Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muiden ruoanlaittotavat, joita et vain ymmärrä

Vierailija
12.12.2015 |

Mä en ymmärrä, miten jotkut luulee, että tomaattimurskan voi korvata pizzassa ketsupilla! Se maistuu ihan hirveälle!

Kommentit (385)

Vierailija
361/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun henkilökohtaiset inhokit:

- Ateria, jossa kaikki ruoka-aineet on kuivakoita, ilman mitään kastiketta. Esim. äitini spesiaali on keitetyt perunat ja kuivakka pihvi tai broilerinrintafilee, siihen sivuun vähän kurkkua ja tomaattia. 

- Makeus lämpimissä ruoissa. Ja makeus leivissä myös. Hunajamarinoitu broileri on superyök.

- Korianteri ihan missä vaan. Maistuu siltä miltä Fairy käsitiskiaine haisee.

- Työpaikkaruokalani tapa sekoittaa samaan salaattiastiaan punasipulia ja banaania, sekaan vähän etikkaa. Makuyhdistelmä muistuttaa erehdyttävästi oksennusta.

- Currymauste kanassa. Olen siihen vaan niin kyllästynyt että tympäisee koko maku.

- Pizzat joissa on liikaa täytteitä ja juustoa. Eli lähes kaikki ähläm-pizzerioiden tuotteet.

Korianteria löytyy jauhettuna, kokonaisena, sekä lehtiä. Kaikissa on eri maku. Curry on myöskin sekoite, eikä ole olemassa mitään yhtä currya. Niitä on kymmeniä erilaisia ja kaikkia variaatioita voi itse tehdä. Mies

Itse asiassa korianterin vihaamiselle on ihan geneettinen perusta, jotkut ihmiset oikeasti maistavat sen 'saippuaisena'. http://www.nature.com/news/soapy-taste-of-coriander-linked-to-genetic-v…

Siihenkin voi totuttautua, mutta harva niin tekee.

Nimim. korianteria rakastava ja tuoretta korianteria omissa ruoissaan paljon käyttävä. (Paitsi jos teen ruokaa vieraille joiden korianterisuuntautumasta en tiedä mitään. :D )

KIITOS!!  :)    Mulle korianteri pilaa ruuan välittömästi.  Vähänkään olevinaan trendikkäämmissä lounaspaikoissakin ängetään korianteria joka paikaan. Esim lusikallinen korianterisilppua salaatin tai lämpimän ruuan koristeena pilaa annoksen ihan täysin. Se maku on niin läpitunkevan saippuainen että en vaan pysty... ja niiden kaikkien korianterihippusten noukkiminen annoksesta on ihan mahdotonta. Mulla ei siis olekaan maussa vikaa vaan geeneissä. Jes!

Vierailija
362/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raakaa sipulia lihapulla-/mureketaikinaan. Yöksis... ja mielellää isoina kuutioina ja loiroina.

Tästä vielä ällömpi variaatio johon kerran törmäsin oli raakaa PUNAsipulia mureketaikinaan. Punasipuli muuttui kypsennettäessä ihmeellisen haalean violetiksi ja näytti siltä että murekkeessa on isoja kastemadon kappaleita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, kun rystyset valkoisina kuoritaan porkkanaa hitaasti ja vaikeasti tuollaisella "karheasti liikkuvalla" alemmalla veitsellä, kun voisi kuoria liukkaan nopeasti ja kevyesti tuolla ylemmällä https://peda.net/naantali/velkuan-koulu/oppiaineet2/kotitalous/Kotitalo…

Mun mielestä taas toi ylenpi on ihan kammottava ja täysin onneton kapistus, terä heiluu miten sattuu eikä kuori kunnolla. Luultavasti tottumiskysymys.

Luultavasti, ehkä olet tottunut just tuohon alempaan ja luulet, että ylempääkin pitää painaa rystyset valkoisina ;) Terä tosiaan tuossa on vähän "irtonainen", mutta se on ongelma vain, jos terää painaa kovaa. Tuota veistä ei kuitenkaan tarvitse painaa käytännössä ollenkaan.

Tämä vaan oli eka juttu joka tuli mieleen, kun useammankin tutun olen nähnyt tuskailevan tuon ylemmän kanssa, koska ovat tottuneet siihen toiseen. Kun on kädestä pitäen näyttänyt, että tätä veistä ei tarvitse painaa hullun lailla, niin on homma alkanut sujumaan. Vastaavasti itse olen ihmetellyt tuota alempaa, kun olen jossain joutunut sellaista käyttämään. Yritin ensin kuoria sillä kevyellä tyylillä, jollainen toimii tuon ylemmän kanssa kunnes tajusin, että veistä pitää painaa ihan voimalla. 

Vierailija
364/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hop

Vierailija
365/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain "maustetta" laitetaan, se on chiliä ja sitäkin liikaa. Maailma on täynnä ihania mausteita, niitä kannattaa käyttää! Useimmat ovat melko edullisia, joten halvalla saa muunneltua ruoka-annoksia.

Risotto tulikin jo esille. Joka kerta kun näen tavallisen riisin, kuivan kanan ja hemapan yhdistelmää nimellä "risotto", sydän särkyy.

Pizzassa määrä ei korvaa laatua. Omasta mielestä vähäiset mutta hyvälaatuiset täytteet (mozzarella, ilmakuivattu kinkku, herkkusieni jne..) maistuu paljon paremmalta kuin jauheliha-aurajuusto-ananas-kinkku-tölkkiherkkusieni-majoneesi -härpäke.

Tortilloihin voi laittaa muutakin kuin kuivaa jauhelihaa, kurkkua ja tomaattia.

Uunissa laitettava ruoka laitetaan suoraan pellin tai ritilän päälle ilman mitään hygieenistä suojaa, kuten leivinpaperi tai edes lasinen/keraaminen astia, joihin ruoka ei tartu kiinni. 

Minulla aina särähtää korvaan toi "tortilloiden syöminen". Tortilla on pelkkä maissijauhosta tehty lätty. Se mitä meillä syödään on burritoja, fajitaksia tai enchiladaa.

Hyi yök mikä suomi risotto. Tungetteko oikeasti oikeaan kermaiseen risottoon hemapaa tai kanaa yms?? Eikö ne voisi olla siinä erikseen lisukkeena?

Vierailija
366/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain "maustetta" laitetaan, se on chiliä ja sitäkin liikaa. Maailma on täynnä ihania mausteita, niitä kannattaa käyttää! Useimmat ovat melko edullisia, joten halvalla saa muunneltua ruoka-annoksia.

Risotto tulikin jo esille. Joka kerta kun näen tavallisen riisin, kuivan kanan ja hemapan yhdistelmää nimellä "risotto", sydän särkyy.

Pizzassa määrä ei korvaa laatua. Omasta mielestä vähäiset mutta hyvälaatuiset täytteet (mozzarella, ilmakuivattu kinkku, herkkusieni jne..) maistuu paljon paremmalta kuin jauheliha-aurajuusto-ananas-kinkku-tölkkiherkkusieni-majoneesi -härpäke.

Tortilloihin voi laittaa muutakin kuin kuivaa jauhelihaa, kurkkua ja tomaattia.

Uunissa laitettava ruoka laitetaan suoraan pellin tai ritilän päälle ilman mitään hygieenistä suojaa, kuten leivinpaperi tai edes lasinen/keraaminen astia, joihin ruoka ei tartu kiinni. 

Minulla aina särähtää korvaan toi "tortilloiden syöminen". Tortilla on pelkkä maissijauhosta tehty lätty. Se mitä meillä syödään on burritoja, fajitaksia tai enchiladaa.

Hyi yök mikä suomi risotto. Tungetteko oikeasti oikeaan kermaiseen risottoon hemapaa tai kanaa yms?? Eikö ne voisi olla siinä erikseen lisukkeena?

Aito 80-90-luvun Suomi-risotto ei tosiaankaan ole kermaista, vaan päinvastoin mitä kuivempaa, sen parempi. Ainoa sallittu kosteampi versio on sellainen, jossa se kosteus tulee sekaan sotketusta tarjousjauhelihasta tirsuvasta rasvasta.

Vierailija
367/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipuurot on erikseen. Jostain syystä osa ihmisistä on kait telkkarista oppinut että pitää saada liha/kasvisliemeen keitettyä riisipuuroa kun tilataan risottoa. Oikeasti maku ei muutu vaikka se ei olisikaan semmoista limariisiä. Riisin pitää tietty olla kypsaa muttei ylikypsää.

Ihmettelen aina tuota ruokahifistelyä jossa sekunnin tarkkuudella koitetaan ajoittaa että kasvikset esim. on jossain tietyssä kypsyystilassa. Pahimmillaan jossain hiton pataruoassa :)

Vierailija
368/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riisipuurot on erikseen. Jostain syystä osa ihmisistä on kait telkkarista oppinut että pitää saada liha/kasvisliemeen keitettyä riisipuuroa kun tilataan risottoa. Oikeasti maku ei muutu vaikka se ei olisikaan semmoista limariisiä. Riisin pitää tietty olla kypsaa muttei ylikypsää.

Ihmettelen aina tuota ruokahifistelyä jossa sekunnin tarkkuudella koitetaan ajoittaa että kasvikset esim. on jossain tietyssä kypsyystilassa. Pahimmillaan jossain hiton pataruoassa :)

Ihan kuule Italiassa ollaan opittu risottoa syömään;D Itse pidän hyvin tehdystä risotosta mutta sellaiseen en ole vielä Suomessa törmännyt enkä itse ole saanut täydellistä tehtyä. Mutta muutaman kerran vuodessa tulee siis syötyä reissun päällä

Vierailija
369/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tämmöstä pikkutarkkuuta, onkohan kaikki suomalaiset näin tarkkoja? Ei varmaan olisi niin paljon allergioita ja aina kipeänä jos vähän rennommin ottaisi toi hygiena pakkomielle. Voin vannoa että se sun italiassa risotossa kokki on maistanut samallla välineellä kun sekoittaa (bakteerit kuolee kuitenkin kun kiehuu,tai menee uuniin). Pussailukin on varmaan tosi ällöttävää. Ja kokin hikeä löytyy ihan varmasti aina kun menee ulos syömään, että poimitaan ruokaa lattiasta kun tippuu lattialle ei ole harvinaista- eikä kukaan siitä ole kuollut (onneksi!). Pitää käyttää järkeä, ehkä raaka kala ei kannata leikkaa puualustalla mutta usein voisi kyllä paljon rennomin ottaa ruoanlaitossa :). 

Muutenkin pitäisi ottaa ruoan teko ja syöminen paljon rennommin kun mitä tässä lukee, ei pitäisi olla stressaava asia. Ja jokainen omalla tavalla, itse tykkään erillaisita ruokista, saa olla light, rasvainen, mausteinen tai klassisen yksinkertainen. Jos on rakkaudella tehty niin maistuukin siltä, uskaltaa kokeilla :)

Vierailija
370/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuanlaittotapojen suhteen kannattaa olla ennakkoluuloton ja kokeilla uusia asioita

Vierailija
371/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi ymmärtää miksi niin monet tuntuu olevan hulluna curry-mausteseokseen (siis siihen mitä saa valmiina tuolla curry-nimellä ruokakaupoista). Inhoan sitä sydämeni pohjasta, se on ihan karmeaa.

Sit mä tunsin ennen yhden miehen, joka ei suostunut syömään mitään jos siinä ei ollut ketsuppia. Se laittoi sitä kaikkeen: Pitsan päälle, lihakastikkeeseen, uunilohelle, kiinalaiseen take away-ateriaan... Kaikkeen paitsi ehkä kalakeittoon.

Vierailija
372/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ihmiset syövät edelleen punaista lihaa. Mikä taakka maapallolle ja teille itsellenne. Punainen liha köntistyy suoliinne ja elimistö joutuu prosessoimaan sitä päiviä. Jos ulosteenne haisee, suolistonne ei voi hyvin tai siellä on matkan aikana mädäntynyttä lihaa. Punainen liha väsyttää, se on ravintoköyhempää kuin muu liha ja kala ja se on täynnä lehmän erittämää stressihormonia (ja antibiottia). Niin suuri halla itseä kohtaan! :(

Vierailija
373/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihan peseminen

Vierailija
374/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että ihmiset syövät edelleen punaista lihaa. Mikä taakka maapallolle ja teille itsellenne. Punainen liha köntistyy suoliinne ja elimistö joutuu prosessoimaan sitä päiviä. Jos ulosteenne haisee, suolistonne ei voi hyvin tai siellä on matkan aikana mädäntynyttä lihaa. Punainen liha väsyttää, se on ravintoköyhempää kuin muu liha ja kala ja se on täynnä lehmän erittämää stressihormonia (ja antibiottia). Niin suuri halla itseä kohtaan! :(

Kyllä se vegaaninkin kakka haisee. Puhun kokemuksesta.

Vierailija
375/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhelihan peseminen

Tarkoitat varmaan jauhenlihaa. Jauhelihaa ei pestä

Vierailija
376/385 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ottaisit asioista selvää, ennen kuin postaat jotain näin typerää.

Vierailija
377/385 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään se, että suomalaiset tekevät usein varsin epäterveellistä ja yksipuolista ruokaa. Jauhelihaa, makkaraa/nakkeja ja kanaa on joka ruuassa, koska proteiini ja helppous. Monelle tuntuu tulevan yllätyksenä, että hedelmät ja vihanneksetkin sisältävät proteiinia - vielpä ilman tyydyttynyttä eläinrasvaa. Milloin ihmiset Suomessa tajuavat, ettei proteiinia tarvitse saada jatkuvasti? Proteiinien osuus koko päivän ravinnosta tulisi olla vain n. 10% eikä keho käsittele enempää proteiinia kuin se tarvitsee. Siitä ei siis ole mitään hyötyä, että joku kevyttä työtä tekevä peruspirkko lisää ruokavalioonsa proteiinirahkoja ynnä muita, päinvastoin.

Meillä syödään usein jauhelihakastiketta, lihapullia, nakkikastiketta ja peruslisukkeet siihen kylkeen. Keitettyjä vihanneksia tai uunitettuja, makaronia/perunaa, salaattia. Helppous ja halpuus on perheellisenä opiskelijana avainsanoja. Olen tarkkaillut joskus syömisiäni ja proteiininsaanti jää helposti alle suositellun. En näe siis syytä, miksi huolestua. Suurin syy siihen, että teen usein liharuokia on se, että saadaan lihaa ilmaiseksi ja en ole kaksinen ruuanlaittaja koskaan ollut. Kiireisessä arjessa ei nälkäisen perheen kanssa huvita lähtä kokeilemaan uusia reseptejä.

Vierailija
378/385 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
</p>

<p>Risotto tulikin jo esille. Joka kerta kun näen tavallisen riisin, kuivan kanan ja hemapan yhdistelmää nimellä "risotto", sydän särkyy.
</p>

<p> [/quote kirjoitti:

Siis missä te näette vuonna 2015 tuota riisimössöä kutsuttavan risotoksi? 80-90-lukujen kouluruokaloissa kyllä, mutta itse en ole ala-astevuosieni jälkeen törmännyt tuohon enää missään. Esim. ravintolassa jos tilaan risoton, saan oikean risoton, enkä ko. riisi-hemapa-sotkua, jota muuten nykyään kutsutaan trendikkäämmin wokiksi tai höystöksi laitoskeittiöissä.

Mun kaverini kutsuu sitä risotoksi ja on käynyt vielä kaikenlisäksi ravintola-alan aikoinaan amiksessa (ja on muuten käytökseltään kuin olisi Michelin tähtien arvoinen kokki). :D

Mitä se risotto sitten on? Olen luullut että wokki, höystö ja risotto on eri ruokkia.

Vierailija
379/385 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
</p>

<p>Risotto tulikin jo esille. Joka kerta kun näen tavallisen riisin, kuivan kanan ja hemapan yhdistelmää nimellä "risotto", sydän särkyy.
</p>

<p> [/quote kirjoitti:

Siis missä te näette vuonna 2015 tuota riisimössöä kutsuttavan risotoksi? 80-90-lukujen kouluruokaloissa kyllä, mutta itse en ole ala-astevuosieni jälkeen törmännyt tuohon enää missään. Esim. ravintolassa jos tilaan risoton, saan oikean risoton, enkä ko. riisi-hemapa-sotkua, jota muuten nykyään kutsutaan trendikkäämmin wokiksi tai höystöksi laitoskeittiöissä.

Mun kaverini kutsuu sitä risotoksi ja on käynyt vielä kaikenlisäksi ravintola-alan aikoinaan amiksessa (ja on muuten käytökseltään kuin olisi Michelin tähtien arvoinen kokki). :D

Mitä se risotto sitten on? Olen luullut että wokki, höystö ja risotto on eri ruokkia.

Näin on:) Enpä ole törmännyt wokkiin jossa olisi riisiä:) Höystö on lähinnä liha- tai kasvispataa.

Risotto: https://fi.wikipedia.org/wiki/Risotto

Vierailija
380/385 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
</p>

</p>

<p> [/quote kirjoitti:

Näin on:) Enpä ole törmännyt wokkiin jossa olisi riisiä:) Höystö on lähinnä liha- tai kasvispataa.

Risotto: https://fi.wikipedia.org/wiki/Risotto

Risotto on italialaista kasvisliemeen keitettyä riisipuuroa.