Terveydenhuollon ammattilaisten asiattomat kommentit
Ei tunnu kauhean kivalta joutua arvostelun kohteeksi puolialastomana tällaisen "ammattilaisen" toimesta :( "Onko kukaan aiemmin sanonut, että sulla on hirveän pitkä selkä?" - Joo kiitos vaan, että kerroit, enpä ookkaan huomannut...
Minkälaisia ikäviä kommentteja ootte kuulleet?
Kommentit (233)
Lääkäri kirjoitti omakantaan: "ollut seksisuhteessa HIV-positiivisen miehen kanssa". Järkytyin hieman, kun luin potilastietoja - mieheni kanssa.... Oli siinä selittämistä. Olin hakenut terveyskeskuksen kautta testit, koska olin altistunut veriteitse välittyville taudeille. Näin sanoin lääkärillekin. Kyse ei kuitenkaan ollut seksistä. Huhhuh!
Tuntemattomat gynekologi ja hoitaja eivät edes esittäytyneet ennen kierukan laittoa. Hoitaja oli toimenpiteessä eri kuin se, joka minua konsultoi ennalta. Sattui niin saatanasti (olen synnyttämätön). Kiljahtelin kivusta ja itkua tuhersin. Lääkäri päivitteli, että onpa inhottava operoida (kierukka on paras asentaa kuukautisten aikana), mistä tuli syyllinen ja häpeilevä olo. Hoitaja kysyi jälkeenpäin, onko paha olo. Luulin, että hän empatian takia esitti kysymyksen, kun näytin kärsivältä, mutta kun sanoin, että kyllä pahalta tuntuu, hän viskasikin minua pahvisella sylkykupilla! Saisin siihen oksentaa, kun kerran on "paha olo"... Sanoin, että en sitä kyllä tarkoittanut, muuten vaan on kovaa kipua ja kamalan paha olla. Suositteli sitten naurahtaen ryyppyä kipuihin! Teki mieli sanoa, että kiitos, olen kuivilla oleva alkoholisti. Seuraavat päivät itkin enemmän järkytystä kuin kipua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rhea du Bo kirjoitti:
Olin muutama vuosi sitten hammaslääkärissä ja pyynnöstäni huolimatta lääkäri ei halunnut käyttää puudutusta. Kyseessä oli poraamista vaativa hoito ja ilmeisesti poralla mentiin melko syvälle, koska se vihlaisi välillä voimakkaasti. Vihlaistessa liikahdin refleksinomaisesti, johon lääkäri totesi, että voisitko lopettaa nyt nuo pakkoliikkeet. Tein asiasta valituksen lääkärin esimiehelle, joka totesi, että varmaan jokin väärinkäsitys tullut pakkoliike-sanavalinnassa ja että syvältä poraaminen voi sattua. Tämä oli siis julkisen puolen palvelusta.
Kerran keskussairaalan päivystysosastolla sappivaivoissa ollessani, lääkäri kysyi, että olenko harkinnut lihavuusleikkausta. Jatkoi vielä, ettei tiedä painoindeksiäni, mutta voi silmämääräisesti todeta, että olen obeesi. Painoni ei millään tavalla ollut tietääkseni vaikuttamassa sappikohtaukseeni ja kaksinkerroin sairaalasängyllä voimakkaassa kivussa ollessani, en olisi välittänyt tuollaisesta keskustelunavauksesta itselleni vaikeasta aiheesta.
Kyl ne vaan läskit potee niitä sappikohtauksia kun taas laihat ei. Ikävää mutta totta.
hmm. olen 165cm/60 kg ja sappirakko vietiin viime keväänä.
Täällä 180/67 ja leikkausjonossa. Sappi viedään alkuvuodesta.
