Onko noloa jos aikuinen syö haarukka oikeassa kädessä?
Itselleni haarukan vasemmassa kädessä pitely tuntuu jotenkin todella luonnottomalta ja hankalalta, saati että söisin vielä haarukan piikit alaspäin kuten etikettiin kuuluu.
Kiinnitin asiaan huomiota eilen työpaikan pikkujouluillallisella, jossa muut söivät yllämainitulla tavalla. Koin itseni todella juntiksi haarukka oikeassa kädessä, vaikka kukaan muu tuskin kiinnitti asiaan huomiota :D muuten syön siis toki siististi enkä lapa ruokaa suuhun tai tiputtele pitkin pöytiä.
Aiemmin en ole edes ajatellut koko asiaa, itselleni ei ole koulussa tai kotona tai ylipäätään missään mainittu asiasta.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haarukkaa pidetään vasemmassa sen takia, että se vain lepää lautasella ja oikea käsi, siis se jossa veitsi on, tekee kaiken työn. Pilkkoo, valikoi, sysää haarukkaan. Vasenkätisillä homma toimii päinvastoin. Tekijäaterin siis pidetään paremmin toimivassa kädessä. Niin sanottu sivistynyt syöjä osaa käyttää haarukkaa vasemmassa kädessä, jos on oikeakätinen, ja tämä asia kyllä opetetaan viimeistään kotitaloustunneilla yläkoulussa. En kyllä näe syytä, miksi tavallinen kansalainen tavallisessa seurassa ei voisi pitää haarukkaa oikeassa kädessä, vaikka onkin oikeakätinen. Eri asia jos menisi johonkin "linnanjuhliin" syömään moukan tavoin.
Luulisi siis että haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa tuntuisi luonnolliselta? Näin ei kuitenkaan ilmeisesti lähes kellään ole, sillä suurimmalle osalle tapa joudutaan opettamaan koulussa tms.
Tietysti veitsi oikeassa jos oikea käsi on se viisaampi käsi kuten useimmilla on. Haarukallahan vain pidetään ruokaa kiinni ja viedään suuhun, veitsellä ja oikealla kädellä tehdään suurempi työ.
Vierailija kirjoitti:
Eka leikkaan ruoat niin, että haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa ja kun alan syödä, vaihdan haarukan oikeaan käteen. Tämä kai on joku karkea etikettivirhe, mutta harvoin käyn missään hienossa ravintolassa. Olen mies, joten oletan kaikkien pitävän minua lähtökohtaisesti moukkana muutenkin.
Kumpi tuli ensin, muna vai kana? ;)
Vierailija kirjoitti:
Noloa on syödä veitsellä ja haarukalla ruokaa, joka kuuluisi syödä pelkällä haarukalla.
Mitä ruokia kuuluu syödä haarukalla?
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit että esimerkiksi vasenkätiset syövät...?
Mä olen vasenkätinen ja haarukka aina vasemmassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on motoorisesti todella kömpelö, niin kapasiteetti ei vaan riitä siihen että käytätäisi kahta työkalua samaan aikaan.
No tämä nyt ei varsinaisesti tähän ongelmaan liity kun molemmissa käsissä kuitenkin on aterin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haarukkaa pidetään vasemmassa sen takia, että se vain lepää lautasella ja oikea käsi, siis se jossa veitsi on, tekee kaiken työn. Pilkkoo, valikoi, sysää haarukkaan. Vasenkätisillä homma toimii päinvastoin. Tekijäaterin siis pidetään paremmin toimivassa kädessä. Niin sanottu sivistynyt syöjä osaa käyttää haarukkaa vasemmassa kädessä, jos on oikeakätinen, ja tämä asia kyllä opetetaan viimeistään kotitaloustunneilla yläkoulussa. En kyllä näe syytä, miksi tavallinen kansalainen tavallisessa seurassa ei voisi pitää haarukkaa oikeassa kädessä, vaikka onkin oikeakätinen. Eri asia jos menisi johonkin "linnanjuhliin" syömään moukan tavoin.
Luulisi siis että haarukka oikeassa ja veitsi vasemmassa tuntuisi luonnolliselta? Näin ei kuitenkaan ilmeisesti lähes kellään ole, sillä suurimmalle osalle tapa joudutaan opettamaan koulussa tms.
Tietysti veitsi oikeassa jos oikea käsi on se viisaampi käsi kuten useimmilla on. Haarukallahan vain pidetään ruokaa kiinni ja viedään suuhun, veitsellä ja oikealla kädellä tehdään suurempi työ.
Joo ymmärsin kyllä, mutta hassultahan se tuntuu kun tuo haarukka oikeassa kädessä tulee lähes kaikille luonnostaan. Googlettelin nimittäin hieman asiaa, ja tuli selväksi että lähes jokaiselle tapa täytyy erikseen opettaa eikä se todellakaan tule automaattisesti kuten näköjään sinulle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noloa on syödä veitsellä ja haarukalla ruokaa, joka kuuluisi syödä pelkällä haarukalla.
Mitä ruokia kuuluu syödä haarukalla?
Salaattia tai jälkiruokakakkua?
Vierailija kirjoitti:
Eka leikkaan ruoat niin, että haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa ja kun alan syödä, vaihdan haarukan oikeaan käteen. Tämä kai on joku karkea etikettivirhe, mutta harvoin käyn missään hienossa ravintolassa. Olen mies, joten oletan kaikkien pitävän minua lähtökohtaisesti moukkana muutenkin.
Ihan fiksut ja sivistyneetkin jenkit syö tollain. Ne ei vaan osaa syödä kahdella kädellä niin kuin eurooppalaiset. Ihan turhaan nolostelet tuota. Jos joku kysyy, niin oot viettänyt lapsuutes Jenkeissä etkä oikein koskaan oppinu syömään eurooppalaisesti :-)
Ei ole. Vasurithan syövät noin joka tapauksessa, eivätkä mitkään etikettisäännöt käsien roolijaosta muutenkaan ole mitenkään sitovia. Etiketti on tehty palvelemaan ihmistä, eikä orjuuttamaan. Minä olen syönyt yli 45 vuotta juuri noin eikä kukaan ole koskaan noteerannut, että vihdan aterimet eri käsiin kun aloitan syömään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Vasurithan syövät noin joka tapauksessa, eivätkä mitkään etikettisäännöt käsien roolijaosta muutenkaan ole mitenkään sitovia. Etiketti on tehty palvelemaan ihmistä, eikä orjuuttamaan. Minä olen syönyt yli 45 vuotta juuri noin eikä kukaan ole koskaan noteerannut, että vihdan aterimet eri käsiin kun aloitan syömään.
Tai sitten muut ruokailijat ovat olleet niin sivistyneitä, että eivät ole huomauttaneet asiasta.
Itse olen oikeakätinen, ja haarukkakäsi vaihtelee. Jos syön pelkällä haarukalla niin silloin käytän oikeaa kättä, jos veitsen kanssa niin silloin haarukka on vasemmassa kädessä. Tosin käytän harvoin veitseä, eli pilkon yleensä ruuan haarukalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten muut ruokailijat ovat olleet niin sivistyneitä, että eivät ole huomauttaneet asiasta.
Ja miksi ihmeessä kukaan huomauttaisikaan :D sehän olisi äärimmäisen noloa lähinnä sille joka asian edes noteeraa ja tekee siitä numeron. En itsekään huomauttelisi haarukka oikeaoppisesti vasemmassa kädessä syövälle esimerkiksi liiallisesta humaltumisesta vaikka suurempi etikettivirhehän se olisi.
Hyviin käytöstapoihin kuuluu että ruoan syöminen pitää tehdä mahdollisimman hankalaksi ja sottaavaksi, siksi oikeakätisten täytyy syödä vasemmalla, ja vasenkätisten oikealla. Muuten mistään ei tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan fiksut ja sivistyneetkin jenkit syö tollain. Ne ei vaan osaa syödä kahdella kädellä niin kuin eurooppalaiset. Ihan turhaan nolostelet tuota. Jos joku kysyy, niin oot viettänyt lapsuutes Jenkeissä etkä oikein koskaan oppinu syömään eurooppalaisesti :-)
No ei ne koko ateriaa leikkaa valmiiksi ja ala sitten syödä. Vanhemmat tekee noin ehkä lapsille. Siis jos tässä nyt alunperin edes tarkotettiin tuota, ainakin sellaisen mielikuvan siitä saa, että tyyppi pilkkoo perunat ja pihvit valmiiksi ja alkaa vasta sitten syödä. Amerikassa leikataan yksi pala, sitten laitetaan se suuhun, sitten taas leikataan jne. Ja aika moni syö jo Jenkeissäkin eurooppalaiseen tyyliin.
Voin kertoa, että etiketti ei ole kiveen hakattu ikuinen laki vaan se elää, muuttuu ja kehittyy. Ja se on ihan ok. Esim. vanha sääntö "buffet-pöydästä haetaan ensin kalaruokaa lautaselle, sitten haetaan uusi lautanen ja liharuokaa.." on mennyttä aikaa ja erittäin, erittäin epäekologista. Siihen samalle lautaselle saa ja pitääkin hakea lautasellisen ruokaa.
Amerikkalaistyylinen tapa syödä yhdellä kädellä on ihan ok nykyään. Ehkä jossain Nobel-illallisilla pitää kitkuttaa oikealla tapaa, mutta muissa ei.
Itse syön mielelläni "oikein", mutta saatan kääntää haarukan piikit loppuvaiheessa ylöspäin, jotta saan kaiken ruuan syötyä. Samoin saatan kallistaa lautasta, jotta saan lusikoitua keiton kokonaan - olisi tuhlausta jättää sitä syömättä - ja laitan lusikan "kärki edellä" suuhun, enkä edes yritä naurettavasti hörppiä reunasta.
Ei me kuitenkaan enää oteta puulusikkaa pirtin seinästä ja käytetä sitä. Turhat epäkäytännölliset ja tuhlaavat tavat saavat mennäkin.
Pahin etikettimoka on muuten huomautella muille miten etiketin mukaan pitäisi syödä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä näe syytä, miksi tavallinen kansalainen tavallisessa seurassa ei voisi pitää haarukkaa oikeassa kädessä, vaikka onkin oikeakätinen. Eri asia jos menisi johonkin "linnanjuhliin" syömään moukan tavoin.
Minä olen syönyt ministerien pöydissä oikeakätisenä aterimet väärissä käsissä. Sillä tasolla ei kukaan kiinnitä huomiota siihen miten päin aterimia pidät. Linnanjuhlissa ei muuten tarjoilla aterimilla syötävää ruokaa. Siellä on liian paljon väkeä, että ihmiset voisivat seisaaltaan ruveta haarukalla ja veitsellä operoimaan. Siellä on tarjolla sormiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai, koska mitään huomauttamista ei ole. Epämoukat tietävät, että etiketti palvelee ihmistä eikä toisin päin. Moukemmat tuntevat etiketin ja huomauttelevat sen rikkomisesta. Moukimmat eivät tunne etikettiä, eivätkä osaisi sitä soveltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi tuli ensin, muna vai kana? ;)
Jos mietin yksilötasolla, saattaa olla niin, että olen oppinut mallista. Äitini oli sivistynyt, isäni moukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi ihmeessä kukaan huomauttaisikaan :D sehän olisi äärimmäisen noloa lähinnä sille joka asian edes noteeraa ja tekee siitä numeron. En itsekään huomauttelisi haarukka oikeaoppisesti vasemmassa kädessä syövälle esimerkiksi liiallisesta humaltumisesta vaikka suurempi etikettivirhehän se olisi.
Kuvittele, jos joku tosiaankin sanoisi pöydässä aikuiselle ihmiselle, että sinulla on aterimet väärin päin :-P Vaikea kuvitella tuollaista edes tapahtuvan. Hassua, että #31 edes piti sitä reaalisena mahdollisuutena. Hän taitaa syödä vain lasten kanssa samoissa pöydissä, kun olettaa aikuisillekin huomauteltavan aterimien käytöstä...
Silloin kun käytän haarukkaa ja veistä, veitsi oikeassa kädessä. Kotona kyllä syön useimmiten pelkällä haarukalla, oikeastaan kaiken muun paitsi pihvit.