Onko noloa jos aikuinen syö haarukka oikeassa kädessä?
Itselleni haarukan vasemmassa kädessä pitely tuntuu jotenkin todella luonnottomalta ja hankalalta, saati että söisin vielä haarukan piikit alaspäin kuten etikettiin kuuluu.
Kiinnitin asiaan huomiota eilen työpaikan pikkujouluillallisella, jossa muut söivät yllämainitulla tavalla. Koin itseni todella juntiksi haarukka oikeassa kädessä, vaikka kukaan muu tuskin kiinnitti asiaan huomiota :D muuten syön siis toki siististi enkä lapa ruokaa suuhun tai tiputtele pitkin pöytiä.
Aiemmin en ole edes ajatellut koko asiaa, itselleni ei ole koulussa tai kotona tai ylipäätään missään mainittu asiasta.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä näe syytä, miksi tavallinen kansalainen tavallisessa seurassa ei voisi pitää haarukkaa oikeassa kädessä, vaikka onkin oikeakätinen. Eri asia jos menisi johonkin "linnanjuhliin" syömään moukan tavoin.
Minä olen syönyt ministerien pöydissä oikeakätisenä aterimet väärissä käsissä. Sillä tasolla ei kukaan kiinnitä huomiota siihen miten päin aterimia pidät. Linnanjuhlissa ei muuten tarjoilla aterimilla syötävää ruokaa. Siellä on liian paljon väkeä, että ihmiset voisivat seisaaltaan ruveta haarukalla ja veitsellä operoimaan. Siellä on tarjolla sormiruokaa.
Ja senpä takia "linnanjuhlat" oli kirjoitettu tuolla tavoin vertauskuvallisesti. Vaikka sinulle ei sanottaisikaan asiasta, miksi kuvittelet, että kukaan ei huomaisi sitä? Jos sinulla on ripsaria tönkömmin toisessa silmässä kuin toisessa, ei monikaan kohteliaisuudesta sitäkään sano.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Vasurithan syövät noin joka tapauksessa, eivätkä mitkään etikettisäännöt käsien roolijaosta muutenkaan ole mitenkään sitovia. Etiketti on tehty palvelemaan ihmistä, eikä orjuuttamaan. Minä olen syönyt yli 45 vuotta juuri noin eikä kukaan ole koskaan noteerannut, että vihdan aterimet eri käsiin kun aloitan syömään.
Tai sitten muut ruokailijat ovat olleet niin sivistyneitä, että eivät ole huomauttaneet asiasta.
Ja miksi ihmeessä kukaan huomauttaisikaan :D sehän olisi äärimmäisen noloa lähinnä sille joka asian edes noteeraa ja tekee siitä numeron. En itsekään huomauttelisi haarukka oikeaoppisesti vasemmassa kädessä syövälle esimerkiksi liiallisesta humaltumisesta vaikka suurempi etikettivirhehän se olisi.
Kuvittele, jos joku tosiaankin sanoisi pöydässä aikuiselle ihmiselle, että sinulla on aterimet väärin päin :-P Vaikea kuvitella tuollaista edes tapahtuvan. Hassua, että #31 edes piti sitä reaalisena mahdollisuutena. Hän taitaa syödä vain lasten kanssa samoissa pöydissä, kun olettaa aikuisillekin huomauteltavan aterimien käytöstä...
Minulla on työkaveri, joka ei voi olla puhumatta muiden tekemistä etikettivirheistä. Kierrellen ja kaarrellen hän haluaa tuoda esille mm. sen, että hän haki ensin vain kalaruokaa, kuten "kuuluu tehdä". Ja arvosteleva hymy päälle. Ei rassu ymmärrä syyllistyvänsä pahimpaan mahdolliseen etikettirikokseen brassailullaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen oikeakätinen, ja haarukkakäsi vaihtelee. Jos syön pelkällä haarukalla niin silloin käytän oikeaa kättä, jos veitsen kanssa niin silloin haarukka on vasemmassa kädessä. Tosin käytän harvoin veitseä, eli pilkon yleensä ruuan haarukalla.
Pitkään tuijotin tuota "veitseä". Joo, siis "veistä". Kerran kaverini (ruotsinkielinen) kysyi taipuuko suolat suolien ja hetken jouduin miettimään, että voiko se todella olla... Joo, siis "suolojen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Vasurithan syövät noin joka tapauksessa, eivätkä mitkään etikettisäännöt käsien roolijaosta muutenkaan ole mitenkään sitovia. Etiketti on tehty palvelemaan ihmistä, eikä orjuuttamaan. Minä olen syönyt yli 45 vuotta juuri noin eikä kukaan ole koskaan noteerannut, että vihdan aterimet eri käsiin kun aloitan syömään.
Tai sitten muut ruokailijat ovat olleet niin sivistyneitä, että eivät ole huomauttaneet asiasta.
Ja miksi ihmeessä kukaan huomauttaisikaan :D sehän olisi äärimmäisen noloa lähinnä sille joka asian edes noteeraa ja tekee siitä numeron. En itsekään huomauttelisi haarukka oikeaoppisesti vasemmassa kädessä syövälle esimerkiksi liiallisesta humaltumisesta vaikka suurempi etikettivirhehän se olisi.
Kuvittele, jos joku tosiaankin sanoisi pöydässä aikuiselle ihmiselle, että sinulla on aterimet väärin päin :-P Vaikea kuvitella tuollaista edes tapahtuvan. Hassua, että #31 edes piti sitä reaalisena mahdollisuutena. Hän taitaa syödä vain lasten kanssa samoissa pöydissä, kun olettaa aikuisillekin huomauteltavan aterimien käytöstä...
Minulla on työkaveri, joka ei voi olla puhumatta muiden tekemistä etikettivirheistä. Kierrellen ja kaarrellen hän haluaa tuoda esille mm. sen, että hän haki ensin vain kalaruokaa, kuten "kuuluu tehdä". Ja arvosteleva hymy päälle.
Seuraapa osaako tuo työkaverisi ottaa puhvettipöydästä ruokaa omalle lautaselleen kopauttamatta yleisellä ottimella. Jos tekee niin, voit oikoa häntä varsin yleisestä etikettivirheestä. Etenkin, jos santsaa jo käytetylle lautaselle on tuo iso no-no, mutta moni ei sitä tajua. Sama kuin tuikkaisi jo haukatun perunalastun yhteiseen dippiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä näe syytä, miksi tavallinen kansalainen tavallisessa seurassa ei voisi pitää haarukkaa oikeassa kädessä, vaikka onkin oikeakätinen. Eri asia jos menisi johonkin "linnanjuhliin" syömään moukan tavoin.
Minä olen syönyt ministerien pöydissä oikeakätisenä aterimet väärissä käsissä. Sillä tasolla ei kukaan kiinnitä huomiota siihen miten päin aterimia pidät. Linnanjuhlissa ei muuten tarjoilla aterimilla syötävää ruokaa. Siellä on liian paljon väkeä, että ihmiset voisivat seisaaltaan ruveta haarukalla ja veitsellä operoimaan. Siellä on tarjolla sormiruokaa.
Vaikka sinulle ei sanottaisikaan asiasta, miksi kuvittelet, että kukaan ei huomaisi sitä? /quote]
Jos joku ei huomaa, niin samapa tuo.
Jos joku huomaa, eikä sano tai edes välitä, niin samapa tuo.
Jos joku huomaa, eikä sano mutta tuomitsee, niin on puolisivistynyt, eikä sellaisen mielipiteellä ole painoa.
Jos joku huomaa ja sanoo, niin on moukka eikä mielipiteistään tarvitse välittää.
Oli miten vaan, niin samapa tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen oikeakätinen, ja haarukkakäsi vaihtelee. Jos syön pelkällä haarukalla niin silloin käytän oikeaa kättä, jos veitsen kanssa niin silloin haarukka on vasemmassa kädessä. Tosin käytän harvoin veitseä, eli pilkon yleensä ruuan haarukalla.
Pitkään tuijotin tuota "veitseä". Joo, siis "veistä". Kerran kaverini (ruotsinkielinen) kysyi taipuuko suolat suolien ja hetken jouduin miettimään, että voiko se todella olla... Joo, siis "suolojen".
Kiitos korjauksesta. :) Hankala hahmottaa, kun puhuessa kuitenkin aina sanon "veitteä".
Kyllä minä syön salaattia haarukka vasemmassa kädessä, veitsi oikeassa. Mutta sellainen brittiläinen kuivakakku iltapäiväteen kera, se pitää syödä pienellä sievällä kakkuhaarukalla.