En ole tervetullut mieheni veljen häihin
Morsian on siis todella läheinen ystävä mieheni eksän kanssa ja hän on yksi morsiusneidoista. Tämä eksä ei siis minua halua nähdä, joten kutsu koski vain miestä ja lastamme.
Muuten tullaan kyllä tämän morsiammen kanssa oikein hyvin juttuun... En oikein tiedä, että miten tähän pitäisi suhtautua.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
MIhin unohtui se mantra, että hääpari saa päättää, keitä kutsuu häihinsä?
Tästä olen itse asiassa vähän samaa mieltä (vaikka miinusta nyt tulee varmasti). Kun kerta enää on kaaso ja morsiamen hyvä ystävä, niin jos valinta pitää tehdä sulhasen veljen vaimon ja morsiamen hyvän ystävän välillä, niin onko ratkaisu sinänsä yllättävä?
Ja toki aapeen mies voi ihan hyvin ilmoittaa, että ei sitten häihin tule ja asia on sillä selvä. Itse en todellakaan lähtisi aiheuttamaan mitään draamaa soittelemalla koko sukua läpi ja painostamalla, keitä naimisiin menevän pariskunnan pitää häihinsä kutsua.
Ja miksi oletuksena on se, että kaaso vaikuttaisi vieraslistaan, kun se on voinut aivan hyvin olla morsiusparin punnittu päätös...
Kunhan vain toin omat ajatuksen esiin..
Nyt on taas jäänyt ap:n aloitus lukematta.
Kyseessä ei ole "kaaso" vaan "yksi morsiusneidoista". Aikuisia morsiusneitojahan on suomalaishäissä pilvin pimein.
Mutta kun suurin osa nyt varta vasten haluaa uskoa provoon, niin siitä vaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIhin unohtui se mantra, että hääpari saa päättää, keitä kutsuu häihinsä?
Tästä olen itse asiassa vähän samaa mieltä (vaikka miinusta nyt tulee varmasti). Kun kerta enää on kaaso ja morsiamen hyvä ystävä, niin jos valinta pitää tehdä sulhasen veljen vaimon ja morsiamen hyvän ystävän välillä, niin onko ratkaisu sinänsä yllättävä?
Ja toki aapeen mies voi ihan hyvin ilmoittaa, että ei sitten häihin tule ja asia on sillä selvä. Itse en todellakaan lähtisi aiheuttamaan mitään draamaa soittelemalla koko sukua läpi ja painostamalla, keitä naimisiin menevän pariskunnan pitää häihinsä kutsua.
Ja miksi oletuksena on se, että kaaso vaikuttaisi vieraslistaan, kun se on voinut aivan hyvin olla morsiusparin punnittu päätös...
Kunhan vain toin omat ajatuksen esiin..
Eihän täällä kukaan varmaan kiistä sitä ettei hääpari SAISI kutsua ketä haluaa, mutta jokaisella päätöksellä on myös seurauksensa. Vai onko se nyt niin ettei sitä SAISI jäädä häistä pois jos sun vaimo ja lastesi äiti nostettaisiin kutsumattomuudella tikun nokkaan?
Kyllähän nyt jokainen kai edes sellaisen perusasian myöntää, että se ensisijainen perhe on mies, vaimo ja lapset vai onko tästä asiasta jotain eri mielipiteitä?
Missään tapauksessa kenenkään tämän ap:n perheen jäsenen ei tule mennä noihin häihin jos tilanne pysyy tällaisena. Toistan. Ei missään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, vastaa nyt vihdoin ja viimein siihen jo useaan otteeseen esitettyyn kysymykseen: mitä miehesi on aikonut tehdä? Miten hän suhtautui kutsuun?
Ja tähän on vastattukin. Näillä näkymin mies on jättämässä häät väliin. Ei ottanut kutsua hyvin, ja on morsiammen, veljensä sekä eksänsä kanssa yrittänyt jutella asiasta mutta aikaiseksi on saatu vain hirveä riita.
Miten ainoasta järkevästä juttelusta "Emme osallistu häihin, jos myös vaimoni ei ole tervetullut" -saa aikaan riidan? Tässä tapauksessa todellakin pitää paikkansa "riitaan tarvitaan kaksi". Jos miehesi käyttäytyisi aikuisesti, ei noilla muilla osapuolilla olisi mitään saumaa alkaa riidellä.
No eipä ne asiat aina noin yksinkertaisia ole. Mies tuntuisi olevan ainoa veljen lapsuudenperheestä, joka häihin edes voisi osallistua joten ymmärrettävästi haluaisia varmaan olla paikalla. Surkea tilanne muutenkin, jos vähäisistä perheenjäsenistä edes niitä jäljellä olevia ei saa kutsua. Ap:n mukaan veli on nössönpuoleinen eli ilmeisesti jäänyt morsmaikkunsa ja tämän kaverin jalkoihin. Voi olla, että tuollaisessa tilanteessa minäkin nostaisin äläkän - en edes itseni tai puolisoni vuoksi vaan sen kyykytetyn veljeni.
Veli on aikuinen ihminen. Hän ei koskaan kasva nössöstä Mieheksi, jos muut hoitavat hänen puolestaan likaiset asiat. Tunkemalla nokkansa tuohon sotkuun ei saa muuta kuin nenänsä paskaiseksi, hyvää lopputulosta ei varmasti ainakaan tule.
Asia on siis juurikin niin yksinkertainen: ap:n mies ilmoittaa että he osallistuvat joko perheenä tai ei ollenkaan, ja miehen veli aikuisena päättää onko asia näin vai pistääkö morsiamelle hanttiin. Ei ap:n mies voi enää veljeään kasvattaa, ja jos jollain jankkauksella saisikin morsiamen muuttamaan mieltään, niin se veli olisi yhä se raukka joka ei itse osannut pitää sukunsa puolta. Ja ap miehineen ne epätoivotut vieraat, jotka riitelivät tiensä häihin. Kuka siinä voittaa? Ainoastaan se katkera exä, joka sai pilattua häiden tunnelman ja todnäk syyttää siitä vielä ap:ta.
No olihan se velikin mukana tuossa riitelyssä, joten ei tässä muut ole "hoitamassa likaisia asioita hänen puolestaan". Lähinnä tarkoitin kommentilla sitä, että tukisin veljeäni jos hänellä on siellä morsian ja tämän kaveri pyörittämässä showta. Itse ainakin ymmärsin että veli haluaisi kutsua ap:nkin.
Myöskin se morsian on (oletettavasti) aikuinen ihminen, joten miksiköhän hän antaa kaasonsa sotkeutua päätöksiinsä - ja miksi se on mielestäsi ok?
Henkilökohtaisesti soittaisin veljelleni ja kysyisin siltä, että mitä v***? Lähtis neuvottelemaan kenenkään muun kanssa. Jos veli ei osaa pitää puoliaan morsiantaan vastaan ni sit ei voi todeta ku Kiitos kutsusta en tule paikalle.
Onhan niitä lapsettomia häitäki, joissa jätetään osa perheestä kutsumatta. Kyllä minäkin voisin jättää jonkun mulkun avecin kutsumatta. Jos tämän avecin puoliso suuttuisi tästä ja jäisi tulematta, niin ei haittaisi. Ketään selkeän vastenmielistä/ilkeää ihmistä en juhliini kutsuisi, vaikka oli mikä avoöveriloverpuoliso. Ap:n tapaus kyllä kuulostaa kinkkisemmältä, sillä ilmeisesti ap ei ole ilkeillyt itse hääparille, vain morsion bestikselle...
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä lapsettomia häitäki, joissa jätetään osa perheestä kutsumatta. Kyllä minäkin voisin jättää jonkun mulkun avecin kutsumatta. Jos tämän avecin puoliso suuttuisi tästä ja jäisi tulematta, niin ei haittaisi. Ketään selkeän vastenmielistä/ilkeää ihmistä en juhliini kutsuisi, vaikka oli mikä avoöveriloverpuoliso. Ap:n tapaus kyllä kuulostaa kinkkisemmältä, sillä ilmeisesti ap ei ole ilkeillyt itse hääparille, vain morsion bestikselle...
Niin just. Ihminen on yksilö eikä mikään tuplapaketti, vaikka olisikin naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin just. Ihminen on yksilö eikä mikään tuplapaketti, vaikka olisikin naimisissa.
No lapsettomissa häissäkin yleensä tehdään niin, että suosiolla jätetään KAIKKI lapset kutsumatta. Siihen, onko lapsettomuus perusteltua, on ihan oma keskustelunsa. Jos yhden perheen lapset saisivat tulla, mutta toista perhettä neuvottaisiin jättämään Nico-Petteri kotiin, niin sitten se menee jo henkilökohtaiseksi. Eli ei liity ap:n tilanteeseen ollenkaan.
Ketään ei ole pakko kutsua häihinsä, mutta kuten todettu, niin seuraukset pitää kestää. Jos mulkkumaisesta syystä jättää jonkun lähisukulaisen kutsumatta, niin pitää hyväksyä se, että välit saattavat mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitteko kirjallisen kutsun, jossa luki vain miehesi ja lastenne nimet? Junttia on kutsua vain toinen puoliso. Miehenäsi olisin yhteydessä veljeen ja ilmoittaisin, että joko tullaan koko perhe tai ei tulla ollenkaan.
Kutsu tuli miehen nimellä ja erikseen sitten esitettiin vielä toivomus, että mun ei tarvisi ilmestyä juhliin ollenkaan. Miehen veli on sen verran nössykkä, ettei uskalla pistää naiselleen vastaan. Mieheni, morsian ja tämä eksä ovat kyllä saaneet asiasta aikaiseksi kunnon tappelun enkä mielelläni siihen itse osallistu. Näillä näkymin taitaa kyllä käydä niin että jäädään koko perhe kotiin kun minuakaan ei kutsumattomana hirveästi innosta juhliin mennä.
Ap
Se on paras vaihtoehto. Minun mieheni jättäisi todennäköisesti menemättä samassa tilanteessa. Tuohan on ihan älytöntä. Mutta lohduttaudu sillä, että miehesi eksää näköjään kirvelee kovasti teidän suhteenne :)
Täytynee olla vähän sadistisia taipumuksia jos löytää lohdutusta muiden kärsimyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lapsettomissa häissäkin yleensä tehdään niin, että suosiolla jätetään KAIKKI lapset kutsumatta. Siihen, onko lapsettomuus perusteltua, on ihan oma keskustelunsa. Jos yhden perheen lapset saisivat tulla, mutta toista perhettä neuvottaisiin jättämään Nico-Petteri kotiin, niin sitten se menee jo henkilökohtaiseksi. Eli ei liity ap:n tilanteeseen ollenkaan.
Ketään ei ole pakko kutsua häihinsä, mutta kuten todettu, niin seuraukset pitää kestää. Jos mulkkumaisesta syystä jättää jonkun lähisukulaisen kutsumatta, niin pitää hyväksyä se, että välit saattavat mennä.
Niinhän tuossa sanottiinkin, ei haittaa jos joku siitä loukkaantuu. Pahempaa olisi esim kutsua entinen koulukiusaaja häihinsä. Jättäisin myös esim parhaan ystäväni entisen koulukiusaajan kutsumatta, jos tämä niin toivoisi. Jotkut asiat menevät etiketin edelle.
Minusta tässä ei ole mitään ongelmaa. Ette mene häihin. Tällaisissa tilaisuuksissa teitä ei voi erottaa pariskuntana ja sillä selvä. Mies voi mennä yksin vain, jos sairastut (ei vakavasti) ja toivot miehen silti menevän, ei näin, ettei sinua KUTSUTA!!!
Mitä olet itse mieltä siitä, että miehesi menisi yksin? Eikö sinua loukkaisi yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on kyllä mies puun ja kuoren välissä. Joutuu valitsemaan veljen ja nykyisen perheen väliltä. Vaikea tilanne jos on läheiset välit veljeen.
Ei tässä miehen tarvitse mitään valita. Hääpari on jo valinnut hänen puolestaan. Olisi todella outoa mieheltä mennä häihin tässä tilanteessa.
Pitäähän miehen päättää meneekö kuitenkin veljensä häihin *jokko yksin tai lapsen kanssa vai jättääkö menemättä jos kutsua ei muuteta koskemaan koko perhettä.
*joko
Miksi korjata pieniä virheitä uudella kommentilla? Kyllä tuosta tekstistäsi olisi ihan hyvin saanut selvää:)
Miltä sinusta ap tuntuisi, kun miehesi laittautuisi juhlaan, ajaisi partaansa, pukeutuisi parhaimpiinsa, partavettä, hiukset ojennukseen, tyylikäs hyväntuoksuinen mies valmiina juhlimaan!
Ja sinä kököttäisit sohvalla verkkareissa lähtövalmisteluja katsellen, koska miehesi exä kielsi sinua tulemasta k.o. juhlaan! Ja miehesi menisi sinne! Johan tuo olisi täysin absurdi tilanne. Ja vielä yhteisen lapsennekin auttaisit juhlavaatteisiin. "Äiti ei voi tulla, kun yksi täti siellä ei halua nähdä äitiä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne lapset olisivat yhtään sen vähäpätöisempiä? Modernissa maailmassa on naurettavaa pitää kiinni ikivanhoista ja vanhoillisista pakotteista kutsua joku henkilö paikalle vain siksi, että tämä hengailee jonkun tuttusi kanssa. Ja tällä kaavalla pitäisi kutsua vielä esim. joku itse vastenmielinen henkilö. Juu ei kiitos. Minä kutsun ainakin ihan vain ne ihmiset, jotka tunnen ja jotka suhtautuvat minuun ystävällismielisesti.
Mahtaa olla exällä voittajafiilis, kun pääsee torppaamaan ystävänsä sulhasen oman veljen perheen häistä. Oikeesti, ihan naurettavaa.
Ap:n mies voisi jutella veljensä kanssa ja kertoa, että tilanne on hankala. Exä ei ole vieläkään toipunut erosta eli jotain hämminkiä exän itsetunnossa, luonteessa tai käsityskyvyssä, ihmisuhdetaidossa.. Ei ihan kaikki inkkarit kanootissa. Miehesi ei halua loukata veljeään ja toivoo hänen avioliitolleen kaikkea hyvää. (Ei tarvitse mainita morsianta). Toivotatte perheenä heille parasta onnea.
Ja miehesi toistaa uudelleen, että ei halua loukata veljeään mutta ei halua loukata myös omaa rakasta avovaimoaan. Jää nyt sitten aprikoimaan miten kannattaa toimia, antaa asian jäädä auki.
Paineet jää morsiamelle, tuleeko yksi kaksi vai kolme ja miten menetellään, sanoiko se tuleeko vai ei.. ja sitten ei vasn vastata. Miehesi voi samana päivänä päättää meneekö vai ei.
Voi viedä lahjan ja sanoa että ei voi olla kuin hetken, vaimo odottaa autossa kun ei saanut kutsua. Tai olla menemättä solidaarisuudesta perheelle. Tai mennä veljen vuoksi ja kilistää puheenvuoron, onnitella paria ja toivoa heille kaikkea parasta elämässä, onnea iloa ja kypsyyttä ymmärtää miten menneet ovat menneitä ja taitoa keskittyä rakkauteen ja unohtaa kaikenlainen katkeruus. Ja kuinka perhe on aina tärkein, malja ystävyydelle mutta käsi sydämelle veli veljelle, olet aina osa minua ja minun perhettäni.
Jotenkin sairas tilanne. Veli on täys tossulapanen ilmeisesti kun ei osaa sanoa morsmaikulleen vastaan. Tai sitten vaan ihan helvetin tyhmä aivokääpiö kun kuvittelee että perheestä voi kutsua vain osan. Meillä tuo tilanne johtaisi täysiin välien katkeamiseen ja mies hoitaisi sen kyllä aivan omatoimisesti.
Hääpari päättää, ketkä heidän häihinsä kutsutaan. Ap:ta ei haluta paikalle eikä kutsuta. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina joskus hämmästelen, miksi ihmiset niin kärkkäästi uppoavat näihin provoihin. Moni ilmeisesti toivoo, että tarina olisi totta, jotta pääsisi kiihtymään, ottamaan kantaa ja jakamaan neuvojaan.
Mä taas ihmettelen miksi pitää tulla edes kirjoittamaan ja pätemään ketjuun jota pitää provona. Eikö ne provot kannattaisi just vaan ohittaa?
Ohjenuorana herkkäuskoisille ja naiiveille palstalaisille, joihin mikä tahansa uppoaa kuin häkä. -ohis
Morsiamelta suoraan sinulle, vai toimiko miehesi sanansaattajana? Luotatko varmasti tietoon...