Millainen päivärytmisi on kun olet YÖVUOROISSA? :)
Iik! Ensimmäisen kerran valmistumisen jälkeen olen töissä ja nyt alkaa ensimmäisen kerran yökköily eli pitäisi valvoa 3 yötä :D Miten te järjestätte elämänne yövuorojen aikana? Eli siis menettekö nukkumaan heti aamulla töiden jälkeen vai teettekö silloin omia juttujanne ja nukutte sitten illalla ennen yövuoron alkua?
Ja mitenkäs baarissa käymisen laita? Jos yövuoro alkaa klo 21, niin riittääkö jos lähtee kaljalta kotiin siinä puoliltapäivin ja nukkuu sen n. 7 tuntia... Jotenkin sitä on niin tottunut käymään iltaisin, jolloin kotiin tulee lähdettyä ennen aamuvuoroa ihan itsestään, mutta nyt pelottaa, että se menee jotenkin eri tavalla XD Voiko olla hankalaa saada unta?
Yövuorossa on ilmeisesti myös paljon vapaa-aikaa. Onko muuta ideaa kuin nettailu ja lukeminen? Palstailuhan ei yöllä onnistu, harmi.
Kommentit (31)
Olen tehnyt vuorotyötä kohta 25 vuotta, enkä ole ikinä, koskaan, milloinkaan kuullut, että kukaan menisi aamulla, yövuoron jälkeen baariin :D :D jo on aikoihin eletty.
Minä teen yleensä 3-5 yötä putkeen, jonka aikana ei kyllä alkoholia voi maistaakaan, koska työssäni on ehdoton nollaraja, sen vuorokauden aikana, jolloin on työtunteja edessä, ei voi (enkä kyllä haluaisikaan) mitään alkoholia käyttää.
Viimeisen yövuoron jälkeen en nuku vasta kuin illalla melko aikaisin, niin pääsen takaisin rytmiin.
Selvästi aloittaja on ihminen, joka ei sovellu tekemään yövuoroja lainkaan, ellei kyseessä ole "työvuoro", jossa vahditaan tyhjää varastoa tai jotain, ja saa työnantajan luvalla ottaa torkkuja.
Yövuorot sotkevat luonnollisen unirytmin. Kutakuinkin kaikki kollegani ovat kanssani samaa mieltä siitä, että ennen ensimmäistä yötä ei tunnu saavan mitenkään riittävästi unta, ja siksi ensimmäisessä vuorossa väsyttää, vaikkei olisi mitään ihmeellistä edellisenä päivänä tehnytkään. Monella se unirytmi kääntyy ensimmäisen yön jälkeen niin, että kun pääsee kotiin, niin käy nukkumaan. Toiset nukkuvat vähemmän ja toiset enemmän, mutta harva juuri lähtee kotoaan päivän aikana, koska ajatuksena on säästää energiaa yön vastuuseen. Itse saan päivällä ihan hyvin unta, joskus jopa yli kuuden tunnin unet, mutta silti uni on päivällä kevyempää ja katkonaisempaa kuin luonnolliseen aikaan yöllä.
Jos edes suunnittelet mitään lasillisilla käymisiä yövuoroja ennen tai niiden välissä, olet suoraan sanottuna todella vastuuton. Viis siitä saatko nukuttua välissä. Pienikin määrä alkoholia vuorokauden sisällä ennen yövuoroa aiheuttaa heti sen, ettet ole yhtä skarppina yövuorossa (vuoro, jossa ei muutenkaan voi olla yhtä skarppina kuin päivällä ihan luonnollisista syistä). Tämä johtuu puhtaasti siitä, että kropalla ja päällä menee kaikki energia muutenkin sen luonnollisen unirytmin kääntämiseen, ja alkoholi on aine, joka samaan aikaan sekä väsyttää että heikentää unen laatua. Pystyyn kuollut yhdistelmä yötyöläiselle.
Kannattaa ottaa ohjenuoraksi vinkki, jonka itse opin jo opiskelujen aikana: jos seuraavana päivänä on MITÄÄN töitä tai niihin viittaavaa, niin et ota mitään alkoholipitoista. Lisäksi ei kannata opetella ottamaan "lasillista rentoutumiseen" joka ilta, koska kohta ei osaa rentoutua ilman lasillista, ja siinä onkin sitten jo alkoholiongelma reisillä. ...Tosin sinulla saattaa olla jo, jos olet kerran jo tottunut siihenkin, että otat illalla, vaikka olet aamuvuoroon menossa. Ei hyvä.
Mä tein vuosia kolmevuorotyötä tehtaassa niin, että yksi viikko aina kerrallaan kutakin, siis esim. 5 yötä putkeen. Yövuoro alkoi klo 22 tai 23 ja loppui klo 6 tai 7. Yövuoron jälkeen menin välittömästi kotona nukkumaan, kotimatkaan vaan meni tunti. Ellen mennyt omalla autolla, yleensä nukahdin bussiin. Parikin kertaa kuski sai ravistella päättärillä hereille. Normaalisti en edes nuku paljoa tai pitkään, mutta yövuoron jälkeinen väsymys on jotain uskomatonta. Pysyttelin väkisin sängyssä vähintään klo 15 asti. Vatsa oli silti usein sekaisin ja oli sellainen vähän krapulainen olo. Mihinkään baariin en aamulla suoraan töistä todellakaan olisi jaksanut. Kerran eksyin Hulluille Päiville perjantaina viimeisen yön jälkeen, vaelsin siellä zombina tunti tolkulla, kunnes jotenkin havahduin ja tajusin mennä nukkumaan.
Tasan kerran vuosien aikana menin sunnuntaina yövuoroon niin, että olin lauantaina käynyt vähän baarissa. Hyvä etten sydänkohtausta saanut, aivan järkyttävää.
Eli ap, kannattaa varmaan ihan ottaa rauhassa ensimmäiset yövuoroviikot ja -kuukaudet,
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi ihmeessä sinne kaljalle pitää päästä aamulla? Mikset mene vapaapäivänä?
Ei kaikilla ole vapaapäiviä.
Siis mitä? Sulla on kolme yövuoroa putkeen, ja et voi niitä päiviä elää ilman baareilua ja alkoholia? :O
Ja siis että mitäpä? Yksinkö sä menisit aamuysiltä sinne baariin juopottelemaan?
Ja vielä kerran mitäpä että? Ei 12 h ennen työvuoron alkua juoda viittä annosta alkoholia eli suunnittelmaasi "paria siideriä ja baarissa 2-3 tuoppia".
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Sulla on kolme yövuoroa putkeen, ja et voi niitä päiviä elää ilman baareilua ja alkoholia? :O
Ja siis että mitäpä? Yksinkö sä menisit aamuysiltä sinne baariin juopottelemaan?
Ja vielä kerran mitäpä että? Ei 12 h ennen työvuoron alkua juoda viittä annosta alkoholia eli suunnittelmaasi "paria siideriä ja baarissa 2-3 tuoppia".
Höpönpöpön. Ei tuon määrän jälkeen ole enää promilleja veressä aamulla... tai siis tässä tapauksessa illalla.
Nukun, kun nukuttaa usein muutama tunti töistä tulon jälkeen aloitan, mutta jos ei väsytä niin iltapäivästä vuoron alkuun. Teen siis aina öitä, että tuo päivällä nukkuminen 6-9h on ihan normaalia, kun muuten ei sitten nukkuisi ollenkaan.
No itse heräilen iltapäivällä n. klo 14-15, suoritan siisiytymistoimet ja vietän vapaa-aikaa, sivuduunia silloin tällöin välillä klo. 16-20. Siitä sitten töihin yöksi, itse kotiudun n. klo 05 aamulla ja siitä petiin, unta saa kuitenkin ihan hyvin 8-10 tuntia. Viikonloppua varten tuossahan on ihan hyvä baarirytmikin, jos sellainen kiinnostaa.
Ihan hyvinhän se yötyöputki sitten silloin meni :) to-pe yön jälkeen olin tosi virkeä aamulla, mutta päätin mennä samantien kotiin, join uniteetä ja nukuin melkein sinne kello yhdeksään, jolloin seuraava vuoro sitten alkoi. Sekin meni ihan kivasti ja sen jälkeen kun puoli kahdeksalta pääsin kotiin, menin ensin omalle terassille juomaan pari siideriä ja syömään aamupalan. Yhdeksältä menin lähibaariin, jossa olikin aika paljon ihmisiä. Oli ihan hauskaa ku saatiin toivoa kappaleita mitä baarimikko soitti :) Vaihdettiin vielä porukassa toiseen baariin mistä sai myös pizzaa ostettua. Kävin vielä "jatkoilla" yhden tyypin luona, mutta lähdin kotiin klo 13. Nukahdin melkein heti ja heräsin ihan virkeänä kello 18, jolloin olikin saunavuoro. Sen jälkeen lähdinkin töihin. Ihan rennosti meni sekin yö, mutta aamulla väsytti sen verran, että kävin vaan parilla kaljalla ennen nukkumaanmenoa :) -ap
Ennen ensimmäistä yövuoroa nukun yleensä päiväunet jossain vaiheessa päivää. Sitten aamulla menen nukkumaan pari tuntia vuoron päättymisen jälkeen ja nukun iltaan asti.
Viimeisen yön jälkeen nukun vain lyhyet, muutaman tunnin unet, jotta saan illalla aikaisin unen päästä kiinni ja rytmi normalisoituu.
Tykkään tehdä yövuoroja mutta näin kolmivuorotyössä en juuri huomaa mitään runsasta vapaa-aikaa, sen verran nuo rytminmuutokset häiritsevät.