Mua ei ainakaan voisi paskan vertaa kiinnosta nää "tietäisitte vaan kuinka paljon me potilaat puhutaan paha teistä terveydenhuollon ammattilaisista ;)". Pitäisikö meidn nyt jotenkin kauhistua tosta tiedosta jotenkin? Niinhän ihmiset puhuu pahaa kaikista muistakin ammattikuntien edustajista. Osansa saavat juristit, opettajat, poliisit yms. Ollakseen hyvä omassa ammatissaan täytyy ymmärtää se, että kaikkia ei voi miellyttää. :) Terv, potilaita arvostava sh
Suurimman osan "hyvää tarkoittavista" kommenteista annan mennä ohi korvien. Mutta saamani todella töykeät ja epäasialliset heitot liittyvät ehkäisyneuvolaan ja raskauden keskeyttämiseen.
Verenpainetta mitatetessa (minullahan on tuosta kammo, jolloin paine huitelee aika korkealla eli mittaan siis kotona ja kirjaan lukemat) hoitaja ärähti parin mittauksen jälkeen paineen vaan noustessa, että: KOITA NYT RAUHOITTUA! Juu, tuohan se rauhoittaa :D
Raskauden keskeytyksessä oli tosi syyllistävä ja suorastaan veemäinen lääkäri, hoitajat sentään asiallisia. Mitään sääliä tai edes empatiaa en olisi halunnut, mutta en haukkumistakaan odottanut lääkäriltä. Kyseisen polin hoitsu sanoikin (ilmeisesti lääkärin kommentit tuntien), että tämä on niitä asioita, jotka kannattaa vaan jättää selkänsä taakse ja jatkaa elämää.
Tavalliset lääkärit eivät ole painooni mitenkään kiinnittäneet huomiota tai puuttuneet, ehkäisyneuvolassa sitä taas kauhistellaan joka kerta ja käsketään laihduttamaan. Olen siis painoindeksin mukaan lievästi ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnu kauhean kivalta joutua arvostelun kohteeksi puolialastomana tällaisen "ammattilaisen" toimesta :( "Onko kukaan aiemmin sanonut, että sulla on hirveän pitkä selkä?" - Joo kiitos vaan, että kerroit, enpä ookkaan huomannut...
Minkälaisia ikäviä kommentteja ootte kuulleet?
Onko pitkä selkä hyvä ominaisuus? Sama kuin joku sanoisi että onpa sulla paljon finnejä, tiesitkö että sulla päänahka näkyy, on niin ohuet hiukset, onpa suipot rinnat, onko ne tubulaariset? Miten sulla on noin pieni leuka, onko purennassa vikaa? Tiesitkö että sulla on kierot silmät?
Niitä ei vaan sanota ääneen! Onko tyhmyyttä, tilannetajun puutetta vai vittuilua?
No minusta pitkä selkä on kaunis. Persjalkaisen vastakohta.
Tä? Minulla on pitkä selkä ja lyhyet jalat ja siksi olen mielestäni persjalkainen. Ei kai selkää sanota pitkäksi, ellei se ole sitä juuri suhteessa muuhun kehoon?
Mulla on tosi hyviä kokemuksia hoitajista ja lääkäreistä. Olen joutunut viettämään pitkiä aikoja sairaalassa ja varsinkin hoitajat ovat poikkeuksetta olleet erittäin mukavia ja viettäneet mun kanssani aikaa jutustellen kun mun harvat läheiset eivät ole juuri käyneet moikkailemassa.
Mutta mua kyllä ärsytti tässä muutama vuosi sitten kun mulla oli pitkän aikaa ollut kivulias akne selässä ja pakaroissa ja menin lääkäriin kyselemään olisiko jonkunlainen aknelääkitys mahdollinen niin hän vain pudisteli päätänsä ja neuvoi mua käymään pesulla säännöllisesti. Niinkuin mulla olisi akne, koska en pidä huolta henkilökohtaisesta hygieniastani.
Olin noin vuosikymmen sitten aivojensiirroossa. Leikkauksen jälkeen hoitaja tokaisi että onpas rouvalla iso pää. Raivostuin hoitajan kommentisra kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi teitä herkkänahkaisia. Kuulisittepa mitä teistä puhutaan selän takana, kun ette ole kuulemassa. T. Hoitaja
Hellanlettas. Ja teitä hoitajiahan ei toki kukaan selän takana arvostele :D
Vierailija kirjoitti:
Olin noin vuosikymmen sitten aivojensiirroossa. Leikkauksen jälkeen hoitaja tokaisi että onpas rouvalla iso pää. Raivostuin hoitajan kommentisra kovasti.
Ohhoh nyt sattui virhe. Tarkoitin aivokasvaimen poistoa!
En mitään. Fysioterapeutti kuvaili mun ryhtiä iinesankkamaiseksi, mutten ottanut sitä loukkauksena. Se kuului tilanteeseen ja havainnollisti kätevästi, mikä ryhdissäni on pielessä. Niin no ala-asteella tietenkin sanottiin koko ajan liian laihaksi, mutta sekään ei ole varsinaisesti haukkumista, se on vain mielipide-ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh nyt sattui virhe. Tarkoitin aivokasvaimen poistoa!
Ne tais poistaa vahingossa vähän liikaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun minulta kysytään rutiininomaisesti lääkärissä, olenko raskaana vastaan aina naurahtaen " en tietääkseni " ja yleensä vastapuoli vastaa naurahtamalla takaisin. mutta kerran eräs hoitaja alkoi kiljua, että pitäähän aikuisen ihmisen tietää! karjahdin sitten takaisin että en ole jumalauta.
Mulle yksi röntgenhoitaja alkoi jankkaamaan siitä että nainen voi aina olla mahdollisesti raskaana. Multa on kohtu poistettu, joten en usko raskautuvani. Tälle hoitajalle edes kohdunpoisto ei ollut este raskautumiselle. Ei nyt varsinaisesti epäasiallista kommentointia mutta tuli vain mieleen tuosta kokemuksesta.
Vaikka ymmärränkin pointin siinä mielessä, että ehkäisy voi pettää, niin onhan tuo silti älytöntä. Onhan nyt lesboja ja sellaisia naisia, jotka ei ole harrastaneet seksiä vuosiin. Miksi naisia edes kutsutaan röntgeniin, jos kerran ovat aika raskaana eikä tutkimusta voi kuitenkaan tehdä..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä se lasten hankkiminen pitäisi pikapikaa jo aloittaa." YTHS:n gynen avausrepliikki 28-vuotiaalle ilman mitään taustatietojen (esim. parisuhde) kyselyä. Olin vastaanotolla ihan muissa asioissa. En hämmästykseltäni tajunnut tehdä edes valitusta.
Sama kuultu YTHS:n gynen suusta 24-vuotiaana.
Mulle puolestaan tokaisi, että se lastenteko on tullut aloitettua liian myöhään..(sain esikoisen 29-v) Onkohan sama pakkomielteinen lekuri kyseessä..
Mä jouduin törkeän kohtelun kohteeksi muutama vuosi sitten. Kaulalleni oli kasvanut iso möhkyrä. Soitin siitä terveyskeskukseen, käskettiin tulla heti näyttämään. Olin jo huoneessa, kun lääkäri viereisessä huoneessa huusi hoitajalle, että miksi minut on otettu päivystykseen, kaulassahan on silkkaa läskiä ja sen näkee sadan metrin päähän! Ilman, että oli edes tutkinut kaulaani. Lopulta lääkäri kuitenkin tuli paikalle ja pyöritteli vähän aikaa kaulaani. Sanoi, ettei ole mitään vakavaa. Olin edelleen kauhuissani, maksoin satoja euroja tutkimksista. Yksityiselläkin ultrattiin kaksi kertaa, muttei mitään löytynyt. Terkkarin potilaspapereissa on lukenut "tuli päivystykseen rakenteellisen kaksoisleuan vuoksi". Vaikkei mitään vakavaa tautia löytynytkään, niin tuli todella nöyryytetty olo. Mistä minä olisin voinut tietää, että se on vain läskiä, kun ei minulla ennen ollut sellaista möykkyä ollut. Toki painoa oli kertynyt raskauden myötä, mutta siltikin tuli tunne, ettei huolta otettu vakavasti. Kaiken lisäksi paino on muutenkin arka aihe. Tapauksen jälkeen olen lihonut entisestään.
"mukavuudenhalustasiko se johtuu ettet halua lapsia"
hmmm... oletko itse siis hankkinut lapsesi saadaksesi mahdollisimman epämukavan elämän? Mitä järkeä siinä oli ja tietävätkö lapsesi ajatuksistasi? < Olisi siis pitänyt kysyä näin takaisin, mutta olin mykistynyt tyrmistyksestä.
Olin kerran nuhan vuoksi lääkärissä. Lääkäri vain katsoi nenään jollain laitteella, joka tuotti aivan suunnatonta kipua. Meinasin oksentaa, kun kurkkun työnnettiin kaikkia tähystys laitteita. Lopulta lääkäri kysyi yhtäkkiä, onko äitini käyttänyt alkoholia raskausaikana. Olin aivan äimän käkenä. Äitini ei ole koskaan koskenutkaan alkoholiin paitsi isäni hautajaisten jälkeen. Lääkäri perusteli kysymystä sillä, että alholistivanhemmat saavat usein lapsia, joilla on liian lyhyt nenä ja pitkä räkäränni. Minulla on kuulemma sellaiset ja nuhani on vain siitä johtuvaa, että nenäni on liian pieni ja pysty.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kirjoitti omakantaan: "ollut seksisuhteessa HIV-positiivisen miehen kanssa". Järkytyin hieman, kun luin potilastietoja - mieheni kanssa.... Oli siinä selittämistä. Olin hakenut terveyskeskuksen kautta testit, koska olin altistunut veriteitse välittyville taudeille. Näin sanoin lääkärillekin. Kyse ei kuitenkaan ollut seksistä. Huhhuh!
Saako omakannan vääriä tietoja oikaista millään? Tuovan on ihan kamalaa...
Oli ollut jo pari päivää ihmeellisiä kipuja alavatsassa, ja lopulta sattui niin paljon ja oksetti ja ties mitä muuta, että äitini soitti suosiolla ambulanssin. Olin 16-vuotias ja olin ollut poikaystävälläni illalla, kun kivut alkoi käydä sietämätömäksi ja äitini kävi hakemassa minut. No, ensihoitajat saapuivat, mittailivat pulssia yms. Kun äiti lähti huoneesta, hoitaja kysyi "Nyt kun äiti ei kuule, niin oletko ollut sukupuoliyhteydessä, yhdynnässä" , johon vastasin kieltävästi, koska olin tosiaan vielä silloin neitsyt. Minut sitten vietiin sairaalaan, jossa vielä lääkäri sekä toinenkin hoitaja kysyivät saman kysymyksen, lääkäri jopa kahteen kertaan. Lopulta selvisi, että minulla oli munuaistulehdus pitkälle edenneen virtsatietulehduksen johdosta. Lääkäri kertoi tämän ja totesi "Ei siis huolta, ei ole sukupuolitauteja etkä ole raskaana". Siihen sanoin, etten sitä epäillytkään, kun en ole seksiä koskaan harrastanut. Siihen lääkäri vain naurahti. Aika ikävä olo jäi, kun heti oletettiin, että 16-vuotias tyttö alavatsakivuilla on raskaana tai sukupuolitautinen, vaikka useaan kertaan sanoin, että olen neitsyt.
Joskus teininä tuli vähän viilleltyä itseäni, kävin sit kerran lääkärissä jossa piti ottaa paita pois, naislääkäri näki ne vuosia vanhat arpeni ja oikein huudahti että SIIS MITÄ SULLA ON KÄSISSÄSI?
Joo, onhan ne arvet rumat, mutta ei luulis että on ensimmäiset arvet mitä se on ikinä nähnyt, oli minusta jotenkin outo reaktio.