Kauhea riita lapsen koulusta!

Vierailija

Poika haluaa tiettyyn lukioon, jossa voi lukea tiettyä kieltä B-kielenä. Mies taas haluaa, että poika ottaa pitkän matikan ja fysiikan. Ei hyväksy ollenkaan pojan suunnitelmaa kieliopinnoista. Muuten miehelle sama missä käy koulua. Poika itse ei halua lukea matematiikkaa vaan historiaa, filosofiaa ja kieliä. Hänelle on jo selvillä, mitä haluaa opiskella yliopistossa. Mies ei hyväksy tätä ollenkaan, koska on insinööri ja matematiikka ja luonnontieteet on hänelle kaikki kaikessa.

En kestä tätä tilannetta enää. Ymmärrän poikaa, mutta en haluaisi olla miestäni vastaan. Miten saisin pojan mielen muuttumaan? Olemme koittanut lahjoa mm moottoripyörän lupaamalla mutta ei auta. Olen myös rukoillut poikaa tekemään niinkuin isä haluaa, ettei perheemme hajoaisi, mutta poika ei suostu. Meillä on vielä kaksi alakouluikäistä, joita on myös ajateltava ja jotka selvästi kärsivät tilanteesta.

Sivut

Kommentit (65)

Vierailija

Voi herranjestas! Toivottavasti tämä on provo. Lapsi itse päättää lukionsa ja teidän tehtävä vanhempina on tukea sitä päätöstä. Älä nyt sinäkin hylkää lastasi!

Vierailija

Niin, no, ehkä sinä äitinä voit miettiä, elääkö poikasi omaa elämäänsä vai isänsä elämää ja tehdä ratkaisut siitä näkökulmasta.

Vierailija

Siis mitä. Pojan elämä ja poika on se, jonka pitäisi muuttaa mieltään. Eiköhän se ole isä, joka on vaatimuksessaan kohtuuton. Kyse ei ole mistään pikkulapsen päähänpistosta.

Vierailija

Tietenkään et mene miehesi puolelle, vaan poikasi. Hänen ajatuksia ja mielipiteitä sun kuuluu tukea.
Kai tajuat, että se koulu sujuu paljon paremmin kumpaan poika haluaa mennä?
Omalla ysiluokkalaisella ei ole hajuakaan minne hakee, sinuna olisin onnellinen pojan suunnitelmista.

Vierailija

Hyvän tähe, mitä touhua! Antakaa pojan itse tehdä valintansa suuntautumisensa mukaan! Tuolla pitkä matikka puoella on valtavasti matemaattisia aineita, kursseja on paljon ja, jos suuntautuu humanistisiin aineisiin myöhemmin, niin tarpeettoman paljon! Itse olin aikoinaan lukiossa just pitkä matikka, pitkä fysiikka (vaihdoin ekan vuoden jälkeen lyhyelle) opinnoissa koska opon mielestä ei olisi kannattanut vaihtaa kieltä lukiossa alkavaksi (olin lukenut venäjää ja en halunnut jatkaa paskan venäjän opettajan vuoksi, olisin halunnut aloitta saksan). Kadun sitä suunnattomasti, koska olen ehdottomasti enemmän kieli- kuin matikka-ihminen ja matemaattisten aineiden opiskelu oli vain suoriutumista/läpäpääsyä vailla mitään mielenkiintoa matemaattisia haasteita kohtaan (toisin kuin monilla muilla ryhmäni opiskelijoilla, joista tuli niitä diplomi-insinöörejä).

Vanhempana sinun ehtäväsi on pitää lapsesi puolia, tunnistaa lapsesi vahvuudet, tukea valinnoissa! Millainen diktaattori isä oikein on?! Lapsella on ihan omat elämänpolut kuin vanhemmilla, eikä lapsen tehtävä ole toteuttaa vanhemman haaveita!

Vierailija

Jos nyt olisi niin hassusti että tämä ei ole provo, niin teidän perheessä taitaa olla hieman isompiakin ongelmia kuin poikanne lukion opintosuunnitelma.

Vierailija

Näin useamman työelämään päässeen lapsen äitinä ja kasvatustieteen maisterina sanoisin, että olet tehnyt väärän valinnan, kun yrität kääntää poikasi mieltä etkä miehen. 

Mies ei ole oivaltanut olennaista elämästä, eli itse kukin elää omaa elämäänsä ja tekee omat virheensä. Oikein sydäntä kylmää ajatuskin, että poika joutuisi luopumaan omista unelmistaan ja pilaamaan oman elämänsä sillä, että tekee valinnat isän mielen mukaan. Olisitte kiitollisia, että sentään lukioon on menossa eikä ammattikoulun kokkilinjalle, mikä olisi varmaan teille suuri kauhistus.

Minä niin toivon, että tämä olisi provo, mutta pelkään että ei ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tietenkään et mene miehesi puolelle, vaan poikasi. Hänen ajatuksia ja mielipiteitä sun kuuluu tukea.
Kai tajuat, että se koulu sujuu paljon paremmin kumpaan poika haluaa mennä?
Omalla ysiluokkalaisella ei ole hajuakaan minne hakee, sinuna olisin onnellinen pojan suunnitelmista.

Tyhmyri! Etkö tajunnut, että tuo oli silkka provo? Missä medianlukutaitosi on?

Vierailija

Eihän tässä kenenkään mieltä tarvitse/pidä kääntää. Isällä saa olla just sellainen mielipide asiaan kuin tahtoo, mutta päätöksen asiassa tekee vain ja ainoastaan poika itse. Äidinkään ei tarvitse olla samaa mieltä kummakaan kanssa.

Vierailija

Valitettavasti oikeassa elämässä on tuonkaltaisia narsisti-ihmisiä jotka haluavat määrätä ihan kaiken.
En tiedä onko aloitus provo vai ei, mutta näin voisi olla jossain.
Ja tyypillisesti nainen yrittää pitää sopua yllä.

Vierailija

ihan samoin mut painostettiin ottamaan laajat mat ja fys. Pskakasihan ne meni. todistuksen keskiarvo huomattavasti matalampi näiden vaikeiden aineiden takia, ja monissa, TODELLLAKIN monissa yliopistojen pääsykokeen lähtöpisteissä ei annetaa mitään eroa sille onko  laajat mat ja fys, vai tavalliset. 6 on 6. ja 7 on 7 .häpeän näitä numeroita todistuksessani koko ikäni. Ilman näitä ovet oisi helpommin auennu vaikka minne.! Esimerkiksi opettajankoulutuslaitos, ei välitä! Lukion ylsiesarvosana C, muilla lyhyen mat ja kielien lukijoilla M ja L, joista he ovat ylpeitä, ja saiva stipendejä kympeistään.
Jos valitsee laajan fysiikan, kannattaa todellakin itse HALUTA lukea sitä, koska jos se on pakkopullaa, se ei toimi, on nimittäin kielipäälle vaikeaa. Sitten ne numerot on niin häpeällisiä mitä saa, esim,5 tai 6, ja voi jopa koko lukio keskeytyä kun ei pääse luokaltaan! Että kerroppa tämä varoitus miehellesi! Into opiskella lähtee itsestään, jos ei ole, se ei auta päntätä sitä, kska se ei vaan mahdu aivokapasiteettiin kun sitä ei ole! ja sitten kun on liikaa lautasella, ei energiaa ole enää siihen ylimääräiseen kieleenkään, sekin menee paskaksi! 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat