Terveydenhuollon ammattilaisten asiattomat kommentit
Ei tunnu kauhean kivalta joutua arvostelun kohteeksi puolialastomana tällaisen "ammattilaisen" toimesta :( "Onko kukaan aiemmin sanonut, että sulla on hirveän pitkä selkä?" - Joo kiitos vaan, että kerroit, enpä ookkaan huomannut...
Minkälaisia ikäviä kommentteja ootte kuulleet?
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnu kauhean kivalta joutua arvostelun kohteeksi puolialastomana tällaisen "ammattilaisen" toimesta :( "Onko kukaan aiemmin sanonut, että sulla on hirveän pitkä selkä?" - Joo kiitos vaan, että kerroit, enpä ookkaan huomannut...
Minkälaisia ikäviä kommentteja ootte kuulleet?
Pitkä selkä on loukkaus? Minullekin on sanottu että minulla on pitkä selkä, sekä lääkäreiden että tuttujen että sukulaisten taholta. Perskules kun kukaan ei ole tajunnut valistaa että se olikin loukkaus.
Gyne yritti saada minut ottamaan e-pillerit. Sanoin, etten tarvitse, koska en ole parisuhteessa ja en tarvitse säännöllistä ehkäisyä. Gyne intti: "Vaan entäpä, jos tulet raskaaksi ja sulla ei edes ole miestä!"
Minulle tuli kommentista olo, että hän kuvittelee minun harrastavan yhdenillan juttuja jotenkin vastuuttomasti ilman kumia, niin että voisin vahingossa noin vain tulla raskaaksi. En siis harrasta ja vaikka harrastaisin, niin eikö kondomi ole sellaisessa tapauksessa parempi vaihtoehto.
Mulle oli just asennettu sydämentahistin. Se oli uusinta teknologiaa ja aika isokokoinen ja sijaitsee kyljessä. Siinä leikkauksen jälkeen vähän väliä eri hoitaja kävi tarkastamassa haavan ja samalla näkivät tämän uudenmallisen tahistimen. Jokainen hoitaja tahidtimen nähtyään kailotti, että "Herrakumala, näin iso uloke täällä kyljessä ja nuorella tytöllä!". Ei se kivalta tuntunu, lääketokkurassa märisin sit yksin että en ole enää kaunis ku kauhea uloke kasvaa kylessä. Jos joku hoitsu vielä siitä mainittee, sanon ylpeänä, että se on kaunis ja se on minun henkivakuutukseni <3
Otin yhteyttä psykiatrian osastolle saadakseni apua psykoottiseen raivokohtaukseen, kun aikaisemmin palstalla joku spoilasi että Han Solo kuolee uudessa Star Warsissa mutta hoitaja ei ottanut asiaa ollenkaan vakavasti ja sanoi vaan että pitäisi lopettaa pilasoitot.
Miksi hoitsut nöyryyttää potilaita? Miksi ovat/jatkavat alalla?hakeutuvatko ihan alalle tarkoituksella, potilaathan on aina sairaana ja siksi heikoilla? Tyhmempi luulis että hoitsuksi hakeudutaan koska halutaan auttaa ihmisiä. Toisaalta jossakin han yleensä on töissä oltava.
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin törkeän kohtelun kohteeksi muutama vuosi sitten. Kaulalleni oli kasvanut iso möhkyrä. Soitin siitä terveyskeskukseen, käskettiin tulla heti näyttämään. Olin jo huoneessa, kun lääkäri viereisessä huoneessa huusi hoitajalle, että miksi minut on otettu päivystykseen, kaulassahan on silkkaa läskiä ja sen näkee sadan metrin päähän! Ilman, että oli edes tutkinut kaulaani. Lopulta lääkäri kuitenkin tuli paikalle ja pyöritteli vähän aikaa kaulaani. Sanoi, ettei ole mitään vakavaa. Olin edelleen kauhuissani, maksoin satoja euroja tutkimksista. Yksityiselläkin ultrattiin kaksi kertaa, muttei mitään löytynyt. Terkkarin potilaspapereissa on lukenut "tuli päivystykseen rakenteellisen kaksoisleuan vuoksi". Vaikkei mitään vakavaa tautia löytynytkään, niin tuli todella nöyryytetty olo. Mistä minä olisin voinut tietää, että se on vain läskiä, kun ei minulla ennen ollut sellaista möykkyä ollut. Toki painoa oli kertynyt raskauden myötä, mutta siltikin tuli tunne, ettei huolta otettu vakavasti. Kaiken lisäksi paino on muutenkin arka aihe. Tapauksen jälkeen olen lihonut entisestään.
Kerro lisää tarinoita itsestäsi. Sait minut nauramaan, ja se on ihme, koska olen vakavasti masentunut.
Osanotot tuohon painoasiaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mua kyllä ärsytti tässä muutama vuosi sitten kun mulla oli pitkän aikaa ollut kivulias akne selässä ja pakaroissa ja menin lääkäriin kyselemään olisiko jonkunlainen aknelääkitys mahdollinen niin hän vain pudisteli päätänsä ja neuvoi mua käymään pesulla säännöllisesti. Niinkuin mulla olisi akne, koska en pidä huolta henkilökohtaisesta hygieniastani.
Ai kamala. Nauroin ääneen :D
Olin yksityisellä hammlääkärillä paikkauttamassa reikää. Kerroin hammaslääkäripelostani lääkärille. Häntä ei kiinnostanut se tippaakaan ja kun tunki hampaiden väliin jotain (en tiedä mitä enkä halua tietää) se sattui kamalasti ja koko pää heilui ja veti sitä lihavien tissiensä väliin ja huusi samalla että eihän tästä tule yhtään mitään, vuodat niin paljon verta etten näe yhtään mitään, käyttäisit hammaslankaa. Itkuhan siinä tuli.
Hommasin piilareita kauan sitten, ekaa kertaa. Kyselin sitten meikkien käytöstä niin silmälääkärisetä katsoi minua ja totesi naurahtaen "mutta ethän sinä mitään meikkiä tarvitse, vai mitä".
Oli varmaan kohteliaisuus tyyliin "rumat ne vaan meikkiä tarvitsee", mutta voi luoja että ärsytti. Olin teini, halusin meikata!
Vierailija kirjoitti:
Ekaa kertaa gynelle 14-vuotiaana runsaiden ja epäsäännöllisten vuotojen takia. Ilmeisesti tähysti kohtua varoittamatta kun sattui niin helkkaristi ja ilmoitti sitten: " täysin alikehittynyt nuppineulanpään kokoinen kohtu." Sitten huomasi minulla aknen ja totesi: "Määrään sulle e-pillereitä kun tuo nahka on niin pahan näköinen". Ja sitten lasku ja ulos.
Tuo kohtudiagnoosi alkoi vaivaamaan ja kahden vuoden kuluttua uskaltauduin eri lääkäriasemalle ultraan. Lääkäriltä meinasi alahuuli tipahtaa, kun kerroin nämä nuppineulanpääjutut. Kertoi, että kohtuni on täysin normaali kokonsa ja muotonsa puolesta ja on varmasti ollut sitä jo vuosia.
Hah! Mulle kans gyne sanoi, että "onhan tämä kohtu niin pienenlainen". Myöhemmin kerroin tästä toiselle gynelle joka pyöritteli silmiään ja sanoi sen olevan ihan normaali tavallinen kohtu.
Kotikaupunkini keskussairaalan laboratoriossa oli takavuosina aivan järkyttäviä näytteenottajia. Itkevälle ja pelkäävälle lapselle tiuskittiin, jonka seurauksena lapsi pelkäsi lisää. Joskus oli pakko keskeyttää toimenpide, kun rimpuilevaa lasta oli pitämässä kiinni kaksi hoitajaa ja kolmas yritti saada näytettä ja näytti siltä, että neula osuu mihin tahansa. Toisaalta oli lempeitä, kiireettömiä ja rauhallisia hoitajia, joiden seurassa lapsikin oli rauhallinen ja näytteenotto onnistui. Puudutuslaastarit olivat käytössä molemmissa tapauksissa, pistäminen ei sattunut, mutta lapsi pelkäsi tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Olin yksityisellä hammlääkärillä paikkauttamassa reikää. Kerroin hammaslääkäripelostani lääkärille. Häntä ei kiinnostanut se tippaakaan ja kun tunki hampaiden väliin jotain (en tiedä mitä enkä halua tietää) se sattui kamalasti ja koko pää heilui ja veti sitä lihavien tissiensä väliin ja huusi samalla että eihän tästä tule yhtään mitään, vuodat niin paljon verta etten näe yhtään mitään, käyttäisit hammaslankaa. Itkuhan siinä tuli.
Hammaslääkäri tunki todennäköisesti hampaasi ympärille matriisin. Matriisi on metallinen muotti, jonka avulla paikka saadaan tosiaan rakennettua hampaan ympärille, jos hampaasta puuttuu palanen. Matriisihan tosiaan pujotetaan mahdollisimman tiukasti hampaan ja ikenen väliin, jotta paikasta tulisi mahdollisimman hyvä ja tasainen. Kieltämättä sen laittaminen tuntuu kyllä ikävältä, varsinkin jos ikenessä on tulehdusta ja se on herkkä. Ilman matriisia paikkaa on kuitenkin hyvin vaikea rakentaa.
Jo ikenesi vuotavat paljon verta, niissä on tosiaan todennäköisesti tulehdusta, johon auttaa juuri kotihoito eli hampaiden säännöllinen harjaus ja lankaus. Jos asiakkaan ikenet ovat tulehtuneet ja turvonneet, sekä vuotavat paljon, voi paikan tekeminen olla tosiaan haastavaa yksinkertaisesti sen takia että verta vuotaa niin paljon ettei paikattavaa kohtaa kunnolla näe. Lisäksi paikattava kohta pitää pystyä pitämään kuivana (verestä ja nesteestä), jotta paikka aine tarttuisi siihen kunnolla, Tähänkin tosin matriisi auttaa jonkin verran.
Ja näitä onnettomia kommentteja te suomalalaiset saatte jatkossakin kuulla "loistavassa" terveydenhuoltonne piirissä. Kamala ajatuskin, että et noin vain voi valita lääkäriä, paitsi maksamalla siitä lisää (eli menemällä yksityiselle).