Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveydenhuollon ammattilaisten asiattomat kommentit

Pentti
12.12.2015 |

Ei tunnu kauhean kivalta joutua arvostelun kohteeksi puolialastomana tällaisen "ammattilaisen" toimesta :( "Onko kukaan aiemmin sanonut, että sulla on hirveän pitkä selkä?" - Joo kiitos vaan, että kerroit, enpä ookkaan huomannut...

Minkälaisia ikäviä kommentteja ootte kuulleet?

Kommentit (233)

Vierailija
161/233 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ette ole terveydenhuoltoalalla, ette luonnollisesti voi käsittää miten henkisesti raskasta alalla on.

Potilaatkin käyttäytyvät nykyään entistä useammin todella epäasiallisesti, eivät usko ammattilaisen sanaa ja narisevat tyhmistäkin asioista. Lisäksi työkuorma on kasvanut monissa paikoissa kohtuuttomaksi.

Alalla kyynistyy, jokainen.

En hyväksy asiattomia kommentteja, mutta alalla työskentelevänä ymmärrän ihmisten kyynistymisen ja vahinko letkautukset. Mekin olemme vain ihmisiä.

Vierailija
162/233 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koko ketjua oo vielä lukenut mutta oon aika kummissani siitä miten moni puolustelee apn kokemuksen lääkäriä ja kommentoi noita herkkis veti herneet nenään, mitään ei vissiin sais sanoa- juttuja. Musta toi oli aika urposti sanottu, onpas sulla kamalan pitkä selkä, sehän on negatiivinen kommentti? Onpas sulla kamalan isot hampaat. Onpas sulla kamalan lyhyet jalat.

Miksi tollasta pitää mennän ääneen sanomaan, itselle on ainakin aika selvää etten lähde kommentoimaan ja kauhistelemaan toisen ulkonäköä tai fyysisiä ominaisuuksia muutakun positiivisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
163/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Potilaalla on lyhyt kaula." Lääkärin em. kommentti näkyy maailman tappiin omakannassa.

Hyvä, että tääkin oleellinen tieto on sinne kirjattu. Eihän sitä muuten kukaan huomaisi, eikä potilas olisi itsekään asiaa tajunnut.

Hyvinkin oleellinen tieto esim. ennen leikkausta vaikkapa intuboinnin kannalta.

164/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muutama vuosi sitten hammaslääkärissä ja pyynnöstäni huolimatta lääkäri ei halunnut käyttää puudutusta. Kyseessä oli poraamista vaativa hoito ja ilmeisesti poralla mentiin melko syvälle, koska se vihlaisi välillä voimakkaasti. Vihlaistessa liikahdin refleksinomaisesti, johon lääkäri totesi, että voisitko lopettaa nyt nuo pakkoliikkeet. Tein asiasta valituksen lääkärin esimiehelle, joka totesi, että varmaan jokin väärinkäsitys tullut pakkoliike-sanavalinnassa ja että syvältä poraaminen voi sattua. Tämä oli siis julkisen puolen palvelusta.

Kerran keskussairaalan päivystysosastolla sappivaivoissa ollessani, lääkäri kysyi, että olenko harkinnut lihavuusleikkausta. Jatkoi vielä, ettei tiedä painoindeksiäni, mutta voi silmämääräisesti todeta, että olen obeesi. Painoni ei millään tavalla ollut tietääkseni vaikuttamassa sappikohtaukseeni ja kaksinkerroin sairaalasängyllä voimakkaassa kivussa ollessani, en olisi välittänyt tuollaisesta keskustelunavauksesta itselleni vaikeasta aiheesta.

Vierailija
165/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pari vuotta sitten tilanne, että 4kk järkyttävät selkäkivut. Lääkärille sai suorastaan taistella itsensä. No siinä riisuttaessa melkein hyppäsi ilmaan ja päivitteli suureen ääneen, että "ei ihmekään, että selkä oikkuilee, kun sulla on koko takalisto aivan lytyssä, pakarat suoraan selän jatkeena... Harrastatko oikeasti liikuntaa ollenkaan?". Tuohon mennessä olin käynyt fysikaalisessa jo monta kertaa, eikä mitään helpotusta kipuihin. Itku kurkussa poistuin paikalta. Onneksi kipu lähti itsestään pois, kun pääsin yksityiselle magneettiin.

