Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aukioloaikojen muuttuminen ja työajat??

Vierailija
15.12.2015 |

Sain juuri lukea, että kauppojen aukioloaikojen säännöstelyä on vähennetty ja esim. osassa tapauksia Prismat tulevat olemaan jatkossa 23 asti. Olen itse Citymarketissa töissä, ja kiinnostaisi tietää, että mikäli meidänkin aukioloaikoja pidennetään, voiko noita kello 23 asti olevia työvuoroja laittaa kaikille vai vain niille, jotka sellaisia ovat halukkaita tekemään?

Olen itse nuori kahden lapsen yh, ja teen n. vuoroviikoin iltavuoroa. Kello 21:30 päättyvien työvuorojen kohdalle olen saanut sovittua naapurin kanssa hoitojärjestelyt ja bussilla pääsee vielä kotiinkin. Mutta en kyllä todellakaan tiedä, kuka hoitaisi lapsia siinä vaiheessa, kun työvuoroni päättyisi klo 23:30. Viimeinen bussini menee ennen tuota, joten työvuoron päätteeksi olisi luvassa 12 kilometrin kävelymatka kotiin, tai no, mistä lapset nyt sitten pitäisikään kävellen hakea.

Kommentit (147)

Vierailija
21/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sitten aika aikuistua ja lähteä opistekelemaan itsellesi ihan oikea työ?

Olipas typerä kommentti! Mä valmistuin juuri työttömäksi tohtoriksi, enkä ole akateeminen siksi, että olisin parempi kuin muut, vaan siksi että ainoa mitä osaan on tutkia ja kirjoittaa, eli olen sosiaalisesti kömpelö, ujo ja ahdistuva poropeukalo.

Yhteiskunnanko sitten pitäisi työllistää ja luoda yksilölliset rakentet, jos joku haluaan tutkia merimerkkien vaikutusta silakan sukupuolielämää,  ohjata elokuvia tai kunnianhimo ei riitä kun kaupankassaksi?

Jos nykyinen työ ei sovi siihen omaan elämään niin yhteiskunnanko pitää muuttaa rakentaan ja tehdä esim päätöksiä yksitäisen yksinhuoltajan silmin katsottuna vai jokaisen ihan itse miettiä olisiko mahdollista ihan itse tehdä jotain?

Vierailija
22/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivasti varmaan tulee näkymään ruuan hinnoissa - jostainhan se tuotto on repäistävä, kun työntekijöille pitää maksaa entistä enemmän iltalisiä. Itse ehtisin ihan hyvin kauppaan, vaikka se ei olisi auki 23 asti, eikä tarvitsisi maksaa näitä myöhäisten ostajien kuluja hinnoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä hassu ilmiö että ihmiset kuvuttelee muutoksen koskevan vain itseä silloin kuin ne koskee itseä. Jos työajat laajenee yeleisesti niin myös hoitopaikat alkaa olla pidempään aukia ja möys busseja kulkee myöhemmin.

Kyllähän tässä pikkuhiljaa mennään siihen suuntaan että ma-pe 8-16 elämä olkaa olla historiaa. Minulle ei ole mitään väliä vaikka työajat muuttuu, kiva vaan kun olisi välillä vapaapäiviä niin että kaikki paikat on auki, eikä aina tarvi yrittää käväistä jossain ruokatunnilla tai nopeasti töiden jälkeen.

Vierailija
24/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivasti varmaan tulee näkymään ruuan hinnoissa - jostainhan se tuotto on repäistävä, kun työntekijöille pitää maksaa entistä enemmän iltalisiä. Itse ehtisin ihan hyvin kauppaan, vaikka se ei olisi auki 23 asti, eikä tarvitsisi maksaa näitä myöhäisten ostajien kuluja hinnoissa.

Tuleehan siitä säästöäkin. Asiakkaiden määrä ei lisäänny, vaan jakaantuu pidemmälle ajalle -> kaupassa on kerralla vähemmän asiakkaita -> riittää hieman pienemmät tilat -> henkilökuntaa vähemmän töissä samanaikaisesti.

Tämähän on sitä Sipilän ajamaa tuottavuuden nousua, tilojen joutokäyntiaika vähenee.

Vierailija
25/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Sipilä määrää lain että lisiä ei saa maksaa...

Vierailija
26/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

23, ei ne asiat ihan tuosta vaan muutu, esim. hoitopaikkojen myöhempi aukiolo. Jos muutos joskus tapahtuu, se voi viedä vuosia tai jopa vuosikymmeniä.

Vierailija
27/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin tulla sun tilalle ap. Mulle nuo vuorot sopis ihan hyvin.

Vierailija
28/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiksista kalleimpia asiakkaita ovat ne jotaka menevät kauppaan aina joko perjantaina töiden jälkeen tai lauantana. Heidän vuokseen tarvitaan suuret hehtaarihallit, jotta koko sopulilauma mahtuu sinne samaan aikaan. Halvempaa olisi pitää pienempää kauppaa auki 24/7 jos asiakasvirta jakaantuisi tasaisesti eri päiville ja eri vuorokauden aikoihin.

Vierailija
29/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa Prismaan yhdeksän jälkeen?

Vierailija
30/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

24, nimenomaan tämä on huonompaa tuottavuutta, jos asiakkaat jakautuvat pidemmälle ajalle. Kaupat toimivat minimimiehityksellä jo nyt, ja pienempiä tiloja ne tuskin lähtevät hakemaan, koska tietty tuotevalikoima pitää kuitenkin mahtua olemaan. terv se kauppaan aiemminkin ehtivä.

Vierailija
31/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

23, ei ne asiat ihan tuosta vaan muutu, esim. hoitopaikkojen myöhempi aukiolo. Jos muutos joskus tapahtuu, se voi viedä vuosia tai jopa vuosikymmeniä.

Lain mukaan kuntien on järjestettävä  hoitopaikkoja hoitotarpeen mukaan. Ei siinä voi mitään vuosia mennä että aletaan noudattamaan lakia.

Vierailija
32/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

28, se "sopulilauma" menee kauppaan edelleen perjantaina töiden jälkeen tai lauantaina niin kauan kun se on heidän työ- ja muuhun elämänrytmiinsä sopiva vaihtoehto. Vai luuletko että joku perheenäiti lähtee innoissaan kauppaan eri reissulle puoli 11 illalla sen sijaan  että kävisi kaupassa suoraan töiden jälkeen?

Vierailija
33/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kassahenkilöstö on kohta tarpeetonta pitkälti kun saadaan itsepalvelukassat myymälöihin. Lontoossa jo lähes kaikissa ruokakaupoissa on niitä yhtä paljon kun tavallisia kassoja.

Että sieltä se ruoka sitten ostetaan. Joten ei huolta lisääntyvistä työmääristä, pitkällä aikavälillä myös kaupat vähentävät vaikka olisivat auki 24/7...

Vierailija
34/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

24, nimenomaan tämä on huonompaa tuottavuutta, jos asiakkaat jakautuvat pidemmälle ajalle. Kaupat toimivat minimimiehityksellä jo nyt, ja pienempiä tiloja ne tuskin lähtevät hakemaan, koska tietty tuotevalikoima pitää kuitenkin mahtua olemaan. terv se kauppaan aiemminkin ehtivä.

Turhaa yirität puhua valkoista mustaksi.

Tuottavuus kasvaa, kun kauppa on vähemmän aikaa ilman asiakkaita. Ei tässä ole mitään tinkaamista.

Vierailija
35/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen vähän missä työpaikkasi on. Joku pikkupaikkakunnan cittari tuskin pidentää aukioloaan mutta pääkaupunkiseudun cittari taas saattaa pidentää aukioloa.

Vierailija
36/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

28, se "sopulilauma" menee kauppaan edelleen perjantaina töiden jälkeen tai lauantaina niin kauan kun se on heidän työ- ja muuhun elämänrytmiinsä sopiva vaihtoehto. Vai luuletko että joku perheenäiti lähtee innoissaan kauppaan eri reissulle puoli 11 illalla sen sijaan  että kävisi kaupassa suoraan töiden jälkeen?

Kun yhä harvempi on töissä ma-pe 8-16, niin yhä harvempi on kaupassa perjantaina klo 17. Jos perjantai illalla onkin töitä klo 23 asti, niin kaupassa onkin ehkä käyty aamupäivällä.

Vierailija
37/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuen vähän missä työpaikkasi on. Joku pikkupaikkakunnan cittari tuskin pidentää aukioloaan mutta pääkaupunkiseudun cittari taas saattaa pidentää aukioloa.

Eihän pikkupaikkakunnilla ole välttämättä kaupat nytkään auki klo 21 asti vaikka saisivat olla. Aika omitusita että valtion on ylipäätään pitänyt säädellä vähittäiskaupan aukioloa tähänkään asti. Miksi juuri kaupan aukioloa on pitänyt säädellä, kun puusepän verstaat, pankit, autokorjaamot ja hierojat ovat osanneet ihan itse päättää mihin aikaan liikkeensä ovat auki?!? Mikä ihmeen erikoisuus tuo kauppa on ollut (ja parturikampaamot).

Vierailija
38/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kohta seisotetaan ihmisiä kassoilla läpi yön ja sitten ihmetellään miksi ruoka on Suomessa niin kallista...

Mun mielestä arkisin klo 6 - 18 riittää ja lauantaisin klo 9 - 13.

Vierailija
39/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kassahenkilöstö on kohta tarpeetonta pitkälti kun saadaan itsepalvelukassat myymälöihin. Lontoossa jo lähes kaikissa ruokakaupoissa on niitä yhtä paljon kun tavallisia kassoja.

Että sieltä se ruoka sitten ostetaan. Joten ei huolta lisääntyvistä työmääristä, pitkällä aikavälillä myös kaupat vähentävät vaikka olisivat auki 24/7...

Tuohan on itseasiassa täysin naurettavaa että kaupassa työläin, hitain ja samalla tietysti myös kallein vaihe on se että asiakkaan havittelemat tavarat puretaan hihnalle ja pelkästään hinnoittelua ja rahastamista varten. Paljon kätsympää kun tavarat vain työnnettäisiin portista läpi ja maksettaisiin automaattiin. Ei siihen ihmistä tarvita, täysin robotin hommaa.

Vierailija
40/147 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kohta seisotetaan ihmisiä kassoilla läpi yön ja sitten ihmetellään miksi ruoka on Suomessa niin kallista...

Mun mielestä arkisin klo 6 - 18 riittää ja lauantaisin klo 9 - 13.

Pienellä suunnittelulla riittää että kaupat on yhden päivän viikossa auki, miksi sinne pitää kuutena päivänä mennä lompoilemaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän