Etsimme kokoaikaista lastenhoitajaa - kukaan ei tullut edes haastatteluun...
Perheemme etsi lastenhoitajaa kotiin, kokoaikaista työtä vanhempien käydessä töissä. Laitoin ilmoituksen MOLin sivuille, hakemuksia alkoi tippua. Monta hyvää hakijaa, erilaisilla sopivilla taustoilla. Sopivia hakijoita oli useampi kymmen ja harkinnan jälkeen soitin heistä monelle kysyäkseni lisätietoja. Sovin haastattelun kolmen kanssa. Kaksi ei tullut paikalle ja kolmas ilmoitti n. 5 min ennen sovittua aikaa, että ei pääse paikalle, koska auto hajosi.
Luotettavia hakijoita siis. Varsinkin, kun kyse on omista lapsista ja siitä, että vanhempien on ehdittävä ajallaan töihin. Siinä ei auton hajoaminen paljon auta syyksi poissaoloon. Nyt kärrään lapset päiväkotiin joka päivä toiselle puolelle kaupunkia, kun lähempää ei hoitopaikkaa saatu.
Ei löytynyt ketään tekijää tähänkään työpaikkaan. Tämä tuli mieleen Sitran piilotyöpaikkajuttua lukiessa.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 1500 eurolla (- verot) ei elä kuukaudessa? Eihän sillä nyt mitään kovin älytöntä elintasoa saa, mutta kyllähän sillä varsin hyvin jo pärjää.
Et taida tietää mitä tekee pelkät asumiskustannukset kuussa esim pääkaupunkiseudulla... Jos saat kaksion vuokrattua alle 800€ kuussa, saat olla todella tyytyväinen. 1500€ bruttopalkasta ei juuri tonnia enempää käteen sitten jää. Ja ainakaan yhdenkään koulutetun lastenhoitajan tai lähihoitajan ei tuolla palkalla kannata töihin mennä, koska päiväkodissa maksetaan enemmän.
Meinasit, et tollasesta palkasta pitää maksaa 33 pinnaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 1500 eurolla (- verot) ei elä kuukaudessa? Eihän sillä nyt mitään kovin älytöntä elintasoa saa, mutta kyllähän sillä varsin hyvin jo pärjää.
Et taida tietää mitä tekee pelkät asumiskustannukset kuussa esim pääkaupunkiseudulla... Jos saat kaksion vuokrattua alle 800€ kuussa, saat olla todella tyytyväinen. 1500€ bruttopalkasta ei juuri tonnia enempää käteen sitten jää. Ja ainakaan yhdenkään koulutetun lastenhoitajan tai lähihoitajan ei tuolla palkalla kannata töihin mennä, koska päiväkodissa maksetaan enemmän.
Ap ei missään vaiheessa puhunut koulutetusta hoitajasta.
Olin itse ekaa kertaa lastenhoitajana 12-vuotiaana. Mahtoi olla hyvä koulutus. Lapset olivat 3 ja 1 vuotta ja hyvin pärjäsin.
En kyllä uskaltaisi pistää 12-vuotiasta lastenhoitajaksi, muuta kuin ehkä 3+ -vuotiaalle max. pariksi tunniksi.
Tässähän herää myös kysymys, että miksi ap haluaisi epäpätevän hoitajan maksaen hänelle 1500€/kk, kun saisi laitettua kunnalliseen päiväkotiin koulutettujen lastenhoitajien + lto:oiden huomaan paljon halvemmalla? Ei mahdu minun käsityskykyyni nyt tuo logiikka.
En itsekään uskaltaisi(olen siis tuo ent.12 v hoitaja), mutta silloin oli pakko, kun ei tarhapaikkoja ollut kuin rutiköyhille ja itsel taas oli rutiköyhä ja jos halusi oppikoulua käydä, niin rahat oli saatava, joten oli ihan pakkorako molemmilla osapuolilla.
Silloin lapset olivat kyllä henkisesti kypsempiä kuin nykyään. En myöskään olisi omia lasia laittanut hoitamaan noin nuorena lapsia.
Lähinnä kommentoin sitä kolutusta. Lapsia yleensä pystyy hoitamaan maalaisjärjellä ja empatialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi alhainen palkka, lastenhoitajan palkka on himppua päälle 2000e, josta sit verot pois. Eli tarjosit 1500e josta verot pois, niin ei siitä jää oikein käteen paljoakaan.... kuulostaa muuten kivalta työltä.
T. LastenhoitajaNo ei tosta summasta mee juurikaan veroja.
Kyllä tuosta summasta veroa maksetaan, lisäksi palkasta vähennetään työntekijän työttömyysvak. ja eläkevak.maksut jotka ovat n.5% ja mahdollinen ay-maksu eli käteen ei paljon jää, kun siitä maksetaan työmatkat ja vaatetus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei missään vaiheessa puhunut koulutetusta hoitajasta.
Olin itse ekaa kertaa lastenhoitajana 12-vuotiaana. Mahtoi olla hyvä koulutus. Lapset olivat 3 ja 1 vuotta ja hyvin pärjäsin.
En kyllä uskaltaisi pistää 12-vuotiasta lastenhoitajaksi, muuta kuin ehkä 3+ -vuotiaalle max. pariksi tunniksi.
Tässähän herää myös kysymys, että miksi ap haluaisi epäpätevän hoitajan maksaen hänelle 1500€/kk, kun saisi laitettua kunnalliseen päiväkotiin koulutettujen lastenhoitajien + lto:oiden huomaan paljon halvemmalla? Ei mahdu minun käsityskykyyni nyt tuo logiikka.
En itsekään uskaltaisi(olen siis tuo ent.12 v hoitaja), mutta silloin oli pakko, kun ei tarhapaikkoja ollut kuin rutiköyhille ja itsel taas oli rutiköyhä ja jos halusi oppikoulua käydä, niin rahat oli saatava, joten oli ihan pakkorako molemmilla osapuolilla.
Silloin lapset olivat kyllä henkisesti kypsempiä kuin nykyään. En myöskään olisi omia lasia laittanut hoitamaan noin nuorena lapsia.
Lähinnä kommentoin sitä kolutusta. Lapsia yleensä pystyy hoitamaan maalaisjärjellä ja empatialla.
Niin no ymmärrettäväähän tuo on ajalla, jolloin ei vielä samanlaista päivähoitojärjestelmää ollut kuin nykyään.
Toki lasten kanssa pärjää ihan maalaisjärjellä, mutta itselleni se koulutus toisi luottamuksen tunnetta. Jätät kuitenkin ne elämäsi tärkeimmät aarteet tälle henkilölle, joten koulutus, harjoittelupaikkojen suositukset ja puhtaat rikostaustaotteet tuovat enemmän luottamusta kuin henkilö, jolla ei ole mitään näytettävää taustoistaan.
Ihme juttuja täällä, nykyään on oppivelvollisuus ja lisäksi lainsäädäntö, joka estää 12-vuotiaita työskentelemästä täysipäiväisinä lastenhoitajina. Nyt ei ole 1800-luku.
Jos ap sai kymmeniä hakemuksia, miksei haastattele niitä muita hakijoita? Vai onko kuitenkin kyse siitä, ettei kelpaakaan kuka tahansa joka hommaan suostuisi?
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus parin vuoden takaa kun hain lapselleni henkilökohtaista avustajaa. En tajua miksi hakea paikkaa, jos ei kiinnosta tulla haastatteluun??
No minä olen työttömänä ollessani perunut jo sopimiani haastatteluja. Syy on ollut aina se, että ehdin jo saada työtä muualta. En kuitenkaan paikkoja hakiessani ja haastattelusta sopiessani vielä voinut tietää, että saankin paremman työn kuin juuri ne, joihin hain. Joka kerta työtä hakiessani, olen ollut kiinnostunut ko työstä, mutta kun hakemuksia on useita vetämässä yhtä aikaa, aina joskus käy niin, että ehtiikin jo saada työtä ennen kuin oli joku haastattelu sovittuna. Toki olen aina ilmoittanut että en pääse haastatteluun ja kertonut miksi en pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"5 min ennen sovittua aikaa, että ei pääse paikalle, koska auto hajosi."
Eikä halunnut sopia uutta aikaa vai? Meinaan noin voi ihan oikeasti käydä, ja tosi harmi jos menee työpaikka ohi siksi että tosiaan auto levisi matkalla haastatteluun...
Sinänsä kurja kyllä se, että työttömiä pakotetaan hakemaan kaikenlaisia töitä, koska se johtaa juuri tähän ongelmaan, että työpaikkoihin hakee myös ihmisiä jotka eivät todellakaan ko. työhön halua, kuka mistäkin syytä, mutta pakko on hakea jotta tuet ei lakkaa juoksemasta.
Kuka on 5min ennen haastattelua vielä auton kanssa niin kaukana, ettei ehdi juosten paikalle?
Mä en ikinä jättäisi työhaastatteluun lähtöä viime tippaan. Saa syyttää ihan itseään jos ei ota yhtään pelivaraa.
Mutta kerro ap toki palkasta, tuntimäärästä ja muista vaadituista töistä.
Jos teillä on ollut niin surkeat ehdot, niin aivan hämärimmär hampuusit vain tarttuu työtarjoukseen.
Mä en uskaltaisi ottaa vierasta kotiin hoitamaan lapsia. Täytyisi olla kyllä jonkun tutun tuntema, meriittejä jne.
Voinen vastata, koska minulla on kerran hajonnut auto matkalla työhaastatteluun. Ensinnäkin auto hajosi jo aikaisemmin kuin hetki ennen soittamista. Kun huomasin että moottorin lämpö nousee, hidastin vauhtia ja yritin selvitä parinkymmenen metrin päässä näkyvälle bussipysäkille (ettei tarvinnut pysähtyä pientareelle), siinäkin meni jo aikaa. Pysäkillä tarkistin jäähdytysnesteet. Soitin itseäni fiksummalle ja kysyin, onko jotain muuta minkä kunnon voisin itse tarkistaa tai tehdä jotain muuta. Soitin hinauspalveluun. Tilasin taksin. Keräsin tavarani autosta. Mietin, kuinka aikaisin kehtaan soittaa haastattelijalle, etten häiritse häntä kotona tai työmatkalla. Kehtasin 7.50, kymmenen minuuttia ennen sovittua haastatteluaikaa. Selitin tilanteen ja hänelle oli ok, että tulen myöhässä, työpaikka tosin jäi saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi alhainen palkka, lastenhoitajan palkka on himppua päälle 2000e, josta sit verot pois. Eli tarjosit 1500e josta verot pois, niin ei siitä jää oikein käteen paljoakaan.... kuulostaa muuten kivalta työltä.
Kyllä tuosta summasta veroa maksetaan, lisäksi palkasta vähennetään työntekijän työttömyysvak. ja eläkevak.maksut jotka ovat n.5% ja mahdollinen ay-maksu eli käteen ei paljon jää, kun siitä maksetaan työmatkat ja vaatetus.
veroprosentti varmaan joku 5
Tuttavapariskunta palkkasi toisen perheen kanssa yhdessä lastenhoitajan ajatellen ratkaisevansa lastenhoito-ongelman.
Valitettavasti lastenhoitajan tuli melko pian raskaaksi ja jäi äitiyslomalle.
Perheet jäivät ilman lastenhoitajaa mutta joutuivat itse maksumiehiksi..
Kannattaa oikeasti miettiä kaksi kertaa kun tarjoaa jollekulle pysyvää työpaikkaa kun vuokratyö on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"5 min ennen sovittua aikaa, että ei pääse paikalle, koska auto hajosi."
Eikä halunnut sopia uutta aikaa vai? Meinaan noin voi ihan oikeasti käydä, ja tosi harmi jos menee työpaikka ohi siksi että tosiaan auto levisi matkalla haastatteluun...
Sinänsä kurja kyllä se, että työttömiä pakotetaan hakemaan kaikenlaisia töitä, koska se johtaa juuri tähän ongelmaan, että työpaikkoihin hakee myös ihmisiä jotka eivät todellakaan ko. työhön halua, kuka mistäkin syytä, mutta pakko on hakea jotta tuet ei lakkaa juoksemasta.
Kuka on 5min ennen haastattelua vielä auton kanssa niin kaukana, ettei ehdi juosten paikalle?
Mä en ikinä jättäisi työhaastatteluun lähtöä viime tippaan. Saa syyttää ihan itseään jos ei ota yhtään pelivaraa.
Mutta kerro ap toki palkasta, tuntimäärästä ja muista vaadituista töistä.
Jos teillä on ollut niin surkeat ehdot, niin aivan hämärimmär hampuusit vain tarttuu työtarjoukseen.
Mä en uskaltaisi ottaa vierasta kotiin hoitamaan lapsia. Täytyisi olla kyllä jonkun tutun tuntema, meriittejä jne.
Tuota noin, mutta jos vaikka auton hajottua juosten ehtisikin haastatteluun, niin ei kai sitä autoa silti voi jonnekin pientareelle tuosta vaan yksinään jättää? Kai nyt ainakin hinaus pitäisi soittaa ja odottaa sen tuloa ennen kuin mihinkään haastatteluun häippäsee? Auto on sen verran tyyris kapine, että harva varmaan uskaltaa sitä tien pientareelle jättää yksinään "varaosan" hakijoiden armoille?
Täytyy ilmeisesti hakea parempaa työtä.
Teen 30h/vko, saan käteen 1200e ja asun Helsingissä.
En nyt omasta mielestä elä ihan kituuttamalla, olen pystynyt säästämäänkin.
Ilmeisesti mun mielessä palkkataso on vielä samoilla kohdilla kuin 10v. sitten, kun mulla oli about sama tuntiliksa.
Tietysti, jos tulisi jokin yllättävä meno, kuten yksityiselle hammaslääkärille meno, niin siihen ei olisi varaa.
Vierailija kirjoitti:
Palkasta oli tarkoitus puhua tarkemmin vasta haastattelussa. Tietysti he saivat esittää hakemuksessa toiveensa. Puhelimessa puhetta oli n. 1500 euron kk. palkasta, sisältäen kuitenkin oikeuden ruokailla lasten kanssa kaikilla aterioilla (aamupala, lounas, välipala).
Ja muuta ei olsi tarvinnut tehdä kuin lasten kanssa olla ja pitää heidät tyytyväisenä. Kyllähän sen itsekin tietää, että ei siinä paljon mattoja tamppailla, kun niitä vahtii. Ruokaa lämmittää. 7 tuntia päivässä.
Mutta kai ne tuloloukut sitten on todellisuutta.[/quo
Tietysti jos on ansiosidonnaisella. Muutenkin on katsottava, että palkalla elää. Helpompi olla ansiosidonnaisella ja tehdä keikkaa päiväkodeissa kuin ottaa huonopalkkainen kokoaikatyö. Tässä on varmasti vastakkain kokoajan palkka VS helposti saatavat keikat ja niiden palkka.
Vierailija kirjoitti:
7 euroa tunnissa? Piika kotiin? Siinä ei välipalat auta. Tosta vielä verot ja muut pois...ja palkallinen loma kuuluu ja sairauspäivät työntekijälle myös? Älä unta näe, joku opiskelija voi kuukauden ollakin tyytyväinen.
Mistä sä ton 7 € nappasit? 7 h:n työpäivillä oletettavasti viitenä päivänä viikossa se palkka on kyllä lähemmäs 10 €/tunti, mikä on mun mielestä ihan kohtuullinen korvaus, koska mitään koulutustakaan ei ilmeisesti vaadita. Lisäksi toi ruokailuetu on oikeasti aika merkittävä. Jos itse olisin työtön ja halukas hoitamaan lapsia, niin olisin varmasti kiinnostunut tollaisesta työpaikasta.
Itse teen tällä hetkellä opintojen ohella osapäivätöitä, joihin ei mitään koulutusta vaadita, 10 €/h palkalla. Onhan mulla amk-koulutuskin taustalla, mutta koulutusta vastaavia töitä on hankala osapäiväisesti löytää. Joskus pitää olla tyytyväinen, että on edes jotain töitä. Ihme valittajia täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
veroprosentti varmaan joku 5
Minulla on muutaman kympin korkeampi palkka, ja veroprosentti on 9.
Haloo, aloittaja? Olen se alunperin numerolla 38 kirjoittanut opettaja, joka olisi kiinnostunut keskustelemaan tästä työtehtävästä. En mol:in sivuilta löytänyt työpaikkailmoitustasi. Voisitko ystävällisesti laittaa siihen linkin?
Siis miksi te puhutte joistakin koulutetuista lastentarhanhoitajista? Käsitin, että ap etsii esim. jotakin välivuotta viettävää nuorta. Sellaiselle tuo palkka olisi oikein sopivakin.
Vierailija kirjoitti:
Haloo, aloittaja? Olen se alunperin numerolla 38 kirjoittanut opettaja, joka olisi kiinnostunut keskustelemaan tästä työtehtävästä. En mol:in sivuilta löytänyt työpaikkailmoitustasi. Voisitko ystävällisesti laittaa siihen linkin?
Tai jos joku muu teistä löytää Turusta tällaisen työtarjouksen, voisiko linkata tänne?
Tuli tässä mieleen, että jos apua olikin provo. Niin voisinkohan itse laittaa jonnekin ilmoituksen, jossa haetaan lastenhoitajan töitä? Palkkaisiko joku noin 1500-1800 €/kk? Ja ei siis mitään kodinhoitoa vaan laadukasta lasten päivähoitoa.
38
Vierailija kirjoitti:
Minä oon varmaan vähän outo tapaus, mut jos mulla ois vaihtoehtoina a) käydä töissä 35 h/vko ja saada 1500€ (-verot) tai b) maata kotona ja saada 1500€ (-verot), niin kyllä mä töihin menisin.
Minä en menisi. Syitä on useita.
Ensinnäkin minusta on älytöntä, jos työtä tekemällä ei tienaa enemmän kuin kotona olemalla. Tuollaisessa tilanteessa työnteosta ei olisi taloudellisesti mitään hyötyä, sen sijaan taloudellista haittaa siitä voisi koitua esim. työmatkakustannusten, työssä tarvittavan vaatetuksen ja mahdollisesti ateriakulujen muodossa.
Toiseksi kotiin jäämällä minulla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä paremmin palkattuun työhön, koska voisin mennä haastatteluun helposti myös päiväsaikaan työnantajan toivomana ajankohtana. Lisäksi voisin aloittaa uudessa työssä vaikka heti, eikä minua sitoisi parin viikon irtisanomisaika, kuten oletettavasti sitoisi, jos olisin jo töissä. Toki kotona ollessa jää aikaa enemmän myös muuhun, kuten vaikkapa sen paremmin palkatun työn etsimiseen.
Jaa-a, tämä taisikin sitten olla provoketju aiheella "ei meillä mitään työpaikkapulaa ole, vaan ihmisille ei kelpaa työt".
Ap hävisi kuin pieru saharaan kun alettiin kysellä linkkiä hakuilmoitukseen, sekä logiikkaa miksi haluaa kouluttamattoman hoitajan maksaen tälle enemmän mitä maksaisi kunnallisesta päivähoidosta asiantuntevine hoitajineen.
Mua aina ihmetyttää mitä vanhemmat tekevät silloin kun tällainen yksityinen hoitaja sairastuu. Jäävät itse niiksi päiviksi kotiin? Tai jos hoitaja katkaisee jalkansa ja onkin yhtäkkiä kolme kuukautta saikulla. En ikinä uskaltaisi niinsanotusti panna kaikkia munia yhteen koriin.