Vierailija
166/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minulta kysytään rutiininomaisesti lääkärissä, olenko raskaana vastaan aina naurahtaen " en tietääkseni " ja yleensä vastapuoli vastaa naurahtamalla takaisin. mutta kerran eräs hoitaja alkoi kiljua, että pitäähän aikuisen ihmisen tietää! karjahdin sitten takaisin että en ole jumalauta.

Vierailija
167/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun minulta kysytään rutiininomaisesti lääkärissä, olenko raskaana vastaan aina naurahtaen " en tietääkseni " ja yleensä vastapuoli vastaa naurahtamalla takaisin. mutta kerran eräs hoitaja alkoi kiljua, että pitäähän aikuisen ihmisen tietää! karjahdin sitten takaisin että en ole jumalauta.

Mulle yksi röntgenhoitaja alkoi jankkaamaan siitä että nainen voi aina olla mahdollisesti raskaana. Multa on kohtu poistettu, joten en usko raskautuvani. Tälle hoitajalle edes kohdunpoisto ei ollut este raskautumiselle. Ei nyt varsinaisesti epäasiallista kommentointia mutta tuli vain mieleen tuosta kokemuksesta.

Vierailija
168/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi teitä herkkänahkaisia. Kuulisittepa mitä teistä puhutaan selän takana, kun ette ole kuulemassa. T. Hoitaja

Voi teitä. Tietäisittepä mitä me potilaat teistä hoitajista ja lääkäreistä puhutaan selän takana.....  Ulkonäkö esim. todellakin haukutaan ja pahasti ja kaikki muu mahdollinen.

Vierailija
169/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilahden sairaalan hoitaja: "Oksensit sitten lattiallekin!" Huusi kiukkuisena, kun en saanut leikkauksen jälkeen kipulääkettä ja kaarimaljaan ei mahtunut kaikki oksennus.

Venäläinen työterveyslääkäri: "Miksi et halua omia lapsia? Sinussa jokin vika! Sinun pitaa psykiatrille menna!" sekä "Sinulla onkin ollut aina huono tukka" epäily kilpirauhassairaudesta.

PHKS: Tänään onkin huonosuonisten päivä!" Hoitaja kailottaa toiselle labrassa, kun ei meinaa saada minulta verta.

Lahden kaupungin sairaala: "Oho!" Roikuin "köydessä" keuhkokuvia otettaessa ja joku hoitaja tuli huoneeseen suoraan käytävältä, jossa istui liuta ihmisiä. En tiedä näkyikö pienet tissini heille asti.

Vierailija
170/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin käymään työterveydessä ärhäkän virtsaputkentulehduksen ja siihen liittyvän kuumeen takia. Hoitaja ei kuitenkaan olisi millään suostunut ottamaan virtsanäytettä ja totesi ärsyyntyneenä, että "näin epämääräisten oireiden takia sinun kyllä ennemmin kannattaisi käydä sukupuolitautitestissä!" Sanoin hoitajalle, että ymmärtääkseni minulla on kaikki klassiset virtsaputkentulehduksen oireet, enkä usko, että sukupuolitauti on kyseessä, koska olen seurustellut jo vuosia ja käytämme mieheni kanssa aina kondomia. Kun kyse oli kuin olikin virtsaputkentulehduksesta, hoitaja vain totesi, että "sukupuolitaudin mahdollisuus tulee ottaa esille..." No niin varmaan tulee, mutta senkin voisi sanoa asiallisesti tiuskimisen sijaan.

Tällä hetkellä sairastan syöpää ja onneksi syövänhoidossa minulle on sattunut aivan ihania ja empatiakykyisiä lääkäreitä ja hoitajia. Kuitenkin joitain täällä esille tulleita asioita on minullekin sanottu: esim. kysytty todella tarkkaan ja useaan otteeseen perheenperustamisaikeista (syöpähoidot vaikuttaisivat sikiöön) sekä hoikkuuttani on tuotu esille useaan otteeseen (esim. magneettikuvauksessa minua ei tarvinnut siksi "sitoa" alustaa ). En kuitenkaan ole loukkaantunut noista millään muotoa, koska ne ovat liittyneet hoitooni / tulleet esille hoidon yhteydessä.

Tuota lihavuuden mainitsemisesta loukkaantumista minun on hyvin vaikea ymmärtää (varmaan alapeukkuja tulee nyt paljon). Itse tosiaan sairastan täysin elintavoista ja perintötekijöistä riippumatonta syöpää, vaikka olen aina syönyt terveellisesti, liikkunut paljon ja olen lisäksi alle 30-vuotias, joten on hyvin vaikeaa ymmärtää, miksi jotkut altistavat oman terveytensä vaaratekijöille (ylipaino / alipaino, tupakointi, runsas alkoholinkäyttö jne.). Jos taas ylipaino johtuu jostain terveydellisestä syystä, on lääkärin minusta syytä olla myös siitä tietoinen ja sen voi selventää hoidon yhteydessä, jos paino nousee esille (esimerkiksi joku kertoi syövän yhteydessä johtuneesta turvotuksesta). En kuitenkaan kiistä, etteikö olisi lääkäreitä/hoitajia, jotka tuovat sitäkin asiaa esille tahdittomasti.

Vierailija
171/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli pari vuotta sitten tilanne, että 4kk järkyttävät selkäkivut. Lääkärille sai suorastaan taistella itsensä. No siinä riisuttaessa melkein hyppäsi ilmaan ja päivitteli suureen ääneen, että "ei ihmekään, että selkä oikkuilee, kun sulla on koko takalisto aivan lytyssä, pakarat suoraan selän jatkeena... Harrastatko oikeasti liikuntaa ollenkaan?". Tuohon mennessä olin käynyt fysikaalisessa jo monta kertaa, eikä mitään helpotusta kipuihin. Itku kurkussa poistuin paikalta. Onneksi kipu lähti itsestään pois, kun pääsin yksityiselle magneettiin.

Ihme tutkimus se magneettitutkimus kun paransi noi kivutkin.

Vierailija
172/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rhea du Bo kirjoitti:

Olin muutama vuosi sitten hammaslääkärissä ja pyynnöstäni huolimatta lääkäri ei halunnut käyttää puudutusta. Kyseessä oli poraamista vaativa hoito ja ilmeisesti poralla mentiin melko syvälle, koska se vihlaisi välillä voimakkaasti. Vihlaistessa liikahdin refleksinomaisesti, johon lääkäri totesi, että voisitko lopettaa nyt nuo pakkoliikkeet. Tein asiasta valituksen lääkärin esimiehelle, joka totesi, että varmaan jokin väärinkäsitys tullut pakkoliike-sanavalinnassa ja että syvältä poraaminen voi sattua. Tämä oli siis julkisen puolen palvelusta.

Kerran keskussairaalan päivystysosastolla sappivaivoissa ollessani, lääkäri kysyi, että olenko harkinnut lihavuusleikkausta. Jatkoi vielä, ettei tiedä painoindeksiäni, mutta voi silmämääräisesti todeta, että olen obeesi. Painoni ei millään tavalla ollut tietääkseni vaikuttamassa sappikohtaukseeni ja kaksinkerroin sairaalasängyllä voimakkaassa kivussa ollessani, en olisi välittänyt tuollaisesta keskustelunavauksesta itselleni vaikeasta aiheesta.

Kyl ne vaan läskit potee niitä sappikohtauksia kun taas laihat ei. Ikävää mutta totta.

Vierailija
173/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ystäväni miespuolinen, on suorastaan laiha, ja urheilullinen, kävi sappirakon poistoleikkauksessa. Ei TAAS yleistetä.

Vierailija
174/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vinkujat, paraniko mieli?

Vituttaako olla paska työntekijä? :) "kutsumusammatti" joopajoo, ehkä ei sinulla mutta et päässyt mihinkään muualle koska haluaisit maata sängyssä ja nauraa OIKEASTI työtä tekeville ihmisille. No, paraniko mieli?

Vierailija
175/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi teitä herkkänahkaisia. Kuulisittepa mitä teistä puhutaan selän takana, kun ette ole kuulemassa. T. Hoitaja

Voi teitä. Tietäisittepä mitä me potilaat teistä hoitajista ja lääkäreistä puhutaan selän takana.....  Ulkonäkö esim. todellakin haukutaan ja pahasti ja kaikki muu mahdollinen.

Niimpä, hoitajat nyt muutenkin tuntuu olevan "arvostettuja" ammatissaan, vaikka todellisuudessa teistä ei ole mihinkään. Kuvittelette omistavanne koko hiton sairaalan ja olette niin oikeassa joka asiassa. Oikeasti teitä inhotaan (viha on liian voimakas) koska ette osaa käyttäytyä ja kettuilette minkä kerkiätte. Miksi ette voi vaan purra hammasta VAIKKA ONKIN HANKALA POTILAS TIEDOSSA? Jos ette kestä erilaisia ihmisiä, ottakaa sairaslomaa ja juokaa viinaa tai ottakaa lopputili ja opiskelkaa uusi ammatti!!

Vierailija
176/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rhea du Bo kirjoitti:

Kyl ne vaan läskit potee niitä sappikohtauksia kun taas laihat ei. Ikävää mutta totta.

hmm. olen 165cm/60 kg ja sappirakko vietiin viime keväänä.

Vierailija
177/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin nuorena ja hyvin epävarmana miespuoliselle gynekologille selvittämään hormoniongelmiani; vyötärölihavuustaipumusta, kuukautiskipuja ja hillitöntä liikakarvoitusta. Lääkäri lääppäisi kesken sisätutkimuksen yhtäkkiä kasvojani (tunnusteli sänkeä) ja kehotti menemään psykologille juttelemaan kun en hyväksy itseäni, mutta suostui sentään verikokeisiin, jossa testosterinotasot koholla. Asialle ei kuitenkaan tehty mitään koska se ei ole oikea ongelma ja vika on minun päässäni kun stressasin 18-vuotiaana tyttönä siitä, että minulle oli alkanut mustaa paksua parransänkeä, reidet, pakarat, alaselkä, hartiat, rinta ja käsivarret myös olivat alkaneet puskea mustia paksuja jouhia.

Millainen ihminen pystyy olemaan sinut tuollaisen kanssa, kysyn vain?!

Vierailija
178/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rhea du Bo kirjoitti:

hmm. olen 165cm/60 kg ja sappirakko vietiin viime keväänä.

Olen itse 168 cm ja 50 kg...ikä 24 ja todettu juuri sappikivet. Muita terveyscaivoja tai sairauksia ei ole.

Vierailija
179/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä se lasten hankkiminen pitäisi pikapikaa jo aloittaa." YTHS:n gynen avausrepliikki 28-vuotiaalle ilman mitään taustatietojen (esim. parisuhde) kyselyä. Olin vastaanotolla ihan muissa asioissa. En hämmästykseltäni tajunnut tehdä edes valitusta.

Sama kuultu YTHS:n gynen suusta 24-vuotiaana.

Vierailija
180/233 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle yksi röntgenhoitaja alkoi jankkaamaan siitä että nainen voi aina olla mahdollisesti raskaana. Multa on kohtu poistettu, joten en usko raskautuvani. Tälle hoitajalle edes kohdunpoisto ei ollut este raskautumiselle. Ei nyt varsinaisesti epäasiallista kommentointia mutta tuli vain mieleen tuosta kokemuksesta.

Tuotakin sattuu ympäri suomen. Lienevätkö itse lapsettomia röntgenhoitajia, ainakin toivoisin moisen käytöksen puolesta. Röntgenhoitajahan ei ole sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja, joten lienee vähän hankalampi ymmärtää ettei kohdunpoiston jälkeen voi enää tulla raskaaksi. Pitääkin siskolta kysyä tietääkö se, mitä noille röntgenhoitajille opetetaan ja joutuvatko sairaanhoitajat useinkin selostamaan niille miten elimistö toimii. Sisko on päivystyspolilla töissä sairaanhoitajana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä