Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko noloa jos aikuinen syö haarukka oikeassa kädessä?

Vierailija

Itselleni haarukan vasemmassa kädessä pitely tuntuu jotenkin todella luonnottomalta ja hankalalta, saati että söisin vielä haarukan piikit alaspäin kuten etikettiin kuuluu.

Kiinnitin asiaan huomiota eilen työpaikan pikkujouluillallisella, jossa muut söivät yllämainitulla tavalla. Koin itseni todella juntiksi haarukka oikeassa kädessä, vaikka kukaan muu tuskin kiinnitti asiaan huomiota :D muuten syön siis toki siististi enkä lapa ruokaa suuhun tai tiputtele pitkin pöytiä.

Aiemmin en ole edes ajatellut koko asiaa, itselleni ei ole koulussa tai kotona tai ylipäätään missään mainittu asiasta.

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Itse syön oikealla ja veitsi vasemmassa. Olen puoliksi vasen käteinen enkä pystyisi todellakaan toisinpäin syömään. Hassullehan se muista näyttää mutta minkäs teet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit että esimerkiksi vasenkätiset syövät...?

Anteeksi jos kysymys oli epäselvä. Olen siis oikeakätinen jos joku ei tajunnut :) -ap

Vierailija

Amerikkalaiset syö aina noin. Haarukka vasemmassa kädessä herättää siellä huomiota ja näyttää eurooppalaiselta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit että esimerkiksi vasenkätiset syövät...?

Anteeksi jos kysymys oli epäselvä. Olen siis oikeakätinen jos joku ei tajunnut :) -ap

Voin kertoa että kukaan työpaikallasi tuskin on kiinnittänyt huomiota kätisyyteesi. Ja miksi olisi noloa syödä haarukka oikeassa, kun iso osa vasenkätisistä syö niin?

Vierailija

Anna mennä! Sivistyksesi voit osoittaa muullakin tavoin. Ja jos huomaat jonkun nyrpistävän nenäänsä, voit aina vaikutelman tehostamiseksi vaikka kaivella nenääsi vasemmalla kädelläsi, niin saat senkin käyttöön. Tuollainen tyyppi nimittäin ansaitsee täyslaidallisen.

Jos asia on ylivoimainen ja mietit hysteerisesti sitä esim.ennen vaativia illallisia, voit aina kertoa loukanneesi kätesi. Side sievästi rusetille vielä asuusi sointuen, niin kaikki sympatiakin on sinun :D

Vierailija

Minusta pitäisi olla ihan sama, kummassa kädessä noita pitää. Omituista vasenkätisten syrjintää yhä edelleen.

Itse olen sekakätinen, teen joitakin juttuja vasemmalla ja toisia oikealla. Kun joskus teininä kuulin pöytätavoista, vaihdoin haarukan vasempaan käteen suhteellisen helposti, mutta en osaa pitää sitä siinä piikit alaspäin. Ja sitten toisaalta oikean käden veitsiotteeni on erilainen kuin useimmilla muilla. So what. Tärkeintä, että ruoka menee suuhun eikä tipu matkalle.

Vierailija

Juu sitä ajattelinkin, että kukaan muut paitsi joku nipo etikettinatsi tuskin edes kiinnittäisi moiseen huomiota :D järkkyä että itsekin heräsin koko haarukka-veitsi-asiaan vasta eilen vaikka ikääkin on "jo" 25. Ja onneksi en turhaan jaksa asiasta stressailla, kunhan saa ruoan suuhun! -ap

Vierailija

Haarukkaa pidetään vasemmassa sen takia, että se vain lepää lautasella ja oikea käsi, siis se jossa veitsi on, tekee kaiken työn. Pilkkoo, valikoi, sysää haarukkaan. Vasenkätisillä homma toimii päinvastoin. Tekijäaterin siis pidetään paremmin toimivassa kädessä. Niin sanottu sivistynyt syöjä osaa käyttää haarukkaa vasemmassa kädessä, jos on oikeakätinen, ja tämä asia kyllä opetetaan viimeistään kotitaloustunneilla yläkoulussa. En kyllä näe syytä, miksi tavallinen kansalainen tavallisessa seurassa ei voisi pitää haarukkaa oikeassa kädessä, vaikka onkin oikeakätinen. Eri asia jos menisi johonkin "linnanjuhliin" syömään moukan tavoin.

Vierailija

Jos on motoorisesti todella kömpelö, niin kapasiteetti ei vaan riitä siihen että käytätäisi kahta työkalua samaan aikaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat