bussilinjoja, mutta yövuorot eivät ilmeisesti ole kuitenkaan vähemmän kannattavia.

Lastenhoitojäejrestelmä joustaa sitten kuten on tarvetta. Tosin nythän tätä hoidon tarvpeen arviontia ollaan siirtämässä tosiaan vanhemmilta viranomaisille, joten jatkossa voi olla että et saa olla edes klo 17 asti töissä, kun täti sanoaa että lapisen hoitotarve loppuu klo 14.

Mutta ainahan mies voi katsoa lasta myöskin.

Vierailija
79/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt saatana niitä automaattikassoja kauppoihin!

Joo tätä on jo kohta 20 vuotta jahkattu. Ne viinitkin sinne voisi ottaa.

Vierailija
80/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että noita arkipyhätyömaktojen erikseen korvaamista on vain julkisen puolen työehtosopimuksissa tai virkaehdoissa.

Luule mitä luulet, mutta julkisella puolella en ole koskaan ollut töissä.

Esimies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi